Irene Nummela.
”Ajalla 1.6.-31.8. annamme aikoja vain uusille asiakkaille. Aikoja on rajoitetusti ja vastaanottotoiminta on keskitetty yhteen paikkaan”, tiedottaa oululainen Tuiran seurakunta Rauhan Tervehdys -lehdessä (19/2011).
Irene Nummela vahvistaa Kotimaa24:lle, että kyseinen ilmoitus tai toiminta ei ole mikään poikkeus. Nummelan mukaan useimmissa seurakunnissa vastaanottotoimintaa joudutaan nykyisin rajoittamaan kesäisin.
– Voi olla esimerkiksi, että kesäaikaan otetaan vaan ihan akuutteja asiakkaita vastaan. Jotkut seurakunnat pitävät avovastaanoton kesällä tai osan kesästä kiinni. Silloin akuutissa tilanteissa olevia voidaan ohjata taloustoimistoon tai pappien luokse.
– Viisi vuotta sitten ei olisi tullut kysymykseenkään seurakunnassa, jossa silloin työskentelin, että avovastaanotto olisi kiinni. Nyt se on sielläkin kesäisin kolme viikkoa kiinni, Nummela kertoo.
Yhä useampi hakee taloudellista tukea
Nummelan mukaan vastaanottotoiminnan rajoitukset ovat alkaneet lisääntyä noin pari-kolme vuotta sitten maassamme koetun taantuman jälkeen. Nummelaa huolettaa, miten käy sitten, kun parin viime vuoden aikana kirkosta eronneiden aiheuttama kirkollisverotulojen menetys alkaa tosissaan tuntua seurakuntien taloudessa. Jo nyt hän on kuullut huolestuttavia viestejä joistakin seurakunnista, joissa diakonian virkoja on jätetty täyttämättä.
– Toivon, ettei diakoniatyöntekijöistä tai erilaisista erityisviroista kuten vaikkapa kehitysvammatyön viroista vähennettäisi.
Diakoniavastaanottojen kesäsuluille tai vastaanotettavien rajoituksille on monia syitä. Yksi on jo edellä mainittu diakonian työntekijäresurssien pieneneminen. Kesällä pyörivät myös diakonialeirit ja työntekijöiden on myös levättävä ja pidettävä lomaa. Lisäksi – aivan kuten ruokajonot ovat kasvaneet, samoin on kasvanut myös niiden joukko, jotka hakevat diakonialta taloudellista tukea. Yhä lisääntyvät asiakkaat vievät myös entistä enemmän työntekijöiden aikaa.
Tuiran asiakkaat olleet ymmärtäväisiä
Oulun Tuiran seurakunnan johtava diakoniatyöntekijä Irma-Elina Mukari kertoo, että Tuiran seurakunnassa on käytännössä mahdotonta hoitaa kesää niin, että kaikille halukkaille olisi annettavissa aikoja. Resurssit eivät riitä.
Tuirassa priorisoidaan nyt jo toista kesää siten, että vastaanottoaikoja annetaan vain kokonaan uusille tai tänä vuonna ensi kertaa vastaanotolle tuleville asiakkaille.
Mukari kehuu vanhojen asiakkaiden ymmärtäneen tämän, eikä negatiivista palautetta ei ole tullut.
– He ottavat sitten tarvittaessa yhteyttä syyskuussa.
Mukari kertoo, että kesän muutoksista on myös tiedotettu diakonian asiakkaille huolellisesti ja hyvissä ajoin.
(Kuva rajattu Rauhan Tervehdyksen 19/2011 ilmoituksesta)
Ilmoita asiavirheestä