Vapaa-ajattelijat erimielisiä elämänkatsomustiedon opetuksesta

Suomen vapaa-ajattelijain liitossa on ristiriitaisia näkemyksiä elämänkatsomustiedon opetuksesta. Vapaa-ajattelijain liittokokous asettui vuonna 2008 kannattamaan elämänkatsomustiedon opetuksen säilyttämistä omissa ryhmissään. Liittohallituksen enemmistö sen sijaan linjasi viime vuonna, että kouluihin tarvitaan kaikille yhteistä tunnustuksetonta etiikan opetusta.

Vapaa-ajattelijain liiton vt puheenjohtaja Robert Brotheruksen mukaan kysymyksestä on ollut liiton sisällä pitkään erimielisyyksiä. Liittokokouksen kanta perustuu hänen mukaansa pelkoon siitä, että Ruotsin tavoin järjestetty kaikille yhteinen opetus vesittyy uskonnolliseksi.

– Itse en ole tähän pelkoon taipuvainen. Elämänkatsomustiedon marginalisoituminen on ongelma johon täytyy etsiä radikaalejakin ratkaisuja. Pääkaupunkiseudulla opetus on paikoin järjestetty hyvin, mutta siellä missä oppilaita on vähän, opetukseen ei usein panosteta eivätkä opettajatkaan ole motivoituneita. Valitettavasti monessa koulussa tilanne on surkea, Brotherus sanoo.

Elämänkatsomustiedon opetuksen pioneeri, Suomen ateistiyhdistyksen puheenjohtaja Erkki Hartikainen on Brotheruksen kanssa eri linjoilla.

– Olemme ateistiyhdistyksessä edelleen sitä mieltä, että tilanne säilytetään ennallaan ja sillä siisti. Me tunnemme ruotsalaisen uskonnonopetuksen. Se on lähinnä ihmisten kiusaamista. Hirveät määrät tarvitsee opetella hindulaisuutta ynnä muuta. Ei suomalainen sellaista tietoa tarvitse. Tarpeellinen määrä tietoa voidaan antaa elämänkatsomustiedon ja uskonnon opetuksessa. Onneksi poliittinen tilanne on sellainen, ettei liiton uusi kanta taida mennä läpi, Hartikainen sanoo.

Edellinen artikkeliPohjolan säätiö-määräys peruttu – Pöyhtärille ero
Seuraava artikkeliVasemmistopuolueet: Kirkon kuunneltava kansan avioliittokäsityksiä