Ylen kolumnistin Jari Ehrnroothin tiistainen puheenvuoro Lutherin juutalaisvastaisuudesta sai nopeasti vastineen. Kotimaa24:n blogissa tänään keskiviikkona ilmestyneen vastineen ovat kirjoittaneet dosentit Tomi Karttunen ja Anna Maria Laato sekä Kirkko ja juutalaisuus -työryhmän puheenjohtaja, TT Pekka Lindqvist.
Tutkijat tarttuvat kolumnistin muutamaan väitteeseen, jotka ovat heidän mukaansa vääriä tai harhaanjohtavia.
Kummallisin Ehrnroothin väitteistä on tutkijoiden mukaan se, että kristityt ovat kaapanneet juutalaisten pyhän kirjan ja alkaneet tulkita sitä juutalaista uskontoa loukkaavalla tavalla.
”Tämä osoittaa perusteellista ymmärtämättömyyttä uskontojemme alkuvaiheiden ja uskontojen eriytymisen historiasta ja seikoista, jotka tutkimusmaailmassa ovat jo vuosikymmenien ajan olleet itsestäänselvyyksiä. Kirjoittaja maalaa epähistoriallisen kuvan, jossa ulkopuolinen uskonto tulee ja ottaa toisten kirjan vääntäen sen omiin tarkoitusperiinsä sopivaksi. Näin ei kehityskulku tietenkään ole mennyt”, tutkijat kirjoittavat.
Tutkijoiden mukaan Ehrnrooth on tekemässä Jeesukselle samaa kuin kansallissosialistinen teologia aikoinaan eli irrottamassa häntä juutalaisesta taustastaan. Juutalaisen Jeesuksen seuraajat eli nasaretilaisiksi kutsuttu juutalainen lahko ei tutkijoiden mukaan kaapannut Kirjoituksia eikä ilmaantunut pelikentälle ulkopuolelta.
”He kuuluivat Israelin uskon perillisinä Tooraa, Profeettoja ja Kirjoituksia tulkinneen varhaisjuutalaisuuden maailmaan. Tuo ’kaapattu kirja’ oli aivan yhtä suuressa määrin heidän ja heidän tulkintansa oli yhtä israelilainen kuin fariseusten tai vaikkapa Kuolleen meren yhteisön.”
Ehrnrooth peräänkuulutti suomalaisilta luterilaisilta julkista anteeksipyyntöä Lutherin juutalaisvihan johdosta sekä irtisanoutumista siitä. Tutkijat toteavat kolumnistin kulkevan vuosia jälkijunassa.
Luterilaisen maailmanliiton vuoden 1984 Budapestin yleiskokouksen asiakirjassa ”Luther, luterilaisuus ja juutalaiset” myönnetään Lutherin antijuutalaisten ilmaisujen synnit, joista luterilaiset kirkot irtisanoutuvat. Kirkot, myös Suomen evankelis-luterilainen kirkko, sitoutuvat huolehtimaan, että ”sellainen synti tänään ja tulevaisuudessa ei enää voi astua sisään kirkkoihimme”.
Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on vuodesta 1977 työskennellyt Kirkko ja juutalaisuus -työryhmä, joka seuraa antisemitismin esiintymistä, tutkii kirkon ja juutalaisuuden suhteita sekä kouluttaa kirkon työntekijöitä ja opettajia. Se osallistuu kansainväliseen kristittyjen ja juutalaisten yhteistoimintaan.
Tutkijoiden mukaan Lutherin tekstejä pitää lukea ja ymmärtää niiden kontekstissa. ”Emme hyväksy hänen juutalaisvastaisia kirjoituksiaan, mutta tutkimuksessa on selvitetty niiden kirjoittamiseen johtavia syitä. Niitä ovat myöhäiskeskiajan yleinen juutalaisvastaisuus, joidenkin juutalaisten levittämä kristinuskon vastainen kirjallisuus sekä Lutherin kokemukset”, tutkijat toteavat vastineessaan.
Kuva: Olli Seppälä
***
Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.
Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata digilehden ja printtilehden täältä.
***
Tutkijoiden koko kirjoituksen voi lukea täältä:
Vastine Jari Ehrnroothin kolumniin ”Uskonrauhaa rikkomassa” liittyen teemaan Luther ja juutalaiset
Lue myös:
Ylen kolumnisti Lutherin juutalaisvihasta: Eikö luterilaisten olisi aika tehdä uskonpuhdistus?
Pastori Urpo Karjalaisen vierasblogi: ”Sytyttäkää Lutherin sanat liekkiin”
Ilmoita asiavirheestä