Radikaali ja jihadistinen materiaali on helposti saatavilla Googlen kautta, selviää tuoreesta tutkimuksesta.
Centre on Religion and Geopolitic -tutkimuslaitoksen ja Digitalis -yhtiön toteuttamassa tutkimuksessa selvitettiin, miten ekstremistinen materiaali on saatavilla sosiaalisen median ulkopuolella.
Tutkimuksen mukaan kuukaudessa tehdään maailmanlaajuisesti yli 484 000 Google-hakua hakusanoilla, jotka tuottavat jihadistista materiaalia. Tutkijat kävivät läpi 143 englanninkielisen ja 144 arabiankielisen hakusanan tuottamat kaksi ensimmäistä tulossivua selvittääkseen, kuinka korkealle ekstremistinen materiaali ja sen vastanarratiivi hakutuloksissa sijoittuvat.
Tietyillä hakusanoilla saatavista radikaaleista hakutuloksista 44 prosenttia oli väkivaltaista ja 36 prosenttia väkivallatonta. Lisäksi 20 prosenttia sisällöstä oli väkivallatonta, mutta liittyi vahvasti tunnettuihin islamistisiin ja poliittisesti aktiivisiin ryhmiin.
Tutkimusraportissa todetaan, että hakuja ovat toki voineet tehdä esimerkiksi toimittajat, tutkijat tai opiskelijat, mutta radikaalin aineiston helppo saatavuus on silti huolestuttavaa.
Radikaalisaation vastustaminen takkuaa netissä
Radikalisaatiota vastustava sisältö menestyi heikosti hakutuloksissa. Vain 11 prosentissa tapauksista vastanarratiivi sai paremman näkyvyyden kuin ekstremistinen materiaali.
Sellaiset hakusanat kuin isis, islamilainen tasavalta tai jihad eivät tuottaneet tutkimuksen mukaan vaarallista materiaalia sisältäviä hakutuloksia. Sen sijaan hakusanat kalifaatti tai Dabiq, eli Isis-järjestön englanninkielinen julkaisu, tuottivat kyseenalaista materiaalia ilman vastanarratiivia.
Tutkimuksen mukaan yritykset taistella radikalisaatiota vastaan netissä ovatkin pahasti jäljessä. Hakutuloksista kävi kuitenkin ilmi, että valtaosa radikalisaatiota vastustavista sisällöistä oli muslimien tuottamaa.
Jihadistiseen materiaaliin saattaa tutkimuksen mukaan törmätä jopa sivustoilta, jotka näyttävät sisältävän maltillista islamilaista opetusta. Vaarallinen materiaali saattaa tulla esiin ilman mitään varoituksia, kun käyttäjä oli ohjattu esimerkiksi Koraanin tai Hadith-kirjallisuuden käännösten pariin.
Kuva: Kuvakaappaus Religion News Servicen tekemältä videolta, jossa verrataan Person of Interest televisiosarjan aloitusta ja Isisin värväysvideon aloitusta.
Ilmoita asiavirheestä