Radio Dei aloitti 20 vuotta sitten – ”Emme ole koskaan olleet varsinaisesti voitollinen radioasema”

Radio Dei (”Jumalan radio” tai ”Jumalan säteily”) on 20 vuotta sitten perustettu Suomen ensimmäinen kaupallinen kristillinen radioasema. Ensimmäinen lähetys oli 3.11.1997. Aluksi kuuluvuusalue kattoi vain pääkaupunkiseudun, mutta nopeasti se laajeni miltei koko Suomeen. Tällä hetkellä kuuluvuusalueita on 24, ja yksi uusi haussa. Radio Dein päätoimittaja ja toimitusjohtaja on aseman perustaja Kirsi Rostamo.

Onko Radio Dei onnistunut siinä, mikä oli tavoitteena toiminnan alkaessa 20 vuotta sitten?

– Jos vastaan rehellisesti, niin alussa oli ehkä hieman naiivi ajatus siitä, että radio saa aikaan herätystä ja me vain julistamme evankeliumia. Ei se ihan niin mennyt. Nykyisin tilanne on kristinuskon kannalta toisenlainen kuin Radio Dein aloittaessa. Kirkosta eroaminen on yleisempää, ja ylipäätään usko on vähemmän luonteva asia ihmisille, varsinkaan sen näyttäminen julkisuudessa. Olemme kuitenkin valtakunnallisesti yksi tunnetuimmista ja suurimmista kristillisistä medioista. Viikoittain kuulijoita on 150 000–200 000. Luku on pysynyt pitkään samana, eikä kasvua ole tullut.

Kuinka virallinen kirkko on suhtautunut tai tukenut teitä?

– Vaihtelevasti. Olen saanut Kirkon tiedonvälityspalkinnon 2000, mutta minusta tarvittaisiin ihan oikeaa rahallistakin tunnustusta ja tukea. Esimerkiksi Tuomasmessujen radioinnit voisivat hyvin olla kokonaiskirkon asia, nyt se on mahdollista vain Radio Deitä tukevan Kristityt yhdessä ry:n rahoituksen ansiosta. Hyvää yhteistyötä teemme kuitenkin Joensuun, Kokkolan, Kemin, Lahden, Lohjan, Oulun, Porin, Rovaniemen, Savonlinnan ja Seinäjoen seurakuntayhtymien kanssa.

Kuinka Radio Deillä menee taloudellisesti?

– Emme ole koskaan ollut varsinaisesti voitollinen radioasema. Lisäksi olemme nyt osakeyhtiölain muututtua niin sanottu voittoa tavoittelematon yritys eli emme edes voi teoriassa maksaa osinkoja. Hyvää on se, että nyt taustayhdistyksemme voi avustaa toimintaamme. Kaksi kolmasosaa tuloista tulee kustannetuista ohjelmista.

Minkä ikäisille Radio Deitä tehdään?

– Radio ei enää ole nuoria tavoittava media. Kuulijamme ovat pääosin yli 45-vuotiaita, paljon on myös yli 60-vuotiaita.

Onko Radio Dein strategia muuttunut vuosien varrella?

– Se on pysynyt samana, vaikka toki strategiaa on tarkistettu ja sanoja tarkennettu. Nyt missiomme kuuluu seuraavasti: välitämme toivoa, rakennamme yhtyettä ja kerromme Jeesuksesta luonnollisena osana elämää.

Vieläkö Radio Deille on tilaa ja tarvetta mediamyllerryksessä?

– Kristilliselle radiomedialle on entistä suurempi tarve, mutta resurssimme ovat pienet. Emme esimerkiksi ole pystyneet satsaamaan toimituksen tilojen remonttiin. Paikoin tilamme näyttävät samalta kuin 90-luvun lopussa. Olemme nähneet tärkeämmäksi satsata uusiin taajuuksiin kuin huonekaluihin.

Mikä on ollut kohokohta 20 vuoden aikana?

– Ehkä ihan tuoreimpana Piispojen kyselytunti yhteistyössä Kotimaan kanssa. Piispoja on vuosien varrella ollut erittäin hankala saada Radio Dein studioon. Piispoista ehkä kaikkein myönteisimmin ja luontevimmin Radio Deihin suhtautui arkkipiispa Jukka Paarma. Hän antoi auliisti haastatteluja.

– Henkilökohtainen kohokohta oli saada Yhdysvalloissa National Christian Broadcasters -yhdistyksen myöntämä palkinto.

Mitä uutta Radio Deillä on tarjota?

– Aiomme satsata aamulähetykseen nimeltä Herätys. Sitä juontavat muiden muassa Ariel Neulaniemi ja Jippu. Aamu on parasta kuunteluaikaamme, ja aiomme tehdä ohjelmasta vaihtoehdon muiden viihteeseen keskittyvien kanavien aamuohjelmille.

Kuva: Olli Seppälä

Edellinen artikkeliKirja-arvio: Eero Huovinen puhuu väsymättä Jumalasta ja tekee yksityiskohdista merkityksellisiä
Seuraava artikkeliPääkirjoitus: Piispanvirastaan eläkkeelle jäänyt Irja Askola on edelläkävijä monella tapaa