Kuka tämän sokeuden aiheutti? Hän itse vai hänen vanhempansa? Elämä on pannut miettimään huolilasten vanhemmuutta. Huolilapsella tarkoitan lasta, nuorta tai aikuista, jonka pärjääminen on vanhemmille pysyvän surun ja pelon aihe.
On sairauksia ja mielenterveysongelmia. On käytöshäiriöitä, keskittymisvaikeutta, yksinäisyyttä, suorastaan invalidisoivaa jännittämistä. Niin monenlaista huolta, joka pimentää taivaan sekä huolilasten että heidän vanhempiensa elämästä.
Tähän pimeyteen kuuluu myös kysymys syyllisyydestä. Termit ja käsitteet ovat kyllä muuttuneet. ”Kuka teki sen synnin, josta tämä aiheutui” on meille jo aika vierasta kieltä. Silti mekin kysymme, kenen syytä on, jos joku ei pärjää niin, että pysyisi mukana yhteiskunnassa. Erityisesti, jos oma lapsi ei kuulukaan terveisiin, sosiaalisiin ja työkykyisiin voittajiin.
HARVA VANHEMPI välttyy silloin miettimästä, onko asia jotenkin omaa syytä. Vaikutinko asiaan luonteellani, käytökselläni, geeneilläni tai kotimme ilmapiirillä?
Syyllisen etsiminen ei kuitenkaan auta. Jeesuksen vastaus – ”ei hän eivätkä hänen vanhempansa” – tuo mieleen Hietasen sanat Tuntemattomassa sotilaassa: ”En mää täs syylissi kaippa yhtikäs. Lahtist ja konekivääri mää kaippasi.”
Tuskassa toisen puolesta sekään ei ole helppo ajatus hyväksyttäväksi, että kärsimys voi olla myös täysin selittämätöntä ja sattumanvaraista. Mutta näin asia on. Kärsimystä vain on ja se voi osua myös viattoman kohdalle.
Jumalan tahto on sen suhteen selittämätön ja tavoittamattomissa. ”Hänestä tuli sokea, että Jumalan teot voisivat ilmetä hänessä,” sanoo Jeesus.
JUMALAN SELITTÄMÄTÖN TAHTO voi yllättää myös hyvyydellään. On mahdollista myös parantua. Joku osaa parantaa. Tai sitten muut ottavat ja hyväksyvät mukaan myös sen, joka on erilainen ja jääkin erilaiseksi.
Tämä mies paranee Lähetetyn altaassa, painottaa evankelista. Parantumisen jälkeen miehestä on selvää, että Jeesus on Jumalan lähettämä. Jumalan auttava voima on olemassa, ja Jeesus välittää sitä. Kristuksen läheisyys on kuin sitä pulppuava lähde.
Toiset löytävät lähteelle ja toiset eivät. Siinä asiassa sokeat voivat nähdä ja näkevät olla sokeita. Mutta se on olemassa.
Kirjoittaja on teologian tohtori ja toimii hengellisen ohjauksen pastorina Turussa.
Johanneksen evankeliumi 9: 1–7,39
Jeesus näki tien poskessa miehen, joka oli ollut sokea syntymästään saakka. Oppilaat kysyivät häneltä: ”Rabbi, kuka teki sen synnin, jonka vuoksi hän syntyi sokeana? Hän itse vai hänen vanhempansa?” Jeesus vastasi: ”Ei hän eivätkä hänen vanhempansakaan. Hänestä tuli sokea, jotta Jumalan teot voisivat ilmetä hänessä – – Niin kauan kuin olen maailmassa, olen maailman valo.”
Näin sanottuaan Jeesus sylkäisi maahan. Hän teki syljestä mutatahnaa ja siveli sitä sokean silmiin. Sitten hän sanoi: ”Mene Siloan altaalle ja peseydy.” Siloa tarkoittaa ”lähetettyä”. Mies lähti ja peseytyi ja palasi näkevänä.
Jeesus sanoi: ”Minä tulin tähän maailmaan pannakseni tuomion täytäntöön: sokeat alkavat nähdä, mutta näkevät tulevat sokeiksi.”
UT2020
13. sunnuntai helluntaista on aiheeltaan ”Jeesus, parantajamme”.
Tekstit: Ps. 106:2, Ps. 30:3–6, 12–13, Ps. 146:5–10, Mark. 7:37, 2. Kun. 5:1–15, Ap. t. 3:1–10, Joh. 9:1–7, 39–41.
Liturginen väri on vihreä.
Alttarilla on kaksi kynttilää.
Kolehti kerätään nuorten toimeentulon vahvistamiseen Kirkon Ulkomaan-
avun kautta.
***
Uuden tilaajan etu: Ensimmäinen kuukausi vain 1€!
Innostutko ajankohtaisista aiheista ja laadukkaasta merkityksellisestä sisällöstä? Jos et ole vielä Kotimaan digitilaaja, nyt on loistava hetki tutustua mediaan ja aloittaa tilaus. Saat ensimmäisen kuukauden erikoishintaan vain 1€, ja pääset syventymään kiinnostavaan sisältöömme välittömästi.
Erikoistarjous on voimassa vain rajoitetun ajan ja ainoastaan uusille asiakkaille.
Kuukauden tutustumisjakson jälkeen Kotimaan digitilaus jatkuu automaattisesti hintaan 9,90€/kk, voit perua tilauksen koska tahansa ennen seuraavan laskutuskauden alkua.
Ota kaikki irti Kotimaasta – napsauta tästä!
Ilmoita asiavirheestä