Viikon saarna: ”Jeesus on Jumalan vastaus kaikille kaipaaville”

Vaara-Karjalan seurakunnan kirkkoherra Jari Uimonen saarnaa Kynttilänpäivänä Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla. Mukana on paljon ensi kesän rippikoululaisia.

– Odotan, että paikalla on kaikkiaan noin 80 henkeä.

Evankeliumitekstinä on kertomus kahdeksan päivän ikäisen Jeesus-lapsen ja Simeonin kohtaamisesta. Simeon oli jo pitkään odottanut Israelille ja kaikille kansoille luvattua pelastusta ja valoa. Simeon tunnisti Jeesuksessa Jumalan vastauksen tähän lupaukseen.

– Jeesus oli Vanhan testamentin profeetallisen sanan täyttymys. Kirjoituksissa oli luvattu, että kansa joka vaelsi pimeydessä, saa nähdä kirkkauden ja valon. Jeesus oli tämä Vanhan testamentin lupaama valo ja vapauttaja pimeydessä vaeltaville ihmisille.

– Tämä lapsi toi toivoa toivottomalle. Jeesus on Jumalan kädenojennus niille, joilla ei ole mitään.

Orjuuden kukistaja

Uimosen mukaan Jeesus on myös vedenjakaja.

– Toisille hän on tulevaisuuden ja toivon tuoja, toisille kompastuskivi. Ne jotka hylkäävät Messiaan, tuomitsevat itse itsensä.

Jeesuksen aikalaiset odottivat Messiasta, joka vapauttaisi heidät Rooman miehitysvallasta. Jeesus on kuitenkin toisenlainen Kuningas.

– Hän tuo rauhan ja toivon sisimpään. Hän antaa vastauksia sanoin pukemattomaan kaipaukseen ja lupaa Jumalan valmistaman tulevaisuuden. Hän myös vapauttaa tämän ajan orjuuksista ja pahan vallasta.

Uimosen mukaan Kynttilänpäivä kutsuu Jumalan lasten huolettomuuteen.

– Saamme tuoda murheet ja ikävät asiat Jumalan eteen.

Mooseksen lain mukaan temppeliin ympärileikattavaksi tuotavan lapsen vanhempien oli annettava Jumalalle uhri. Köyhien uhriksi riitti kaksi metsäkyyhkystä. Joosef ja Maria toivat köyhien uhrin.

– Tekstissä korostetaan, että Jeesus kasvoi köyhän perheen keskellä. Jeesus oli helppo samaistumiskohde, koska hän eli lähellä tavallisten ihmisten arkea.

Kuuden tunnin työ

Jari Uimonen kirjoittaa saarnansa paperille, vaikka saattaakin puhuessa poiketa käsikirjoituksesta.

Hän aloittaa saarnan valmistamisen yleensä jo maanantaina. Pitkin viikkoa hän lukee tekstejä alkukielellä ja katselee kommentaareja. Virikkeitä antavat myös historialliset teokset sekä kaunokirjallisuus. Kun kaikki vaiheet laskee yhteen, saarnan valmistaminen vie Uimoselta parhaimmillaan kuutisen tuntia, jos aikaa vain on mahdollista käyttää niin paljon.

– Uusia ajatuksia on viime aikoina antanut esimerkiksi edellinen paavi Joseph Ratzinger eli Benedictus XVI. Hänen Jeesuksen elämää käsittelevät kirjat Jeesus Nasaretilainen ja Jeesuksen viimeiset päivät ovat olleet antoisia.

Kynttilänpäivän tekstit ja virret löydät täältä.

Selfie: Jari Uimonen

Edellinen artikkeliBjörn Vikström: Raamatusta etsittävä tasa-arvon siemeniä
Seuraava artikkeliNuoret etsivät kirjekavereita ikäihmisistä hyvän mielen projektissa