Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on tuottanut lakiesityksellään pettymyksen alkoholin mielikuvamainonnan täyskieltoa ajaville järjestöille. Ministeriö haluaa lakiin lisää rajoituksia ja valvontaa, joiden se tulkitsee hillitsevän alkoholiin liittyviä mielikuvia. Kansalaisjärjestöjen mukaan alkoholista saisi mainoksissa näkyä vain tuotetiedot.
STM:n valtiosihteerin Vesa Rantahalvarin mukaan eri kuoroissa veisataan lopulta samaa virttä.
– Kysymys on samasta asiasta hyvin pitkälle, kaikki haluavat vähentää lasten ja nuorten alkoholinkäyttöä ja muitakin alkoholiin liittyviä ongelmia. Kyse on siitä millä keinoilla asiaan puututaan. Mielikuvamainontaa koskeneessa kansanedustajien taannoisessa lakialoitteessa oli ministerin mielestä monia ongelmia. Lähes kaikki mainonta, myös pelkkien tuotetietojen mainitseminen, luo mielikuvia.
Rantahalvarin mukaan ministeriön esityksessä puututaan myös mainonnan mielikuviin.
– Nyt ollaan kieltämässä sellaisia mainonnan keinoja, joilla pyritään vaikuttamaan lapsiin ja nuoriin tai antamaan kuva, että alkoholia nauttimalla voidaan lisätä sosiaalista tai seksuaalista menestystä. Mainonnan sisällön osalta kiellot ovat ulottumassa myös radioon ja television kellonaikarajoitusta ollaan laajentamassa. Kyseessä on isot ja merkittävät muutokset, jotka eivät ole kosmetiikkaa. Kyllä tässä kieltämisen linjoilla ollaan.
Mielikuvamainonnan täyskieltoa ajava Terveydenedistämisen keskuksen kehittämispäällikkö Ritva Varamäki on pettynyt.
– Alkoholin mainostaminen lapsille ja nuorille on jo nykyisin kiellettyä. Myöskään valvonnan lisääminen ei poista mielikuvamainontaan liittyviä ongelmia. Ministeriön esityksen ongelma on se, että mainokset jäävät edelleen tulkinnanvaraisiksi. Voidaan olla sitä mieltä mistä vaan, että kaikki luo mielikuvia. Lapsia ja nuoria ei kiinnosta ne pullot ja tuotetiedot.
Varamäki kieltäisi kaiken alkoholimainonnan. Mielikuvamainonnan kieltämistä hän pitäisi kompromissina.
Alkoholin mielikuvamainonnan kieltoa on ollut ajamassa kolmisenkymmentä kansalaisjärjestöä ja iso joukko kansanedustajia.
Ministeriön lakiesitys on tuomassa muun muassa televisiosta tutut aikarajoitukset myös radion alkoholimainontaan.
Viestinnän Keskusliiton mukaan alkoholimainontaan ei pidä puuttua. Sen mukaan valistuksella ja tiedotuksella voidaan saada alkoholihaittojen vähentämisessä parempia tuloksia kuin mainosrajoituksilla.
Ilmoita asiavirheestä