Ekorovasti vastustaa turkiksia Animalian kampanjassa

Kirkkohallituksen ympäristöasioista vastaava asiantuntija Ilkka Sipiläinen on mukana eläinsuojelujärjestö Animalian Turkistarhaton Suomi 2025 -kampanjassa, jonka tavoitteena on lopettaa turkistarhaus Suomessa siirtymäajan jälkeen.

Vuonna 2010 käynnistyneen kampanjan tuoreessa tempauksessa julkisuuden hahmot kuten laulaja Michael Monroe, professori Jaakko Hämeen-Anttila ja kirjailija Risto Isomäki poseeraavat #turkitontyyli-kuvissa.

Sipiläinen poseeraa omassa kuvassaan papin pantapaita päällään. Hän kertoo kuitenkin edustavansa kampanjassa vain itseään, ei koko kirkkoa. Siksi kuvaan on valittu titteliksi ekorovasti eikä Kirkkohallituksen asiantuntija.

Sipiläinen on osallistunut turkistarhauksen vastaiseen kampanjaan myös aikaisemmin allekirjoittamalla Turkistarhaton Suomi -kansalaisaloitteen, josta tuli ensimmäinen eduskunnassa käsitelty kansalaisaloite. Se hylättiin eduskunnan äänestyksessä kesällä 2013.

– Se, että eläin elää vain sitä varten, että sillä on komea ja kaunis turkki, ei ole eettisesti kovin kestävä ajatus, Ilkka Sipiläinen sanoo.

– Eläin on enemmän kuin turkkinsa.

Hänen mielestään kampanja on toteutettu järkevällä ja kohtuullisella tavalla, sillä se antaa turkistarhaajille mahdollisuuden uuden elinkeinon löytämiseen siirtymäajan puitteissa.

– Turkistarhaajat ovat niin ahkeraa väkeä, että he löytävät varmasti uuden elinkeinon.

Ekorovasti kertoo saaneensa osallistumisestaan toistaiseksi vain myönteistä palautetta. Moni on kokenut hyvänä, että kirkon ihminen on mukana kampanjassa. Hän on kuitenkin varautunut myös toisenlaisiin viesteihin.

– Turkistarhaus jakaa ihmisiä ja herättää tunteita. Yrittäjät voivat kokea kampanjan negatiivisena.

Edellinen artikkeliHeratin ampujalle kuolemantuomio
Seuraava artikkeliSeurakuntien yhteistyö päättyi näkemyseroon samaa sukupuolta olevien parisuhteista