Finnwatch: Pääsiäissuklaa on yhä useammin eettistä

Vastuullisen suklaan määrä on selvästi nousussa, selviää Finnwatchin sesonkisuklaavertailusta. Lähes 30 prosenttia kaikista pääsiäissuklaista on vastuullisuussertifioituja.

Neljännen kerran tehdyssä vertailussa Finnwatch tiedusteli vähittäiskaupan ketjuilta niiden sesongin suklaatuotteiden tarjontaa. Tavoitteena oli selvittää vastuullisuussertifioidun pääsiäissuklaan, kuten pääsiäismunien, suklaafiguurien ja pääsiäiskonvehtien määrä.

Suklaan valmistuksessa käytettävän kaakaon tuotantoon liittyy erityisesti Länsi-Afrikassa merkittäviä ihmisoikeusriskejä, kuten lapsityövoiman hyväksikäyttöä ja ihmiskauppaa. Kolmannen osapuolen myöntämät sertifioinnit ovat ainoa uskottava tapa varmistaa suklaatuotteiden vastuullisuus, toteaa Finnwatch, joka on yritystoiminnan globaaleja vaikutuksia tutkiva kansalaisjärjestö.

Eniten vastuullisia pääsiäissuklaatuotteita on Lidlissä. Ketjun kaikki omamerkkituotteet ovat vastuullisuussertifioituja. Kaikista sesongin suklaatuotteista sertifiointi on 64 prosentilla. Vuodesta 2014 alkaen Lidl on voittanut jokaisen Finnwatchin sesonkisuklaita koskevan vastuullisuusvertailun.

Ruokakeskon tämän vuoden pääsiäisvalikoimassa noin 28 prosenttia suklaatuotteista on vastuullisuussertifioituja. Suomen Lähikaupan pienten myymälöiden sesonkivalikoimasta 40 prosentilla tuotteista ja suurten myymälöiden valikoimasta noin 30 prosentilla on vastuullisuussertifiointi. S-ryhmällä puolestaan on tänä vuonna arviolta 34 prosenttia vastuullisuussertifioituja pääsiäissuklaatuotteita.

Ruokakeskon, Lähikaupan ja S-ryhmän vastuullisten suklaatuotteiden määrä on kasvanut viime vuoteen verrattuna.

Ylivoimaisesti yleisin vastuullisuussertifikaatti tänä pääsiäisenä on UTZ -sertifiointi. Jopa 90 prosenttia kaikista vastuullisuussertifioiduista pääsiäissesonkituotteista on UTZ-sertifioitu. Lopuilla tuotteista on Reilu kauppa -sertifikaatti.

Toisin kuin Reilu kauppa, UTZ-järjestelmä ei takaa viljelijälle takuuhintaa, vaan kaakaotuottajille maksetaan yleisen markkinahinnan mukaan. Myös esimerkiksi järjestäytymisvapauden edistämisen osalta järjestelmien välillä on selviä eroja Reilu kaupan eduksi.

Molemmat ovat mukana Global Living Wage Coalitionissa, jonka tavoitteena on nostaa työntekijöiden palkkoja sertifioiduissa hankintaketjuissa.

Kuva: Olli Seppälä

Edellinen artikkeliArkkipiispa Brysselin räjähdyksistä: ”Rukoilen uhrien omaisten ja loukkaantuneiden puolesta”
Seuraava artikkeliJemenin viimeisiä juutalaisia salaisessa operaatiossa Israeliin