Seurakunnan nettisivujen pitäisi puhutella minua ja sinua

Tampereen seurakuntayhtymässä nettisivut on suunniteltu käyttäjälähtöisyys mielessä. Yhtymässä on teetetty käyttäjäkyselyitä useampana vuonna. Niiden perusteella tiedetään, että valtaosa nettisivuilla kävijöistä etsii sivuilta tapahtumia ja toimintaa.

– Otimme tämän lähtökohdaksi nettisivujen rakentamisessa. Toinen lähtökohta on ollut organisaatiosta etääntyminen. Eli emme lähde yksikkö edellä. Oli se toiminta minkä yksikön tahansa, käsittelemme sitä toiminnasta käsin, emme yksiköstä, sanoo vs. viestintäpäällikkö Virve Jylhäsalo.

Nettisivujen rakentamisessa on paljon yksityiskohtia mietittävänä. Virve Jylhäsalo kertoo esimerkiksi, että yhtymässä käytettiin paljon aikaa sen miettimiseen, lukeeko nettisivuilla ’apua ja tukea’ vai ’tukea ja apua’. Nettisivujen osoitteisiin on myös kiinnitetty huomiota, jotta ne näkyisivät hakutuloksissa hyvin ja olisivat selväkielisiä.

Lohjan seurakunnassa nettisivut uusittiin viime vuoden alusta seurakuntaliitosten yhteydessä. Tiedotussihteeri Leena Anttila kertoo, ettei varsinaista tutkimusta käyttäjätilastoista ole tehty, mutta yleensä nettisivuilta etsitään tapahtumia ja yhteystietoja.

– Nettisivuilla olevien tietojen pitäisi olla kirjoitettu minulle ja sinulle, ei organisaation näkökulmasta, Anttilakin sanoo.

Jyväskylän seurakuntayhtymässä puolestaan vasta odotellaan syksyllä alkavaa nettisivu-uudistusta. Toiveena on tiedotuspäällikkö Marjo Rönnkvistin mukaan mahdollisimman selkeät ja toimivat sivut.

– Nyt meillä on paljon suhjua, alasivuja, joilla kukaan ei käy.

Kiinnitä huomiota nettisivujen sisältösuunnittelussa ainakin näihin:

– Yhteystiedot ovat yksi haetuimmista tiedoista. Niiden pitäisi löytyä mahdollisimman helposti.

– Yhteystietojen lisäksi sivuilta pitäisi löytyä tapahtumakalenteri, paikat ja toimitukset.

– Älä käytä termiä ’kirkolliset toimitukset’, vaan puhu esimerkiksi perhejuhlista. Kaikki sivuilla kävijät eivät ymmärrä kirkollista kieltä.

– Ovatko sivut ihmislähtöiset vai organisaatiolähtöiset?

– Voiko vuorovaikutuksellisuus toteutua myös nettisivuilla vai riittääkö tähän tarkoitukseen sosiaalinen media? Entä sähköinen asiointi? Miten se onnistuu sivujenne kautta?

Edellinen artikkeliKirkon Ulkomaanapu: Syytökset EAPPI:n yhteydestä terrorismiin kaukaa haettuja
Seuraava artikkeliTampereella Suomen ensimmäinen roolipeliripari