Lasten kaltainen blogi?

1.Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: ”Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?” 2.Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä 3.ja sanoi: ”Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan. 4.Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa. 5.Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut. 6.Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen. 7.Voi maailmaa viettelysten tähden! Viettelysten täytyy kyllä tulla; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta viettelys tulee! 8.Mutta jos sinun kätesi tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se pois ja heitä luotasi; parempi on sinulle, että käsipuolena tai jalkapuolena pääset elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat kädet tai molemmat jalat tallella, heitetään iankaikkiseen tuleen. 9.Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; parempi on sinun silmäpuolena mennä elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvetin tuleen. 10.Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa. 11.Sillä Ihmisen Poika on tullut pelastamaan sitä, mikä on kadonnut. (Matt. 18:1-11)

 

Jumalan armoa ja rauhaa Jeesuksessa Kristuksessa rakkaat sisaret ja veljet.

Tämän päivän evankeliumiteksti tuo eteemme hyvin erikoisen näytelmän. Lähtötilanne on aivan tavallinen. Voimme hyvin kuvitella miesjoukon, jossa miehet miettivät sitä, kuka mahtaa olla suurin. Tällainen keskustelu on hyvin tyypillistä meille miehille. Meillä on satoja tapoja ottaa miehestä mittaa.

Yksi meistä osoittaa etevyytensä urheilussa. – Olen nopein ja voimakkain.

Toinen näyttää rautaisen ammattitaitonsa. – Olen oman alani ehdoton ykkönen.

Kolmas kunnostautuu metsästäjänä ja kalastajana ja sanoo: ”Katsokaa mitä olen saanut saaliiksi!”

Neljäs tunnetaan komean ulkonäkönsä takia naisten suosikkina. Hänen ei edes tarvitse sanoa mitään, kaikki kyllä huomaavat sen ja kadehtivat.

Viides kohoaa korkealla yhteiskunnallisena johtajana. Se takia hänenkään ei tarvitse muuta kuin tulla paikalle oikeaan aikaan, ja pian häntä pyydetään puhumaan korkeilta korokkeilta.

Kuudes on urhoollinen sotilas ja hänen kunniakseen pidetään juhlapuheita.

Seitsemäs… Äh. En enää jaksa jatkaa tätä luetteloa! Tätä listaa voisi jatkaa loputtomasti…

 

Tämä riittää jo varmasti kertomaan, että se, mitä Jeesuksen oppilaat pohtivat keskenään oli jotakin hyvin tyypillistä meille miehille. He vain pohtivat sellaista aivan arkipäiväistä juttua, että kuka mahtaa olla suurin…

En tiedä, missä Jeesus oli, kun tuo keskustelu alkoi. Ehkä hän istui puun varjossa tarkkailemassa. Jossain vaiheessa opetuslapset siirtyivät kysymään Jeesukselta neuvoa. Kaikki olivat yhdestä asiasta samaa mieltä: Jeesus oli Taivaaseen liittyvien kysymysten asiantuntija! Nyt piti saada ratkaistua eräs päivänpolttava kysymys: ”Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?”

Mitkä mahtoivat olla ne mittarit, joilla tämä kilpailu ratkaistaan?

Olisikohan suurin taivasten valtakunnassa se, joka rukoilee eniten?

Vai olisiko voiton kannalta tärkein kriteeri sittenkin lyömätön raamatuntuntemus?

Kenties tässä kisassa voittaisi se, joka antaa kaikki rahansa köyhille?

Eikä hullumpi juttu varmaan olisi ”se niin vahva usko, jolla voisi siirtää vuoria”? Eihän?

Tiedän, että sinulla on oikea vastaus. Tiedän, että halaisit jo sanoa, että lapsi on suurin taivasten valtakunnassa. – Älä kuitenkaan nyt pahastu, jos vähän kiusoittelen sinua. Vastaisitko lapsi, jos et olisi ikinä kuullut, että Jeesus asetti lapsen kaikista suurimmaksi taivasten valtakunnassa

Eivätkö nämä edellä kuvaamani esimerkit ole myös sinun mielestäsi hyviä ehdotuksia? Jos et jo tietäisi oikeaa vastausta, olisitko sinäkin valmis asettamaan jonkin näissä edellä mainitsemissani asioissa kunnostautuneista henkilöistä ensimmäiseksi taivasten valtakunnassa?

Muistan, kun eräs pastori tuli nuoruudessani täällä Suomessa kuuluisaksi siitä, että kaikki kaatuivat kumoon, kun hän rukoili niin voimallisesti. – Sen jälkeen jokaisen kirkon ovella oli jono, jos tämä pastori vieraili siellä rukoilemassa. – Demokraattisessa kirkossamme hän olisi varmasti saanut paljon ääniä.

Tuskin kukaan pitää pahana hyvää Raamatun tuntemustaankaan! Arvostammehan oppi-isäämme Martti Lutheriakin juuri siksi, että hän oli niin etevä Raamatun tutkija, ettei kukaan hänen vastustajistaan pystynyt osoittamaan hänen opetustaan vääräksi Raamatun sanan perusteella.

Arvostamme kovasti myös Äiti Teresaa, joka antoi, ei vain rahojaan, vaan koko elämänsä köyhien auttamiseen.

Ihaillen varmaan kuuntelemme myös lähetystyöntekijöitämme, jotka ovat kyenneet uskon varassa (eivät ehkä siirtämään vuoria), mutta ainakin lähtemään vuorten taakse ja rinteille, kaukaisiin maihin, ja vaarallisiin olosuhteisiin.

Kaikki nämä esimerkit ovat hyviä ja kunnioitettavia, mutta silti Jeesus valitsee lapsen. Lapsi on suurin taivasten valtakunnassa.

Miksi?

Tähän kysymykseen pastorit ja teologit ovat esittäneet lukemattomia vastausyrityksiä. Sinäkin olet varmasti kuullut monia niistä.

Lapsi on puhdas ja viaton.

Lapsi on aito ja ilmaisee uskonsa vilpittömästi.

Lapsi on herkkä ja kaikkeen uuteen innostuva.

Tätä lapset yleensä ovat! – Eivät nämä ole huonoja vastausyrityksiä. Niiden ongelma on vain siinä, ettei Jeesus kai itse ota niitä esille (?). – Ja kristittyinä meidän täytyy aina etsiä ensisijaista vastausta Raamatun sanasta.

Mitä Raamattu itse vastaa? Mikä on Jeesuksen viimeinen sana, kun hän puhuu lapsen asemasta ja lapsen oikeuksista.  Katsotaanpa vielä Jeesuksen vastausta oppilaiden kysymykseen…

Ensimmäiseksi Jeesus korottaa lapsen aikuisten miesten esikuvaksi. Toiseksi hän samaistaa Jeesuksen nimessä tapahtuvan lapsityön Jeesuksen palvelemiseksi. Kolmanneksi Jeesus varoittaa lasten viettelemisestä pahuuteen. Neljänneksi hän varoittaa viettelyksistä myös yleisemmin ja viidenneksi Jeesus muistuttaa lasten, enkelien ja Jumalan yhteydestä.

Aivan viimeiseksi Jeesus varoittaa halveksimasta yhtäkään näistä pienimmistä ja sanoo, että Ihmisen Poika on tullut pelastamaan sitä, mikä on kadonnut.

Tämä viimeinen lause, kertoo jotakin aivan keskeistä siitä, miksi Jeesus rakastaa lapsia. – Jeesus rakastaa lapsia, koska Hän on tullut pelastamaan sitä, mikä on kadonnut.

Lapsi on pieni ja tarvitsee isomman turvaa. Jeesus haluaa olla sinun turvasi, kun tunnet itsesi pieneksi ja avuttomaksi kuin lapsi.

Lapsi ilmaisee hätänsä itkemällä ja huutamalla. – Jumala lupaa kuivata myös sinun kyyneleesi (Jes.25:8; Ilm.21:4) ja kuulla sinun huutosi, kun pyydät häneltä apua (Ps.50:15).

Lapsi on vanhempiensa rakkauden kohde ilman, että hän voi itse ansaita sitä omilla teoillaan. Samalla tavalla Jumala näkee myös meidät oman suunnattoman rakkautensa kohteina:

”…Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme.” (Room. 5:8)

Jumala kutsuu meitä lapseuteensa, Hänen armonsa suojiin. Jeesus asettaa lapsen oppilaiden esikuvaksi taivasten valtakunnasta, koska hän haluaa opettaa heille jotakin Jumalan rakkaudesta. Siitä rakkaudesta, jossa on kyse pelastuksen asiasta. Pelastuksen asiassa meillä ei ole Jumalalle annettavana mitään muuta kuin tyhjät kädet. – Tämä ei ole kuitenkaan huono tilanne. – Jeesuksen tähden me nimittäin saamme ojentaa tyhjän ja pienen kätemme Jumalan suureen ja turvalliseen käteen samalla tavalla kuin lapsi ojentaa kätensä hyvän ja turvallisen isän käteen.

Siksi me kristityt puhumme Jumalasta Taivaan Isänä. Tämän lapsi-vertauskuvan mukaan me saamme nytkin ylistää Jumalan suurta ja ihmeellistä armoa ja rakkautta.

Hiljennymme rukoukseen.

Rakas Jumala. Kiitos, että vaikka sinä olet suuri ja pyhä, annat meidän silti Jeesuksen tähden lähestyä sinua yhtä turvallisesti kuin pieni lapsi lähestyy rakastavaa isäänsä. Kiitämme armostasi ja rakkaudestasi. Jää meitä siunaamaan. Aamen

  1. ”Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan. 4.Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.

    Siis eikö tuossa puhuta aikuisen ihmisen uskosta eli aikuisen tulee ottaa Jeesuksen Sanat lapsenkaltaisesti.

    Mitä on lapsenkaltaisesti ottaminen, siis kun lapsi näkee isän lyövän äitiä niin lapsi sanoo ettei isä rakasta äitiä kun kerran lyö tätä, tätä on lapsenkaltainen usko.

    Nyt sitten kun aikuinen on jo oppinut/opetettu niin hän luottaa omaan viisauteensa ja opittuun mukaanlukien oppimansa usko eikä pysty ottamaan vastaan Jeesuksen Sanoja lapsenkaltaisesti varsinkin kun JUMALA SALAA evankeliumin viisailta ja ymmärtäväisiltä.

    Matt. 11:25
    Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

    Tämän takia jokaisen aikuisen on käännyttävä ja nöyrryttävä lapsenkaltaisesti ottamaan vastaan Jeesuksen Sanat alkaen ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”

    Mistä erottaa kääntymättömät ns ”kristityt”, he etsivät orjantappuroista viinirypäleitä vaikka Jeesus selkeästi Sanoo ettei niitä voi sieltä löytää.

    15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
    16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
    17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
    18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
    19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
    20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
    21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
    22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
    23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.(Matt.7)

  2. Manu Ryösö en tiedä onko sinulla lapsia mutta ajatteleppa tätä lapsenkaltainen teemaa kuinka lapselle on parasta totella isänsä käskyjä, siis kun ajatellaan esim heikoille jäille menemistä niin kun isä kieltää lasta menemästä niille niin onko lapsen parasta olla sinne menemättä? On myös todella paljon asioita joista isät varoittavat lapsiaan ja varsinkin kuolemaan johtavista, siis vaikka lapsi ei niistä mitään ymmärräkkään niin on parempi totella.

    NYT eikö Jumala PALJON paremmin tiedä mikä on lapsilleen hyväksi ja mikä ei, siis kun Jumala puhuu Jeesuksen kautta niin kun Jeesus varoittaa ottamasta sellaisilta mitään mistä ”näkee” huonoa hedelmää (vrt Luther ns ”uudestikastajien vainot) kun sieltä ei voi löytää iankaikkista elämää niinkuin ei orjantappuroista löydä viinirypäleitä!

    • Vertaus heikoista jäistä ontuu tässä tapauksessa. Uudestikastajien vainot ovat todellakin ’menneen talven lumia’.

  3. Ari P.

    Ei sinun tarvitse uskoa Lutheriin. Hän ei ole kristillisen uskon kannalta keskeinen uskon kohde. Riittää kun uskoo Jeesukseen Kristukseen sellaisena, kuten Pyhä Raamattu hänet meille esittää ja ilmoittaa.

    Luther ei myöskään tuonut lasten kastamista kirkkoon. Lapsikaste yleistyi kirkon ensimmäisten vuosisatojen aikana, eli ennen paaviutta (kun se nähdään alkavan Leo suuresta, joka toimi n.440-461) ja Lutheria. Kirkkoisien teksteistä käy ilmi, että nekin opettajista, jotka oli itse kastettu aikuisina, voivat silti puolustaa lapsikastetta.

    Monet varhaisen kirkon isät kantoivat hyvää hedelmää ja osoittivat sen valmiudella maksaa uskostaan hengellään. Silti heidänkin puheissaan näkyy monia ongelmakohtia ja puutteita. – ”Hedelmistään puu tunnetaan” on hyvä tarkastelukriteeri, mutta sen käyttäminen vaatii viisautta, sillä tarpeeksi tarkkaan katsottaessa jäljelle jää vain yksi, jonka jäljiltä on vain pelkästään hyvää hedelmää. Hän on Jeesus Kristus.

  4. Manu Ryösö:”“Hedelmistään puu tunnetaan” on hyvä tarkastelukriteeri, mutta sen käyttäminen vaatii viisautta”

    Tuossa kiteytät juuri kaiken ytimen, ihminen etsii (ja luulee löytäneensä) oikean uskon OMALLA viisaudellaan, aivan kuin ihminen esittelisi viinirypäleitä joita on löytänyt orjantappuroista.

    Jokaisen polven on notkistuttava Jeesuksen edessä eli nöyrtymään kuullessaan evankeliumin ja siinä esitetyn kehotuksen ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”.

    Jokaisen on ITSE tunnustettava tuottaneensa huonoa hedelmää erossa Jumalasta, ei voi esittää mitään ”kastetodistusta” omasta puolesta vaan on luovuttava KAIKESTA vanhasta ja käännyttävä pois pimeydestä ja lähdettävä seuraamaan Jeesusta.

    • Ajattelen, että tulee ottaa asioista selvää avoimin mielin ja perusteellisesti eikä takertua yhteen kiistanalaiseen tapahtumaan satoja vuosia sitten. Vasta sen jälkeen voi arvioida vaikkapa kristillisen liikkeen hedelmiä Jeesuksen sanoihin tukeutuen.

  5. Martti Pentti tiedätkö yhden maan jossa luterilaisuus oli liki 100% kansan uskontona ja siellä silloin, alle sata vuotta sitten, oli sisällissota, kuinka mahdollista saman uskonnon edustajat tappavat toisiaan, huonoa hedelmää?

    Siis ylennät itsesi Jumalan Sanaa ylemmäksi että voit omalla viisaudella tutkia asioita?

  6. Manu Ryösö:””Kaikki nämä esimerkit ovat hyviä ja kunnioitettavia, mutta silti Jeesus valitsee lapsen. Lapsi on suurin taivasten valtakunnassa.

    Miksi?

    Tähän kysymykseen pastorit ja teologit ovat esittäneet lukemattomia vastausyrityksiä. Sinäkin olet varmasti kuullut monia niistä.

    Lapsi on puhdas ja viaton.

    Lapsi on aito ja ilmaisee uskonsa vilpittömästi.

    Lapsi on herkkä ja kaikkeen uuteen innostuva.””””

    ————————————————-

    Hetkinen mitä tuossa evankeliumin kohdassa todella sanotaan:

    4.Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.

    Siis eikö kyse olekkaan AIKUISESTA joka NÖYRTYY?

    • Oliko sinun lapsuutesi enimmäkseen nöyrtymistä vanhempien tahtoon, Ari Pasanen? Jos oli, suren sitä kanssasi. Uskoni mukaan Jeesus asettaa ihanteeksi suostumisen rakastavan taivaallisen Isän lapseksi, joka saa ottaa Häneltä kiitollisena vastaan kaiken tarpeellisen hyvän.

Manu Ryösö
Manu Ryösö
Olen pastori, joka haluaa sitoutua Pyhään Raamattuun ja sen perustalle rakentuvaan luterilaiseen tunnustukseen.