”Kirkon työntekijät sokeita kiinnostaville uutisaiheille”

Seurakuntienviestintä2 Karoliina Malmelin listaa esimerkiksi keväisen kohun Pirkko Jalovaaran opetukseen henkivalloista. Ongelman nosti esiin Ylen MOT-ohjelma, ei kirkko tai kirkollinen media.

Seurakuntien viestintäkirjan mukaan kirkko tai kirkollinen media ei ollut aloitteellinen myöskään lestadiolaisen liikkeen perinteistä ja lastensuojeluongelmissa kertoneessa uutisoinnissa. Jälkikäteen hänen mielestään moni on ollut kuitenkin tyytyväinen, että media on toiminut kirkon paljastavana peilinä.

Malmelin kiittelee Kallion kirkkoherra Teemu Laajasalon toimintaa Jalovaaran tapauksessa esimerkilliseksi oikeudenmukaisuuden ja läpinäkyvyyden näkökulmista. Hänen mukaansa juoruja ei päässyt syntymään, koska Laajasalo ”piti tilanteessa pallon hallussaan.”

Malmelin kehottaa seurakuntia tarjoamaan aktiivisemmin medialle kiinnostavia juttuideoita, että kirkosta saataisiin positiivisia uutisia. Jos uutisaiheita ei tarjota, media ja bloggaajat keksivät niitä viestintäkonsultin mukaan itse.

Edellinen artikkeliKirkkohallitus korvaa työalasihteerit asiantuntijoilla
Seuraava artikkeliOulun hiippakuntapäivillä palkitaan ansioituneita