On kaksi tapaa tulla huijatuksi : uskoa sellaista mikä ei ole totta ja toinen, olla uskomatta sellaista mikä on totta. (S. Kierkeagaard). Tuo kielipeli on pyörinyt mielessäni viimepäivinä. Sen pohjalta on jotain kirjoitettava. Harvemmin ajatellaan petetyksi tulemisen vaaraa, silloin, kun on päätetty olla uskomatta jotain, mikä on totta. Silti se on ihan yhtä yleinen, kuin ensimmäinen syy.
Saattohoidossa on vielä aikaa kohdata elämän kovia realiteetteja. Kuoleman lähestyessä moni kova ateisti alkaa miettiä: ”jospa rajan takana onkin elämää.” Kaikki se, mihin aiemmin hän oli perustanut kielteisen kantansa romahtaa, majesteetti kuoleman edessä. Omaa valintaa ei enää koeta ainoa oikeana. Toinenkin mahdollisuus on otettava huomioon. Silloin korjaavaa päätöstä ei voi siirtää kovin pitkälle.
Nuorelle kuolema on kaukainen asia. Hänen on helppo siirtää päätöstään vanhuuteen. Elämä on elettävä ensin. Elämä vain tuo tuolle päätökselle monia esteitä. Vanhuudessa niitä on usein jo aivan liikaa. Esteitä on, kuin tielle sikinsokin myrskyn kaatamia puita. Nuori tulee helposti petetyksi, koska uskoo voivansa hoitaa asian, sitten joskus.
Nuori aikuinen etsii onnea. Harva oivaltaa siinä vaiheessa tasapainoisen elämän tuovan onnellisuuden mukanaan. Elämä on tasapainossa, jos kaikki elämänalueet ovat sulassa sovussa keskenään. Niihin kuuluu myös usko Jumalaan. Päätös olla uskomatta antaa tilaa monelle harmille.
Sitten on kirkossammekin opetusta, että me emme voi tehdä mitään, saadaksemme armon ja anteeksiannon. Niinpä moni jää passiiviseksi ja uskonelämän ulkopuolelle. Saa syyn olla uskomatta. Eikä ota uskolla vastaan Jumalan lahjoja elämäänsä. Ei pääse omistamaan syntien anteeksisaamisen iloa ja rauhaa, eikä elämää Jumalan yhteydessä.
Pelastuaksemme emme voi mitään tehdä, mutta kyllä meidän on pelastus otettava henkilökohtaisesti vastaan. Sydän on avattava Jeesukselle. Tämän yksinkertaisen asian tekeminen on ilmeisesti kaikkein vaikeinta. Päättää vain uskoa. Siitäkin huolimatta että havaitsee oman uskonsa horjuvan.
On monia syitä tulla petetyksi, vain siksi, että on päättänyt olla uskomatta, sellaista mikä on totta. Kuten; Jumala on.
Oletko Ari huomannut ettet voi mitenkään Raamatulla todistaa Lutherin oppia vääräksi. Et löydä sieltä myöskään kieltoa lasten kastamisesta. Huiputat itseäsi. Olet niin varma asioistasi, että saattaa hyvinkin olla, että olet väärässä. Juuri siinä mistä olet kaikkein varmin. Sinullahan ei kait ole seurakuntaakaan, joka arvostelisi opetuksesi. Joten saatat olla pahasti pielessä ihan perusasioissa.
Eikä kukaan voi sinua auttaa ja ohjata oikealle tielle.
Pekka ei minun tarvitsekkaan pystyä todistamaan Lutherin oppia vääräksi, vaan julistan parannusta syntien anteeksi saamiseksi Jeesuksen nimessä niinkuin Jeesus käskee.
Olen vain huonosti tuonut esille että pyrin näyttämään mitä hedelmää Luther ja kump saivat aikaan, onko se hyvää vai huonoa?
Sitten jokaisen on itse Jumalan kutsuessa tehtävä päätös seuraako Lutheria vai tekeekö parannuksen?
Se ”näkeekö” ns ”uskonpuhdistuksen” hedelmän huonona vai ei on ratkaiseva.
15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.(Matt.7)
Voin selittää evankeliumista mitä haluat, tuo edellä Matt.7 on evankeliumia.
Minusta kyllä aika tiukkaa tekstiä. Missä siinä on se ilosanoma ?
Ari. Väärä profeetta kieltää Kristuksen tuoman Armon ja anteeksiannon ilmaiseksi ilman omia tekoja. Väärä profeettaa opettaa, ettei Jumalan Poika voi poistaa kenekään syntejä, vaan ihmisen itse tehtävä jotain sen eteen, että Jumala pelastaa ja vie paratiisiin.
He opettavat ihmisoppeja, sellaisia mitkä sitovat ihmisten omat tunnot kahleilla ja hurskailla puheilla. Katso mitä hedelmää tuottaa lakihenkinen uskonnollisuus, josta ihmiset eivät pääse eroon kuin uskostaan luopumalla ja mielenterveys klinikan kautta. Henkinen väkivalta on monesti paljon vaarallisempaa kuin kurkkujen leikkaaminen, joka sekin on merkki lakihenkisestä uskonnollisuudesta ja opetuksesta.
Lutherista sinulla on erittäin väärä käsitys ja siitä pääset kun luet esim. Lutherin Galatalaiskirjeen selityksen, jossa lakihenkinen Kristillisyys paljastetaan juuriaan myöten.
Pekka mistä löydät evankeliumin?
Sanoppa siis kun Jeesus julistaa ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi” niin mikä on tuo evankeliumi joka pitää uskoa?
Onko seuraava evankeliumia?
3 Ja kun hän oli Betaniassa, pitalisen Simonin asunnossa, tuli hänen aterialla ollessaan nainen, mukanaan alabasteripullo täynnä oikeata, kallista nardusvoidetta. Hän rikkoi alabasteripullon ja vuodatti voiteen hänen päähänsä.
4 Niin oli muutamia, jotka närkästyivät ja sanoivat keskenään: ”Mitä varten tämä voiteen haaskaus?
5 Olisihan voinut myydä tämän voiteen enempään kuin kolmeensataan denariin ja antaa ne köyhille.” Ja he toruivat häntä.
6 Mutta Jeesus sanoi: ”Antakaa hänen olla. Miksi pahoitatte hänen mieltään? Hän teki hyvän työn minulle.
7 Köyhät teillä on aina keskuudessanne, ja milloin tahdotte, voitte heille tehdä hyvää, mutta minua teillä ei ole aina.
8 Hän teki, minkä voi. Edeltäkäsin hän voiteli minun ruumiini hautaamista varten. (Mark.14)
Ainakin Jeesuksen mielestä:
9 Totisesti minä sanon teille: missä ikinä kaikessa maailmassa evankeliumia saarnataan, siellä sekin, minkä tämä teki, on mainittava hänen muistoksensa.”
Siis minusta kaikki mitä on kirjoitettu Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen evankeliumeissa on juuri niinkuin nimetkin sen kertovat evankeliumia, siis ne Jeesus käskee uskomaan.
Kun siis ”kuulet” kuinka Jeesus Sanoo että väärät profeetat tunnistaa huonosta hedelmästä niin tämä on evankeliumia ja jos Jumala antaa piston sydämeen ja näyttää että olenkin ottanut oppia vainoojalta joka on hyväksynyt toisuskoisten tappamisen, niin on mahdollista tehdä parannus ja uskoa evankeliumi eli
15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. 16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
Siis tulee kavahtaa tällaisia opettajia eikä etsiä heiltä mitään niinkuin et voi löytää orjantappuroista viinirypäleitä, vai voitko, Jeesuksen mukaan ei voi ja sen minä uskon ja näille Sanoille perustan elämäni täällä maan päällä ja iankaikkisuudessa.
Siis nyt kavahdan vainoojan oppia enkä etsi häneltä mitään.
Ismo Malinen mistä otat seuraavan:
”Väärä profeetta kieltää Kristuksen tuoman Armon ja anteeksiannon ilmaiseksi ilman omia tekoja.”
Jeesus Sanoo:”Heidän hedelmistään te tunnette heidät”, siis ei tuossa puhuta mistään opista vaan siitä mitä nämä tekevät, onko huonoa hedelmää kun Jeesus Sanoo että tulee rakastaa vihollisiakin, niin joku opettaa että on ns ”Raamatullista” tappaa toisuskoisia ja hyväksyy vainot?
”Pekka ei minun tarvitsekkaan pystyä todistamaan Lutherin oppia vääräksi, vaan julistan parannusta syntien anteeksi saamiseksi Jeesuksen nimessä niinkuin Jeesus käskee. ”
Se mitä Jeesus käskee on lakia. Sille ei tarvitse lotkauttaa korvaansa. Mikäli kyse on omastatunnosta.
Voithan yrittää rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi, niin kuin itseäsi. Kannattaa yrittää tosissaan. Muutoin ei voi tajuta, ettei oikeasti kykene. Jos kyse olisi vain parannuksen teosta ja pahojen tekojen pois jättämisestä, niin helpostihan se kävisi.
Onnistuessaan siinä, voisi ryhtyä vaatimaan toisilta samaa. Näin fariseukset juuri tekivät. Kyllä he pyhiä monien mielestä olivat. Moni heistä täytti lain vaatimukset jopa tiukemmin, kuin mitä laki vaati.
Joten ei ihme, jos suuttuvat kun, Jeesus mitätöi tuon kaiken.
Oikea parannus on yhä syvenevää oman pahuuden tunnistamista. Koska Jumala vaatii sydäntä. Eikä parannuksen teko muuta sitä paremmaksi. Sydän pysyy samana. Se ei alistu Jumalan tahdon alle.
Ei omia pahoja haluja ja ajatuksia voi mitenkään poistaa kokonaan. Jos rikkoo yhdessä kohdin, niin on jo syyllinen.
Kyse ei ole vain ulkonaisesta parannuksesta. Jumala vaatii , että rakastat Jumalaa ja lähimmäisiä niin kuin itseäsi. Käytännöntasolla olemme kyvyttömiä tähän. Moni ryhtyy sitten tässä tilanteessa väittämmään ,ettei jumala voi vaatia sellaista mihin kukaan ei pysty. Jolloin vesittää Jumalan pyhän tahdon. Joko tekee omasta parnnuksestaan tien Jumalan luo, tai sitten väittää, ettei Jumala voi olla niin tarkka. Jolloin lipsuu kaikesta.
Tie Jumalan luo on kuitenkin yksinkertainen. Raamatun sanan ja Jeesuksen sovitustyön kautta meillä on vapaa pääsy Jumalan syliin. Eikä siinä ole mitään vaatimusta, tai käskyä, esteenä. Sitä tarkoittaa sana Evankeliumi.
l
Pekka: ”Raamatun sanan ja Jeesuksen sovitustyön kautta meillä on vapaa pääsy Jumalan syliin. ”
Lähes kaikilla täällä tuntuu olevan hirveä hinku Jumalan syliin. Miksi ihmeessä?
Pekka ulkona on niin hieno ilma että jos sulla aikaa ja halua niin voitais lähtee kävelee ja silloin voisin selittää noin peruspiirteittäin Raamatun sanoman alusta alkaen mitä Jumala ilmoittaa ja Jumalan suhde ihmisiin?
Olisihan se aika yllättävää, jos kanssasi voisi todella keskustella. Tähän astiset yritykset ei vain ole tuottaneet sitä iloa. Joten en usko että lähden kuuntelemaan. Olenhan sitä jo ihan riittävästi päässyt kuulemaan. Jatketaan vain tässä näitä löpinöitä. on näistä ainakin muille vähän iloa.
Pekka olet oikeassa että kanssani olisi vaikea keskustella, siis kun tarkoittaa että molemmilla olisi annettavaa toiselle.
Se mitä tuot esille Isästäni ja evankeliumista on niin kaukana totuudesta ettei sinulla ole mitään annettavaa.
Minä taasen tahtoisin kertoa Isästäni joka tahtoo kaikkien tulevan pelastukseen ja kuinka Hän on tahtonut jo monella tapaa sen tehdä ja evankeliumi on viimeinen mahdollisuus.
Sentähden sanotaan: ”Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon”.
(Jaak.4:6)