Vedestä ja Hengestä

Jeesus sanoo: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan”. (Joh. 3:5)
Vedestä ja Hengestä

Miksi on tärkeää syntyä vedestä ja Hengestä?

Meillä tulee olemaan elämän aikana kolme syntymää; äidistä, kasteessa ja ylösnousemisen yhteydessä; mikä sinusta näistä kolmesta syntymästä on tärkein? 

Miksi on tärkeää luottaa siihen, että Jumalan valtakuntaan pääsemiseen riittää kristillinen kaste, eikä siihen tarvitse mitään omia tekoja (nöyrtymistä, parannusta tai muita armonjärjestyksiä)?

Miksi oikean uskon hedelmiä ei voi laittaa Jumalan valtakunnan sisäänpääsyvaatimuksiksi? 

Millä perusteella saimme jo kasteessamme syntimme anteeksi; miten on mahdollista, että Kristus on läsnä kasteessa? 

Kuka on Jumalan lapsi ja millä perusteella? 

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

    • Martti Pentille:

      Heprean sikiötä tarkoitava sana galem esiintyy vain yhden kerran Raamatussa psalmissa 139 jakeen 16 alussa.(Mistä sii yo sitaattisi on) Käännän jakeen kuten kaksi muutakin aiheeseen liittyvää aiempaa jaetta 13, ja 15 tähän sanamukaisesti, sillä kirkkoraamatun suomennokset ovat onnistuneet hävittämään jakeiden tarkoitukset:

      Kun sinä mittasit(qanit) munuaiseni,
      ja minut vaatetettiin äitini kohdussa (13)

      Eivät olleet sinulta kätkössä luuni,
      jotka oli valmistettu salassa ja viimeistelty
      maan alimassa (tachtiot) paikassa(15)

      Sinun silmäsi näkivät minun alkioni(galemi)
      Ja kehittymisensä päivinä ne kaikki, ei yksi niistä,
      olivat sinun numeroinesi (sifrekaa) kirjoitetut.

      Suluissa näkyvät asialle merkitykselliset käsitteet mitata, alin paikka, alkio ja numero. Ihmisen alkio kuvataan syntyneeksi ’alimmassa paikassa’ eli äidin kohdussa (be-batan), missä se passiivimuodossa kerrotusti on kehittynyt numeroiden ja mittojen mukaan. Tämän tulkintani oikeellisuus todentunee, kun tarkastelemme esiintyvien sanojen numeroarvoja ja vertaamme niitä toisiinsa ja vaikkapa Genesiksen lumiskertomukseen.
      Ensinnäkin verbimuodon ”mittasit” arvo on 56o ja numerot 5 ja 6 liittyvät juutalaisuudessa usein elämän syntyyn ja Jumalaan. Genesiksen Elämän äiti Eeva on vanhalta muodoltaan hvh ja arvoltaan siten 565 ja Herran nimen J-HVH loppukirjaimet ovat myös 565. Tämän kolmikirjaimen numerot esiintyvät myös modernissa biokemiassa, missä toisen kolmikirjaimen eli elämää ohjaavan DNA:n emäs-molekylit järjestäytyvät askelmillaan 5 ja 6 atomisiin ryhmiin. Lieneekö sattumaa? Sanan ”kohdussa” arvo on 63, jonka loppusumma 9 vastaa ihmis-adamin lukua 45/9 vastaten raskauskuukausia ja 63 on myös rinnakkaisluku 64:lle, joka hepreassa on Adamin ja Evan summa (45+19) ja myös sanan dajin eli totuus arvo. Arvon 64 saa vielä sana Venus, jota on aina antiikissa pidetty hedelmällisyyden vertauskuvana.

      Kohdun symbolina pyhässä geometriassa on ns. Vesica piscis eli kalanrakko. Tätä kuviota sanotaan kakkien muotojen kohduksi. Nyt on niin, että jos vesican leveys on 15 eli JHVH’n kahden alkukirjaimen arvo, niin vesican korkeus on 26 eli JHVH:n summa. Ja yhteensä leveys ja korkeus 15+26 on 45 joka vastaa sanaa ADAM eli ihminen. Nämä kaikki yhdessä 15+26+45 antavat summan 86, joka samalla on toisen jumala-sanan elohjim’n lukuarvo, joka on edelleen täydellisen jalokaasun radonin – protonien määrä. Kun 45 miinus 29 on 19, mikä vasta Eevan nimen chavvah arvoa, huomaa että elämän syntykertomuksessa jumalat, ihminen ja kohtu ovat numeraalissa johdonmukaisessa riippuvuussuhteessa vesican mittasuhteitten kautta. Juutalaisissa vanhoissa legendoissa ihminen syntyykin Jumalan ja Eevan liitosta.

    • Seppo, ihme oppia sinä tuot esille. Minä olen kristitty, enkä ole kabbalisti. Joten pidän ”käännöksiäsi” harhaoppina ja ne minusta liittyvät noituuteen. Sinulla ja vapaamuurareilla on sama uskonto. Toivon, ettet opeta oppiasi blogillani, kiitos!

    • Hei Juha.

      Mitä ajattelet sellaisesta Psalmin jakeen tulkinnasta, että tässä oikeastaan tarkoitetaan kolmikirjaimista nykytermiä DNA?

      Olisiko Luoja viisaudessaan henkeyttänyt Raamatun kirjoittajan tietämään, miten emäkset kaksoiskierteessä asettuvat? Sehän voidaan nähdä jo hedelmöityneessä munasolussa. Ura oopperalaulajana tai koripallotähtenä on jo silloin osittain ratkaistu.

      Jos jae tarkoittaisi sitä, että tekemisemme ja kohtalomme on jo etukäteen määrätty, miksi käyttää turvavöitä?

    • Rauli, kiitos hyvästä kysymyksestä. Uskon Jumalan luoneen kaiken noin 6000 vuotta sitten. Tällöin on kaikki informaatio soluihin luotu. Mikään ei ole sattumaa. Jumala on paljon viisaampi kuin kukaan aikamme tiedemies tai selittäjä. Raamattua ei voi lukea siten, että viemme valmiin tulkinnan, joka on nykytieteestä ja sillä selitämme jotain kohtaa. Tämä olisi Jumalan sanan vesittämistä ja pakostakin se vääristäisi Jumalan sanan.

    • Juha Heinilä, mielelläni otan ensinnäkin vastaan Sinulta kielitieteelliset korjaukset mahdolisiin yo viestini käännösvirheisiini. (joita tuskin tulet löytämään…)
      Muiltakin kuin käännöksen osin tekstini perustu näet Raamatusta nouseviin faktoihin. Toiseksi, noitia ei aikuisen oikeasti ole, noidnpolttokin lopetettiin jo 1700-luvun lopulla…

      Ja eihän toki Jeesus,joka antoi gematrisen laskutehtävän Joh. Ilm. jakeeseen 13:18 harjoittanut Sinustakaan kabablistista noituutta?

    • Juha Heinilä: ”Rauli, kiitos hyvästä kysymyksestä. Uskon Jumalan luoneen kaiken noin 6000 vuotta sitten..”

      Minä taas en aivan niin usko. Raamatun ensimmäisessä jakeessa sanotaan, että ”Alussa Jumala loi taivaan ja maan.” Vasta sen jälkeen alkoivat luomispäivät = jo luodun maan valmistaminen ihmiselle sopivaksi asuinpaikaksi.

      Tieteellinen tutkimushan on tullut johtopäätöksiin, että maapallon iän täytyy olla jotain noin 14 miljardin vuoden luokkaa. Raamatun luomiskertomus ei siis ole ristiriidassa tieteen kanssa, koska se ei ilmoita maan ja kaikkeuden ikää. Toteaa vain, että ”alussa Jumala loi taivaan ja maan”, siis ennen luomispäiviksi kutsuttua ajanjaksoa.

      Lisäksi alkukielessä luomispäiviksi käännetyn sanan kohdalla on ilmaisu, joka tarkoittaa myöskin pidempiä ajanjaksoja. Niiden ”päivien” ei ole siis välttämättä ole tarvinnut olla 24-tuntisia päiviä/vuorokausia. Lisäksi uudessa testamentissa esim. heprealaiskirjeessä on viittauksia seitsemännen luomispäivän, ”Jumalan lepopäivän jatkumisesta vielä silloin siihen aikaan.

    • Lisäyksenä edelliseen: Toki Raamatun aikamääritteiden perusteella voidaan päätellä ihmisen olleen maan päällä noin 6000 vuoden ajan.

    • Juhalle edelleen.

      Olen kanssasi periaatteessa samaa mieltä siitä, että ”Raamattua ei voi lukea siten, että viemme valmiin tulkinnan, joka on nykytieteestä ja sillä selitämme jotain kohtaa.” Mutta mitä se käytännössä tarkoittaa?

      Minä näen asian seuraavasti: Paavalin Roomalaiskirjeessä ilmaiseman periaatteen mukaan Jumalan olemassaolo ja hänen suuruutensa näkyy myös hänen luomakunnassaan. (Olipa se nyt sitten kuinka vanha tahansa, se ei ole pointti.)

      Nykytiede on paljastanut, miten oikeassa Raamattu lopulta on, hämmästyttävänki tieteellinen: ”olemattoman varaan hän on ripustanut maan”(Jes26:7)(gravitaatiovoimat), jänis märehtii(2:Mo11:6), veden kiertokulku(Saar1:7) jne jne

      Eikö sinunkin mielestäsi tällaista informaatiota voi käyttää Tekijämme ylistämiseen?

      Meidän opilliset kiemuramme ovat sitten asia erikseen.

    • Rauli ja Vesa, kiitos hyvistä näkökulmista. Tiede voi joskus päästä oikeaan päätelmään, mutta se ei koskaan sovellu Raamatun selittämiseen. Jumala on luonut maailmankaikkeuden kuudessa päivässä ja päivän pituus oli 24 tuntia. Minä luotan Raamatun sanaan, eikä minun tarvitse siihen sotkea tämän maailman viisauksia.

    • Uusi Lastensairaala 2017 -hanke sai mojovan lahjoituksen

      16.05.2014 11:04 Kommentit 0

      SUOMALAISET V APAAMUURARIT ja heitä lähellä olevat hyväntekeväisyysjärjestöt, Pro Humanitate säätiö, Ragnar Ekbergin säätiö ja Humanitas-seura ry haluavat olla mukana tukemassa uuden lastensairaalan ripeätä rakentamista. HE LAHJOITTVAT YHDESSÄ 600 000 EUROA UUDEN LASTENSAIRAALAN RAKENTAMISEEN!

      Vapaamuurareiden lahjoitusten pääasiallisina kohteina ovat kautta vuosien olleet erityisesti vammautuneet lapset, yksinhuoltajat, sotaveteraanit tai taloudellisiin vaikeuksiin joutuneet yhteiskuntamme vähäosaiset. Avustaminen tapahtuu useimmiten anonyymisti sosiaalihuollon tai seurakuntien avustusorganisaatioiden kautta ja näin jää suurelle yleisölle tuntemattomaksi.

  1. Ymmärrykseni mukaan (joka lienee vajavainen) on näin: Uudestisyntyminen vedestä viitta kasteeseen, jossa ihminen otetann Jumalan lapseksi. Tämä on kertakaikkinen tapahtuma, joka on kerralla valmis. Uudestisyntyminen Hengestä viittaa siihen, että Pyhä Henki synnyttää uskon joko näennäisen äkillisesti, mutta enimmäkseen pitempänä prosessina. Jeesuksen opetuksen mukaan kaste ja usko yhdessä tuottavat pelastuksen (Mark.16:16). Tähän lupaukseen voimme luottaa, mutta enempää emme voi luvata. Syntien anteeksiantamus kylläkin on kasteeseen perustuva, mutta eihän se voi saada anteeksi, joka ei mitään väärää tiedä tehneensäkään. Kaste oikeuttaa langenneen yhä uudelleen palaamaan armoa anomaan ja katuva saa aina syntinsä anteeksi. Kaikki kastetut ovat Jumalan lapsia, mutta osa näistä lapsista on ikäänkuin karannut kotoa eikä halua pitää yhteyttä taivaalliseen Isäänsä. Näillekin kaste takaa aina mahdollisuuden palata Jumalan luo.

    • Yrjö, kiitos hyvästä kommentista. Ajattelen niin, että synnit voi saada anteeksi, vaikka itse ei ymmärtäisi olevansa syntinen tai saavansa synnit anteeksi, esim. pienet lapset, osa kehitysvammaisista. Armosta!

  2. ”Miksi on tärkeää luottaa siihen, että Jumalan valtakuntaan pääsemiseen riittää kristillinen kaste, eikä siihen tarvitse mitään omia tekoja (nöyrtymistä, parannusta tai muita armonjärjestyksiä)?”

    Missä tämä on Raamatussa??? Voin vastata kyllä itse, EI MISSÄÄN.

    Mitä Sanoo Jeesus:

    LUUK.24: 45 Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.
    46 Ja hän sanoi heille: ”Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,
    47 ja että PARANNUSTA syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
    48 Te olette tämän todistajat.

    • Ari, kiitos kommentista. Apostoli Pietari, kirkon ensimmäinen piispa kirjoittaa:

      Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä, jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta. Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena – joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta – Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta, hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut. (1. Piet. 3:18-22)

    • Erimielisyytemme koskee lähinnä sanan ’parannus’ merkitystä. Onko se ihmisen vai Jumalan teko? Kun menen lääkärille, saan tiedon taudistani sekä hoidon siihen ja viimein paranen, olenko tehnyt parannuksen itse vai olenko parantunut, koska osasin hakea apua oikealta taholta? Minulle Jeesus on parantaja, en minä itse.

    • Martti Pentti, kiitos hyvästä pohdinnasta. Näin on. Omalla puuhastelulla emme paremmaksi tule, ainoastaan Kristuksen veri meidät puhdistaa ja parantaa.

      Hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön. Sillä missä on testamentti, siinä on sen tekijän kuolema toteennäytettävä; sillä vasta kuoleman jälkeen testamentti on pitävä, koska se ei milloinkaan ole voimassa tekijänsä eläessä. Sentähden ei myöskään ensimmäistä liittoa verettä vihitty. Sillä kun Mooses oli kaikelle kansalle julkilukenut kaikki käskyt, niinkuin ne laissa kuuluvat, otti hän vasikkain ja kauristen veren ynnä vettä ja purppuravillaa ja isopin ja vihmoi sekä itse kirjan että kaiken kansan, sanoen: ”Tämä on sen liiton veri, jonka Jumala on teille säätänyt.” Ja samoin hän verellä vihmoi myös majan ja kaikki palvelukseen kuuluvat esineet. Niin puhdistetaan lain mukaan miltei kaikki verellä, ja ilman verenvuodatusta ei tapahdu anteeksiantamista. On siis välttämätöntä, että taivaallisten kuvat tällä tavalla puhdistetaan, mutta että taivaalliset itse puhdistetaan paremmilla uhreilla kuin nämä. Sillä Kristus ei mennyt käsillä tehtyyn kaikkeinpyhimpään, joka vain on sen oikean kuva, vaan itse taivaaseen, nyt ilmestyäkseen Jumalan kasvojen eteen meidän hyväksemme. Eikä hän mennyt uhratakseen itseänsä monta kertaa, niinkuin ylimmäinen pappi joka vuosi menee kaikkeinpyhimpään, vierasta verta mukanaan, sillä muutoin hänen olisi pitänyt kärsimän monta kertaa maailman perustamisesta asti; mutta nyt hän on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä. Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio, samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat. (Hepr. 9:15-28)

    • Martti Pentti: ”Erimielisyytemme koskee lähinnä sanan ‘parannus’ merkitystä. Onko se ihmisen vai Jumalan teko? Kun menen lääkärille, saan tiedon taudistani sekä hoidon siihen ja viimein paranen, olenko tehnyt parannuksen itse vai olenko parantunut, koska osasin hakea apua oikealta taholta..”

      Vertauksesi kyllä hieman ontuu. Kristilliseen ”parannuksen tekemiseen” liittyy kylläkin myös oma tahto ja sen osoittaminen. Ei voida ajatella ihmisen olevan robotti, tai että Jumala ohjaisi kaikkia tämän tekemisiä ja sanomisia.

      Lääkärinkin ohjeiden noudattamiseen liittyy usein myös sitä omaa tahtoa, lääkityksessä, pidättäytymisestä tietyistä asioista, jotka saattaisivat haitata tervehtymistä jne.

  3. ”Meillä tulee olemaan elämän aikana kolme syntymää; äidistä, kasteessa ja ylösnousemisen yhteydessä.Mikä sinusta näistä kolmesta syntymästä on tärkein?”

    Ei kai niitä voi asettaa tärkeysjärjestykseen, koska aikaisempi on myöhemmän edellytys. Kumpaakin jälkimmäistä sanotaan Raamatussa uudestisyntymiseksi.

  4. Juha Heinilä: ”Millä perusteella saimme jo kasteessamme syntimme anteeksi..”

    Vain Kristuksen lunnaat mahdollistavat syntien anteeksi annon. Ei kaste sinänsä.

    Kun taas sanotaan, että katukaa/tehkää parannus ja ottakaa kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen….”jne. Edeltää siinäkin se ”parannuksen tekeminen/katuminen kastetta. Ovat siis kaksi hieman eri vaihetta.

    Lisäksi voisi esittää kysymyksen, mitenkä vauvakasteessa voi saada syntejä anteeksi, joita ei ole vielä tehnytkään?

    Lisäksi Jeesus ns. Isä meidän rukouksessa kehoitti/antoi mallin (mallirukoukseksikin sitä on kutsuttu) kehoitti ”pyytämään anteeksi Jumalalta velkaansa ( = syntejään).

    Lisäksi Jeesus sanoi, että ”joka loppuun kestää, se pelastuu.” Viittasi sillä siihen, että kasteen jälkeenkin voi sortua vakavaksi katsottujen synnintekojenkin orjuuteen, tai tulla uskottomaksi Jumalalle muilla tavoin jne.

    • Vesa, kiitos mielenkiintoisesta kommentista. Kristuksen kirkon kaste suoritetaan aina nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

      Jeesus sanoo: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.” (Matt. 28:18-20)

    • Tekosynnit kumpuavat perussynnistä, jota voi sanoa vaikka jumalattomuudeksi. Kastettu lapsi siirtyy jumalattomuudesta Jumalan lapseksi. Näin hän vapautuu synnin orjuudesta. Hänen myöhemmin tekemänsä synnilliset teot ovat siis enää hairahduksia.

    • Martti Pentti: ”Tekosynnit kumpuavat perussynnistä, jota voi sanoa vaikka jumalattomuudeksi. Kastettu lapsi siirtyy jumalattomuudesta Jumalan lapseksi. Näin hän vapautuu synnin orjuudesta. Hänen myöhemmin tekemänsä synnilliset teot ovat siis enää hairahduksia…”

      Tähän voisi heittää kysymyksen mitä sitten Heprealaiskirjeen 10. luvun jakeiden 26 ja 27 ilmaisuilla sitten tarkoitetaan (siteeraus vanhasta kirkkoraamatusta): ”26. Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
      27. vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.”

      Voisi myös kysyä, että oliko Juudas Iskariotin toiminta pelkkää ”hairahdusta”? Ja oliko sitä juutalaistahojen toiminta, jotka kiivaasti vastustivat Jeesusta ja aiheuttivat lopulta hänen tappimisensa, vain ”hairahdusta”? Jeesushan sanoi heistä Johanneksen evankeliumin 8. luvussa seuraavaa:

      42. ”Jeesus sanoi heille: ”Jos Jumala olisi teidän Isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä minä olen Jumalasta lähtenyt ja tullut; en minä ole itsestäni tullut, vaan hän on minut lähettänyt.
      43. Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani.
      44. Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.
      45. Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden.
      46. Kuka teistä voi näyttää minut syypääksi syntiin? Jos minä totuutta puhun, miksi ette minua usko?
      47. Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat. Sentähden te ette kuule, koska ette ole Jumalasta.”

  5. ”Jos me näet aiomme pysyä kristittyinä meidän on harjoitettava sitä tekoa, joka on tehnyt meidät kristityiksi” ( Luther: Iso Katekismus )

    Jeesus sanoo: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan”. (Joh. 3:5)
    ”Hän pelasti meidät, ei hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästään armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät”
    (Tit.3:5 )
    Kasteemme perusta on Jumalan pelastavassa työssä ( 1.Piet.3:21) Kristuksen kastekäskyn sanoissa ei meidän teoissamme, eikä edes uskosssa. Raamattu ei opeta kastetta ihmisen kuuliaisuudentekona, ei edes Matt.3:19, johon lapsikasteen hylkääjät usein vetoavat ? Tämä Raamatun kohta puhuu täysin synnittömästä Jeesuksesta, joka ei tarvinnut lainkaan itsensä puolesta Johanneksen suorittamaa parannuksen kastetta.
    Sen sijaan me syntiset Aadamin jälkeläiset tarvitsemme Jeesuksen asettamaa Pyhää kastetta, syntyäksemme uudesti vedestä ja Hengestä. Näin meidänkin tulee omistaa kasteessa saatu lapsioikeus ja harjoitettava sitä tekoa, joka on tehnyt meidät kristityiksi.

  6. Juhalta hienosti taas suoraan asiaan menevä blogi.

    Vesikaste ei yksinään mihinkään riitä. Tarvitaan myös Pyhän Hengen läpivalaisu.

    Armonjärjestys ei suinkaan ole mitkään tikapuut, joita pitkin kapuamme omin voimin taivaaseen. Ordo salutis noin likimäärin kuvaa sitä prosessia, joka ihmisessä tapahtuu, kun Pyhä Henki synnyttää uskon.

    • Kari-Matti, kiitos hyvästä kommentista. Oma osuuteni on 0%, kun Jumalan osuus on 100%. Kasteessa Jumala synnyttää meidät uudestaan ja antaa meille pelastavan uskon. Mikä merkitys on, jos lisäämme oman osuuden 0 vaikka kymmeneen prosenttiin?

    • Reijo, kiitos kommentista. Jumala avaa sydämen oven ei ihminen itse. Raamatun mukaan vastasyntynyt on myös syntinen ja tarvitsee pesun.

      Jumala, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden; pyyhi pois minun syntini suuren laupeutesi tähden. Pese minut puhtaaksi rikoksestani, puhdista minut synnistäni. Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni. Sinua ainoata vastaan minä olen syntiä tehnyt, tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi; mutta sinä olet oikea puheessasi ja puhdas tuomitessasi. Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt. Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka, ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden. Puhdista minut isopilla, että minä puhdistuisin, pese minut, että minä lunta valkeammaksi tulisin. (Ps. 51:3-9)

  7. Juha Heinilä, miten Pietarin kirjoittama kumoaisi Jeesuksen SANAT???

    Sanoohan Pietari toisaalla:

    38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
    39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)

    Ketä uskot, uskotko evankeliumin jossa Jeesus PUHUU vai jotain muuta mitä sinulle on opetettu??

    • Uskon Jeesuksen sanat. Ylösnousemuksen jälkeen Jeesus antoi kaste- ja lähetyskäskyn:

      Jeesus sanoo: “Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.” (Matt. 28:18-20)

    • Ymmärtääkseni ’tehkää parannus’ on jokseenkin ongelmallinen käännettävä juuri siinä mielessä, miten suuri osuus tapahtumassa on ihmisellä itsellään. Kääntymisen kehotus on minusta vähän selkeämpi, kun se ei tarkoita muuta kuin suunnan muutosta, näkökulman vaihtumista. Valmiiksi saadun parannuksen edellyttäminen kastettavalta on mielestäni kohtuutonta ja johtanee useimmiten teeskentelyyn.

    • Martti Pentti, kiitos hyvästä kommentista. Ajattelen samoin. Omat puuhastelut vievät aina omavanhurskauteen ja sillä ei ole Jumalan edessä kelpaavan vanhurskauden kanssa mitään tekemistä. Jumala vanhurskauttaa ainoastaan syntisen.

  8. Juha Heinilä, etkö siis usko evankeliumin Sanaa ja sitä mitä Jeesus evankeliumeissa Puhuu???

    46 Minä olen tullut valkeudeksi maailmaan, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen.
    47 Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.
    48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
    49 Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman.
    50 Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut.”(Joh.12)

    • Ari, Jumala parantaa meidät. Saamme päivittäin tunnustaa syntimme ja uskoa synnit anteeksi saaduksi. Me emme itseämme pysty muuttamaan tai parantamaan. Jokainen kristitty eksyy aina joskus, mutta aina voimme palata oikealle tielle. Kukaan meistä ei selviä ilman maallisen elämän päättymistä, kuolemaa. Harva meistä selviää elämän ilman sairauksia. Vasta Taivaissa me olemme kokonaan sellaisia, jonkalaisia Jumala haluaa meidän olevan. Siellä ei syntiä enää tehdä vaan kaikki tapahtuu aina Jumalan tahdon mukaisesti.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.