Joensuussa viime viikolla koolla ollut piispainkokous antoi selonteon kirkon voimassa olevasta avioliitto-opista. Kirkon työkalupakissa ei ole välineitä sateenkaariparien vihkimiseen, selkiyttää selonteon sisältöä piispainkokouksen pääsihteeri Jyri Komulainen.
Mikä oli piispojen selonteon sanoma pähkinänkuoressa?
– Piispainkokous pitäytyi pitkälti siihen, mitä kirkolliskokous siltä pyysi. Eli se antoi seurakuntia ja papistoa varten selonteon kirkolliskokouksen ja piispainkokouksen aikaisempiin lausuntoihin perustuvasta avioliittokäsityksestä, kaikkien ihmisten luovuttamattomasta ihmisarvosta ja papin velvollisuuksista. Lisäksi selonteossa avataan hieman avioliiton historiaa ja siinä ilmeneviä erilaisia malleja, jotta keskustelu saisi perspektiiviä.
Selonteon mukaan kirkko ei siunaa sateenkaariavioliittoja. Miksi?
– Selonteko perustuu voimassa oleviin dokumentteihin kuten kirkkokäsikirjaan. Siksi todetaan, että avioliiton solmimiseen liittyvät kaavat ovat tarkoitetut naisen ja miehen väliseen avioliittoon. Yksinkertaisesti ilmaisten, kirkon työkalupakissa ei vain ole sellaisia välineitä, joilla voitaisiin vihkiä samaa sukupuolta olevia pareja tai siunata heidän avioliittojaan. Tarvitaanko sellaisia ja millaisia nämä olisivat, se on keskustelun paikka. Vain kirkolliskokous voi sellaiset kehittää.
Samaa sukupuolta olevan parin kanssa ja puolesta voidaan rukoilla. Onko tämä myönnytys?
– Selonteko seurailee tässä aiemmin tehtyjä päätöksiä. Piispainkokous antoi vuonna 2011 kirkolliskokouksen pyynnöstä ohjeet vapaamuotoiselle rukoukselle parisuhteensa rekisteröineiden kanssa ja heidän puolestaan. Vaikka samaa sukupuolta olevien avioliitto on oikeudellisesti eri asia kuin rekisteröity parisuhde, niin teologisesti asetelma on varsin samankaltainen. Siksi nyt ohjeistettiin soveltamaan jo olemassa olevaa ohjetta uudenlaisessa tilanteessa.
Miksi samaa sukupuolta olevan avioparin puolesta voidaan rukoilla mutta heitä ei voi siunata?
– Kyllähän rukoushetkissä luetaan lähes poikkeuksetta Herran siunaus. Ei tässä kukaan ilman siunausta jää, mutta eri asia on avioliiton siunaaminen. Se on kirkollinen toimitus, joka perustuu käsikirjaan ja josta päättää kirkolliskokous.
Kuinka käy papin, joka kirkon avioliitto-opista huolimatta vihkii sateenkaariparin?
– Kaikenlaiset poikkeamiset pappisviran velvoitteista käsitellään sen hiippakunnan tuomiokapitulissa, jonka papistoon pappi kuuluu. Ennakkotapauksia ei ole ja tuomiokapitulit ovat keskenään riippumattomia, joten mahdollisten prosessien lopputulosta en voi mitenkään ennakoida.
Piispat toivovat keskustelun kirkon avioliitto-opista jatkuvan. Mihin tämä toive tähtää?
– Varmastikin dynaamiseen ja ajassa kiinni olevaan kirkkoon. Itse näkisin, että jos keskustelu on aitoa, sillä ei voi olla ennalta päätettyä lopputulosta. Mutta lähtökohdaksi pitää ottaa kirkon usko.
Ilmoita asiavirheestä