Uskokaamme Jeesukseen ja rakastakaamme toinen toistamme,

Kuvassa elämäni Kukka kukitettuna.

Rakkaani Colette on vastaanottanut onnittelut

Kirkkovaltuuston kokouksen yhteydessä 6.10.2021.

Ylösnousemuksen uljas sanoma kaikkuu keskellämme. Jeesus oli kuollut, mutta noussut kuolleista. Hän voitti, elämä koitti. Kautta koko maailmaan kaikuu viesti: Jumala on herättänyt kuolleista Vapahtajamme. Tämän ansiosta meilläkin on ylösnousemus ja elämä.

Ylösnousemuksen jälkeen koko maailma on muuttunut. Tie taivaaseen on avoin. Kansoja kutsutaan Jeesuksen luo, elämän ja autuuden osallisuuteen. Iankaikkisen rakkauden hellään syleilyyn. Jumalan hyvyyden voittoisaan voimaan. Jeesus nousi kuolleista.

Virren nuottikuva

Kristus nousi kuolleista,
kuolemallaan kuoleman voitti
ja haudoissa oleville elämän antoi.

Tätä olemme laulaneet pääsiäiskautena, riemulaulua Vapahtajamme ylistykseksi.

Latinan sana Cantate merkitsee Laulakaa.

SUNNUNTAI 28.4.2024

4. sunnuntai pääsiäisestä, latinaksi Cantate

Taivaan kansalaisena maailmassa

Sovittamalla maailman Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa Taivaan Isä osoitti meille rakkautensa. Hän ei tyytynyt ainoastaan suullaan huutamaan viestiä taivaan sinestä, vaan antoi rakkauden tulla luoksemme. Jeesus otti ihmisyyden omaan persoonaansa. Sana tuli lihaksi, sai muodon meidän keskellämme. Tuli meidän olotilaamme. Rakkaus kosketti koko ihmisen elämää. Näin koko ihminen on otettu Jumalan yhteyteen. Saamme rohkeasti uskoa elämämme Jumalan käsivarsille, hänen hoivaansa. Luottaa häneen ja uskoa häneen.

Tämän takia myös sanat, jotka suustamme päästämme, kertokoot aidosta elämästä. Jumalan rakkaus heijastukoon toinen toiseemme. Välittäkäämme lähimmäisestämme. Huolehtikaamme toisistamme. Älköön kukaan joutuko syrjityksi, halveksituksi, ulos sysätyksi, vaan kohdelkaamme ihmisiksi kaikkia kanssaeläjiämme.

Alati johtakoon meitä Jumala Henkensä voimalla, väkevyydellä Lohduttajan, Rakkauden Hengen, Pyhän Hengen, Totuuden Hengen. Hän meitä rohkaiskoon uskoon, toivoon ja rakkauteen.

Toinen lukukappale eli epistola: 1. Joh. 3:18–24

Ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä, luvusta 3

Lapseni, älkäämme rakastako sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa. Siitä me ymmärrämme, että totuus on meissä, ja me voimme hänen edessään rauhoittaa sydämemme, jos se meitä jostakin syyttää. Jumala on meidän sydäntämme suurempi ja tietää kaiken.
    Rakkaat ystävät, jos sydämemme ei meitä syytä, me voimme rohkeasti lähestyä Jumalaa. Ja mitä pyydämmekin, sen me häneltä saamme, koska noudatamme hänen käskyjään ja teemme sitä, mikä on hänen mielensä mukaista.
    Tämä on hänen käskynsä: meidän tulee uskoa hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen ja rakastaa toinen toistamme, niin kuin hän on meitä käskenyt. Joka pitää hänen käskynsä, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. Ja sen, että hän pysyy meissä, me tiedämme Hengestä, jonka hän on meille antanut.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

392 KOMMENTIT

  1. Matias Roto toteat minulle::””Joten heikon suomen kielen ymmärtämisen takia et ole ymmärtänyt, mitä perisynti ihan oikeasti on, nimittäin sitä, että me kaikki olemme jo Aatamissa osallistuneet esi-isämme lankeemukseen ja sitä kautta lähtökohtamme tässä elämässä ei ole nollapiste, vaan kadotuksen alainen””

    Ei taida Raamatun sanan ymmärtäminen olla riippuvainen suomen kielen ymmärtämisestä vaan siitä että Jumala salaa sen. Raamattua ymmärtää vasta sitten kun Jumala sen ilmoittaa ihmiselle.

    Matt. 11:25
    Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

    Se mitä tuot ”perisyntinä” on ensimmäisten ihmisten tottelemattomuuden rangaistus eli ero Jumalasta ja tämä tarkoittaa ettei ihminen syntyessään enää kuule Jumalaa eli ei ymmärrä Jumalan tahtoa.

    Kaste ei ole automaatti ratkaisu vaan kokonaisuudessa ratkaisu on Jumalan kutsuessa tehdä parannus ja ottaa kaste ja näin saada synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahja, siis vasta Pyhän Hengen saatuaan ihmiselle tulee ymmärrys Raamatub sanasta eli kuulee Jeesuksen äänen. Tämän sanoittaa Pietari selkeästi:

    38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
    39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)

    • ”Kaste ei ole automaattiratkaisu.” Kristillinen kaste on Jumalan teko, jonka Hänen seurakuntansa välittää. Se ei todellakaan ole mikään ’automaattiratkaisu’ kuten ei muuten ole kokemus uskoontulostakaan.

    • Martti Pentti sanoppa sitten miksi Jumala sitten ”kastaa” vain osan maailman ihmisistä ja miksi suomessakin vanhemmat voivat ”estää” tämän kasteen???

      Puhuuko siis Pietari palturia???

    • Ari

      Ongelmasi on nimenomaan Jumalan työn merkitys opetuslapseksi tulemisessa.

      Matteus kertoo Jeesuksen sanoneen, että opetuslapseksi tullaan KASTAMALLA, ja että sitten kun ihminen on tullut oppilaaksi, niin sitten opetetaan pitämään kiinni Jeesuksen opetuksesta.

      Vertaapa tähän sitä että nykyaikanakin ENSIKSI pitää päästä oppilaitoksen oppilaaksi ja vasta sitten pääsee oppia saamaan.

      Toinen Raamatun opetus:

      Se mitä Jeesuksen opetuksesta saarnatoiminnan alussa . Hän julisti siät että on tehtävä parannus ja uskottava evankeliumi.

      Mutta otapa todesta mitä Johanneksen evankeliumi kertoo SAMASTA julistuksesta.

      Hän kertoo: ”JEESUS KASTOI.”

      Joten Raamatussa parannus ojennetaan ihmiselle KASTEEN välityksellä.

      Juuri samaa puhuu juutalaisen suurjuhlan helluntain juhlapuhuja Pietarikin saarnassaa, Ajatus on että ihmiset vastaanottavat Jumalan antaman elämän jumalahteen parannuksen kokonaisina perheinä vastaanottamalla Jumalan armon ojentavan KASTEEN välityksellä.

    • Sanopa, Ari Pasanen, miksi käytät lainausmerkkejä sanojen kastaa ja estää yhteydessä? – Tämä ei toki ole ainoa asia, jota ihmettelen tavassasi käyttää äidinkieltämme. Siitä, mikä kaikki estää Jumalan tahtoa toteutumasta, voisi kirjoittaa paljonkin. Lainaan vain Efesolaiskirjeen 6. lukua: ”Emmehän me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan.”

    • Martti

      Kiitos hyvästä kommentistasi.

      Tuot hyvin esille sen, että kyseessä on hengellinen taistelu henkivaltoja vastaan. Meidän ei siis tarvitse kiivailla toisia ihmisiä vastaan.

      Päinvastoin. Onhan Jeesus kuollut KAIKKIEN IHMISTEN puolesta. Tästä loogisena seurauksena on se, että lähetyskäsky lähtee kokonaisten kansojen opetuslapseuttamisesta niin, että kasteen armoa tarjotaan jokaisen kansan jokaikiselle jäsenelle.

  2. Matias Roto kuinka arvostelisit seuraavan kysymyksen lapsille:

    Kysymys mikä on seuraavassa laupaus jonka Pietari antaa:

    38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
    39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”

    Kun pieni lapsi vastaa: ”se on että kun tekee parannuksen ja ottaa kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi niin saa Pyhän Hengen lahjan””.

    Mikä olisi arvosanasi lapselle 4-10?

    • Ari

      Pietarin sanoma on hyvinkin johdonmukainen ja selkeä.

      Parannus vastaanotetaan kasteen antamana lahjana. Tämän lahjan suurena sisältönä on se, että Pyhä Henki ottaa kastetun Jumalan yhteyteen. Kaste siis antaa Pyhä Hengen lahjan. Koska Jumala on luonut KAIKKI ihmiset, ja koska Jeesuksen sovintotyö koskee KAIKKIA, niin myös KASTEEN antama Pyhän Hengen lahja koskee KAIKKIA ihmisiä vauvasta vaariin ja myös maailmanlaajuisesti kaikkia kansoja kaikkina historian aikakausina.

      Joten Ari hyvä

      Hanki viisautta,

      jotta myös ymmärtäisit mitä sinä luet ilman,

      että kaiken aikaa yrität ujuttaa omavanhurskauden perkelettä jokaikiseen yhteyteen.

    • Ari

      Miksi väität typeryyksiä.

      Kun itse päälauseen virhepäätelmäsi on kelvottomaksi havaittu, niin sen pohjalle rakentuva jatkokysymyskin menettää kaikenlaisen mielekkyytensä.

    • Pienien lasten vastauksia ei arvioida numeroin. Niin ei taideta tehdä koulun alaluokillakaan. Minä keskustelisin lapsen kanssa siitä, että tuo on Raamatussa ilmaistu monikossa: tehkää, kukin teistä, te saatte, teille on annettu, kaikille…

    • Matias Roto siis voisit sanoa pienelle lapselle että vastaat typeryyksiä ja antaisit hänelle 4????

      Siis Raamatun sana ei olekkaan niinkuin se on kirjoitettu vaan niinkuin Matias Roto sen sanoo???????

    • ”Matias Roto, voitko siis sanoa pienelle lapselle, että vastaat typeryyksiä, ja antaa hänelle 4?” Etkö todella tajunnut, Ari Pasanen, että typeryytesi takia sait itse sen nelosen Matias Rotolta?

  3. Teille = aikuisille, jotka puhetta ymmärtävät

    Teidän lapsillenne = Aikuisten lapsille. Alkuseurakunta kastoi myös imeväisiä.

    …ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu

    kaukana = pakanat, jotka evankelioidaan. Tietysti myös pakanoiden lapsille.

    Miksi Ari kiellät Jumalan lahjan lapselta? Jeesus ei niin tehnyt.

    • Kari Paukkunen toteat:”Teidän lapsillenne = Aikuisten lapsille. Alkuseurakunta kastoi myös imeväisiä.”””

      Kuinka sovitat tuohon lupauksen:”” ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.”2

      Ja väitteesi siitä että alkuseurakunta kastoi myös imeväisiä on outo, sille ei ole todisteita RAAMATUSSA.

    • Ari

      Suosittelemasi typeryyden esiintyminen opiskelua vastaan tapellessasi saa sinut kuvittelemaan historiallisen todellisuuden vastaisia tyhjänpäiväisyyksiä.

      Tuohon aikaan oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että yhden ”perhekunnan” talossa asui isovanhempia, heidän poikiensa perheitä lapsineen ja lapsenlapsineen, palveluskuntineen ja vielä nurkissa joitakin seudun kerjäläisiä tai muita vaivaisia. Joten pienten vauvojen syntymisiä yhden ainoan vuoden aikana tapahtui hyvin lukuisia.

      Tuohon aikaan KOKO perheen uskonnon määräsi tuollaisen perheen / nykykielessä lähisuvun / ISÄ eli tuollaisen talouden johtava isä. Kun hän päätti uskon vastaanottamisesta pyhän kasteen toimituksen välityksellä, niin silloin kaikki kastettiin, eli siis koko perhe oli tullut Kristukseen uskovaksi.

      Apostolien teot:

      16:31 Niin he sanoivat: ”Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi”.

    • ”Lapsen kaltaiseksi tuleminen” on viittaus ikivanhaan kääntymyksen kasteeseen. Juutalaisessa kääntymyksen kasteessa nimittäin kastettiin kaikki vauvasta vaariin. Koko perheen katsottiin tuon kasteen välityksellä saavan Pyhän Hengen eli heillä oli oikeus osallistua juutalaiseen jumalanpalveluksen liturgiaan täysivaltaisina uskovina.

      Tämän ilmauksen käyttö lasten evankeliumin yhteydessä on kielellinen hienous, jolla viitataan kristillisen kasteen liturgiaan ja kasteen toimituksen antamaan Jumalan lapseksi tulemiseen. Kaste antaa meille Jumalan lapseuden.

      Olen käsitellyt tätä aihetta tässä blogissani

      https://www.kotimaa.fi/blogit/jumalan-lapseksi-tuleminen/

    • Martti

      Kiitos kommentistasi

      Näytät tuntevan Someron olleen merkittävä esperanton harrastuksen tyyssija

      Meillähän on ollut maamme suurimpia esperantonkielisiä kirjaston kokoelmia vaikka näyttää, että se vähitellen pienenee, kun kirjoja on lahjoitettu eri puolille esperantoyhdistyksille.

      Nykyisin harrastus näyttää olevan yleisempää suuremmissa kaupungeissa

      Aikoinaan esperantoa opetettiin Someron yhteiskoulussa. Itsekin sain opiskella sitä yhteiskoulun 3. luokalla. Ensimmäisen esperanton kielisen puheeni yleisön edessä pidin lukiolaisena talvella 1962.

      Yhteen aikaan kun jo olin lukiossa yhteiskoulussa ensimmäisen luokan kielen opiskelussa suomen rinnalla oli vaihtoehtoisesti ruotsi tai yhdellä rinnakkaisluokalla esperanto.

    • ”Näytät tuntevan Someron olleen merkittävä esperanton harrastuksen tyyssija.” Tutustuin opiskeluaikanani pariin sieltä päin kotoisin olevaan, merkittävimpänä opettajani Severi Parko. Lisäksi tiesin Unto Monosen, Mauri Antero Nummisen ja Rauli Somerjoen somerolaisiksi. Näihin henkilöihin liittyen tuli esperantokin joskus mainituksi.

  4. Tässä vaan ihmettelee että mitä virkaa Raamatulla on kun sen sanan mukaan uskovaa sanotaan tyhmäksi ja typerykseksi?

    Mietin vaan olikohan juttu Lutherista oikein kun hän polvillaan konttasi jotain Pietarin kirkon portaita hokien Isä meidän rukousta, siis ei tuokaan minusta kovin ”viisaalta” kuulosta? Siis ennen ei ihmisillä ollut Raamattuja kansankielellä ja ns ”oppineet” kirkon miehet taisivat vedättää ”tyhmää kansaa” mielensä mukaan. Sitten kun kansa oppi lukemaan ja sai Raamatun niin kuinka vielä sen jälkeen kansaa voidaan vedättää valhe opeilla ja selittää aiempien sukupolvien olleen ”oikeassa” uskossa vaikka konttasivat portaissa?????

    • Ari

      Jospa kunnioittaisitkin Raamattua ihan oikeasti, niin et vääristelisi sen sanomaa päättömillä oikosuluilasi.

      Ihan oikeasti

      HANKI. VIISAUTTA

      jotta pääsisit vapaaksi Raamattua vääristelevistä kuvitelmistasi.

    • Ari

      Paljon parempi kuin aavistatkaan. Siihen sentään sisältyi katumuksen rukous joka askeleella. Mutta siihen ei sisältynyt tuon ajan uusien oppien keksijöitten perässä juoksemista, jollaiseen sinä surukseni olet takertunut.

    • Matias Roto siis kaikenlaisen ”huru-ukon” oppeja sitten otat itsellesi, siis sellaisen joka uskoo jonkun konttauksen pelastavan itsensä ja jo kuolleet sukulaiset?????

      Sitten kun sinulle tuo puhdasta Raamatun sanaa niin kommentoit tuojaa typerykseksi?????

    • ”Sanan mukaan uskovaa sanotaan tyhmäksi.” Raamatun sanaan voi uskoa tyhmästikin. Yksi tapa on poimia todellakin vain yksi sana tai jae uskonsa ohjeeksi. Toinen tyhmyden laji on takertua omaan tulkintaansa ainoana oikeana vaikka kukaan muu ei sitä sulattaisikaan. Kolmanneksi voisi sanoa, että pitää uskon kohteena Raamatun sanaa, vaikka sana selvästi ilmoittaakin kohteeksi Kristuksen.

    • Ari Pasanen

      Älä kompastu portaaseen.

      Mistä olet saanut RAAMATUN, johon vetoat? ORTODOKSEILTA, jotka ovat alkukirkosta asti kastaneet lapsia, kastavat edelleen.

      Mistä olet saanut RAAMATUN tulkinnan? Kastajaliikkeiltä, jotka ovat syntyneet reformaation perillisinä 1500-luvulla. Viimeisin, näkyvin, on helluntailaisuus 1900-luvun taitteesta.

    • Kari Paukkunen kyllä Jumala on pitänyt huolen Raamatun sanasta eli eivät ortodoksit eikä Lutherkaan ole sitä lähteneet vääntämään omaan oppiinsa sopivaksi vaan se on säilynyt oikeana ja siitä kyllä pystyy lukemaan mikä on Jumalan tahto kun Pyhä Henki sen avaa, mutta niille joilta se on Jumalan salaama se on pimennossa.

      Viittauksesi johonkin kastajaliikkeeseen ei sovi minuun sillä täysin luterilaisen seurakunnan sisällä Pyhä Henki ohjasi Raamatun sanan kautta minut kasteelle eli kirkastaen Pietarin helluntai sanat ”tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen” ja minä tein tuon sanan mukaan ja silmäni avautuivat kuten kävi myös Paavalille (jos tällainen vertaaminen sallitaan).

    • Kari

      Anabaptistien opin keksi Hubmeier vuosina 1525-27 julkaisemissa kirjoissaan. 10.3.1528 hän sai kuolemantuomion kapinallisena sen jälkeen, kun hänet oli itsensä keisarin julistaman etsintäkuulutuksen jälkeen löydetty.

    • Ari

      Jälleen kerran toimit toimit kuin kanavarkaissa käynyt, joka kasvot nokkimisen jälkiä täynnä, puku kananhöyhenissä lakki kanankakkassa ja kengät kuivitteita ripsottaen menee väitämään, ettet muka ole milloinkaan edes käynyt kalassa.

      Etkö hyvä ihminen häpeä röyhkeätä ilmiselvien todisteiden kera kiinni jäämistäsi.

      Etkö tajua, että ammattilaiselle asiansa osaaavalle vääristelysi on yhtä hölmöä, kuin jos yrittäisit myydä vanhaa wartburg -autoa linkolnina.

      Eikö todella sinulla ole mitään rajoja, kuinka paljon sinä yritä hoopottaa kansaihmisiäsi.

  5. Ari Pasanen

    ORTODOKSINEN kirkolliskokous kanonisoi RAAMATUN 300 luvulla. Tätä ennen ei ollut kanonisoituja tekstejä.

    Onko sinulla Ari Pasanen parempaa tietoa lasten kasteesta kuin alkuseurakunnan kristityillä?

    Luet ORTODOKSIEN kanonisoitua RAAMATTUA. Lasten kastetta ei tarvinnut erityisesti kirjata RAAMATTUUN, koska kaste oli nimenomaan tarkoitettu ”TEILLE JA TEIDÄN LAPSILLENNE.” Näin myös sitä toteutettiin alkuseurakunnassa.

    Paljon myöhemmin tuli heitä, jotka kumosivat alkuseurakunnan käytännön. -Sinä haluat liittyä heidän opetukseen. Se on tullut selväksi meille. Voisit kuitenkin perehtyä siihen miten asiat ovat olleet alussa.

    Uuden testamentin kaanon:

    Alkukirkko nimitti kaanoniksi niitä kirjoituksia, joiden auktoriteetti ja pyhyys tunnustettiin. Nämä kirjat hyväksyttiin osaksi (kristillistä) Raamattua. Varhaisin tunnettu luettelo Uuden testamentin kirjoista eli varhaisin Uuden testamentin kirjojen kaanon on ns. Muratorin kaanon noin vuodelta 170. Uuden testamentin kaanonin, sellaisena kuin se nykyisin tunnetaan, luetteli ensimmäisenä Aleksandrian piispa Pyhä Athanasios kirkolleen osoitetussa kirjeessä vuonna 367.
    Kaanonia hyväksyttäessä jäi ulkopuolelle suuri määrä evankeliumikirjoituksia, kuten esimerkiksi Tuomaan evankeliumi, ja muita varhaiskristillisiä kirjoituksia. Näitä kirjoituksia alettiin nimittää apokryfisiksi kirjoituksiksi. Katolinen ja ortodoksinen kulttuuri nimittää joitakin kirjoja deuterokanonisiksi (esikanonisiksi) erotukseksi apokryfisistä kirjoista. Protestanttisessa perinteessä — siis myös luterilaisessa perinteessä — nämä kirjat luokitellaan apokryfisiksi. (Wikipedia)

  6. Kari Paukkunen tuot seuraavan ajatelmasi:””Luet ORTODOKSIEN kanonisoitua RAAMATTUA. Lasten kastetta ei tarvinnut erityisesti kirjata RAAMATTUUN, koska kaste oli nimenomaan tarkoitettu ”TEILLE JA TEIDÄN LAPSILLENNE.” Näin myös sitä toteutettiin alkuseurakunnassa.””

    Mikä oli ”teille ja teidän lapsillenne”, eikö lupaus kun tekee parannuksen ja ottaa kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi niin saa Pyhän Hengen lahjan, Vääristät tuota lupausta tuomalla kasteen sen sijaan että ensin tarvitsee tehdä parannus ja sitten ottaa kaste.

    • Ari

      Lopeta typerä toistamisesi tähän.

      Olen jo edellä kertonut, miten Johannes kertoo, että Jeesus KASTOI, SAMASTA asiasta kertoessaan, kuin esim Markus samasta asiasta kertoessaan julisti, että ihmisten on tehtävä parannus ja uskottava evankeliumi.

      Lopeta mieletön vääristelysi jankkaaminen, kun irrotat parannuksen käsitteen sen LAHJAKSI ojentavasta KASTEEN ARMOSTA

    • Ari Pasanen

      ”Vääristät tuota lupausta tuomalla kasteen sen sijaan että ensin tarvitsee tehdä parannus ja sitten ottaa kaste.”

      Takerrut sanajärjestykseen. Et kuitenkaan huomioi Kirkon 2000v. kestänyttä kastekäytäntöä? Vanhemmat tekivät parannuksen, ottivat kasteen itselleen sekä koko perhekunnalle. Älä sotke tähän luterilaisuutta. Kirkon historia on paljon pidempi.

  7. Ari Pasanen

    Jumala herätti sinut synnintuntoon, sait etsikkoajan. Sinä ymmärsit oman syntisyytesi. Sinä teit parannuksen ja uskoit evankeliumin Jumalan voimasta. Sinä luulit, että JUMALAN tekemä liitto kasteessa sinun kanssasi oli päättynyt. koska SINÄ olit hylännyt JUMALAN LAHJAN.

    Jumala ei ole hylännyt ihmiskuntaa, vaikka ihminen lankesi syntiin. Jumalan lupaukset ovat niin ja aamen. Ne ovat aina voimassa.

    Jumalan lupaukset kestävät. Meidän lupauksemme eivät välttämättä kestä. Ymmärsin 22-vuotiaana, etsikkoaikaani eläneenä, että olin rikkonut kasteeni liiton. Ymmärsin, että Kristus oli halunnut liittää minut itseensä ja ylösnousemukseensa jo silloin kun sain kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Minä rikoin liiton, Herrani ei rikkonut, eikä koskaan riko lupaustaan.

    Tein parannuksen ja uskoin evankeliumin. Tämä kaikki tapahtui Jumalan armosta ja voimasta. Usko oli syntynyt, kaste oli jo aikaisemmin saatu. Muistan, että lapsena uskoin Jumalaan. Taistelin uskon asioita vastaan nuorena. Kiitos Taivaan Isälle, että hän uudisti kutsunsa.

    Minun epäuskoni syy ei ollut Golgatan, kasteen tai kirkon. Syy oli synnin, maailman ja perkeleen.

    Ari Pasanen, sinä sanot, että minulta on evankeliumi salattu. Sinä saat toki sanoa mitä lystäät. On sekä huvittavaa, mutta samalla myös säälittävää sinun yksinäinen uskosi käsitys. Toivoisin, että miettisit ihan rauhassa Kristuksen Kirkon alkua. Kirkko kastoi heti perheittäin helluntain ihmeen jälkeen.

    Sinulle Raamatun teksti on jotain muuta kuin Ortodoksisen Kirkon kaanon tallenne? Ensin oli mielestäsi Raamatun helluntai irrallaan ortodokseista, myöhemmin ortodoksit kirjoittivat RAAMATUN oikein, mutta olivat alkaneet kastaa väärin lapsia? Hei haloo!!!!

    Sinä jatkat jakamalla kahta tai kolmea RAAMATUN lausetta uskomalla, että olet evankeliumin asialla ja muut täällä uskosta ja Jeesuksesta kirjoittavat ovat sokeita? Yksin olet sinä ihminen, mutta vakuuttunut omasta ”hengellisestä liikkeestäsi” tunnut olevan. Se on tullut selväksi.

    • Ari Pasanen

      Anteeksi kovalta kuulostava tyylini. Tottakai ymmärrän, että olet vakuuttunut siitä, mitä esität uudelleen ja uudelleen RAAMATTUSI (Ortodoksinen kaanon) äärellä. RAAMATTU avasi silmäsi. Se on Jumalan sanan tarkoitus. Se on aina innostanut kaikkia, joille pyhät sanat ovat jostain syystä ennen lukitut olleet. RAAMATUN avautumisen ilossa, riemussa ja voimassa ei ehditä tarkistaa tai miettiä kuinka Jeesuksen sanoja alkuseurakunnassa alettiin toteuttaa.

      Lapsien mielipiteitä ei erityisesti arvostettu 2000 vuotta sitten. Kristuksen sanat lapsien uskosta olivat mullistavia siihen aikaan. Tästä syystä ei RAAMATUSSA, pyhissä kirjoituksissa ole erikseen mainittu lasten ja naisten (pyydän anteeksi tämän päivän naisilta) kasteesta, vaikka RAAMATTU (Ortodoksinen kaanon) selvästi kertoo perhekuntien kasteesta. Sama käytäntö on edelleen voimassa Ortodoksisessa kirkossa kuten hyvin tiedät.

      Lasten kastamatta jättämisellä on vakavat seuraukset. Pakanuus ei ole koskaan tuonut mitään hyvää millekään yhteiskunnalle.

    • Matias Roto niinpä olet näin siis lakaiset mattosi alle yhä enemmän tavaraa.

      Siis kuitenkin vauvakasteessa on kyse siitä kuuleeko kastettu Jeesuksen äänen eli ohjaako se pientä lasta, no hedelmistä puu tunnetaan.

      Tiedän että täällä niin moni kommentoija elää hyvää elämää eli eivät ole läheisilleen kiusaksi vaan rakastavat inhimillisesti heitä hyvin.

      Asia on kuitenkin oman uskon perustasta eli perustuuko se todella Jeesuksen sanoille vai jonkun muun, onko rakkaus Totuuteen vai rakastaako jotain muuta?

    • ”Kuitenkin vauvakasteessa on kyse siitä, kuuleeko kastettu Jeesuksen äänen, ohjaako se pientä lasta. No, hedelmistä puu tunnetaan.” Siitähän todella on kysymys. Lapsen saama kristillinen kasvatus on olennaisen tärkeää. Muistan sinun, Ari Pasanen, kertoneen, että sekä pyhä- että rippikoulu olivat osa lapsuuttasi ja nuoruuttasi. En tietenkään tiedä, millaista kasvatusta ne osallasi tarjosivat, mutta varmaankin jonkinlaista. Uskon, että kokiessasi voimakkaan uskoontulon, tuo ’jonkinlainen’ kristillinen kasvatus tuotti hedelmää. Älä väheksy sitä!

    • Ari

      Muista etten ole kristisoinut sinun kokemuksiasi. Niitähän on jokaisella ihmisellä, kullakin omat elämänkokemuksensa.

      ’Sen sijaan olen kritisoinut sinua Raamatun sanan vääristelyäsi ja nimenomaan näissä kysymyksissä, missä orjallisesti seuraat 1520 -luvulla keksittyjä harhaisia tulkintoja.

      Aivan turha sinun on väittää ettet niitä seuraa, koska noiden tulkintojen eriskummalliset vääristymät ovat yhtä selvästi tekstistäsi läpi luettavissa kuin jos väittäisi jonkun saksan kieltä käyttävän puhuvan tuolla tavoin vain siksi, että se hänen mielestään on ihan oikeaa suomen kieltä. Ja jos sitten asianosaiselle huomautetaan, että tuon saksaa puhuvan pitäisikin käyttääkin jossakin tilanteessa suomea, niin tuo puhuja väittäisi ihan itse oppineensa suomen kieltä tuolla tavalla.

      Juuri näin selvästä ja karkeasta Raamatun sanan vääntelystä on sinun väitteesi, että muka ihan itse olet kaiken suoraan Raamatusta lukenut. Samaten virheittesi rakenne ei ole alkuunkaan samaa tyyliä olevaa, kuin jonkun suomalaisen vahingossa itse mielessään keksimänsä omat tulkintansa.

      Toinen vielä suurempi ongelma teksteissäsi on rakkaudeton toisten ihmisten Kristus-uskon tölviminen. Tämä on täysin kristillisen sanoman vastaista suunsoittoa. Oikea Jumalan armon kokeminenhan avaa mielen osoittamaan armollisuutta myös toisia Kristuksen omia kohtaan. Sinun ei tarvitse hakea tämän oikean asenteen mukaista uskon todistusta kauempaa kuin tämän blogin otsikosta ja alussa esille panemastani epistolasta.

      Kolmas ongelmasi on jankutus. Pidät esillä vain muutamaa raamatunkohtaa ja niitä toistaessasi muutat nuo itsessään toivorikkaat ja armon osallisuuteen kutsuvat ilmaukset toisia vastaan suunnatuiksi hyökkäyksen iskuiksi. Inttämiselläsi suljet kaikkien sinua kuulevien korvat. Eihän kukaan itseään kunnioittava halua kuulla samoja juttuja satoja kertoja.

      Kun aikoinaan olen kasvattanut pieniä lapsia, niin olen pitänyt periaatteenani, että inttämisellä pyydettyä asiaa tai esinettä en koskaan antanut. Vastaus inttämiseen liittyvällä pyynnöllä oli jo etukäteen tuomittu ei -vastaukseksi.

      Sama periaate toimii myös koirien kasvatuksessa. Totesimme kerran erittäin huonoon käytökseen opetetun koiran oppivan parissa viikossa kiltisti käyttäytyväksi, kun se oli meillä tilapäisessä hoidossa.

      Milloinkahan sinä Ari opit siistimään kielenkäyttösi.

    • Ari

      Puheesi maton alle lakaisemista on mieletön. Moinen kulttuuri ei ole koskaan kuulunut tapoihini. Jos en ehdi siivoamaan, tai en jostain syystä jaksa, niin roskat saavat pysyä lattialla myös vieraiden tullessa.

      Vaikuttaa siltä, kuin puheesi kuvaa sinun omaa tyyliäsi, tapaasi siivota julkisivu siistimmäksi kuin tavanomainen elämäsi toimii arjessa. Onhan tunnettua, että sydämen kyllyydestä suu puhuu.

    • Ari

      Puhut Jeesuksen sanojen kuulemisesta samalla painotuksella kuin islamissa puhutaan profeetan sanojen kuulemisesta.

      Noin 90 % Koraanin aineistosta on samoja kuin syyrialaisessa kristinuskossa.

      Perustava ero on Kristuksen persoonan käsityksessä ja opissa Pyhästä Kolminaisuudesta.

      Pyhä Kolminaisuushan tuodaan esille pyhän kasteen asetussanoissa Matteuksen evankeliumin kastekäskyssä.

      Islamissahan uskominen on alistumista Koraanin sanojen tottelemiseen.

      Kristinuskossa puolestaan Kolmiyhteinen Jumala ITSE ottaa ihmisen omaksi opetuslapsekseen pyhän kasteen toimituksella. Jumala siis itse toimii kasteen armon ojentamisen välityksellä. Ja sitten tästä Jumalan antamasta uskosta sen hedelminä seuraavat rakkauden teot.

  8. Matias Roto toteat minulle:””Toinen vielä suurempi ongelma teksteissäsi on rakkaudeton toisten ihmisten Kristus-uskon tölviminen. Tämä on täysin kristillisen sanoman vastaista suunsoittoa. Oikea Jumalan armon kokeminenhan avaa mielen osoittamaan armollisuutta myös toisia Kristuksen omia kohtaan. ””

    Lueppa nyt itse mitä kirjoitat eli ”” Oikea Jumalan armon kokeminenhan avaa mielen osoittamaan armollisuutta myös toisia Kristuksen omia kohtaan. ”” siis ymmärrätkö mitä tuossa itse kirjoitat kun vertaa sitä siihen kuinka puolustat (lakaiset maton alle) ukrainassa tapahtuvaa saman kirkon jäsenien välistä tappamista???

    Jos siis minun sanat/kirjoitukset ovat niin ”SUURI ongelma” niin kuinka ohitat tuon sodan????

    • Ari

      Älä tapa -käsky voidaan kääntää myös ilmaisulla ”Älä murhaa!” Katsokaamme tullaanko kymmenen käskyn osa uudessa käännöksessä kääntämään murha -sanalla.

      Sen sijaan itsepuolustus on ei ainoastaan sallittua, vaan suorastaan sitä edellytetään, mikäli se käytännössä on mahdollista. Näin ollen meidän talvisotamme oli oikeutettu sota, samoin Ukrainan urhea puolustus Venäjän hyökkäystä vastaan.

      Joten puheenvuorosi ampuu hutia. Ammut sanaisella tussarillasi ymmärtämättömyyttäsi silmä kiinni laukoen.

    • Hatunnosto veljeni Matias Roto sinulle!

      Jaksat vääntää Ari Pasasen kanssa. Kastekeskustelu ylitettiin jälleen rimaa hipoen. Sitten kuin salaman välähdys – ”kirkon sota” palasi uudelleen pöydälle.

    • Ari Pasanen

      Kelaa tätä samaa Matiaksen blogia alkuun, niin löydät hyviä kommentteja pahasta vihollisesta sekä puolustussodasta. Jeesus on myös sotilaan rukouksia kuuleva Auttaja. Isäni sekä appeni saivat molemmat rukousvastauksia rintamalla. He myös selvisivät hengissä kotiin, vaikka molemmat haavoittuivat.

    • Kari

      Poistin Arin kommentteja mauttomina. On käsittämätöntä, että joku itseään uskovaiseksi kääntyneeksi kuvitteleva voi päästellä itsestään ulos sellaista tekstiä, mitä Ari on noissa poistetuissa kommenteissaan päästellyt.

    • Ari Pasanen

      Kukaan ei voi olla ihmettelemättä Ukrainan sotaa. Se on kammottavaa. Se, kuten mennyt Suomi-Neuvostoliitto sota on muistuttamassa meitä Kristuksen paluusta. Sodat ovat yksi monista lopun ajan (alkoi Kristuksen syntymästä) merkeistä.

      Ari Pasanen.

      Matias on käynyt keskustelua kanssasi sodista kymmeniä kertoja. Mitään ei ole poissuljettu. Sinä käyt keskustelua lahkolaisen kärki edellä. Raamatun näkemys asioista on erilainen kuin sinun.

      Olen kiitollinen Taivaan Isälle siitä, että isäni (s.1910) sekä appeni (s.1923) puolustivat meille vapaan isänmaan kommunistisen ja ateistisen hyökkääjän kynsistä.

      Kunnia Jumalalle, kunnia edesmenneille sotaveteraaneille!

    • Kari Paukkunen minulle Isän on Jumalan valtakunta, täällä maan päällä ei ole mitään nìn arvokasta että olisin valmis tappamaan toisen ihmisen, luotan siihen että Jumala pitää minusta huolen tulipa vastaan mitä tahansa ja tekemällä Jumalan tahdon pysyy siinä turvassa ja rakkaudessa.

    • Saat kuitenkin nauttia vapaasta isänmaasta, koska toiset uhrasivat itsensä meidän edestä.

      Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään…

    • Ari

      Pieni historian opetus sinun pasifismisi ja anabaptistisen opin keksimisestä.

      Talonpoikaiskapinan 1524-25 aikana kapinalliset raiskasivat, ryöstivät, varastivat ja ryöstivät ympäriinsä eri puolilla Saksalaista yhteiskuntaa.

      Kun sitten esivalta havahtui siihen, ettei tätä voinut muutoin lopettaa kuin lähettämällä armeija heitä vastaan, niin silloin sotajoukot tekivät kapinasta kopun.

      Tuossa vaiheessa kun esivallan tehokas sotakoneisto sai kukistettua kapinaa hävittämällä kapinallisia ryhmä kerrallaan, jotkut kapinalliset keksivät uuden opin, jonka mukaan uskova muka ei voi palvella asevoimissa eikä yleensäkään esivaltaa.

      Joten tässäkin Ari sinun tässä ja aikaisemmin esittämissäsi teksteissä mainitsemasi aseistakieltäytymisen muoto on noiden kapinallisten perintöä, kun he yrittivät pelastaa omaa nahkaansa esivallan järjestämästä sotilaiden suorittamasta kapinallisia rankaisevasta kurinpalautuksesta, jossa kapinallisten väkivaltaa kukistettaessa keinona käytettiin monen kapinallisen kuolemaan johtanutta voimaa. Niinpä nuo ”aseestakieltäytyjien” muka aatteellisissa ideoissa kyseessä oli vain pelko oman henkensä menettämisestä. Olihan yksi liikkeen johtoon pyrkineistä, Hubmeier, anabaptismin keksijä vuosina 1525-27, saanut kapinallisen kuolemantuomion 10.3.1528.

      Vietnamin sodan TV:ssä aiheuttamien uudentyyppisten väkivaltaa ja sotaa vastustavien pasifististen liikkeiden kanssa tuolla 1520 luvulta alkunsa saaneella aseellisen puolustuksen ja esivallan palveluksen kieltävällä opilla ei ole samaa aatteellista lähtökohtaa, vaan ne kumpuavat aivan eri lähteistä.

      Yhteistä niillä on vain se, että niissä sanotaan vastettavan väkivaltaa.

    • Ari

      Muutama opetus sinulle aivan uskomme peruskäsitteistä alkaen, koska teet räikeitä virheitä omassa systemaattisessa teologiassasi eli omien uskonkäsitystesi perusteita myöden vääriin yhteyksiin raamatunkohtien laittamisesta.

      1) Asetat sotien eettisen pohdiskelun väärään kohtaan, kun syytät KRISTINUSKOA sotia aiheuttavaksi syyksi. Tässä seuraat ATEISTIEN markkinoimaa iskulausetta. Haluatko tosiaankin edistää ateismin asiaa maailmassamme?

      Nuo ateistisen aatteen markkinoineet eivät ole ottaneet todesta koko maailmanhistorian todellisuutta. Kerran vuosituhannen vaihteessa otettiin tutkittavaksi maailman kaikki sellaiset sodat joiden syy voidaan ihan oikeasti analysoida.

      Tuloksista kävi selville, että koko maailman sodista vain noin 7% syynä oli uskonto, näistä noin 4% syynä oli islam ja loppuun 3% sisältyivät KAIKKI MUUT maailman uskonnot. Joten aivan tilastollisesti ottaen tuo ateistien markkinoima väite ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Se on pelkästään nurjasti ajattelevan asenteen synnyttämä herja.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25