STLK huolissaan uskontunnustuksen puolesta

STLK_logo

Lehdistötiedotteessa julkilausuman kerrotaan liittyvän ajankohtaiseen aiheeseen. Mitä tämä tarkoittaa pastori, kirkkokunnan johtaja Kimmo Närhi?

– On ollut julkisuudessa puhetta siihen tapaan, että uskon kieli ja historiallinen todellisuus olisivat eri asioita. Haluamme korostaa sitä, että esimerkiksi neitseestäsyntyminen ja ylösnousemus ovat historiallisia tosiasioita, Närhi kertoo.

Kovin tarkkaan hän ei erittele, keiden puheisiin viitataan. Yhtenä esimerkkinä hän mainitsee Suomen evankelis-luterilaisen kirkon pastorin Terho Pursiaisen
Marianpäivän saarnan vuodelta 2010. Siinä Pursiainen sanoi muun muassa että ”Jos joku väittäisi uskovansa apostolisen uskontunnustuksen jokaisen rivin kirjaimellisesti todeksi, ei minun silmissäni olisi vakavasti otettava henkilö.” Pursiaisen saarnaa käsiteltiin aikanaan tuomiokapitulissa.

Närhen mukaan julkilausuma ei kuitenkaan ole osoitettu vain luterilaiselle kirkolle vaan kaikille. Suomen Tunnustuksellinen Luterilainen Kirkko muotoili julkilausuman kirkkokunnankokouksessaan Orivedellä 28.5.2011.

STLK:sta tuli kirkkokunta vuonna 1929, sen juuret ovat evankelisessa herätysliikkeessä.

(Kuva rajattu STLK:n verkkosivuilta)


Julkilausuma


Uskontunnustusta ei saa muuttaa

”Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne” (1 Kor. 15:14).

Kristityt ovat alusta asti uskoneet ja tunnustaneet, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin ja nousi kolmantena päivänä kuolleista.

Nämä pelastushistorialliset tapahtumat ovat Kirkon julistaman evankeliumin perusta. Jos ne tulkitaan epähistoriallisiksi uskonnollisiksi totuuksiksi, ei tehdä oikeutta Raamatun sanalle eikä uskontunnustuksissa lausutulle Kirkon apostoliselle uskolle. Uskon kielen ja arjen kielen tai historian Jeesuksen ja uskon Kristuksen erottelu on nykyään vain yksi tapa, jolla Raamatusta halutaan karsia epämiellyttäviksi tai epäuskottaviksi koettuja asioita.

Tällainen pyrkimys on seurausta halusta muuttaa kristinusko paremmin ajan henkeen sopivaksi. Näin tehdessä pidetään usein kiinni perinteisistä kristillisistä käsitteistä, kuten Jumalan Poika, mutta niille annetaan uusi, radikaalisti poikkeava sisältö. Tämä on seurausta syntisen ihmisen halusta paeta Jumalaa. Näin toimien menetetään tosiasiassa koko kristinusko.

Pyhä Raamattu on kuitenkin Jumalan muuttumaton ilmoitus ihmiskunnalle. Kaikkivaltias Jumala kykenee ilmoittamaan itsensä sillä tavoin ja siinä määrin kuin hän haluaa. Pyhässä Raamatussa hän on ilmoittanut lopullisesti kaiken pelastukseen tarvittavan ja koko tahtonsa Kirkkoaan koskien. Näin ollen myös Jumalan armo Jeesuksessa Kristuksessa on muuttumaton. Kristillinen Kirkko voi edelleen yhtyä luottavaisesti ja täydellä sydämellä Paavalin tunnustukseen: ”Mutta nytpä Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.” (1 Kor. 15:15)

Edellinen artikkeliKauppalehti: Kirkon eläkelaitos kerää hyvää tuottoa
Seuraava artikkeliVaalikone: Voiko avopari olla lapsen kummeina?