Heikka: Raamatuntulkinnat eivät ole ongelma vaan välttämättömyys

Heikka_Mikkox205

Heikan mukaan vuoropuhelussa Raamatun teksti saa oman elämämme väritystä, mutta samalla oma elämämme saa raamatullista väritystä.

– Tämä pätee myös yleisemmin Raamatun tulkintaan. Me etsimme sieltä aina vastauksia omaan elämäntilanteeseemme ja tulkitsemme Raamattua omien kysymystemme kautta. Tässä vuoropuhelussa Raamatun ja omien näkemystemme raja liukenee. Sana tulee lihaksi meidän keskellemme.

Heikka totesi, että elämäntilanteemme eroavat ja siksi myös raamatuntulkintamme vaihtelevat.

– On papin velvollisuus tulkita Jumalan sanaa suhteessa ympäristö ja sen erityiskysymyksiin. Tulkinnat eivät ole ongelma vaan välttämättömyys Kristuksen kirkon elämässä.

– Raamatuntulkintojen kirjo todistaa siitä, että Jumalan Sana on voimallinen puhuttelemaan äärettömän erilaisissa tilanteissa eläviä ihmisiä. Sana kohtaa ihmisen juuri hänen omassa elämässään. Tulkintojen kirjo on kirkkomme rikkaus. Riesaksi se muodostuu vain ristiriitatilanteissa.

Keskeisissä asioissa vallitsee hiljaisuus

Heikan mukaan raamatuntulkinnan erimielisyydet rajoittuvat muutamiin asioihin.

– Tämän voi päätellä seuraamalla mielipidekirjoituksia ja keskustelupalstojen kuumana käyvää kommentointia. Kristillisen uskon kannalta keskeisissä asioissa vallitsee hiljaisuus, mikä kertoo yksimielisyydestä. Tämä yksimielisyys on se pohja, jolta meidän tulee tarkastella myös toisiamme. Mutta on tiiviisti pidettävä mielessä, että kirkko ei lopulta perustu mihinkään tulkintaan – niin tarpeellista kuin onkin etsiä yksimielisyyttä.

– Kirkko perustuu Sanalle ja sakramenteille. Sana tulee lihaksi niin monilla tavoilla, ettei kukaan ei voi omia raamatullisuutta. Tarvitaan aitoa dialogia, toisen kuuntelemista ja arvostamista. Täytyy olla tahtoa etsiä kiistakohdissa yhteyttä ja tahtoa sitoutua yhteisiin päätöksiin. Me kuuntelemme Kristusta, joka tulee elämäämme Raamatun sanan kautta. Me polvistumme ehtoolliselle, jossa tulemme kaikki osallisiksi Kristuksesta. Meitä on monta ja monenlaista, mutta Kristus on yksi. Siksi – ja vain siksi – myös kirkko voi olla yksi.

Kirkolliskokous on koolla Turussa 2.-6.5.

Lue Mikko Heikan saarna

Edellinen artikkeliOPKOlla rukous- ja paastokampanja opiskelijoiden puolesta
Seuraava artikkeliIslam-asiantuntija pelkää terroria Osaman kuoleman jälkeen