Musiikki: Jyrki Linjama säveltää vaikean ajan tuntoja

Ursula Langmayer ja Jan Lehtola esittivät Jyrki Linjaman teoksen De Profundis III Espoon tuomiokirkossa. Kuva: Nelli Lamponen

Harvan konsertin jälkeen tulee kivulias olo. Nyt tuli.

Syvyydestä huutaa tuskaisa ihminen, joka hädässään vetoaa Jumalaan, vaikka samalla pelkää häntä. Säveltäjän kuvaama hätä ja pelko on niin väkevää, että kuulijaankin alkaa sattua.

Olin kuuntelemassa Urkuyö ja aaria -festivaalin tämän vuoden kantaesitystä.

De Profundis III -teoksen säveltäjä on espoolainen Jyrki Linjama, joka on tunnettua kirkkomuusikko- ja säveltäjäsukua. Vähän yli 60-vuotiaan säveltäjän teosluettelossa on yli 80 varsin erilaista kappaletta jousikvartetoista kirkko-oopperoihin.

Teoksen pohjana on vanha gregoriaaninen sävelmä.

– Minulla on varhaisista teoksista lähtien ollut materiaalina joku cantus firmus, perussävelmä, jonka pohjalle moniääninen teos muodostuu. Usein se on gregoriaaninen melodia tai virsi, Jyrki Linjama kertoo.

NOIN PUOLEN tunnin mittainen, sopraanolle ja uruille kirjotettu De Profundis III perustuu psalmiin 130. ”Syvyydestä minä huudan sinua Herra. Kuule minun ääneni. Tarkatkoot sinun korvasi minun rukoukseni ääntä. Jos tarkkailet syntejä, Herra kuka silloin kestää?”

Kantaesityksessä sen lauloi itävaltalainen sopraano Ursula Langmayr, jonka vahva instrumentaalinen ääni liukui välillä valittaen alas tuskaan ja murheeseen. Hetken päästä ääni kimposi korkeuksiin huutaessaan Jumalan perään tai jopa muuttui puheeksi ahdistuessaan siitä, kuinka Jumala tarkkailee ihmisen syntejä.

Yhtään klassisen kaunista, harmonista sävelkulkua en havainnut, vaikka teoksen suvantokohdat olivat merkittävästi lempeämpiä kuin tuskan ilmaisut. Ehkä juuri siksi De Profundis III kosketti ja vaikutti niin syvästi.

Urkutaiteilija Jan Lehtola etsi ja löysi Espoon tuomiokirkon uruista niin värejä ja sävyjä kuin voimaa ja kuiskauksia. Säveltäjän kirjoittama urkujen ja sopraanon vuoropuhelu on paljon enemmän kuin osiensa summa.

Suomalaisen laulamaa De Profundis III -teoksen esitystä saatetaan joutua hetki odottamaan, niin vaativa on sopraanon osuus. Loistavia urkureita meiltä kyllä löytyy.

Ursula Langmayr lauloi jo Jyrki Linjaman ensimmäisessä kirkko-oopperassa Johannes Kastajan syntymä. Se esitettiin ensimmäisen kerran Itävallassa vuonna 2010 ja on myös levytetty.

Linjaman viimeisin kirkko-ooppera Emmauksen tiellä koki kovia koronarajoitusten keskellä. Se esitettiin lopulta, mutta läheskään kaikki eivät päässeet sitä kuulemaan. Marraskuussa sen voi kuulla Espoossa Tapiolan kirkossa.

Oikaisu 2.7. klo 7:58: Korjattu sopraano Ursula Langmayrin sukunimen kirjoitusasu. Lisäksi jutusta on poistettu lause, jonka mukaan Urkuyö ja aaria olisi tilannut teoksen. Urkuyö ja aaria tuotti kantaesityksen, mutta säveltäjä teki sen Taiken apurahalla Ursula Langmayrille.

***

Uuden tilaajan etu: Ensimmäinen kuukausi vain 1€!

Innostutko ajankohtaisista aiheista ja laadukkaasta merkityksellisestä sisällöstä? Jos et ole vielä Kotimaan digitilaaja, nyt on loistava hetki tutustua mediaan ja aloittaa tilaus. Saat ensimmäisen kuukauden erikoishintaan vain 1€, ja pääset syventymään kiinnostavaan sisältöömme välittömästi.

Erikoistarjous on voimassa vain rajoitetun ajan ja ainoastaan uusille asiakkaille.

Kuukauden tutustumisjakson jälkeen Kotimaan digitilaus jatkuu automaattisesti hintaan 9,90€/kk, voit perua tilauksen koska tahansa ennen seuraavan laskutuskauden alkua.

Ota kaikki irti Kotimaasta – napsauta tästä!

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliUkkosmyrsky katkaisi maston – Nainen kuoli Suviseuroissa
Seuraava artikkeliRakkaat lapset ja Jeesuksen sylissä lepääjät – Viikonlopun kesäjuhlilla vilisi väkeä ja kantaa otettiin ajankohtaisiin aiheisiin

Ei näytettäviä viestejä