Oho! Hui!
Huudahduksia rytmittävät syvät ja nopeat sisäänhengitykset. Ne kuuluvat kauas, kun yleisössä eläydytään lavan tapahtumiin.
Minun tekisi välillä mieli peittää silmäni. Niin hurjia temppuja Sorin Sirkuksen nuoret lavalla tekevät.
Tampereen Keskustorilla lauantaina 18.5. nähty Sirkusurut-esitys yhdisti kirkkourut ja sirkuksen.
Urkuja esityksessä soitti Tampereen tuomiokirkon urkuri Esa Toivola. Osa musiikista oli tallennettu ennakkoon tuomiokirkossa ja sitä näytettiin Keskustorin yleisölle suurilta näytöiltä.
Osan musiikista Toivola soitti Keskustorin lavalle tuoduilla digitaalisilla uruilla. Esityksessä nähtiin ja kuultiin myös Toivolan ja sirkustaitelijoiden yhteiseen improvisointiin perustuneita numeroita.
Monin tavoin poikkeuksellinen esitys oli osa Kirkon juhlien ohjelmaa.
Vajaan tunnin kestäneen esityksen taustalla oli pitkä suunnittelujakso ja valtava määrä harjoittelua.
Sorin Sirkuksen tuottaja Pertti Huovinen kertoi Kotimaalle ennen esitystä, että Sirkusurkujen suunnittelu aloitettiin kaksi vuotta sitten Kirkkohallituksen aloitteesta. Varsinaisen teoksen rakentaminen alkoi noin vuosi sitten.
Vastaavan kaltaisia omien tilojen ulkopuolella esitettäviä suuria tuotantoja Sorin Sirkus toteuttaa muutaman vuoden välein. Sirkusurut on kuitenkin myös tässä joukossa poikkeuksellinen esitys.
Ensinnäkin urkumusiikin käyttö on Huovisen mukaan sirkuksessa harvinaista.
– Urkumusiikin tempo poikkeaa selvästi siitä musiikista, jota sirkuksessa tyypillisesti käytetään. On ollut mielenkiintoista ja haastavaakin tehdä esitystä, jossa käytetään kirkkourkuja, Huovinen sanoi.
Kokonaisuuden on ohjannut Sorin Sirkuksen opettaja Kamilla Nisso.
Esityksen alkupuolella musiikkina oli muun muassa Jean Sibeliuksen Karelia-sarjan Intermezzo ja Anthony Dvorakin Sinfonia uudesta maailmasta. Niiden aikana nähtiin tempoltaan rauhallista ja varmaotteista nuorallakävelyä ja käsilläseisontaa.
Esityksessä oli mukana myös poikakuoro Pirkanpojat johtajanaan Jouni Rissanen. Kuoro lauloi muun muassa videopeli Civilization IV:n tunnuslauluksi sävelletyn Baba Yetun (suom. Isä meidän). Sen kohottava rytmi sopi täydellisesti virittämään Keskustorin tunnelman esityksen loppupuolen vauhdikkaampiin numeroihin.
Loppupuolen numeroissa musiikkina oli pääsääntöisesti uudempia uruille sovitettuja kappaleita, kuten Hans Zimmerin elokuvamusiikkia.
Viimeisen ja ehkä koko esityksen hurjimman vipulautanumeron musiikkina kuultiin Léon Boëllmannin Toccata. Se kuulosti siltä kuin se olisi sirkusta varten sävelletty.
Nuorten sirkuslaisten taituruus tuli esiin erityisesti silloin, kun kaikki ei mennyt aivan suunnitellusti. Horjahdusten jälkeen esiintyjät jatkoivat heti varmoin ottein.
Pertti Huovinen kertoi ennen esitystä, että ulkotiloissa turvallisuuteen oli kiinnitetty tavallistakin enemmän huomiota. Esityspäiväksi osunut aurinkoinen sää yllätti sirkuslaiset ja varmasti myös Keskustorille saapuneen yleisön iloisesti.
– Emme osanneet odottaa, että tässä vaiheessa toukokuuta olisi näin lämmintä.
Sirkusuruissa oli mukana kaikkiaan 19 nuorta Sorin Sirkuksen Esiintyvät-ryhmästä. He ovat tavoitteellisesti sirkusta harrastavia nuoria, joista osa tähtää ammattilaisuralle.
Heidän lisäkseen Sirkusurkujen tekemiseen on osallistunut teknisiä ja tuotannollisia työntekijöitä sekä joukko sirkuksen opettajia.
Toivottavasti tämä hieno kokonaisuus esitetään jossain uudestaankin.
***
Uuden tilaajan etu: Ensimmäinen kuukausi vain 1€!
Innostutko ajankohtaisista aiheista ja laadukkaasta merkityksellisestä sisällöstä? Jos et ole vielä Kotimaan digitilaaja, nyt on loistava hetki tutustua mediaan ja aloittaa tilaus. Saat ensimmäisen kuukauden erikoishintaan vain 1€, ja pääset syventymään kiinnostavaan sisältöömme välittömästi.
Erikoistarjous on voimassa vain rajoitetun ajan ja ainoastaan uusille asiakkaille.
Kuukauden tutustumisjakson jälkeen Kotimaan digitilaus jatkuu automaattisesti hintaan 9,90€/kk, voit perua tilauksen koska tahansa ennen seuraavan laskutuskauden alkua.
Ota kaikki irti Kotimaasta – napsauta tästä!
Ilmoita asiavirheestä