Joka viides amerikkalainen puhuu viikoittain omasta uskostaan sosiaalisessa mediassa, kuuntelee kristillistä puheradiota ja katselee kristillisiä tv-kanavia. Tämän lisäksi noin puolet Yhdysvaltojen aikuisväestöstä törmää viikoittain sosiaalisessa mediassa jonkun toisen uskonnollisiin näkemyksiin.
Tiedot käyvät ilmi Pew Research -tutkimuskeskuksen tänä kesänä tekemästä kyselystä.
Innokkaimmin omasta uskostaan kertovat niin sanotut evankelikaaliset ryhmät, joista joka kolmas puhuu nettikeskusteluissa tai sosiaalisessa mediassa omasta uskostaan. Katolisiksi tai maltillisiksi protestanteiksi tunnustautuvista vain 15 prosenttia kertoo tekevänsä samoin.
Innokkuus oman hengellisen elämän verkkojakamiseen on kytköksissä kirkollisiin tilaisuuksiin osallistumisen kanssa. Innokkaimmat sähköisten medioiden käyttäjät ovat myös ahkeria kirkossakävijöitä. Tutkimuskeskuksen tämän vuoden tilastojen mukaan joka kolmas amerikkalainen käy vähintään kerran viikossa kirkollisissa tilaisuuksissa.
Verkkohengellisyys painottuu nuorempiin ikäluokkiin. Ikäryhmästä 18–29 tulevat törmäävät netissä uskonnolliseen sisältöön kaksi kertaa useammin kuin yli 50-vuotiaiden ikäryhmään kuuluvat. Vaikka omasta hengellisyydestä kertominen netissä on kasvanut, uskonnosta puhuminen verkon ulkopuolella on vielä runsaampaa. Esimerkiksi evankelisiin kuuluvista kuusi kymmenestä kertoo puhuvansa viikoittain offline-tilassa omasta uskonelämästään.
Pew Research Centerin kyselyn tuloksiin voi tutustua kokonaisuudessaan täällä
Ilmoita asiavirheestä