Saattohoitokampanja hyvän tavan mukainen

Mainonnan eettinen neuvosto on todennut Yhteisvastuukeräyksen Lahjoita hyvä kuolema -kampanjan hyvän tavan mukaiseksi. Päätöstä perustellaan muun muassa sillä, että mainoksilla on suora yhteys kampanjan tarkoitukseen.

Kampanja käsittelee saattohoitoa.

– On ymmärrettävää, että erityisesti ne, joita aihe läheisesti koskettaa, voivat kokea kampanjamateriaalin ahdistavaksi ja jopa järkyttäväksi. Inhimillisen kärsimyksen ja kuoleman esiin tuomisella on kuitenkin suora yhteys kampanjan tarkoitukseen. Kampanjassa esiintyneet ihmiset on esitetty heidän ihmisarvoaan kunnioittavalla tavalla. Kampanjaa ei voida pitää hyvän tavan vastaisena, mainonnan eettisen neuvoston sihteeri Riina Hero toteaa.

Muutamat seurakunnat, esimerkiksi espoolainen Olarin seurakunta on päätynyt markkinoimaan yhteisvastuukampanjaa vaihtoehtoisella kuvituksella.

Mainonnan eettinen neuvosto antaa lausuntoja yksittäisten mainosten hyvän tavan mukaisuudesta. Lausuntoja voivat pyytää kuluttajat, elinkeinonharjoittajat, viranomaiset ja järjestöt.

Edellinen artikkeliSyntimittarille huomautus mainonnan eettiseltä neuvostolta
Seuraava artikkeliUSA:n World Vision muutti ohjeistustaan avioliitosta