Voisinpa aina lukea Raamattua oikein

Kotimaan Uutisissa kerrotaan että Raamattua voi lukea väärin, mutta minua askarruttaa kysymys siitä, luenko itse Raamattua oikein. Asiantuntijana kun en voi esiintyä, niin pohdiskelemaan asiaa ryhdyn ihan omin päin.

Raamatun lukemisen aloitin alusta, keskeltä , sekä UT:n alusta. Kuusi lukua päivässä lukien. saan luettua kirjan läpi vuodessa. Sitten voin aloittaa alusta.
Raamatun lukemisessa on se erityinen ominaisuus, että joka lukukerralla voin löytää ihan uusia ja aiemmin huomiotta jääneitä kohtia ja asioita. Otan silloin avukseni ”asiantuntijoiden” kirjoittamia selitysteoksia ja muita käännöksiä. Alleviivaan ja väritän tärkeitä kohtia, jotta löydän ne myöhemmin. Lainausmerkit laitoin, koska Raamatun asiantuntijoita ei oikeasti ole olemassa.

Siitä kuitenkaan en voi olla varma, luenko Raamattua oikein. Haenko sieltä vain lisää tietoa ja nautinko vain siitä, että taas sain luettua tämän päivän läksyt. Vain etsinkö lukiessani Jumalaa ja Hänen tahtoaan. Pyydänkö olla Jumalan puhuttelussa hänen tahtoaan lukiessani?

Sitten on vielä tuo laki ja evankeliumi, joiden keskenään sotkeminen saa aikaan valtavasti vääriä tulkintoja. Rippikoulussa nuori opettelee käskyt ja saattaa tosissaan sen jälkeen yrittää niiden täyttämistä, koska sehän on Jumalan tahto. Käskyt on sitä lakia, mutta Raamatussa on paljon muutakin lakia. Jopa suurin osa . Harmittava asia on, ettei riparilaisille kerrota sitä, että
Raamattu määrittelee myös sen miten lakiin tulee suhtautua. Laille tulee antaa sen oikea merkitys ja antaa sen tehdä sydämissämme se tehtävä , jonka tähden se on meille annettu.

Muutoin käy yrityksellemme köpelösti. Huomaamme varsin pian, ettemme kykene kaikkeen mitä laki meiltä vaatii. Kyse ei olekaan pelkästään tekemisistämme , vaan myös siitä mitä on mielessämme. Tällöin moni riparilainen kokee, ettei usko ole häntä varten. Joku toinen taas luottaa Jumalan armoon ja tekee sen mitä voi. Joku ajattelee, ettei Jumala voi vaatia mahdottomia. Kuka keksii mitäkin selitystä sille, ettei täytä mittaa.

Lain tarkoitus on saattaa meidän omat yrityksemme epätoivoon. Näyttää se tosiasia , ettemme täytä mittaa, vaikka kuinka ponnistelemme. Silloin alamme selittää ja etsiä omia ratkaisuja ja helposti Jumalan meitä varten nimenomaan suunnittelema ratkaisu jää havaitsematta. Näin syntyy lukemattomia erilaisia tulkintoja siitä, mitä Jumala oikeastaan haluaa sanassaan meille sanoa. Mielemme kiinnittyy kaikenlaiseen epäolennaiseen. Alamme etsiä itsestämme kaikkea hyvää, jota meistä voi löytyä vain, jos suljemme silmämme. emmekä katso sitä ilkeyttä ja todellista pahuutta, mitä sisimmässämme on loputtomiin.

Voisinpa lukea Raamattua oikein ja aina etsiä sieltä lääkettä, jota en mistään muualta voi löytää. Etsiä sieltä Armahtavaa Jumalaa, joka on antanut poikansa kuolemaan puolestani
Golgatan keskimmäisellä ristillä ja uskoa , että Hän teki sen minun puolestani. Samalla oppia tuntemaan Jumalaa yhä paremmin ja hänen hyvää tahtoaan meitä kohtaan.

  1. Pekka Pesonen. Kyselet lain ja evankeliumin oikean erottamisen suhteesta. Paras tuntemani opas siihen on C. F. W. Waltherin ”Jumalan kyllä ja Jumalan ei.” Kyse on meidän puoleltamme aina keskeneräisestä hengellisestä prosessista, johon ei pääsääntöisesti saa opastusta modernista yliopistoteologiasta tai Raamatun erehtymättömyyden/luotettavuuden ympärillä käydystä hiusten halkomisesta. Perinteisesti olemme ymmärtäneet lain ja evankeliumin eron nimenomaan Jumalan vaikuttamana hengellisenä lahjana/kykynä, joka palvelee Raamatun oikeaa hengellistä ymmärtämistä. Valitettavasti moni Raamatun tulkitsija käyttää näitä käsitteitä, mutta soveltaa niitä oman aikamme ns. liberaaliteologiasta käsin. Esimerkiksi niin, että evankeliumia olisi kaikki, mikä meistä tuntuu vapauttavalta tai että evankeliumi olisi muuttumatonta ja laki jatkuvasti muuttuvaa. Olen joskus mainostanut Lauri Thurenin ja Antti Laaton kirjoja hyvinä Raamatun historiallisen todellisuuden avaajina.

  2. Mielenkiintoinen tää lain ja evankeliumin erottaminen, ei siinä mitään vaikeaa ole kun uskoo mitä Jeesus selkeästi Sanoo, Hän julistaa Jumalan valtakuntaa eikä lakia, laki loppu Johannes kastajaan, tää on varma tieto ja saa levittää.

    Luuk. 16:16
    Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa,

    Jos joku teille väittää että Jeesus julisti lakia niin älkää uskoko, tää väite on keksitty kun lihallisesti on yritetty elää ”uskossa” niin eipä oo onnistunu kun puuttuu Jumalan voima ja rakkaus.

  3. Ari, Jeesus itse sanoi: ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
    Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.”

    Et kai vain ole ymmärtänyt, että Jumalan voima on sitä, että ihminen tuon voiman saadessaan täyttää lain kaikkinensa? Mikä ero on sellaisella ihmisellä, jolta puuttuu Jumalan Voima ja Rakkaus, sellaiseen, jolla on Jumalan Voima ja Rakkaus? Kysyn, sen tähden, että olisi mielenkiintoista kuulla, miten sinä asiasta opetat ja ymmärrät?

  4. Pekan toiveeseen; voisinpa lukea aina oikein, on hyvä muistaa, että pääasia on lukea ja kuulla Raamattua. Jumalan Sana itse kyllä hoitaa oikean ymmärryksen, tosin vain, silloin jos ihminen uskoo Jumalaan…

    Lutherin hyvä ohje on: Sana tulee aina ymmärtää Kristuksen Rakkauden kautta, jolloin Armo ja synti ovat oikeassa paikassa. Kun Sana virvoittaa ja antaa lohdutusta, niin ihminen on Armon alla, jos Sana taas vaatii ja on ankara, on ihminen lain alla.

    Tässä Lain ja Armon vuorovaikutuksessa ihminen saa kasvaa, kunhan vain pysyy Kristuksessa, eikä lähde itse suorittamaan itse mitään ansioita Jumalan edessä. Meidän tulee vähetä ja Hänen kasvaa. Paavali sanoi jopa: ”Sillä elämä on minulle Kristus, ja kuolema on voitto.”

    ”Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä.
    Hän, joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien. Joka on syntyisin maasta, se on maasta, ja maasta on, mitä hän puhuu; hän, joka taivaasta tulee, on yli kaikkien.
    Ja mitä hän on nähnyt ja kuullut, sitä hän todistaa; ja hänen todistustansa ei kukaan ota vastaan.
    Joka ottaa vastaan hänen todistuksensa, se sinetillä vahvistaa, että Jumala on totinen.
    Sillä hän, jonka Jumala on lähettänyt, puhuu Jumalan sanoja; sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla.
    Isä rakastaa Poikaa ja on antanut kaikki hänen käteensä.
    Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä.” Joh.3:30-36

  5. Roseniuksen mukaan lakiin kuuluu kaikki, mikä sanoo miten meidän pitää olla ja mitä meidän pitää tehdä. Toisin sanoen kaikki mikä vaatii meiltä jotakin………
    Jos käyt läpi kaikki Jumalan käskyt, niin huomaat että ne eivät vaadi meitä vain yhtä ja toista tekoa, vaan koko ihmisen….
    Tästä käy ilmi se, ettei Jumalan laki vaadi meiltä vain tekoja vaan sydäntä.”

    Laki siis vaatii enemmän, kuin kukaan meistä kykenee suorittamaan. Joten moni tulee siihen tulokseen, ettei Jumala voi oikeasti mahdottomia meiltä vaatia. Senkaltaista lupausta pälkähästä päästämisestä meille ei ole Raamatussa luvattu. Meiltä vaadiaan aivan samaa pyhyyttä, kuin se mikä Jumalalla on.
    Hän tosin tietää että se on mahdotonta meille, mutta siksi Hän on valmistanut meille toisen tavan selvitä mahdottomasta tilanteestamme. Hän lahjoittaa oman pyhytensä meille Poikansa ristikuoleman kautta ja saamme sen omistaa uskolla.

    • Pekka eikö sinulle riitä kun Jeesus Sanoo julistavansa Jumalan valtakuntaa?

      Mikä on sitten se laki josta sinä puhut kun kerran Mooseksen laki loppui Johannes kastajaan, kuka sen antoi?

    • Pekka etkö sinä juuri väitä että kristitty voi tehdä kaikkea mahdollista, siis elää laittomuudessa ja silti pelastua?

      Kun Jeesus julistaa Jumalan valtakuntaa Hän opettaa kuinka siellä eletään, siis on myös syntiä josta menettää pelastuksen eli nimi pyyhitään elämän kirjasta.

      Jumalan valtakunnassa on jokaisella Jumalan laki sydämessään eli onkin sydämen halu elää sen mukkaan. Jeesus on parantanut paatuneen sydämen, AAAMEN.

    • Pekka ehkä sanamuotoni ei ollut ihan oikea, siis etkö ole kirjoittanut että kristitty voi langeta mihin tahansa syntiin?

Pekka Pesonen
Pekka Pesonen
En osaa olla huolissani kirkon kriisistä. Sisältyyhän jokaiseen kriisiin aina myöskin mahdollisuuksia. Yllättäviä käänteitä kirkkohistoriamme on täynnä. Odotan jotain hyvää tästäkin vielä tulevan. Luovana ja jääräpäisenä tyyppinä koluan kaikki vaikeimmat tiet. Helpommalla pääsisi, kun osaisi olla hiljaa, mutta kun en osaa. Kova pää on jo saanut monta kovaa kolhua. Luulisi niiden jo riittävän. Verovirkailijan ura on takana ja siitäkin uskaltaa jo mainita. Eläkeläisenä ei näköjään saa sitäkään aikaan, mitä työelämässä sai, kun oven illalla sulki. Mitä kaikkea sitä on silloin ehtikään: puheenjohtamisia, , nuorisotyötä, lähetyssihteeri, raamattupiirejä, saarnoja ja Avioparitoimintaa. Siinä ehkä rakkaimmat vapaaehtoistehtävät. Kaikkea tuota ja paljon muuta on takana. Nyt kuluu aika näissä pohdiskeluissa. Eikä tiedä voiko edes itseään ottaa kovin vakavasti.