Jeesus sanoo: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan”. (Joh. 3:5)
Miksi on tärkeää syntyä vedestä ja Hengestä?
Meillä tulee olemaan elämän aikana kolme syntymää; äidistä, kasteessa ja ylösnousemisen yhteydessä; mikä sinusta näistä kolmesta syntymästä on tärkein?
Miksi on tärkeää luottaa siihen, että Jumalan valtakuntaan pääsemiseen riittää kristillinen kaste, eikä siihen tarvitse mitään omia tekoja (nöyrtymistä, parannusta tai muita armonjärjestyksiä)?
Miksi oikean uskon hedelmiä ei voi laittaa Jumalan valtakunnan sisäänpääsyvaatimuksiksi?
Millä perusteella saimme jo kasteessamme syntimme anteeksi; miten on mahdollista, että Kristus on läsnä kasteessa?
Kuka on Jumalan lapsi ja millä perusteella?
Kaikki julkaistut blogini:
Jeesuksen ja Hänen Sanansa ja vanhurskaan Jumalan.
Mikä on sinun oman osuuden merkitys?
Jumala on lahjoittanut Jeesuksen ja Pyhän hengen kautta kaiken mitä tarvitsen Hänen tahtonsa mukaiseen elämään, sydämen haluni on elää sen mukaan että voittaisin voitto palkinnon.
Ok. Montako prosenttia on sinun osuus kaikesta tästä?
Mikä on kenenkin osuus kun Jumala vapauttaa synnin orjuudesta ja pimeyden vallasta eli antaa ymmärryksen hyvästä ja pahasta ja kaiken lisäksi antaa voiman elää siinä vapaudessa, niin kun on vapaa valitsemaan ja on voima myös niin kyllä minulle jää oma osuuteni myös elää sen mukaan. Siis valinta elänkö itsekästä elämää omia haluja ja tarpeita täyttäen vai rakastanko lähimmäistä niinkuin itseäni, tää on minun tehtävä.
Oliko tuo sinun oma osuutesi (mitä luettelit) taivaaseen pääsyn ehto? Pitääkö sinun täyttää täydellisesti oma osuutesi?
Juha Heinilä, Jeesus Sanoo:
Matt. 10:28
Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.
Siis Jumala on jota meidän tulee pelätä eli kyllä kaikki varoitukset synnin seurauksista tulee ottaa vakavasti niinkuin seuraava:
Ilm. 22:15
Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.
Ihan ei vielä mennyt jakeluun. Pitääkö sinun onnistua täydellisesti elämään Jumalan tahdon mukaisesti (siis Jumalan tahto, ei se mitä me luulemme olevan Jumalan tahto) päästäksesi perille Taivaaseen?
Ollos huoleton mun elämän suhteen, kannattaa tarkastella omaa ja mitä seuraa, valhettako vai Jeesusta??
Kun seuraa Jeesusta niin ei siin tarkkaile miten täyttää vai eikö täytä, elämää levosta käsin.
Et vastannut kysymykseen. Pitääkö sinun onnistua täydellisesti elämään Jumalan tahdon mukaisesti päästäksesi Taivaaseen?
Jätän vastauksen Jumalalle, Raamatussa on kuintenkin seuraava:
1. Joh. 2:1
Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
Kiitos hyvästä vastauksesta, Ari. Mä jättäydyn suosista Jumalan armon varaan.
Armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja – ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme. (Ef. 2:8-10)
Minulla on käsitys, että hellarien pelastususko perustuu ihmisen ratkaisuun ja tekoihin. Olenko oikeassa?
Juha Heinilä päivitti kommenttia 19.05.2014 15:45
Seppo, poistin Jumalan tahdon vastaisen osuuden kommentistasi. Toivon, ettet kommentoi blogillani.
Minun pelastususko perustuu Jeesuksen Sanoille ja evankeliumiin.
Jeesus on ainoa tie ja Jeesus julisti ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”, tässä on alku ja vain tässä.
Vanginvartija kysyi: ”Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?” Paavali vastasi: ”Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi.” (Apt. 16:30-31)
Toi ei oo evankeliumia eikä Jeesuksen Sanoja, kannattaa varoa ettei niihin hirttäydy eli perusta uskoaan niihin VAAN AINOASTAAN JEESUKSEEN.
Varmasti Paavali tiesi mitä teki eli johdatti uskoon ja siihen uskoon kuuluu ”parannus ja uskoa evankeliumi”
Ari. Mitä parannus sinulle merkitsee?
Ari, sinulla ei taida olla käsitystä mikä on evankeliumi. Et ehkä osaa erottaa Raamatusta evankeliumia ja Jumalan lakia. Paavalin sanat olivat evankeliumia. Laki vaatii ja evankeliumi on armoa ilman vaatimusta.
Vedenpaisumuksessa vesi, tuhosi syntisen maailman ja sen mukana kaikki ihmiset paitsi niitä jotka OLIVAT arkissa.
Nooa sai Armon Jumalan silmissä ja sai Jumalan ilmoituksen ja toimi sen mukaan. Nooa pelasti myös perhekuntansa ja lukemattomat eläimet toimien uskon mukaan.
”Ja Herra sanoi Nooalle: ”Mene sinä ja koko perheesi arkkiin, sillä sinut minä olen tässä sukukunnassa havainnut hurskaaksi edessäni.” 1.moos.7:1 Nooan uskon tähden pelastui siis myös hänen perheensä. Nooa on näin esikuvana meille Kristuksen Uskosta.
Kristus on kuin Arkki, jonka Nooa Jumalan tahdosta ja ilmoituksen johdosta rakensi. Ihmiset eivät epäuskossaan uskoneet Nooaa ja he niin he hukkuivat pahuudessaan.
Jeesus tuli maailmaan pelastamaan kadotettua ihmistä Jumalan tahdon mukaan, mutta uskovatko ihmiset Jeesukseen tuomaan Pelastukseen?
Monet eivät usko Jeesuksen Pelastavan ihmistä. Ne jotka uskovat, ovat Kristuksessa ja ne taas jotka eivät usko jäävät Kristuksen ulkopuolelle. Pyhä Henki on kuin vertauskuva tervasta, jolla Nooa Voiteli Arkin, joka piti tuhoveden Arkin ulkopuolella.
Nooan perhekuntalaiset pelastuivat Nooan uskon tähden, samoin mekin nyt pelastumme Jeesuksen Uskon tähden, sillä joka uskoo ja tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, saa syntinsä anteeksi Hänen nimessään ja Pelastuu tulevaan elämään, kuten Nooan jälkeläiset aikanaan. Pyhä Henki on se Jeesuksen Lupaama lahja, joka kasteena annetaan kaikille sinetiksi, josta Jumalan tuntee omat lapsensa, jotka Hän pelastaa.
Ihminen elää kadotetussa tilassa synnin tähden ja Jumala lähetti Pelastuksensa maailmaan Kristuksen kautta.
Kun kastamme lapsemme Kristukseen, toimimme kuten Nooa, joka vei perhekuntansa Arkkiin.
Kun Arkki vihdoin törmäsi maihin ja Nooa perhekuntalaisineen ajansaatossa levittäytyi ympäri maailman, niin tuo kaste, jossa entinen maailma hukutettiin, tuli myös jälkeläisilleen tavaksi pestä synnit hukuttamalla ne kasteen hautaan, joka siis oli kaste syntien anteeksisaamiseksi, tästä on meillä esimerkkinä Johanneksen kaste ja tuo kaste tehtiin aina uudelleen määräajoin puhdistusmenoissa ja määräysten ja vertauskuvan mukaan.
Jeesukseen kastaminen on taas kertakaikkinen tapahtuma, joka tehdään yhden kerran ja siinä on myös tulevan Lupaus Pyhän Hengen mukaan, joka siis annetaan sinetiksi taas Uskon kautta. Kristuksessa me olemme nyt kuin Arkissa, jonka päämääränä on Iankaikkinen elämä. Jos emme usko, niin Kristus ei ole kelleen miksikään hyödyksi.
Jos taas olemme Kristuksessa, niin me olemme uusi luomus, Hengen mukaan syntyneet, eikä tästä ole mitään epäselvyyttä. Jos joku on Kristukseen kastettu, niin hän on synnille kuollut, sillä kaikki mikä ei ole uskosta, on syntiä, mutta jos kaikki mikä ei ole uskosta on syntiä, tarkoittaa se, myös että kaikki, jotka eivät ole Kristukseen kastettuja ovat vielä synnissä. Yksi Usko ja Kaste, Yksi Kaste ja Usko.
Kumpi on ensin muna vai kana? Vai voiko edes olla toista ilman toista, niin on myös Usko ja kaste, ne pitävät yhtä, sillä veden kautta hukutettiin syntinen maailma ja sen vertauksena myös meidän synti hukutetaan kasteessa.
Samoin on laita myös puhtaan karitsan veren, joka sovitti ennen sovitusta tehdyt synnit, mutta uhri veri vaadittiin aina uudelleen, edellisen uhrin jälkeen, uudelleen tehtyjen syntien tähden. Jeesuksen Veri taas sovittaa ihmisen synnit kertakaikkiaan, vain yhden kerran tehdyn sovituksen kautta täydellisesti.
Kaikki on nyt uskon kautta, Pyhän Hengen Todistuksen mukaan, jos joku on saanut maistaa Herran Armon laupeutta, niin kuinka hän lähtisi enää sovittamaan jo kerran sovitettuja syntejä uudelleen? Jos joku näin tekee, niin hänen edestään ei ole enää uhria, koska hän on langennut pois Kristuksesta.
On ymmärrettävä, että Kristus on tullut kaiken tämän tilalle. Jumala on tehnyt kaiken meidän edestämme ja siinä on juuri meidän uskomme, että pitäydymme tässä, emme siis lähde toteuttamaan enää mitään Mooseksen lain mukaan, vaan elämme uskonlain mukaan Kristuksessa täydellisesti sovitettuina.
Jos olemme Jumalan tekemiä robotteja, niin mikäs sen parempi meille, että sen myönnämme ja asetumme luodun osaan, jonka Jumala on valinnut ja Pelastanut tahtonsa mukaan. Ylpeälle sieluille tämä ei tietenkään sovi, koska se riisuu ihmisen täysin alasti. Mutta eikös se juuri niin ole tarkoituskin, sillä paratiisissa ihminen oli alasti ja vasta syntiinlankeemuksen jälkeen ihmiselle puettiin ylle vaatteet.
Ihmisen siis täytyy kadottaa itsensä, ennen kuin voi löytää… Eikä taivaaseen pääse ”omissa” vaatteissa. Me olemme Hänessä tehdyt sanansa mukaan.
Jos joku haluaa pitää kiinni omista vaatteistaan, niin minkäs sille voi kukaan toinen ihminen mitään, soisi vain kaikkien löytävän PELASTUKSEN JUMALAN TAHDON MUKAAN, eikä ihmisen tahdon mukaan.
Ismo, kiitos hyvästä kommentista. Hyvin kerroit Arkista ja kasteestamme. Helposti alamme ansaitsemaan pelastusta, jolloin me emme usko Jumalaan, koska Jumala pelastaa yksin armosta Kristuksen tähden. Uskommeko itseemme vai Jumalaan?