Israelin kansa lähti Hoorebilta kiertääkseen Edomin. Kansa näki nälkää, väsähti ja puhui Jumalaa ja Moosesta vastaan: ”Minkätähden te johdatitte meidät pois Egyptistä kuolemaan erämaahan? Eihän täällä ole leipää eikä vettä, ja me olemme kyllästyneet tähän huonoon ruokaan.” Silloin Herra lähetti kansan sekaan myrkkykäärmeitä, jotka purivat kansaa, niin että paljon kansaa Israelista kuoli. Niin kansa tuli Mooseksen luo, ja he sanoivat: ”Me teimme syntiä, kun puhuimme Herraa ja sinua vastaan. Rukoile Herraa, että hän poistaa käärmeet meidän kimpustamme.” Ja Mooses rukoili kansan puolesta. Silloin Herra sanoi Moosekselle: ”Tee itsellesi käärme ja pane se tangon päähän, niin jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon.” Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän; jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen, niin hän jäi eloon.” (4.Moos.21:5-9)
Jokaisen käärmeen pureman tuli siis nostaa katseensa vaskikäärmeeseen, jonka valmistutti ja pystytti Mooses.
Vaskikäärmeen, hepreaksi nehustan, metalli vaski oli kupari eli kyseessä oli kuparikäärme, ja planeetta Venukselle omistettu kupari omasi jo tuolloin tunnetusti parantavia ominaisuuksia (kuten rauta ja kultakin, joita lääketiede käyttää yhä.) Kuparin atomipaino on kokonaisluvuin 64 ja saman arvon saa Venusta tarkoittava heprean sana Nogah. Sitten: Heprean käärme nachas saa lukuarvon 358 eli s a m a n kuin masjah eli Messias… Ja Nehustan eli kuparikäärme saa lukuarvon 1116 eli saman kuin προφητην eli profeetat ja εχρισας ‘voideltu’. Ei siis esim. sattumaa vaan korkeasti oppineiden tod. näk. aleksandrialaisten heprealaisten viisautta, sillä myös Raamatun kaksi ensimmäistä luomissanaa bereshit bara antavat arvon 1116! Sekä ns. elämänpuun ylin sefira kruunu Kether ja alin sefira valtakunta Malkuth ovat yhdessä 1116. (620+496) Tämä 1116 on myös 6 x 186 luvun 186 vastatessa nimeä Golgatha! 186 on myös jhvh:n numerotekijöiden neliöiden summa. Kabbalistisen elämänpuun rungon sefirat saavat myös arvon 1116 ja ko puun rungon ympärille olikin usein kietoutunut juuri käärme. Myös Jeesusta sanottiin elämän puuksi! Itse asiassa kehotus katsoa parantuaksen käärmeeseen oli kehotus katsoa elämän puun parantaviin sefiroihin.
Kiitos Sepolle mielenkiintoisesta näkökohdasta. On myös muita tulkinta mahdollisuuksia.
Vaskikäärme pelasti Mooseksen aikana, mutta myöhemmät sukupolvet tekivät siitä kulttiesineen. Kuningas Daavid ei sitä tohtinut hävittää Mooseksen perintönä. Vasta Hiskia tuhosi vaskikäärmeen. Koska kaikki Vt:iin kirjoitettu on apostolin mukaan esikuvallista, niin mikä olisi vasikäärmeen merkitys kristillisyydelle? Jotain ehkä sellaista, että mikä tehtiin pelastukseksi, esineellistyi ja tuli lankeemukseksi, epäjumalan palvelukseksi. Vaski on vertaus vanhurskaudesta eli oikeamielisyydestä.
Epäilenpä kuparin olleen paljon monimerkityksellisempi kuin vain oikeamielisyyden symbolisuus.
Näin varmasti on. Kyse on tulkinnasta, kun kertoo jonkun symboloivan jotain.
On myös hyvä muistaa, että Mooses rukoili Herraa ja Herra ylensi käärmeen ja antoi sille merkityksen, että jokainen jota oli purtu ja katsoisi tuohon ylösnostettuun, jäisi eloon.
Kyse on siis uskosta Herran lupaukseen. Tuon lupauksen varassa ihminen jäi siis eloon. Todistaahan myös Kristus tuosta ylösnostetusta, jonka kautta ihmisen on Pelastuminen. Kristus on totinen lääke kuolemaa vastaan.
”Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän, että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
Joh.3:12-15
Ismo, miksi ko. parantava käärme oli tehty kuparista? Mietipä miksi Paavali matkusti juuri Kyprokselle eli kuparisaarelle mukanaan Isän poika ja Io-annes Marcus?
Arvaapa mitä tämä taulu symboloi:
https://www.google.fi/search?q=Botticelli+Venus+shell&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjx5br8vojbAhXECpoKHYV9B4YQ_AUICigB&biw=863&bih=550&dpr=1.25#imgrc=ZLi1g5977eiiqM:
Kuuluisa taulu, en sen symboliikkaan ole sen enempää perehtynyt, mutta siihen varmasti on jokin selitys?
Kiitos Sepolle pohdinnoista koskien Nehustania. Tässä vähän omia pohdintojani:
Mooseksen appi oli midianianilainen pappi Jetro. Midianista on kaivettu esiin egyptiläinen Hathor-jumalattaren temppeli (arkeologi Beno Rothenberg), josta löytyi midianilaisten sinne votiivilahjoina tuomia pronssikäärmeitä.
Miksi käärmettä palvottiin Midianissa jumaluuden ilmentymänä? Käärme hallitsi elämää ja kuolemaa: se tappoi myrkyllään ja saattoi uudistaa oman elämänsä luomalla nahkansa. Eri uskonnoissa tunnetun ympärileikkauksen taustalla saattoi olla jäljittelymagiaa: esinahkan ympärileikkaus jäljitteli käärmeen nahanluontia.
Exoduksessa on arvoituksellinen kertomus, kuinka Jumala halusi surmata Mooseksen autiomaassa (2 Moos 4:24). Mitä silloin tapahtui? Mooseksen vaimo Sippora (Midianin papin tytär) ”otti terävän piikiven, leikkais pois poikansa (Geersonin) esinahan ja kosketti sillä Moosesta jalkojen väliin sanoen. ”Sinä olet minun veriylkäni” Niin Herra jätti Mooseksen rauhaan.” (2 Moos 4:25-26).
Väitän, että kyseinen kohta dokumentoi midianilaista käärmekulttia. Moosesta puri autiomaassa käärme, jota pidettiin Jumalan ilmentymänä. Sippora jäljitteli käärmeen nahanluontia ympärileikkaamalla poikansa ja koskettamalla tämän esinahala Mooseksen (jo ympärileikattua?) penistä. Rituaali uudisti liiton Jumalan kanssa ja Jumalan viha laantui. Myöhemmin juutalaisuudessa tämä ympärileikkauksen symbolinen tausta oli hävinnyt samoi kuin Nehustan temppelistä Hiskian aikana.
Miksi puuhun ripustettuun käärmeeseen katsominen paransi käärmeen puremista (4 Moos 21:9)? Siinäkin on mielestäni viittaus midianilaiseen käärmekulttiin. Käärme saattaa kiertyä karkean puunrungon ympärille saadakseen vanhan nahkansa irtoamaan. Uusi nahka loistaa auringossa. Kuparikäärme edusti käärmettä, joka saattoi regeneroitua, uudistaa elämänsä ja voittaa kuoleman. Taustalla on tietysti Jumalan uutta luova voima, ja käärme Jumalan ilmenemismuoto, hypostaasi. Kuparikäärmeen katsominen muistutti uskovaa Jumalan uutta luovasta ja elämää antavasta voimasta.
Kiinnostava on muuten babylonialaisessa Gilgames-eepoksessa kohtaus, jossa Uthnapistim hakee sairaalle ystävälleen parantavaa yrttiä sukeltamalla veden alle . Hän löytää elämää antavan yrtin ja sukeltaa pintaan. Samassa paikalle tulee vesikäärme, joka syö kasvin. Heti kasvin syötyään käärme luo nahkansa.
Kiitos Pekka mielenkiintoisesta kommentista. Voin yhtyä sen moneen yksityiskohtaan,joskainnäne käärmeen myös muinaisten taivbaalta ’alaskaskeutuneitten’ opettajien vertauskuvana.
Kiitin vasta nyt kun olen unohtanut tehdä sen aikaisemmin.