Evankelioimiskampanjan mainos herättää jupinaa

Pkaupunkimissio

Espoon seurakuntayhtymän viestintäpäälikkö Simo Repo kysyy, käyttävätkö vapaiden suuntien seurakunnat kampanjassa luterilaisia seurakuntia ”ikään kuin bulvaaneinaan”. Tähän viittaa hänen mukaansa se, että tapahtumaesitteessä puhutaan vain laveasti seurakuntien tapahtumasta mainitsematta mistä seurakunnista on kyse. Lisäksi Helsingin tuomiokirkon käyttäminen kannessa antaa Revon mielestä väärän kuvan tapahtuman järjestäjistä.

– Jos on niin, että luterilaisia seurakuntia ei ole kattavasti mukana, voidaanko mainonnassa käyttää näin yleisesti sanaa seurakunnat. Minulla ei ole sellaista agendaa, etteikö tapahtumaa saisi järjestää, mutta olisi reilusti sanottava, ketkä ovat sen takana, Simo Repo sanoo.

Revon mukaan asiasta on käyty sähköpostikirjeenvaihtoa Espoon seurakuntayhtymän johdon kesken.

Tuomiorovasti: Toivomme kampanjalle siunausta

Asia on puhuttanut myös Helsingissä.

– Olisin toivonut, että olisi löydetty keino, jolla olisi voitu ilmaista, että pääkaupunkimissiossa puhutaan lähinnä vapaiden suuntien piirissä tapahtuvasta toiminnasta. Nyt tässä tulee pieni väärinymmärtämisen vaara myös sen takia, että kuvassa on Helsingin tuomiokirkko, Helsingin tuomiorovasti Matti Poutiainen arvioi kampanjaesitettä.

Toisaalta hän myös ymmärtää Tuomiokirkon käyttämistä mainoksessa.

– Monia Helsingin tapahtumia mainostetaan kuvilla, joissa kirkko näkyy. Kirkko ei ole ainoastaan luterilaisten seurakuntien tunnus, vaan se on myös koko Helsingin tunnus, pääsymboli. Tähän olemme suhtautuneet avoimesti.

Poutiaisen mukaan Helsingin tuomiokirkkoseurakunta tai Helsingin seurakuntayhtymä organisaatioina eivät ole tapahtumassa mukana. Sen sijaan hän muistuttaa, että vähintään yksittäisiä luterilaisen kirkon työntekijöitä Helsingistä osallistuu kampanjaan.

– Ei meillä sinänsä ole mitään tällaisia kampanjoita vastaan, siitä ei ole kysymys. Toivomme kampanjalle siunausta, Poutiainen sanoo.

Ainakin kaksi luterilaista seurakuntaa mukana

Medialähetysjärjestö IRR-TV:n toiminnanjohtaja Hannu Haukka ihmettelee 15.9.-15.10.2011 toteutettavan evankelioimistapahtuman herättämää jupinaa. Hän kertoo, että tapahtumaa järjestämässä on seitsemän luterilaista toimijaa pääkaupunkiseudulta, muun muassa Vantaankosken ja Espoonlahden luterilaiset seurakunnat, Kansanlähetys sekä Kansan Raamattuseura. Haukka vaatii esitteen kuvavalintaa ihmetteleviltä suvaitsevaisuutta ja ymmärtäväisyyttä.

– Voimme tietysti käyttää kuvankäsittelyä ja panna vaikka Kremlin Tuomiokirkon paikalle. Suurkaupunkimissio on tarkoitettu joka seurakunnalle, joka kantaa huolta kaupunkinsa hengellisestä hyvinvoinnista, Haukka sanoo.

Tapahtumalla on tähän saakka eri järjestäjiä 59. Mission budjetti on muutama satatuhatta euroa. IRR-TV on järjestänyt vastaavia tapahtumia 11 eri maassa 56 eri suurkaupungissa. Kampanjan viralliseksi nimeksi Suomessa tulee Mahdollisuus muutokseen.

Tutustu missiosuunnitelmiin ja puhetta herättäneestä kampanjaesitteestä

Tutustu Medialähetysjärjestö IRR-TV:seen

Lue myös: Kristillisen tuotantoyhtiön keräys hämmentää tv-väkeä

Edellinen artikkeliMihin hävisi Jaakko Heinimäki kirjansa kannesta?
Seuraava artikkeliTänään on Maailman rauhansunnuntai