Tekstaritupu eli seurakunnan matalan kynnyksen mobiiliauttamispalvelu kouluikäisille täyttää tänä vuonna 10 vuotta. Sen toiminta on laajentunut valtakunnalliseksi ja palvelu toimii tällä hetkellä seitsemän hiippakunnan alueella yhteensä 50 paikkakunnalla.
– Tekstiviesti on helppo tapa lähestyä, ottaa kontakti aikuiseen ja kysyä sellaistakin, mitä ei uskaltaisi muuten kysyä, kertoo johtava erityisnuorisotyönohjaaja ja Tekstaritupun ”äiti” Mare Kinanen.
Palvelu syntyi arkisesta työtilanteesta ja tarpeesta. Helsinkiläinen erityisnuorisotyönohjaaja huomasi vuonna 2004 vastailevansa omalla matkapuhelimellaan nuorten lähettämiin kysymyksiin tietämättä yhtään kenelle vastasi. Palvelua alettiin kehittää ja tarjota laajemmin käyttöön.
Toiminnan koulutus- ja koordinointivastuu kuuluu Poikien ja tyttöjen keskukselle (PTK ry). PTK:n kouluttaja Maara Kosonen iloitsee siitä, että toiminta on otettu hyvin vastaan eri puolilla Suomea ja kyselyjä Tekstaritupun perustamiseksi uusille paikkakunnille tulee säännöllisesti.
– Tupu on helppo ja kustannustehokas palvelu, jossa pienellä panoksella ja muutaman päivystäjän voimin pääsee jo alkuun, sanoo Kosonen, joka koordinoi toimintaa koko Suomen alueella.
Tekstaritupuun voi ottaa yhteyttä nimettömänä ja luottamuksellisesti tekstiviestillä tai sähköpostilla. Vastauksen saa kouluaikoina jo vuorokauden kuluessa. Viesteihin on vastaamassa lähes 250 kirkon kasvatuksen ammattilaista.
Tänä vuonna Tekstaritupulle on tullut noin 10 000 viestiä lokakuun loppuun mennessä. Viestit tilastoidaan aihealueiden mukaan. Viestejä on tullut muun muassa uskoa, koulua, kavereita, seurustelua, seksiä ja kiusaamista koskien.
Vuosien varrella Tupu on kasvanut ja kehittynyt muutenkin kuin alueellisesti. Tekstiviestien vierelle on tullut Nettitupu-chat, jossa keskustellaan kahden kesken päivystäjän kanssa.
Palvelun ylläpitäjäyhteisönä toimivat evankelisluterilaisen kirkon paikallisseurakunnat, seurakuntayhtymät, rovastikunnat tai muut alueellista yhteistoimintaa harjoittavat seurakunnat.
Ilmoita asiavirheestä