Varo huijareita.

On kaksi tapaa tulla huijatuksi : uskoa sellaista mikä ei ole totta ja toinen, olla uskomatta sellaista mikä on totta. (S. Kierkeagaard). Tuo kielipeli on pyörinyt mielessäni viimepäivinä. Sen pohjalta on jotain kirjoitettava. Harvemmin ajatellaan petetyksi tulemisen vaaraa, silloin, kun on päätetty olla uskomatta jotain, mikä on totta. Silti se on ihan yhtä yleinen, kuin ensimmäinen syy.
Saattohoidossa on vielä aikaa kohdata elämän kovia realiteetteja. Kuoleman lähestyessä moni kova ateisti alkaa miettiä: ”jospa rajan takana onkin elämää.” Kaikki se, mihin aiemmin hän oli perustanut kielteisen kantansa romahtaa, majesteetti kuoleman edessä. Omaa valintaa ei enää koeta ainoa oikeana. Toinenkin mahdollisuus on otettava huomioon. Silloin korjaavaa päätöstä ei voi siirtää kovin pitkälle.
Nuorelle kuolema on kaukainen asia. Hänen on helppo siirtää päätöstään vanhuuteen. Elämä on elettävä ensin. Elämä vain tuo tuolle päätökselle monia esteitä. Vanhuudessa niitä on usein jo aivan liikaa. Esteitä on, kuin tielle sikinsokin myrskyn kaatamia puita. Nuori tulee helposti petetyksi, koska uskoo voivansa hoitaa asian, sitten joskus.
Nuori aikuinen etsii onnea. Harva oivaltaa siinä vaiheessa tasapainoisen elämän tuovan onnellisuuden mukanaan. Elämä on tasapainossa, jos kaikki elämänalueet ovat sulassa sovussa keskenään. Niihin kuuluu myös usko Jumalaan. Päätös olla uskomatta antaa tilaa monelle harmille.
Sitten on kirkossammekin opetusta, että me emme voi tehdä mitään, saadaksemme armon ja anteeksiannon. Niinpä moni jää passiiviseksi ja uskonelämän ulkopuolelle. Saa syyn olla uskomatta. Eikä ota uskolla vastaan Jumalan lahjoja elämäänsä. Ei pääse omistamaan syntien anteeksisaamisen iloa ja rauhaa, eikä elämää Jumalan yhteydessä.
Pelastuaksemme emme voi mitään tehdä, mutta kyllä meidän on pelastus otettava henkilökohtaisesti vastaan. Sydän on avattava Jeesukselle. Tämän yksinkertaisen asian tekeminen on ilmeisesti kaikkein vaikeinta. Päättää vain uskoa. Siitäkin huolimatta että havaitsee oman uskonsa horjuvan.
On monia syitä tulla petetyksi, vain siksi, että on päättänyt olla uskomatta, sellaista mikä on totta. Kuten; Jumala on.

  1. Juuri näin, kuten Pekka todistaa. Kannattaa todella tutkia tuota Galatalais kirjettä huolella. Ja kuten aikaisemmin mainostin Lutherin selitys Galatalaiskirjeeseen on ohjannut monen oikealle tielle. (Monet Kristityt ovat ikävä kyllä lain alla, koska heille on opetettu, kuinka ihmisen tulee elää, että hän täyttää Kristityn mitan.)

    Luther oli muuten alkukielisen Raamatun tunteva teologian tohtori, jonka sanan selitykset ja tulkinnat ovat edelleen teologisesti kestäviä. Luther oli Paavalin teologian kautta saanut itse omaksua Jeesuksen tuoman vanhurskauttamis opin, joka on edelleen koko uudentestamentin Hengellinen aarre.

    Ihmisen ei tarvitse täyttää mitään mittaa ollakseen Kristitty. Jos kristitty ei voi joutua lain alle uudelleen sen orjaksi, niin miksi Paavali kehoittaa varomaan sitä ja kirjoittaa: ”Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.” Gal.5:1

    Ja puhuu tuossa niille, jotka ovat joutuneet pois Kristuksesta takaisin lain alle… Tuota kannattaa muuten jokaisen miettiä vakavasti kohdallaan, kun vaeltaa nykyisessä oppien sekamelskassa.

  2. Pekka ensin täytyy kiittä kärsivällisyydestäsi eli olet lukenut kommenttini, näin se meidän ehkäpä epätäydellinen keskustelu etenee.

    Siis mistä Paavali varoitti galatian seurakuntaa, ympärileikkauksesta eli pakana uskovien luo oli tullut juutalaisia jotka vaativat näitä ympärileikkauttamaan itsensä että pelstuisivat, tässä on lain alle meno että jos uskoo ympärileikkauksen olevan pelstuksen ehto.

    Lukekaa sitten muuten myös seuraavat jakeet:

    19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
    20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
    21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.(Gal.5)

    Siis mitä tuossa Paavali sanoo, hetkinen eikö vain että jos noin tekee niin ei peri Jumalan valtakuntaa, julistiko Paavalikin lakia?

  3. Ismo Malinen otappa Luther lasit pois edes hetkeksi ja lueppa ihan omalla järjellä (siis ota aivot narikasta myös) mitä Paavali kirjoittaa,

    14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: ”Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi”.

    Rakastiko Luther kaikkia lähimmäisiään niinkuin itseään?
    Opettiko hän toisia rakastamaan lähimmäisiä, myös toisuskoisia ja niskottelevia?

  4. Mun ei tarvitse edes lukea, kuin pieni osa Ari, sun tekstistä. On hyvin helppo ymmärtää muutenkin.
    Olethan sen niin selkeästi jo ilmaisut. Et kykene sitä yhtään selkeämmin enää ilmaisemaan. Kyseessä on ihan sama evankeliumi, joka oli Galatalaisilla. Yhtäläisyys on aivan selkeä. Jos Paavalin lääkkeistä ei ole Galatalaiskirjeessä apua, niin ei niitä löydy muualtakaan. Ihan hyvä kuitenkin, kun lopultakin pääsin käsittämään missä olet matkalla. Joten voin unohtaa kaikki yritykseni auttaa sinua tuosta suosta.

  5. Pekka osoitat siis että minussa on vika kun itse et lue kuin osan kirjoittamastani?

    Lueppa siis Paavalin koko kirje, niin siellä tulee kohta jossa hän luettelee kuinka eläen ei peri Jumalan valtakuntaa ja toisaalta mitkä ovat hengen hedelmiä.

    Ei siinä petä kuin itseään kun ohittaa nuo kohdat ja vetää mutkat suoriksi että lain alle joutuu jos edes yrittää elää hengen mukaan, eikö silloin omaa puuhailua ole myös jotkut avioliittokurssit, onko ne lain alle menemistä kun ei enää saakkaan vaimoa laittaa ”nyrkin ja hellan väliin”?

    Kannattaa miettiä kun lukee jonkun ”selityksiä” Raamatun teksteistä, niinkuin nyt tästä galattialais kirjeestä, ja peräti lukea itse alkuperäinen teksti ja käyttää hiukan aikaa siihen onko selitys ja alkuperäinen linjassa vai ristiriidassa keskenään, minä en voi sitä tässä tapauksessa sanoa kun en lue Lutherin sepustuksia kun kavahdan häntä vääränä profeettana Jeesuksen käskyn mukaan.

    Pekka hyvä kun noin selkeästi sanoit että yrität auttaa minua ”suosta”, siis mielestäni todellisen keskustelun tarkoitus olisi käydä läpi kyseessä olevaa asiaa tietyn aineiston pohjalta ja näyttää sieltä oma käsitys asiasta, nyt siis esin tämä ”lain alle joutuminen” Paavalin kirjeen perusteella ja vain sen koska jonkun ulkopuolisen tulkinnat ovat taas vaikeita koska ko henkilö ei ole niitä selittämässä.
    Tottakai voi itse hakea jostain muustakin lähteestä selkoa, mutta kun on ristiriita niin itse täytyy ratkaista ketä uskoo, siis esim kun Jeesus Sanoo ”rakastakaa vihollisianne” ja joku sitten väittää että on ”Raamatullista” tappaa toisuskoisia niin kumpaa uskot?

  6. Ainoa ongelma tässä keskutelussa on, että sinä Ari pystyt elämään kuten laki vaatii, ja me Pekan kanssa emme siihen kykene ja tämän tunnustamme avoimesti.

    Me turvaamme sen tähden Jeesuksen tuomaan lahja vanhurskauteen joka annetaan lahjaksi Uskon kautta. Meiltä ei siis vaadita enää lain suorittamista, kuten sinulta.

    Olemme siis täysin eri asemassa Jumalan edessä. Me olemme läpeensä syntiset ja täysin Armon varassa ja olemme laittaneet toivon pelastuksestamme yksin Kristukseen.

    Sinulla Ari on vielä laki, jonka kanssa joudut elämään. Rakastat sitä ja pidät siitä kiinni. Me taas Pekan kanssa olemme kuolleet sen alle, eikä se voi meitä enää vahingoittaa. Saatana ei pääse meitä enää syyttämään, vaan sanomme hänelle käänny Kristuksen puoleen, Hän on ottanut meidät omakseen.

    Olemme ja elämme Kristuksessa ja sen tähden vapaat tuosta laista, josta sinä meille saarnaat. Emme siis suostu enää orjaksi, kun meidät on kerran siitä vapautettu. Kiitos ja ylistys Jumalalle ja Kristukselle meidän Herralle..

    Sallithan Pekka, että puhuin molempien puolesta. (Ja ehkä jonkun muunkin)

  7. Lapset saattaa joskus säikähtää, kun torun jostakin. Lapset säikähtää ja oppii siitä pelkäämään. Olen oikein kovasti yrittänyt opetella puhumaan lempeästi hankalissakin tilanteissa. Samaa pitää lain alla olevien kanssa harjoittaa. Lain alla elävä ihminen on yhtä herkkä koville sanoille. He eivät siedä mitään ärähtelyjä.

  8. Näin se juuri on. Paljon on minunkin pitänyt aikanaan kompuroida, kunnes aloin ymmärtämään mistä Paavali puhuu, kun kirjoittaa: ”Jumala, joka vanhurskauttaa jumalattomat uskon kautta Kristukseen.”

    Toinen minkä käsittämiseen meni aikansa oli tuo, mitä tarkoittaa: ”Hengellä kuolettakaa lihan teot”, joka on sama ajatus, kun sanotaan: ”Minun Vanhurskaani ovat elävä uskosta.”

    Armo kasvattaa meitä ja Kristuksen kautta saamme kaiken Hengellisen Leivän ja Juoman, joka pitää meidät Elävinä Kristuksessa.

  9. Ismo Malinen toteat seuraavasti:”Ainoa ongelma tässä keskutelussa on, että sinä Ari pystyt elämään kuten laki vaatii, ja me Pekan kanssa emme siihen kykene ja tämän tunnustamme avoimesti. ”

    Oikein lausut ainakin minun kohdalla eli minulla on voima jolla voittaa kaikki kiusaukset, kiitos Jumalalle. Minä elän uskosta enkä epäuskosta niinkuin te, minä uskon kun Jumala lupaa voiman voittaa kaikki kiusaukset, siis katson Jumalan voimaan enkä omiini niinkuin epäuskoiset.

    1. Kor. 10:13
    Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus; ja Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli voimienne, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää.

Pekka Pesonen
Pekka Pesonen
En osaa olla huolissani kirkon kriisistä. Sisältyyhän jokaiseen kriisiin aina myöskin mahdollisuuksia. Yllättäviä käänteitä kirkkohistoriamme on täynnä. Odotan jotain hyvää tästäkin vielä tulevan. Luovana ja jääräpäisenä tyyppinä koluan kaikki vaikeimmat tiet. Helpommalla pääsisi, kun osaisi olla hiljaa, mutta kun en osaa. Kova pää on jo saanut monta kovaa kolhua. Luulisi niiden jo riittävän. Vaimon kanssa yhtä matkaa on saatu olla lähes 50v. ja tyttö ja poika. Molemmilla on 2 poikaa ja yksi tyttö. Joten meidän suurena ilona on 6 lastenlasta. Virastomestarina verotoimistossa olin pitkään ja kirkossa olin jonkin aikaa nuoriso-ja lähetystyöasioita hoitamassa. Lapsuudessani ei tunnistettu lukihäiriötä, joten mitään kielitaitoa ei ole, joka rajoittaa nyt paljon elämää. Kirjoittamien sujuu hyvin, kunhan kone muistaa näyttää virheet. Teologiseen pyrin kun sain erivapauden osallistua pääsykokeeseen ilman ylioppilastutkintoa. Eikä sekään siinä auttanut. Tärkeitä sanoja jäi pois vastauksistani. Nyt rukoustyöhön keskittymisestä on tullut pääasiallinen toimenkuvani.