Vedestä ja Hengestä

Jeesus sanoo: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan”. (Joh. 3:5)
Vedestä ja Hengestä

Miksi on tärkeää syntyä vedestä ja Hengestä?

Meillä tulee olemaan elämän aikana kolme syntymää; äidistä, kasteessa ja ylösnousemisen yhteydessä; mikä sinusta näistä kolmesta syntymästä on tärkein? 

Miksi on tärkeää luottaa siihen, että Jumalan valtakuntaan pääsemiseen riittää kristillinen kaste, eikä siihen tarvitse mitään omia tekoja (nöyrtymistä, parannusta tai muita armonjärjestyksiä)?

Miksi oikean uskon hedelmiä ei voi laittaa Jumalan valtakunnan sisäänpääsyvaatimuksiksi? 

Millä perusteella saimme jo kasteessamme syntimme anteeksi; miten on mahdollista, että Kristus on läsnä kasteessa? 

Kuka on Jumalan lapsi ja millä perusteella? 

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Ari Pasanen :” siis Nooa ja hänen kanssaan olevat ihmiset pelastuivat maailman saastaisuudesta…”

    Edessäni olevassa yli 50 vuotta vanhassa Raamatussa kylläkin lukee, että ”Silloin Jumala sanoi Nooalle: Minä olen päättänyt tehdä lopun kaikesta lihasta, sillä maa on heidän tähtensä täynnä väkivaltaa;”

    Henk.koht. olen ymmärtänyt tuon niin, että väkivalta oli se syy, miksi Jumala halusi tuhota maailman.

  2. Tuula Hölttä, mietit asiaa oikein eli siis ihmisten elämä oli se miksi Jumalan viha täyttyi ja HÄN tahtoi tuhota maailman, mutta kyse tässä on että oliko Nooan ja toisten ”pelastuminen” ”kasteen” kautta siis tie lopullisesti taivaaseen vaan oliko se väkivaltaisen maailman tuho ja uuden mahdollisuuden saanti Nooalle ja toisille ja samoin koko ihmiskunnalle aloittaa alusta??

    Se mitä tämä kertoo on Jumalan luonne ja toisaalta onko ihminen itsessään pystyvä elämään Jumalan tahdossa??

    Kun Jumala vihasi väkivaltaa niin paljon silloin, niin onko Hänen suhtautumisensa muuttunut Jeesuksen sovituksen myötä??? Entä Jumalan suhtautuminen syntiin, onko se muuttunut???

  3. Ari Pasanen :”oliko se väkivaltaisen maailman tuho ja uuden mahdollisuuden saanti Nooalle ja toisille ja samoin koko ihmiskunnalle aloittaa alusta??”

    Mielestäni oli, mutta kuten Raamattu kertoo, se ei auttanut ihmiskuntaa pelastumaan edes väkivallasta. Jumala oli kuitenkin laittanut pilviin sateenkaaren merkiksi siitä, että ei enää tuhoaisi maailmaa – ja niinpä hän sitten ”antoi ainokaisen Poikansa…” ja lopun me tiedämmekin.

  4. Ari Pasanen :”Ei Jeesus sovittanut maailmaa niin että Hänen nimessään väkivaltaa voidaan tehdä”

    Ei, mutta pidän hänen ansionaan sitä, että väkivaltaa vastaan on oikeus puolustautua kuten Suomi teki vv. 1939-1944, minkä muistoksi myös tätäkin Kaatuneiden muistopäivää vietämme. Kansainvälisessä oikeudessa tuo puolustautumisoikeus hyökkäyssotaa vastaan tunnetaan nimellä ”oikeutettu sota” ja esim. itsenäisten pientenkin valtioiden oikeus puolustautua on kirjattu myös YK:n peruskirjaan.

  5. Ari Pasanen. En tiedä, mitä käskit kommentoimaan, mutta olen samaa mieltä kuin Tuula Hölttä, että vihollisen hyökkäys itsenäiseen maahan on oikeutettua torjua asevoimin, kuten Suomi teki 1939. En siunaa Neuvostoliiton silloista johtoa, joka teki vääryyttä pienelle maalle yhteisen sopimuksen kautta Hitlerin Saksan kanssa. Onneksi isämme torjuivat hyökkäyksen eikä Baltian maiden tie tullut osaksemme. Kunnia veteraaneille!

  6. Osmo Kauppinen, sitä vaan pyysin kommentoimaan kun selostin pelastaako kaste taivaaseen vai ei???

    Kommenttini 18.05.2014 09:00, siis.

    Voisinko nostaa kättäni jumalatonta vastaan, en voisi, silloinhan tällä ei olisi enää mahdollista kääntyä ja tehdä parannusta, minullekkaan taasen ei tapahdu mitään Jumalan sallimatta. Siis en sodassa voisi taistella vihollista vastaan.

    • Jaa sitäkö kyselit. Sehän on selvä. Ei yksin kaste, vaan kaste ja usko yhdessä. Tosin Jeesus Kristus viimeisellä tuomiolla sanoo lopullisen sanan. Hän näkee sydämeen. Ei jokainen, joka väittää uskovansa ja sanoo ”Herra Herra” pelastu, vaikka olisi miten helluntailainen tms. aikuiskastettu tahansa. Suun tunnustuksen lisäksi tarvitaan sydämen usko. Mutta pelastus tulee vain armosta Kristuksen ansion, ei omien tekojen, kautta.

  7. ”Voisinko nostaa kättäni jumalatonta vastaan, en voisi, silloinhan tällä ei olisi enää mahdollista kääntyä ja tehdä parannusta, minullekkaan taasen ei tapahdu mitään Jumalan sallimatta. Siis en sodassa voisi taistella vihollista vastaan.” Tässä pohdinnassa on paljon sellaista, mitä itsekin aprikoin. Se, mitä arvostelisin, on sanojen ’jumalaton’ ja ’vihollinen’ käyttö. On oikeastaan sydämetöntä yksinkertaistamista ajatella, että sodassa vastaan tuleva ihminen olisi jumalaton vihollinen. Kummallakin puolella henkensä kaupalla taistelevat ovat sodan uhreja. Sota itse kaikkine syine ja seurauksineen on vihollisemme, pyhäksi julistettunakin mielestäni jumalaton.

    • Martti. Jos siis esimekiksi Venäjä (siis käytännössä Putin) nyt päättäisi ottaa Suomen haltuunsa, toivottelisit vain tervetulleeksi. Näinkö?

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.