Ylistys

Kaunis on kesäinen luonto

Nurmikon lempeä tuoksu

Kukkien viehkeä  loiste

Korkeimman kiitosta kaikuu.

 

 

Ihmellisiä ovat Jumalan työt. Täynnä hyvyyttä.  Hellää huolenpitoaan ihmisestä, maailmasta jossa elämme, kaikesta näkyvästä ja näkymättömästä.

Kirkkaammaksi kuin auringon loiste säteilivät Vapahtajamme kasvot Kirkastusvuorella.  Jumalan suuruus ja ylistettävä olemus tulivat esiin, kun Jeesuksen olemus: Todellinen  Jumala ja todellinen ihminen yhdessä persoonassa,  pääsivät esiin.

Samalla kävi ilmi, että Herramme tulosta on puhuttu jo Laissa ja Profeetoissa.  Mooses edusti Lakia ja Elia Profeettoja tuossa ilmestyksessä.

Jumalan ilmoitus tulee esille jo Vanhassa testamentissa.  Siellä on myös kerrottu Kristuksen kärsimyksestä. Jumalan Pojan sovintotyö Golgatan ristillä oli puheen aiheena Jeesuksen, Mooseksen ja Elian kohdatessa.  Näin oli ennustettu. Nytpä tie Kirkastusvuorelta eteenpäin oli kulku kärsimystä ja kuolemaa kohti. Koko maailman sovitus oli Jumalan rakkauden tien täyttymys. Jeesuksen todellisen äärettömän armon ja hyvyyden huipentuma.

 SUNNUNTAI 23.7.2023
Kirkastussunnuntai (Kristuksen kirkastumisen päivä)
Kirkastettu Kristus

Sovitustyö merkitsee rauhaa koko ihmiskunnalle.  Jumalan ja ihmisten välille.  Se on kutsu rauhaan yksittäisten ihmisten välille. Se on kutsu kansojen väliseen rauhaan. Se kutsuu myös väestön eri ryhmiä yhteiseen rauhaan. Rauhaan luonnon kansssa. Rauhaan oman itsensä kanssa.  Omien ongelmiensa kanssa.

Antakoon hän ilon sydämeemme
ja suokoon Israelille rauhan,
niin kuin menneinä päivinä,
niin myös meidän päivinämme.

 

Juhlapäivän apokryfiteksti:  Sir. 50:22–24

Ylistäkää siis tekin kaikkeuden Jumalaa!
Kaikkialla hän tekee suuria tekoja.
Äidinkohdusta asti hän pitää meistä huolta
ja osoittaa meille laupeuttaan.
Antakoon hän ilon sydämeemme
ja suokoon Israelille rauhan,
niin kuin menneinä päivinä,
niin myös meidän päivinämme.
Suokoon hän alati meille suosiotaan
ja vapauttakoon meidät jo meidän päivinämme.

  1. Sunnuntain aihetta esittellään ja tekstit näytetään täällä

    https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-23-7-2023/

    Sirakin kirjan luku 50 näytetään täällä

    https://raamattu.fi/raamattu/KR92/SIR.50/

    Vanhemmat suomennokset vuosien 1642, 1776 ja 1938 käännökset ovat nähtävissä täällä (Panen viitteen vuoden 1642 käännökseen)

    https://www.finbible.fi/Biblia1642/Apokryfikirjat/jesus_sirach_50.htm

  2. Matias

    ”Jeesuksen, Mooseksen ja Elian kohdatessa. ”

    Tämä onkin mielenkiintoinen kohtaaminen. Kun Jeesukselta kysyttiin, eikö Elian pitäisi tulla ensin, Jeesus vastasi, että Johannes Kastaja on se Elia, jos niin tahdotte.

    Kun nyt Elia inkarnoituukin itsenään kirkastusvuorella, niin Jeesuksesta tulee joko välintämätön valehtelija, kujeilija, tai,.. ihmisen on mahdollista monistua myös miehestä erilaisina persoonallisina olioina ja itsenäiseksi muuttuvina tarinoina, ja vanha ei siti hajoa.

    Jos ei lihallisesti niin ainakin henkimaailmassa.

    Luin muuten eilen, että kolmiyhteinen oli alun perin ’ henki, vesi ja veri.’

    • Tarja

      Kiitos puheenvuorostasi.

      Muutama kohtaa vaatii vastakommentin.

      1) Elian tulo ennen Messiaan tuloa on ennustettu Malakian kirjassa. Hänen tulostaan Jumalan lähettiläänä, kreikkalaisittain ”enkelinä”, ja mainintan, että Jumala lähettää jonkun, joka profeetallisessa voimassaan on verrattavissa Eliaan vaikutusvaltaiseen toimintaan.

      Malakia:

      3:1 Katso, minä lähetän sanansaattajani, ja hän on valmistava tien minun eteeni. Ja äkisti on tuleva temppeliinsä Herra, jota te etsitte, ja liiton enkeli, jota te halajatte. Katso, hän tulee, sanoo Herra Sebaot.

      4:4 Muistakaa minun palvelijani Mooseksen laki, jonka minä Hoorebilla hänelle säädin koko Israelia varten käskyiksi ja oikeuksiksi.

      4:5 Katso, minä lähetän teille profeetta Elian, ennenkuin tulee Herran päivä, se suuri ja peljättävä.

      4:6 Ja hän on kääntävä jälleen isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet heidän isiensä puoleen, etten minä tulisi ja löisi maata, vihkisi sitä tuhon omaksi.

      Tähän Raamatun kohtaan Jeesus tarttuu. Hän kertoo että tämä Malakian kirjan ennustus on toteutunut Johannes Kastajan kohdalla.

      Matteuksen evankeliumi:

      11:10 Tämä on se, josta on kirjoitettu: ’Katso, minä lähetän enkelini sinun edelläsi, ja hän on valmistava tiesi sinun eteesi’.
      11:11 Totisesti minä sanon teille: ei ole vaimoista syntyneitten joukosta noussut suurempaa kuin Johannes Kastaja; mutta vähäisin taivasten valtakunnassa on suurempi kuin hän.
      11:12 Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen.
      11:13 Sillä kaikki profeetat ja laki ovat ennustaneet Johannekseen asti;
      11:14 ja jos tahdotte ottaa vastaan: hän on Elias, joka oli tuleva.

      Sekä Elia että Johannes Kastaja olivat sellasia profeettoja, joiden vaiktus tuntui sekä tavalliseen kansaan että oman aikansa hallitsijoihin. Elian profeettakoulun johtajana jatkoi Elisa, Johannes Kastajan toimintaa jatkoi Jeesus Vapahtajamme.

    • Tarja

      2) Kirjoitat: ”Kun nyt Elia inkarnoituukin itsenään kirkastusvuorella, niin Jeesuksesta tulee joko välintämätön valehtelija, kujeilija, —”

      a)

      Elian ilmestyminen ei ollut inkarnoituminen vaan hänen hetkellinen esiin tulonsa taivaallisesta elämäntilastaan tänne ajallisen maailmamme olotilaan. Elia oli otettu Jumalan lähettämissä taivaallisissa vaunuissa taivaaseen. Näin hänen ei tarvinnut inkarnoitua, koska hänellä, kuten myös kaikille kristityille on luvassa. oli oma taivaallinen ruumiinsa ilman ylimääräistä ja tarpeetonta inkarnoitumista.

      Mehän uskomme RUUMIIN YLÖSNOUSEMUKSEEN. Aivan kuten Jeesuskin ylösnousemuksensa jälkeen ilmestyi opetuslapsilleen ruumiillisesti, jopa niin ruumiillisesti, että hän saattoi syödä opetuslastensa kanssa.

      b)

      Ei Jeesuksesta tule valehtelijaa, vaan päin vastoin totuuden julistaja. Hänhän tuo esille Taivasten valtakunnan todellisuuden ilmestymisen voimassaan.

      Nyt hänessä itsessään, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa, Jumala oli ottanut ihmisyyden omaan olemukseensa ja näin liittänyt Jumalan ja ihmiskunnan kanssa yhteyden, joka ulottuu olemassaolomme syvimpiin perusteihin saakka.

      Johannes Kastajan esiintyminen Elian voimassa ja Elian esiintyminen Kirkastusvuorella ovat kumpikin julistusta SAMASTA JEESUKSESTA.

      Ei siis ole ristiriitaa kahden samaa todellisuutta julistavan tapahtuman välillä, vaan ne kumpiksi kertovat saman todellisuuden: Jeesus on Herra.

    • Tarja

      Jatkoa

      3)

      Kirjoitat (kujeillen?): ”—ihmisen on mahdollista monistua myös miehestä erilaisina persoonallisina olioina—”

      Jotta mies monistuisi tarvitaan naista. Näin koko ihmiskunnan monistumisessa kumpaakin tarvitaan, yhdessä.

      Tämä monistuminen sitten muodostaa kunkin jälkeläisen oman elämän ja heidän mukanaan heidän omat elämäntarinansa. Tämä todellisuus ei sitten ole mitään ”henkimaailman asioita”, vaan aivan reaalista tämän näkyväisen maailmamme todellisuutta.

      Ps.

      Juhlimme eilen erästä sukulaistamme. Vieraiden joukossa oli eräs nuori mies, joka kiinnostuneena otti osaa keskusteluumme. Hänen koulutodistuksensa lukuaineiden keskiarvo oli 10.

    • Tarja

      4) Kirjoitat: ”Luin muuten eilen, että kolmiyhteinen oli alun perin ’ henki, vesi ja veri.’”

      Onko tässä esitetty kannanotta 1. Johanneksen kirjeen erääseen jakeeseen, missä muutamissa käsikirjoituksissa on mainittu Pyhä Kolminaisuus sellaisten sanojen yhteydessä, jotka kertovat, että Pyhän Hengen pelastava työ liitty kasteeseen ja ottaa vastaan Jeesuksen sovintotyön Golgatan veressä.

      Vuoden 1938 käännös

      5:7 Sillä kolme on, jotka todistavat:

      5:8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.

      Vuoden 1776 käännös

      5:7 Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat:

      5:8 Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.

      Vuoden 1642 käännös

      5:7 Sillä colme todistawat Taiwasa : Isä Sana ja Pyhä Hengi ja ne colme yxi owat.

      5:8 Ja colme todistawat maan päällä : Hengi Wesi ja Weri ja ne colme yxi owat.

      Uudemmissa käännöksissä tuo myöhemmissä käsikirjoituksissa esiintyvä sanamuoto on jätetty pois ja sen sijaan on pitäydytty vain vanhimmassa mahdollisessa lukumuodossa.

      Vuoden 1992 käännös

      6 Hän, Jeesus Kristus, on tullut veden ja veren kautta – ei ainoastaan veden, vaan veden ja veren. Ja Henki on todistaja, sillä Henki on totuus.

      7 Todistajia on näin kolme:

      8 Henki, vesi ja veri, ja nämä kolme todistavat yhtäpitävästi.

  3. Matias

    Ensiksikin. Johannes ei siis ollut Elia ja toiseksi, Jeesus ei liene Sebaot jonka edellä sanansaattajan on, tai oli määrä tulla.

    Eikä siellä mainita sanaa messias ollenkaan, vaan suuri ja peljättävä päivä, joka on tulossa. Miksi sellainen olisi Messiaan päivä, eikö hänen tehtävänsä ole saattaa oikeus maailmaan.

    Jos henki, vesi ja veri jostakin todistavat, vaikka eivät puhu mitään, niin kai sitten elämän todistajia ovat, jokaista elementtiä tarvitaan elossa olemiseen.

    • Tarja

      Kiitos puheenvuorostasi

      5) Jokainen ihminen on oma persoonansa. Niin myös Johannes Kastaja. Malakian ilmaus ei ole ymmärrettävissä henkilöiden samuutena, vaan vastaavan Jumalan antaman voiman omaavana henkilönä..

      Tätä voi verrata Mooseksen työn jatkajaan Joosuaan ja Elian työn jatkajaan Elisaan. Nuo seuraajat olivat eri ihmisiä, mutta jatkoivat aikaisemman merkkihenkilön tehtävää: Joosua kansan johtajana ja Elisa profeettakoulun rehtorina.

      Näin ollen Vapahtajamme ei suinkaan tehnyt mitään juutalaiselle ajattelutavalle vierasta tekstin sovellusta vaan toimi aivan johdonmukaisen ajattelun valtavirrassa, sen keskellä liikkuen ja kuitenkin samaan aikaan tuoden esiin jotakin uutta, joka vei Jumalan ilmoitusta eteenpäin: Vapahtajamme suuren pelastustyön julkituloa esiin tuoden.

    • Tarja

      6) Ilmaus ”suuri ja peljättävä päivä” viittaa sellaiseen Jumalan suuruuden esiin tuloon, mikä mittasuhteissaan ylittää kaiken tavanomaisen, ja siitä syystä herättää pyhää kunnioitusta.

      Messiaan tehtävänä on todellakin tuoda esiin Jumalan suuret työt ja näin kertoa, että Jumalan apu käy yli kaikkien niiden rajoitusten, jotka muutoin sitovat meitä synnin ja turmion alaisuuteen. Jumalan antama vapautus on mittasuhteissaan verrattavissa Punaisen meren pelastumisen suuruuteen, vaikkakaan sen toteutumisen muodon ei suinkaan tarvitse olla saman näköinen tai samoja keinoja käyttävä.

      Näin Messiaan työn esikuvaksi käy esimerkiksi Mooses, josta Jumala sanoo:

      5.Mooseksen kirja:

      18:18 Profeetan minä olen herättävä heille heidän veljiensä keskuudesta, sinun kaltaisesi, ja minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu heille kaikki, mitä minä käsken hänen puhua.

      Jo ennen maailmaamme tullutta Jeesusta Messiaan persoonaan oli liitetty ajatus koko maailman tuomarista Aapelin Aatamin pojan veren huuto, joka maasta käsin huutaa Kainin tekojen tuomiota. Tästä se oli laajentunut koko maailman vääryyksien tuomariksi.

      Messiaan persoonaan oli myös liitetty Jesajan kirjassa oleva kuvaus Herran Kärsivästä palvelijasta, joka kärsi kansansa syntien edestä ja joka näin omalla kärsimyksellään vapauttaa ihmisten vääryyden vallasta kantamalla ne muiden puolesta. Tästä Johannes Kastaja julistaa Jeesuksesta:

      Johanneksen evankeliumi:

      Vuoden 1938 käännös

      1:29 Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: ”Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!

      1:36 Ja kiinnittäen katseensa Jeesukseen, joka siellä käveli, hän sanoi: ”Katso, Jumalan Karitsa!”

      UT2020

      Jeesus on Jumalan Poika

      29 Seuraavana päivänä Johannes näki, että Jeesus oli tulossa hänen luokseen. Hän sanoi: »Katsokaa, Jumalan Karitsa, joka ottaa kantaakseen maailman synnin!

      Ensimmäiset oppilaat

      35 Seuraavana päivänä Johannes seisoi kahden oppilaan seurassa, 36kun Jeesus kulki taas ohi. Johannes sanoi: »Katsokaa, Jumalan Karitsa!»

      Nämä erilaiset näkökulmat oli liitetty Messiaan odotukseen jo varsin syvällisin pohdiskeluin.

      Kun sitten Vapahtajamme oli toimintansa saanut valmiiksi ja apostolien tehtävänä oli kertoa evankeliumia hänen täytetystä työstään, niin heidän ei tarvinnut lähteä tyhjältä pöydältä, vaan he saattoivat liittyä jo hyvinkin kehittyneisiin asiaa koskeviin pohdintoihin. Kun he sitten julistivat evankeliumia, niin he saattoivat ikään kun tuloskirja kädessään julistaa sitä evankeliumia, jonka juuret olivat syvällä Vanhan testamentin perinteessä ja sen tulkinnassa. Näiden pohjalta he sitten saattoivat kertoa, että Jeesus Nasaretilainen oli tämä ennustusten mukainen vanhan perinteen virran esiin kuljettama Jumalan esiin tuoma UUDEN AIKAKAUDEN KOITTO, Jumalan valtakunnan saapuminen meidän luoksemme. Jumalan läsnäolo meidän keskellämme.

    • Tarja

      7) Me todellakin tarvitsemme ruokaa, juomaa ja monia muitankin aineellisia asioita elääksemme tätä ajallista elämmäämme.

      Pyhissä sakramenteissa Jumalan käytössä ollessaan ne eivät kuitenkaan ole yksistään tämän aineellisen puolen esiin kantajia, vaan ne ovat vain ulkonainen ja näkyvä osa Jumalan suunnattoman suurelle työlle, joka ulottuu kaiken aineellisen maailmamme yli aina iankaikkisuuteen asti.

      Näin kasteen vesi Jumalan sanan yhdistettynä vapauttaa meidät Saatanan vallasta ja liittää meidät Jumalan lapseuteen ja antaa meille Pyhän Hengen lahjan. Näin meidän elämämme siirtyy Jumalan rakkauden ja hyvyyden osallisuuteen.

      Alttarin sakramentissa leipä ja viini ovat vain pyhän aterian ulkonainen näkyvä ja kosketeltava ulottuvuus, mutta olemukseltaan ne ovat Vapahtajamme ruumis ja veri, meidän syntiemme anteeksi anto, iankaikkisen elämän lahja ja Jumalan kosketus meidän elämäämme. Jumalan Pojan reaalinen läsnäolo meidän elämämme pelastukseksi.

      Jumalan sanan saarna on ulkonaisesti vain puhetta, mutta sen sisältönä, sen varsinaisena olemuksena on Jumalan oma puhe meidän pelastumiseksemme. Jumala sanoo ja se tapahtuu.

      Näin pyhä messu on Jumalan kohtaamisen todellisuus. Kolmiyhteinen Jumala on keskellämme. Ylösnoussut Jeesus on kanssamme.

    • Tarja

      8) Kirjoitat henki -sanan pienellä kirjaimella. Näin ollen sanan merkitys on jotakin tämän maailman sisäiseen olotilaamme rajoittuva merkitys.

      Käsittelemässämme kohdassa ei kuitenkaan puhuta tällaisesta hengestä, vaan Jumalan kolmannesta persoonasta Pyhästä Hengestä. Hän on yhtä persoonallinen kuin Jeesus Kristus ja Taivaan Isäkin.

      Hänestä puhuttaessa käytetään meidän suomen kielessämme Isoa alkukirjainta.

      Vaikka someron murteessa puhumme ihmisistäkin se -sanalla, niin Pyhästä Hengestä puhuessani käytän aina HÄN -sanaa, jotta kukaan ei vahingossakaan voisi ajatella Häntä jonkinlaisena henkäyksenä, ilmapiirinä, pullon henkenä tms. persoonattomana suureena.

      Hänen olemustaan ja hänen toimintaansa kuvataan vuoden 2000 katekismuksessamme täällä:

      https://katekismus.fi/uskontunnustus/19.html

  4. ”Messiaan persoonaan oli myös liitetty Jesajan kirjassa oleva kuvaus Herran Kärsivästä palvelijasta, joka kärsi kansansa syntien edestä ja joka näin omalla kärsimyksellään vapauttaa ihmisten vääryyden vallasta kantamalla ne muiden puolesta. ”

    Eikö se kuitenkin ole holokausti, jonka takia me nyt teemme parannusta rasismista ja muusta vihapuheen synnistä, jotka ovat olleet meidän sairauksia. Juutalaiset ovat joutuneet kantamaan niitä sielun tuskana ja sydämen murheena ja omaisten menetyksenä. He ovat kulkeneet raskaan tien, että jälkeen tulevilla olisi helpompaa ja me näkisimme itsessämme olevan hirviön ja muuttuisimme.

    • Tarja

      Kiitos kommenteistasi

      Keskustelun jatkoa kohtaan 6)

      Jesajan kirjan ennustus Kärsivästä palvelijasta on juutalaisten keskuudessa mielletty Messiaasta puhuvaksi ennen Vapahtajamme syntymää. Heillä on esiintynyt ajatuksia tästä Messiasta kohtaavasta kärsimyksestä myös Abelin kuolemaan liittyen.

      Ei ole sattumaa, että Jeesus nimittää itseään Ihmisen Pojaksi. Tämä Ben Adam nimittäin viittaa Abelin kuolemaan oman uhrinsa suosiollisuuden herättämän vihastuksen takia, kun Kain tappoi hänet.

      Tämä osuus siis on taustana Uuden testamentin puolella useammassakin yhteydessä kuin tavallinen keskiverto lukija edes tulee aavistaneeksi.

      Kolmea ensimmäistä evankeliumia käsittelevä ”Ihmisen Pojan kuolema” on Esko Haavan teos vuodelta 1949. Se on Suomen Eksegeettisen seuran jukaisujen listalla teos numero 9. Tässä käsitellään monia sellaisia kohtia, joiden kytkökset vanhaan materiaaliin tuodaan esiin syvää paneutumista osoittaen.

      Esko Haapa IHMISEN POJAN KUOLEMA

      KOLMESSA ENSIMMÄISESSÄ EVANKELIUMISSA

      WSOY

      Forssa 1949

      SUOMEN EKSEGEETTISEN SEURAN JULKAISUJA 9

    • Tarja

      9) Holokausti on todella järkyttävä tapahtuma meidän eurooppalaisessa lähihistoriassa. Natsien aiheuttama juutalaisvaino on havahduttanut monia maita varomaan samantapaisten kauheuksien uudelleen pääsemistä.

      Monia kansainvälisiä konferensseja on pidetty tällaisen toistumisen estämiseksi. Julkilausumia on annettu. Traumoja on käsitelty mitä erilaisimmilla kulttuurin alueella. Tuon Saksassa valtaan päässeen hirmuisen vainon aiheuttaman pakolaisten elämänkohtaloita olen lukenut useampiakin kirjoja tänäkin vuonna. Eräiden ystäväpiirissäni olevien taholta olen jo puolen vuosisataa saanut kuulla ja tuntea tuon mielettömyyden seurauksista vainottujen ihmisten ja heidän jälkeläistensä elämään.

      Valitettavasti vastaavia kansanmurhia ei kuitenkaan ole kokonaan saatu maailmassamme loppumaan. Esimerkiksi Rwandassa 1994 tapahtui valtava kansanmurha, jonka aiheuttama pakolaistulva tuntui monissa Afrikan maissa. Meillä Kamerunissakin eli suuri joukko tuon kansanmurhan seurauksena muuttaneita pakolaisia.

  5. Lisäksi Jesaja 53:sta voi sanoa, että Jesaja ei voi kirjoittaa Jeesuksesta siten, kuin siellä luvussa sanotaan, koska hän ei elänyt Jeesuksen aikana ja Jeesuksen kuoleman jälkeen, vaan 700-vuotta aikaisemmin.
    Kirjoitus oli siis jo olemassa, ja sen tapahtumat tapahtuneina, ei tulevina tapahtumina, ennustuksina. ’Ruhjottiin,’ ’lävistettiin’ sanat eivät kerro jostakin joka tuee tapahtumaan, vaan siitä mitä tapahtui.

    Ei VT:ssä muutenkaan kerrota mitä tulee tapahtumaan tulevaisuudessa, jossakin toisessa uskonnossa.

    Jälleen ne aikamuodot.

    • Tarja

      10) Sivuutan tässä Jesajan kirjan johdanto-opilliset kysymykset ja keskityn itse käsiteltävään asiaan.

      11) Kirjoitat: ”— ei tulevina tapahtumina, –.”

      Kirjoitus kuvasi nimenomaan oman aikansa tilantteessa ajankohtaisista asioista. Sen sanamuoto oli kuitenkin sellainen, ettei se rajoittunut vain oman aikansa ilmiöihin, vaan oli avoin tuleville näköaloille.

      Avoimuus näille tuleville näköaloille sai aikaan niiden käytön tulevaa Messiasta käsittelevän mielikuvan muokkaamiseksi. Näin niiden käyttö kansan tulevaisuuden uskon herättämiseksi muodostui mitä ajankohtaisimmaksi. Tekstejä käytettiin uusiin tilanteisiin soveltaen ja uusien haasteiden ratkaisemiseksi. Niistä saatiin voimaa ja rohkaisua, kun kärsimys ja vaiva kohtasiat kansaa. Ne synnyttivät uskkoa tulevaisuuteen ja herättivät Messiaan odotuksen.

      Tämä ajatusten edelleen kehittyminen ei kuitenkaan ollut mielivaltaista, vaan sen taustalla oli luja usko siihen, että sama Jumala joka aikoinaan oli auttanut kansaansa Baabelin vankeudesta takaisin isien maalle ja jolle uusi temppeli oli rakennettu vanhan ja maahan revityn tilalle, oli edelleen yhtä voimallinen auttamaan omiaan, pitämään huolta kansastaan. Tämä luottamus Jumalaan nimenomaan oli Messias -toivon keskus.

      Näin ollen yhden ja saman Jumalan palvonnoan ilmauksena nuo samat tekstit olivat yhtä lailla voimassa olevaa todellisuutta SEKÄ kirjoittamisen aikoinan ETTÄ historian kulun kannalta myöhäisempänä aikana, kun keskusteltiin Messiaasta ja hänen merkityksestään Jumalan kansalle.

    • Tarja

      12) Kirjoitat: ”Ei VT:ssä muutenkaan kerrota mitä tulee tapahtumaan tulevaisuudessa, jossakin toisessa uskonnossa.”

      Virheellisesti käytät ilmausta ”toisessa uskonnossa”. Sellaien ei sovellu Vapahtajamme Jeesuksen eikä apostolien aikaan. Ero Jeesuksen seuraajien ja juutalaisten välille syntyi vasta Jerusalemin hävityksen 70 jKr. jälkeisenä aikana.

      Silloin ylipappi oli menettänyt asemansa eikä voinut enää toimia koko kansaa ja sen ainakin 15 eri suuntausta yhdistävänä toimielimenä. Paljon kansaa kuoli tai joutui hajalleen minne sattui.

      Eräät kantavat voimat kokosivat arameaa puhuvat ja synagogissa hepreaa käyttävät oppineet Jamniaan. Siellä perustetiin ylirabbin eli patriarkan eli paavin virka. Ensimmäinen juutalainen paavi oli Hillel I. Paavin tärkeimpiä tehtäviä oli yhteisten juhlien ajankohtien määrittely.

      Tämän ryhmittymän ulkopuolelle jätettiin Jeesuksen seuraajat. Niinpä nämä kokoontuivat omien piispojensa johdolla omiin yhteisöihinsä. Piispojen yhteyttä muodostamaan muodostui myöhemmin sitten kristittyjen patriarkkoja Syyrian Antiokian piispasta Antiokian patriarkka ja Aleksandran piispasta Aleksandrian paavi. Rooman piispasta paavi ja Jerusalemin piispasta patriarkka. Sekä huomattavasti myöhemmin Konstantinopolin piispasta Konstantinopolin patriarkka.

    • Tarja

      13) Aikamuodoista

      Kirjoitat: ”Jälleen ne aikamuodot.”

      Muinaisen heprean verbien aikamuodot eivät vastaa meidän nykyaikaisten kielten aikamuotoja. Näiden käytöstä muinaisen heprean kielioppien tutkimuksissa on keskusteltu hyvinkin paljon.

      Nykyajan kielioppien aikamuotojen lukeminen vanhoihin hepreankielisiin teksteihin on pelkkää anakronismia.

      Tästä voisi kirjoittaa paljonkin, mutta näin blogien mittasuhteissa sellainen menisi laajuudessaan meidän keskustelujemme sosiologisen ympäristön ulkopuolelle.

  6. Jatkoa Dona nobis pacem -esityksille

    Tässä kolme osoitetta:

    Dona Nobis Pacem canon – multitrack by Julie Gaulke

    https://www.youtube.com/watch?v=9fhJ6XrZ4jg

    Dona Nobis Pacem, traditional canon

    ViN-kören, Laholms Manskör, St. Olai Motettkör. Mats Strand med elever från De Geer musikgymnasium och Lunnevads folkhögskola. Henrik Bergion på piano. Leif Ahlberg dirigerar och leder allsången. Inspelad den 7 oktober 2007 i Norrköping. Canon XH A1 och två Röde NT1A.

    https://www.youtube.com/watch?v=OSdGW_HBrLE

    Dona Nobis Pacem | Canon (SSAA) |
    Choir with Lyrics and Piano | Sunday 7pm Choir

    https://www.youtube.com/watch?v=bURklF4aULM

  7. Matias
    ”Ero Jeesuksen seuraajien ja juutalaisten välille syntyi vasta Jerusalemin hävityksen 70 jKr. jälkeisenä aikana.”

    Niinkö, kukaan ei siis aikaisemmin syyttänytkään juutalaisia Kristuksen murhaajiksi, miksi sitten hävityksen jälkeen? Pitikö Rooman tekemät hirveydet jotenkin kääntää kansan syyksi. Vikauhri jne. Jumala kosti Kristuksen murhan.

    Jesaja 53;sta vielä sen verran, että sen esimerkkinä voi olla myös tarina Jobista, joka oli hurskas mies, menetti kaiken, mutta sai myöhemmin menttämiensä tilalle perhettä ja maallista mammonaa. Jeesus ei saanut. Se sopii myös kansaan, joka on joutunut kärsimään suuria menetyksiä Jeesuksen nimen tähden ja saaneet takaisin tässä elämässä moninkertaisesti. Jopa maansa takaisin.
    Eivätkö he olekin kärsineet Jeesuksen nimen tähden ja niinhän Jeesus ennusti, saatte moninkartaisesti takaisin tässä elämässä ja tulevassa ikuisen elämän.

    Se, että juutalaisia kirjoituksia on kavallettu, muutettu omiin tarkoituksiin ja myyty niitä kristillisinä viisauksina, ei todellakaan tee kristinuskosta mitään VT:n ja juutalaisuuden jatkumoa, se tekee siitä ainoastaan ryöstösaaliin jakamista.

    En tiedä minkälaiset aikamuodot hepreassa on ollut, tai on verbeillä, ja miten se asiaan vaikuttaa, mutta onhan selvää, että tapahtumat kuitenkin seuraavat toisiaan, ne eivät tapahdu yhtä aikaa ikäänkuin aikaa ei olisi ollenkaan, tai sitä ei laskettaisi, vaan vallitsevana olisi ikuisuus, jolloin ei ole menneisyyttä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta, vaan kaikki seisoo paikallaan. ” Minä teen teistä pylväitä temppeliini ja sieltä te ette pääse koskaan pois ” sanoo Jeesus, ei houkuttele.

    Tapahtumien ketjussa Jesaja ei vaikuttanut Jeesuksen vaikutusajassa ja jumaluudessa, hän puhuu usein Sebaotista.

    Puhut usein jatkumosta, eikö sekin kerro, että jotain on jäänyt taakse, eli ajasta on kysymys.
    Viisaudet ovat tietysti ikuisia se tarkoittaa, että sukupolvet vaihtuvat, mutta viisaus löytää aina tiensä sitä etsivien luokse, kuten myös järki, joka sanookin: ”Minä olen myös niiden luona, jotka ovat tulossa. ”
    Jos nyt leikkien puhumme ominaisuuksista, kuin ne olisivat persoonia, kun itse annamme niille äänen, ja sanat, jotka tosin on sanottu jo paljon aikaisemmin.

  8. Tarja

    14) Apostolien puheet Jeesuksen kuolemaan johtaneista henkilöistä

    EIVÄT OLLEET juutalaisten ja ei-juutalaisten välisiä syytöksiä,

    VAAN NE OLIVAT juutalaisen yhteiskunnan sisällä olevia tapahtuneen kuoleman aiheuttaneitten henkilöiden osoittamisia.

    Tämä näkökulma on unohtunut sellaisilta, jotka myöhemmin historian kuluessa ovat heijastaneet omaan muukalaisvihaansa näihin kuvauksiin. Saavuttaakseen nämä sopimaan omiin alhaisiin tarkoituksiinsa heidän on pitänyt yleistää näitä kansanryhmien välisiin ongelmiin siirtäen ja ryhmien välistä kuilua kasvattaen avoimeksi vihamielisyydeksi

    IRROITTAEN NE ALKUPERÄISISTÄ YHTEYKSISTÄÄN

    juutalaisen yhteiskunnan sisäissä keskusteluissa, kun on haluttu nostaa esille Jeesuksen kuolemaan vaikuttaneitten ihmisten osuus tapahtumiin.

  9. Tarja

    15) Kirjoitat: ”Jumala kosti Kristuksen murhan.”

    Jeesuksen opetuslapset kertoivat rehellisesti niistä tapahtumista, jotka johtivat Jeesuksen kuolemaan. Mutta he eivät jääneet siihen, vaan suuntasivat katseensa eteenpäin.

    Nimenomaan Vanhan testamentin tutkistelun avulla opetuslapset tajusivat, että näinhän Jeesus oli kertonut jo ennen kuolemaansa tapahtuvan. Jeesus oli myös tuonut esille niitä raamatunkohtia, jotka tästä olivat ennustaneet. Näin he huomasivat, että Jumalan tahto oli tapahtunut KAIKESSA tässä.

    Jumala olikin kääntänyt pahan hyväksi. Kristuksen kuolema olikin KOKO MAAILMAN SOVITUS.

    Näin Perkeleen valta oli kukistettu ja synti anteeksi annettu. Elämä voitti kuoleman. Hädän alaiselle maailmalle tuli toivo ja elämä menee eteenpäin aina ikuisuuteen asti, iankaikkiseen elämään ja taivaan riemuun saakka.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25