Ensi vuonna pidettävän mediakampanjan tavoitteena on saavuttaa niiden ihmisten huomio, joiden suhde ja sitoutuminen kirkkoon on ohut, kertoo Suomen Pipliaseuran (SPS) kehittämispäällikkö Terhi Huovari. Kampanjaan ovat lähdössä myös pääkaupunkiseudun seurakunnat. Aloite kampanjaan tuli SPS:ltä.
Espoon seurakuntayhtymä on jo päättänyt lähteä kampanjaan 25 000 eurolla. Helsinki puolestaan lähtee kampanjaan noin 50 000 euron summalla. Vantaalla kampanjaan esitetään 20 000 euroa, mutta virallinen päätös puuttuu vielä. Pipliaseura on varautunut olemaan hankkeessa mukana tarvittaessa suurin piirtein samalla summalla kuin yhtymät.
Kampanja toteutettaisiin pääkaupunkiseudulla näillä näkymin 2012 syksyllä. Markkinointikampanjan mediavalinnat ovat vielä auki.
– Tavoite tavoittaa ihmiset siellä, missä he ovat ja niillä välineillä, joita he käyttävät, SPS:n kehittämispäällikkö Terhi Huovari kertoo.
Hankkeessa on alustavasti kaavailtu myös työkaluja, jotka helpottaisivat ihmisten tutustumista Raamattuun eri päätelaitteilla. Tavoitteena on tuoda Raamattua ihmisten arkeen.
”Viime aikojen kirkkoon liittyvä keskustelu on paljolti lähtenyt vahvan polarisaation näkökulmasta. Myös Raamattu on ollut osa tällaista polarisoitunutta keskustelua. Hanke pyrkiikin antamaan vastakohta-asettelua laajemman kuvan kirkosta ja sen uskosta”, hanketta kuvaillaan Espoon seurakuntayhtymän yhteisen kirkkoneuvoston pöytäkirjaotteessa.
Huovari painottaa, että pöytäkirjatiedot ovat vasta hankkeen tausta-ajattelua ja kampanjan kärki, teemat ja kohderyhmät selviävät tarkemmin SPS:n ja seurakuntayhtymien yhteisissä neuvotteluissa.
SPS viettää vuonna 2012 juhlavuottaan. Se täyttää 200 vuotta. Luterilaisen kirkon vuosiaiheena 2010-2012 on puolestaan ”Pyhä”.
Ilmoita asiavirheestä