”Seksuaalisuuden kieltäminen johtaa vain salailuun ja valheeseen”

Jo Martti Luther näki, että seksuaalisuuden kieltäminen johtaa vain salailuun ja valheelliseen elämään, hyväksikäyttöön ja pimeyden tekoihin, muistutti rovasti Liisa Tuovinen, 77, lauantaina Kouvolan Kirkkopäivillä.

Tuovinen käytti asiantuntijapuheenvuoron lauantaina Kirkkopäivien Vihkiikö kirkko -seminaarissa. Elämäntyönsä kirkon ennakoivan perhetyön parissa tehnyt Tuovinen on puolustanut homoseksuaalien oikeuksia vuosikymmenet.

Hän kertoi yleisölle, kuinka Luther taisteli aikoinaan sen puolesta, että papistollakin on oikeus elää avoimesti parisuhteessa ja perustaa perhe.

Tuovisen mukaan myös homoseksuaalisten suhteiden kieltäminen on aiheuttanut ja aiheuttaa mittaamatonta kärsimystä.

– Luterilaisena kirkkona voimme kulkea uskonpuhdistajan askelissa myös seksuaalisen vähemmistön ihmisoikeuksia toteuttaessamme, Tuovinen vetosi.

Tuovinen nosti puheenvuorossaan esiin, miten ongelmallista on, että piispainkokouksen hyväksymän ohjeen mukaan rekisteröidyn parisuhteen puolesta saa kyllä rukoilla, mutta liittoa ei saa siunata.

– Jos rukoushetkessä on lupa pyytää Jumalan apua solmitussa parisuhteessa elämiseen ja tukea keskinäisen rakkauden kasvulle, huolenpidolle, uskollisuudelle ja kunnioitukselle, niin enkö minä Herran siunauksen hääparille lukiessani myös samalla siunaa liiton?

Tuovinen viittasi myös Jörg Zinkin ajatukseen, jonka mukaan siunaaminen vain antaa eikä ota mitään pois. Se sanoo, että minä näen tien jota kuljet ja hyväksyn sen.

”Homoseksuaalinen suhde ei sovi kristinuskoon”

Etelä-Pohjanmaalta kotoisin oleva ja konservatiiviseksi kristityksi tunnustautuva pappi Aino Vesti painotti omassa puheenvuorossaan biologisen vanhemmuuden merkitystä ja kertoi, että hänen on vaikea hyväksyä tasa-arvoista avioliittolakia.

Vestin mielestä homoseksuaalinen suhde on erilainen instituutio kuin miehen ja naisen välinen avioliitto, eikä siitä sen vuoksi pitäisi käyttää avioliitto-nimitystä. Hänen mukaan homoseksuaalinen suhde ei sovi kristinuskoon.

– Kunnioitan Jumalan luomistarkoitusta, jossa luotiin mies ja nainen. Jeesuksen mukaan heidän tulee avioliitossa liittyä yhdeksi. Syntiinlankeemuksessa seksuaalisuus haavoittui ja me kaikki joudumme taistelemaan seksuaalisuutemme kanssa, Vesti sanoi.

”Vihkikaavoista puuttuu realismi”

Avioliiton teologiasta väitellyt Ruotsinpyhtään vt. kirkkoherra Antti Yli-Opas sanoi omassa puheenvuorossaan, että kirkossamme on ollut tähän mennessä hyvin vähän avioliiton teologiaa. Hänen mukaansa vanhoja vihkimisen tai parisuhteen siunaamisen kaavoja ei voi sellaisenaan käyttää uudessa tilanteessa, jossa tasa-arvoinen avioliittolaki astuu voimaan.

– Tutkimustyössäni törmäsin muutenkin vihkikaavojen puutteisiin. Niissä ei sanoiteta seksuaalisuutta, läheisyyttä tai lapsia juuri mitenkään. Kaavojen kehittäminen on joka tapauksessa tulevaisuudessa aivan välttämätöntä.

Yleisöpuheenvuorossa piispainkokouksen sihteeri Jyri Komulainen oli samalla linjalla.

– Vihkikaavoista puuttuu realismi. Hautauskaavoissa sentään on versioita erilaisten tilanteiden varalle, itsemurhan tehneellekin löytyy sanoja. Vihkikaavassa ei sen sijaan oteta lainkaan huomioon sellaista elämäntilannetta, jossa kaikki ei ole mennyt tähän mennessä niin kuin olisi toivottu, Komulainen sanoi.

Yli-Opas totesi, että äkkiratkaisut eivät ole mahdollisia, kun puhutaan kirkon suhtautumisesta samaa sukupuolta olevien parien kirkolliseen vihkimiseen.

– Meidän on suostuttava keskustelemaan tästä asiasta kauan ja sitkeästi. Avioliiton solmiminen on paitsi kahden ihmisen välinen sopimus myös julkinen ja yhteisöllinen tapahtuma. Tässä mielessä se ei ole puhtaasti yksityisasia, Yli-Opas sanoi.

”Kyse ei ole vain tunteista, koska tunteet ovat totta”

Piispa Kaarlo Kallialan mukaan kyse on aiheesta, josta on välttämättä keskusteltava. Piispainkokouksen pastoraalinen ohje koskee rukousta parisuhteensa rekisteröineiden puolesta. Kun tasa-arvoinen avioliittolaki astuu voimaa, parisuhteen rekisteröiminen poistuu.

– Tällöin rukous jää kokonaan pois tai sitten se päivitetään koskemaan uutta avioliittoa, Kalliala totesi.

Kallialan mukaan keskustelussa syväluodataan avioliittoa symbolisena ja kulttuurisena asiana. Tämän vuoksi keskustelu on kuohuvaa ja tunteikasta.

– Kyse ei ole vain symbolista, koska symboli on iso asia. Kyse ei ole vain tunteista, koska tunteet ovat aina totta. Mutta hitto vieköön tästä asiasta on keskusteltava kunnioittavasti! Kalliala linjasi.

Kalliala pitää vastenmielisenä sitä, että Venäjän ortodoksinen kirkko käyttää kysymystä homosuhteiden hyväksymisestä testinä toisille kirkoille.

– Sillä kysymyksellä ikään kuin testataan, ootteko te meidän kavereita vaiko ette. Luterilaisen maailmanliiton komissio on pitkän prosessin jälkeen päätynyt suosittelemaan, että erilaisista avioliittonäkemyksistä ei tehtäisi yhteyden estettä tai kynnyskysymystä kirkkojen välisissä suhteissa, Kalliala sanoi.

Kuvassa Liisa Tuovinen. Kuva: Emilia Karhu

Lue myös: Pappi Laura Mäntylä: Ketä minun rakkauteni uhkaa?

Pian Kirkkopäivillä keskustellaan tasa-arvoisesta avioliittolaista

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliVuoden pyhäkoulunohjaajaksi Mimmi Siikavirta
Seuraava artikkeliOhjaaja Kotwica: Halusin välttää elokuvassani pappeuden kliseet

Ei näytettäviä viestejä