Kolumni: Päästä meidät kiireestä ja rahatalouden rattaiden alta

Synnyin lankalauantaina 50 vuotta sitten. Pääsiäinen on aina ollut lempijuhlani. Lapsena siihen liittyivät keltaiset keittiön verhot, rairuoho ja synttärijuhlat. Nykyään ajattelen pääsiäisen pääsemiseksi jostakin, vapautumiseksi talven ikeen ja monen muun painolastin alta.

Hyvä ja paha, pelastus ja kadotus ovat mietityttäneet minua nuoresta pitäen. Juutalaisille pääsiäinen on vapautumista Egyptin orjuudesta, monelle kristitylle pelastusta synnistä ja kuolemasta. Mitä se on minulle tänään?

Kristikunnan historia pitää Alister E. McGrathin mukaan sisällään kovin monenlaisia pelastuskäsityksiä. Niihin ovat vaikuttaneet filosofiset virtaukset ja akuutit poliittiset tilanteet sekä tulkinnat tahdonvapaudesta, synnistä, armosta, ihmisestä ja vanhurskauttamisesta. Sorretuille pelastuksessa on tärkeää vapautuminen, syyllisyydestä kärsiville anteeksianto.

Itäisessä perinteessä pelastus on jumalallistumista. Kreikkalaisen filosofian vaikutteet ovat ilmeisiä. Keskiajalla tärkeää oli pelastuminen demonien kynsistä. Helvetin kauheuksilla hekumoitiin konkreettisin kieli- ja mielikuvin.

Yhdysvaltain sisällissodan jälkeinen moraalinen rappio pyrittiin ratkaisemaan opetuksella, jossa vaadittiin sydämen täydellistä pyhyyttä pelastuksen ehtona. Eksistentialisteille lunastus ja Kristuksen julistus liittyvät ihmisen mahdollisuuteen olla olemassa autenttisesti.

Valistuksen aikana taivastoivosta tuli ihmisen keksintö, jolla alistetaan muita tässä elämässä. Latinalaisen Amerikan varhaiset vapautuksenteologit vastasivat valistuksen haasteeseen ja opettivat, että Kristus valitsi kansakseen köyhät ja sorretut ja hänen kuolemansa paljasti maailman rakenteellisen synnin.

Myös feministiteologeille risti on vastalause maailman epäoikeudenmukaisuudelle. Joanne Brown ja Rebecca Parker sanovat, että ajatus isästä, joka lähettää poikansa kärsimään ja kuolemaan ristillä muistuttaa lasten hyväksikäyttöä. Jeesuksen ristinkuolema oli paha ja väkivaltainen ihmisten teko, jota ei pitäisi ihannoida.

Universalistien mukaan Jumala pelastaa lopulta armossaan ja rakkaudessaan kaikki.

Tänä pääsiäisenä liityn vapautuksen teologioiden, eksistentialismin ja universalismin jatkumoon. Jumalan pelastava läsnäolo, Jumalan valtakunta vaikuttaa kaikkialla maailmassa, ei vain kristittyjen keskuudessa. Olemme kaikki samassa veneessä.

Huudan: Päästä meidät pahasta! Päästä sodasta ja väkivallasta, sorrosta ja epäoikeudenmukaisuudesta, luonnon ja ihmisyyden tuhosta.

Päästä meidät kiireestä ja rahatalouden rattaiden alta. Vapauta meidät elämään luonnon rytmissä ja luonnon ehdoilla! Tule kuin kevätsade. Anna meille rauha. Anna minulle rauha.

* * *

Haluatko tutustua Kotimaa-lehteen?

Tilaa Kotimaan näytelehti ilmaiseksi täältä. Lähetämme PDF-lehden sähköpostiisi. Näytelehden tilaaminen ei edellytä jatkotilausta. Näytetilauksen voi tehdä vain kerran.

Antoisia lukuhetkiä!

Ilmoita asiavirheestä
Edellinen artikkeliYlivieskan kirkkoon valmistuu talkoilla taiteilija Silja van der Meerin tekstiiliteos
Seuraava artikkeliJohn Vikström -liikuttajapalkinto koripalloseura Alppila Basketille

Ei näytettäviä viestejä