Tällä viikolla sanovat PISA-tutkimuksen tuloksista toimittaja Heidi Hagelin, opettaja Marika Toivola ja oppilas Polin Syvash

”Onneksi meillä on yksi valttikortti. Suomalaiset opettajat ovat erittäin hyvin koulutettuja. Kun laskevien tulosten syitä jälleen kerran aletaan selvittää ja miettiä ratkaisuvaihtoehtoja, jospa nyt kuunneltaisiin opettajia. Heillä voi olla tarjota ratkaisun avaimet.”

Toimittaja Heidi Hagelin Ilta-Sanomien kolumnissaan 5.12

 

”Onko yhdelläkään PISA-tutkijalla tai Opetushallituksella tullut mieleen, kuinka paljon meillä opettajilla olisi opittavaa PISA:sta? Jo pelkästään se, että opettajien kanssa käytäisiin läpi yhdessä, mitä kukin PISA:n tehtävä pyrkii mittaamaan, miksi ja miten, voisi olla huomattava kädenojennus sille, että opettajat ylipäätään ymmärtäisivät, mitä monilukutaito tarkoittaa matematiikassa ja mihin opetussuunnitelma opettajat velvoittaa. Julkistamistilaisuudessa kysyttiin, mitä Viro tekee oikein. Varmasti montakin asiaa, mutta yksi selkeä asia, josta julkisuudessa ei puhuta, on se, että Virossa opettajat saavat palautetta työstään. Suomalaiset opettajat saavat palautetta tuskin koskaan.”

Matemaattisten aineiden opettaja Marika Toivola 5.12 Uuden Suomen puheenvuorossaan.

 

”Pitää itse hakea Googlesta, koska kaikkia tehtäviä ei voi tehdä sillä materiaalilla, mitä koulusta saa.”

Koululainen Polina Syvash, 14, kertoo Helsingin Sanomissa 5.12. mikä haittaa oppimista.

* * *

Haluatko tutustua Kotimaa-lehteen?

Tilaa Kotimaan näytelehti ilmaiseksi täältä. Lähetämme PDF-lehden sähköpostiisi. Näytelehden tilaaminen ei edellytä jatkotilausta. Näytetilauksen voi tehdä vain kerran. Antoisia lukuhetkiä!

Edellinen artikkeliNuorten miesten uskonnollisuus on yllättänyt tutkijat – ”Elämä ilman Jumalaa on kuin elämä ilman valoa”
Seuraava artikkeliAntisemitismi on vihoista vanhin – juutalaisvastaisuus on taas noussut näkyväksi

Ei näytettäviä viestejä