Voiko ilkivallalla savuttaa mitään hyvää?

Eräs yhteiskunnan moraalin mittari on siinä, miten se kohtelee omia vähemmistöjään. Tietoisuus yhteiskunnan omistä vähemistöistä ja heidän oikeuksistaa on siis hyvä asia. Tilanne muuttuu, jos näillä oikeuksilla rajoitetaan muiden oikeuksia tai jos niitä edistetään tekemällä vahinkoa muille. Tämä sama pätee yhteiskunnassa hyväksi koettujen arvojen puolustamisen. Jos vahingonteon kynnys ylitetään eikä vahingonteon kierrettä saada katkaistua, niin lopulta vallankumous syö lapsensa.

Mustamme varmasti uutiset iskusta Pride kuluetta vastaan vuonna 2010. Isku sai tuolloin osakseen laajan paheksunnan. Tuolloin korostettiin myös sateenkaariväen omaa rauhanomaisuutta. Tänään samme jälleen lukea uutisen satenkaariasiaan littyyvästä iskusta. Tällä kertaa asialla on mitä ilmeisimmin sateenkaari-aatteen kannattajat. Tämän kertaiseen iskuun ei liity väkivaltaa, mutta kiistatonta vahingontekoa yhteiselle omaisuudelle

Viittaan siis eilisiltaisen suojatien töhrimiseen Tehtaankadun ja Raatimiehenkadun risteyksessä Venäjän suurlähetystön edustalla.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/09/1801689/sateenkaari-isku-venajan-suurlahetyston-edessa

http://yle.fi/uutiset/suojatie_maalattiin_sateenkaarivareihin_venajan_suurlahetyston_edessa/6819443

 

Eilisen iskun takana on vaarmaankin pieni marginaali ryhmä, siis jokin vähemmistön vähemmistö, mutta saako se osakseen lajemman sateenkariväen tuomion. Ellei iskua selvästi tuomita, kertoo se paljon sateeenkaariaktivistien suhtautumisesta muun väestön oikeuksiin.

Kuten jo kirjoitin: Tietoisuus yhteiskunnan omistä vähemmistöistä ja heidän oikeuksistaa on hyvä asia. Itsensä ja olemasaolonsa muiden tietoisuuteen nostaminen ei kuitenkaan ole asia, joka oikeuttaisi ketään yhteisen omaisuuden tärvelemiseen. Yksittäisen kansalaisen velvollisuus ei ole tietää maamme seksuaalivähemmistöistä mitään ja sama varmasti pätee naapurimaamme kansalaisiin. Seikka ettei väestö aktiivisesti musta seksuaalivähemmistöjen olemassa oloa, ei selalisenaan vielä merkitse että heidän oikeutensa olisivat kaventuneet sen enempää Suomessa kuin Venäjällä. Isku jää siis vaille moraalista oikeusperustetta.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Jukka,

    miten ihmeessä Seta ja ”Pride-aktiivit” (tarkoitatko tapahtumajärjestäjiä vai kulkueissa marssineita tahoja, kuten partiota tai Yhdysvaltain suurlähetystöä) liittyvät asiaan? Pahoitteliko KD Setan paikallisjärjestöjen ovien töhrimisiä? Jos pahoitteli, niin olipa tarpeetonta lepsuilua. Eipä silti haittaa jos pahoitellaan. Myös suurlähetystön olisi kai paikallaan laatia tiedote jossa se selvittää, ettei kyseessä ollut sen itse tilaama provokaatio?

  2. Onko Kivimäellä menossa laajakin ilkivallasta eroon pääsemisen kampanja ja ryhtiliike? Herätteletkö meitä veronmaksajia jyrkästi tuomitsemaan yhteisen omaisuutemme vandalisoinnin? Siinä tapauksessa kannustan jokseenkin laimeasti (en nimittäin usko että jyrkällä tuomitsemislla saavutetaan lainkaan toivottua tulosta) laajentamaan tuomitsemis-ja irtisanomiskampanjaa. Lähistöllämme ilmeisesti Jehovan todistajat liimailevat tavattoman pitävällä liimalla varustettuja tarroja lyhtypylväisiin ja talojen aitoihin. Niissä lukee ”Jeesus tulee, oletko valmis?” Ymmärtääkseni Jeesus on kristillinen käsite, voisiko kirkko irtisanoutua tällaisesta säännöllisestä ja rahaa maksavasta ilkivallasta?

    No, pidetään nyt järki mukana. Toinen ajatus, joka ilkeään mieleeni tässä kohtaa tulee, on että blogistia häiritsee ”homosaatio” enemmän kuin Venäjän seksuaalivähemmistöjen tilanne, mutta kun ei ole kunnolliselta mieheltä ihan kunniallista pukeutua ”Irti Setan otteesta” -paitaan, niin on valittava tällainen epätoivoinen lähestyminen. Mutta en minä siis tällaista väitä, kunhan kyselen.

    Tekijät varmaan ovat valmistautuneet kiinni jäädessään ottamaan vastaan rangaistuksensa (kansalaistottelemattomuutta harrastavat yleensä ovat). Isot pojat kaupungilla kertovat muuten, että ihan heteroja olisivat olleet.

  3. Yhtään kantaa ottamatta tekijätahoon vertaisin sitä, miten tuohon suhtautua on omaan lapseeni suhtauminen. Graffitit oli kiinnostuksen kohde ja pojat löysivät jostain maalikynän. Ennenkuin hänen kaveri nsa oli ennättänyt ajatella, niin hän oli suhauttanut puolustusvoimien kylttiin. Saadessani asian tietooni kävin tarkastamassa ja pohdin puhdistustoimia ja saman iltana kävin kaverin äidin kanssa keskustelun lapsen kanssa. Asia todella vaivasi minua, vaikka oli kyse vain pienestä suhauksesta. Sotilaat kuitenkin ennättivät putsaaman sen. Ostin vihon ja ohutkärkiä kyniä. vihko täyttyi graffiteilla.

    Mitä sateenkaaren väreihin tulee. Se ei ole minulle minkään vähemmistön omaisuutta. Vaan kaunis Jumalan luoma värikäs graffiitti taivaalla auringon ja veden seurauksena. Mutta suojatiellä sen paikka ei ole. Jos tätä ei pysty käsittämään, että ei kiinnosta maksaa ihmisten mielenilmaisua. Niin olkoon käsittämättä, mutta rahat ovat muualta pois. Minua ainakin keljuttaa, koska muutenkin joka asiassa haetaan säästöjä.

  4. Mutta suojatiellä sen paikka ei ole. Jos tätä ei pysty käsittämään, että ei kiinnosta maksaa ihmisten mielenilmaisua.

    Ennen kuin tästä tulee elämää suurempi ongelma, syytä lienee muistuttaa, että suojateiden maalaaminen sateenkaaren värein nimenomaan gay-pride tapahtumien yhteydessä on ihan yleismaailmallinen ilmiö.

    Luonnellisesti se on tällöin tapahtunut luvallisesti, kaupungin toteuttamana ja kaupunkilaisten verorahoista.

    Lyhyen googlettelun perusteella, nuo näyttävät ihan tyylikkäiltä.

Jukka Kivimäki
Jukka Kivimäki
Aktiiviseurakuntalainen Espoosta. Päivätyössä ammatillisen koulutuksen parissa.