Emerituspaavi Benedictus XVI antoi viime vuonna italialaiselle L’Osservatore Romano -lehdelle harvinaisen haastattelun, joka vasta englanniksi ilmestyttyään on levinnyt ja herättänyt suurta huomiota.
Teologisesti syvällisessä haastattelussa paavi antaa esimerkiksi ymmärtää, että katolinen kirkko ei voi enää ajatella kasteen olevan ehdoton edellytys pelastukselle. Kirkko on viime vuosikymmeninä (Vatikaanin II kirkolliskokouksen jälkeen) tullut emerituspaavin mukaan yhä vahvemmin siihen ymmärrykseen, että ”Jumala ei voi päästää kaikkia kastamattomia kadotukseen”.
Paavi luonnehtii tätä ajattelun muuttumista ”dogman syvälliseksi evoluutioksi”. Hän toteaa perspektiivin muutoksen alkaneen jo löytöretkistä, jolloin pakanuuden jotakuinkin kadonneeksi arvelleet eurooppalaiset törmäsivät Uudessa maailmassa täysin Euroopasta poikkeavaan tilanteeseen.
Tästä on Benedictuksen mukaan seurannut ”syvä kaksoiskriisi”, joka koskee esimerkiksi motivaatiota kirkon lähetystyöhön ja jopa motivaatiota itse uskoa koskien.
Haastattelussa emerituspaavi toteaa ajattelutavan kriisistä: ”Miksi pitäisi yrittää vakuuttaa ihmisiä hyväksymään kristinusko, jos he voivat pelastua ilman sitä… Ja jos on olemassa ihmisiä, jotka voivat pelastua muulla tavoin, on epäselvää, miksi kristitty itse olisi sidottu kristinuskoon ja sen moraaliin. Jos usko ja pelastus eivät enää liity toisiinsa, usko itsessään muuttuu ei-motivoivaksi.”
Jesuiittaprofessori Karl Rahnerin esitti jo 1960-luvulla kuuluisan ajatusta ”anonyymeistä kristityistä” eli ihmisistä, jotka voivat pelastua jopa tietämättä olevansa kristittyjä. Ajatusta käsitellään myös katolisissa katekismuksissa ja se esiintyy myös Vatikaanin II kirkolliskokouksen dekreeteissä.
Benedictus ei pidä ajatusta anonyymeistä kristityistä tyydyttävänä ratkaisuna ei-kristittyjen pelastumisen ongelmaan. ”Teoria on mielenkiintoinen, mutta se redusoi kristinuskon itsensä ilmaisuksi siitä, mitä ihmisyys itsessään on, ja näin ollen se ei ota huomioon kristinuskolle keskeistä muutoksen ja uudistumisen draamaa.”
Katolisen kirkon virallisen opetuksen mukaan usko Jeesukseen on kuitenkin ainoa tie pelastukseen.
Benedictus koskettelee haastattelussa myös suhdetta reformaatioon ja sen ajatteluun. Aikaisemmin kirjoittamiinsa teksteihin viitaten hän toteaa, että jos Lutherin aikana ihminen ajattelikin tarvitsevansa vanhurskauttamista Jumalan edessä, niin nykyihminen on toista mieltä: Jumalalla on velvollisuus vanhurskauttaa itsensä, koska ihmisen maailmassa kokema kauheus ja kärsimys riippuvat loppujen lopuksi Jumalan sallimuksesta.
Kuva: L’osservatore Romano, servizio fotografico
Ilmoita asiavirheestä