Uskokaamme Jeesukseen ja rakastakaamme toinen toistamme,

Kuvassa elämäni Kukka kukitettuna.

Rakkaani Colette on vastaanottanut onnittelut

Kirkkovaltuuston kokouksen yhteydessä 6.10.2021.

Ylösnousemuksen uljas sanoma kaikkuu keskellämme. Jeesus oli kuollut, mutta noussut kuolleista. Hän voitti, elämä koitti. Kautta koko maailmaan kaikuu viesti: Jumala on herättänyt kuolleista Vapahtajamme. Tämän ansiosta meilläkin on ylösnousemus ja elämä.

Ylösnousemuksen jälkeen koko maailma on muuttunut. Tie taivaaseen on avoin. Kansoja kutsutaan Jeesuksen luo, elämän ja autuuden osallisuuteen. Iankaikkisen rakkauden hellään syleilyyn. Jumalan hyvyyden voittoisaan voimaan. Jeesus nousi kuolleista.

Virren nuottikuva

Kristus nousi kuolleista,
kuolemallaan kuoleman voitti
ja haudoissa oleville elämän antoi.

Tätä olemme laulaneet pääsiäiskautena, riemulaulua Vapahtajamme ylistykseksi.

Latinan sana Cantate merkitsee Laulakaa.

SUNNUNTAI 28.4.2024

4. sunnuntai pääsiäisestä, latinaksi Cantate

Taivaan kansalaisena maailmassa

Sovittamalla maailman Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa Taivaan Isä osoitti meille rakkautensa. Hän ei tyytynyt ainoastaan suullaan huutamaan viestiä taivaan sinestä, vaan antoi rakkauden tulla luoksemme. Jeesus otti ihmisyyden omaan persoonaansa. Sana tuli lihaksi, sai muodon meidän keskellämme. Tuli meidän olotilaamme. Rakkaus kosketti koko ihmisen elämää. Näin koko ihminen on otettu Jumalan yhteyteen. Saamme rohkeasti uskoa elämämme Jumalan käsivarsille, hänen hoivaansa. Luottaa häneen ja uskoa häneen.

Tämän takia myös sanat, jotka suustamme päästämme, kertokoot aidosta elämästä. Jumalan rakkaus heijastukoon toinen toiseemme. Välittäkäämme lähimmäisestämme. Huolehtikaamme toisistamme. Älköön kukaan joutuko syrjityksi, halveksituksi, ulos sysätyksi, vaan kohdelkaamme ihmisiksi kaikkia kanssaeläjiämme.

Alati johtakoon meitä Jumala Henkensä voimalla, väkevyydellä Lohduttajan, Rakkauden Hengen, Pyhän Hengen, Totuuden Hengen. Hän meitä rohkaiskoon uskoon, toivoon ja rakkauteen.

Toinen lukukappale eli epistola: 1. Joh. 3:18–24

Ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä, luvusta 3

Lapseni, älkäämme rakastako sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa. Siitä me ymmärrämme, että totuus on meissä, ja me voimme hänen edessään rauhoittaa sydämemme, jos se meitä jostakin syyttää. Jumala on meidän sydäntämme suurempi ja tietää kaiken.
    Rakkaat ystävät, jos sydämemme ei meitä syytä, me voimme rohkeasti lähestyä Jumalaa. Ja mitä pyydämmekin, sen me häneltä saamme, koska noudatamme hänen käskyjään ja teemme sitä, mikä on hänen mielensä mukaista.
    Tämä on hänen käskynsä: meidän tulee uskoa hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen ja rakastaa toinen toistamme, niin kuin hän on meitä käskenyt. Joka pitää hänen käskynsä, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. Ja sen, että hän pysyy meissä, me tiedämme Hengestä, jonka hän on meille antanut.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

392 KOMMENTIT

    • Ari

      Vähää ennen tuota jaetta on kuvaus kahden rabbin, Jeesuksen ja Nikodemuksen, illan klo 18 vesperissä, missä tekstinä oli luomiskertomuksen alku. Siinä Jeesus kertoo, että ihmisen on välttämtöntä aloittaa elämä Alusta eli siis päästävä osalliseksi Jumalan uutta luovasta todellisuudesta, siis siitä, että elämä saa uuden alun, luomisen tuoman lahjan, kun Pyhä Henki liikkui tyhjän autiomaan yllä sadepilven mukana. Tuon vedestä Pyhä Hengen työnä alkunsa saanut elämän rikas ja runsas, suorastaan rehevä, kasvusto muutti aution ja tyhjän maan täyttä elämää kuhisevaksi paratiisimaiseksi elämän riemuvoitksi.

      Tähän luomistyöhön meidät yhdistää pyhä kasteemme, kun Pyhä Henki kastettavan elämässä uudistaa alkuperäisen luomisen ihmeen, uudesti luomisen. Näin meistä tulee se, mihin ihmisen luominen tähtäsi, nimittäin Jumalan kuva eli siis Jumalan lapsi.

      Näin siis kuuliaisuus elämässämme on elää Pyhän Hengen uudeksi luodun elämän mukaisesti täydessä uskon luottamuksessa Jumalaan. Tämän uskonelämän suurena tuntomerkkinä on usko Jumalaan.

      Kysymäsi jakeen jälkeen kuvataan ihmisen lankeemus, kun ihminen ei uskonut Jumalan sanaa, vaan suostui Saatanan viettelykseen. Näin Aatamissa KOKO ihmiskunta lankesi. Me siis lankesimme hänen lankeemuksensa mukana. Näin jokainen ihminen kohtaa kuoleman jossain vaiheesa elämäänsä.

      Meidän nykyajan ihmisten elämässä tämä merkitsee sitä, että jo kasteessa olemme päässeet osalliseksi Jumalan rakkaudesta ja huolenpidost, mutta jos joku saatanallisia opetuksia seuraten luopuu kasteen armosta, niin uudistettu paratiisi eli taivaan onni ei tulekaan sellaisen osaksi, vaan silloin joutuu kadotukseen oman harhaan viettelijän kanssa.

      Siis uskon kuuliaisuus tarttuu Jumalan uudeksi luovaan lahjaan, armon ja anteeksiantamuksen takia ruumiin ylösnousemukseen ja ikuiseen elämään, mutta epäusko vie omien harhaan menneitten tekojen ansioiden mukaisesti kadotukseen.

    • Matias Roto niin makaa kuin petaa sanoo ”viisaammat” eli kun Jeesus sanoo jotain niin minulle kuuliaisuus Hänelle on että teen sen mitä Hän sanoo.

      Ajatteleppa nyt kuinka lapsi on kuuliainen isälleen, niinkö ettei välitä mitä tämä sanoo vaiko että tekee sen mitä isä sanoo, mietippä tätä ja sitä että ””joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä.”

      Minua ainakin pelottaisi että Jumalan viha pysyisi päälläni.

    • Ari

      Eihän uskossa olevalla ole mitään pelättävää.

      Roomalaiskirje:

      8:1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.

      Tämä on varmaa, koska Jumalan itse sen on luvannut.

      Kaikkivaltias Jeesus on kanssamme joka hetki, joka päivä, koko elämämme ajan. Tämä on kasteen lahja. Tähän saamme turvata.

      Matteuksen evankeliumi:

      28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

      28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.”

    • Ari

      Joten huomaapa tämä

      Luottakaamme Jumalaan ja hänen voimaansa,

      niin meidän ei tarvitse olla omien tekojemme tai omien kelvollisuuskriteeriemme varassa.

      Matteuksen evankeliumi:

      6:25 Sen tähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?

      Luukkaan evankeliumi:

      12:22 Ja hän sanoi opetuslapsillensa: ”Sen tähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte.

    • ”Minulle kuuliaisuus Hänelle on, että teen sen, mitä Hän sanoo.” Tämä on hieno lause, mutta jää tyhjäksi ilman käytännön esimerkkejä. Matteuksen evankeliumin 25. luku on hyvin käytännöllinen: ”Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.” Ruokitko sinä, Ari Pasanen, näklkäisiä, juotatko janoisia, asutatko kodittomia ja käytkö katsomassa sairaita ja vankeja?

  1. Pisti silmään, tuo sana ”kuuliaisuus” jonka voi ymmärtää hyvin monella tapaa, mutta Raamatun kontekstissa kyse on tavallaan vastakohtaisuuksista, eli joka ei luota Jumalan Sanaan, se ei ole kuuliainen, eikä näin myöskään rakasta Jumalaa. Kuuliaisuus on Jumalan Sanalle uskollisuutta ja myös uskollisuutta Jeesuksen opetukselle.

    Kun seuraa tätä keskustelua niin, ei voi välttyä siltä huomiolta, että Ari käsittää kuuliaisuuden ikäänkuin tekemisenä ja ikäänkuin jonkin käskyn täyttämisenä, joka ilmenee jatkuvasti itsensä ja oman uskonsa korostamisena. Kun taas Matias ei tuo esiin itseään, vaan Kristuksen oppia, jolle hän on kuuliainen.
    Näissä on silmiinpistävä ero. Toinen korostaa itseänsä, uskoansa ja omaa uskollisuuttaan Jeesukseen. Toinen taas korostaa Kristusta ja uskollisuutta Hänen opetukselleen.

    Lopultahan kuuliaisuus Kristukselle on sitä, seuraamme Kristuksen esimerkkiä, sillä hän oli kuuliainen Jumalan Sanalle, eikä tuonut esille mitään ihmisten filosofiaa. Jumalan käsky on että uskomme Häneen, jonka on Lähettänyt ja kun uskomme, niin olemme kuuliaiset Jumalan tahdolle. Tämän on Jumalan tahto ihmistä kohtaan.

    Kuuliaisuudessa ei ole kyse varsinaisesti mistään omasta tekopyhästä tekemisestä, vaan kysymys on Jumalaan luottamisesta Kristuksen tähden. Tästä luottamisesta taas seuraa, että olemme Kristittyjä ja toimimme tästä uskosta käsin, kuuliaisuus ei siis ole sitä mitä olemme tehneet tai teemme. Tekopyhät taas ovat omahyväistä, ja käyttävät Kristuksen nimeä vain omissa tekemisissään. (Matt.7:22)

    Pysyminen Jumalan Sanassa, on itseasiassa Jumalan teko meissä, sillä Pyhä Henki ihmisessä ei voi vastustaa Jumalan Sanaa. Moni onkin historian saatossa menettänyt henkensä, kun on pysynyt Kristuksen Sanassa, vastoin kaikkea omaansa. Jumalan käsky on että uskomme Häneen, jonka Hän on Lähettänyt, joka uskoo, se pysyy Jumalassa ja Hänen tahdossaan.

    ”Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle.”
    Juudas, ei se Iskariot, sanoi hänelle: ”Herra, mistä syystä sinä aiot ilmoittaa itsesi meille etkä maailmalle?”
    Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: ”Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
    Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt. Joh. 14:21-24

  2. Olipa hyvä analyysi kuuliaisuudesta Ismolta. Monet vuodet on koettanut päästä käsitykseen siitä, mistä Arilla oikein kenkä puristaa. Huomaan että hän ei pääse kasvamaan uskossa. Vaan on jäänyt jahtaamaan, kuin koira omaa häntäänsä. Aina kun Ari puolustaa omaa uskoaan hän kehuu juuri kuuliaisuuttaan. Eli hän kehuu itseään ja omaa uskoaan. ”Sydämen kyllyydestä suu puhuu”. Kiitos Ismo kun toit tuon esiin. Nyt ei tarvita enää muuta, kuin rukoilla, että Arikin pääsisi käsittämään tämän.

  3. Ismo Malinen tuo mielenkiintoisen näkökulman ”kuuliaisuuteen”, ymmärtääköhän itse tai ta toiset mitä hän tarkoittaa seuraavalla:

    ””Pisti silmään, tuo sana ”kuuliaisuus” jonka voi ymmärtää hyvin monella tapaa, mutta Raamatun kontekstissa kyse on tavallaan vastakohtaisuuksista, eli joka ei luota Jumalan Sanaan, se ei ole kuuliainen, eikä näin myöskään rakasta Jumalaa. Kuuliaisuus on Jumalan Sanalle uskollisuutta ja myös uskollisuutta Jeesuksen opetukselle.”” (Ismo Malinen)

    Tuohan on oikein, siis juuri tuota olen tuonut esille, miksi se ei ”kelpaa” kun minä sen tuon, mutta kun Ismo Malinen sen sanoo niin kaikki te kiitätte????

    Siis mitä on Jumalan sana, eikö Jeesuksen sanat, siis ””Kuuliaisuus on Jumalan Sanalle uskollisuutta ja myös uskollisuutta Jeesuksen opetukselle.””, eikö vain??

    Siis kun Jeesus sanoo ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi” niin eikö silloin kuuliaisuutta ole tehdä parannus ja uskoa evankeliumi?????

    Samoin kun Jeesus sanoo että ilman parannusta kaikki hukkuu niin eikö silloin ole selkeääkin selkeämpää että kun ei tee parannusta niin hukkuu?????

    • Ari

      Ongelmasi on siinä, että todellisen parannuksen sisältämää RAKKAUTTA Kristuksen omiksi jo kasteen välityksellä otettuja kohtaan EI LÖYDY sinun teksteissäsi, vaan päin vastoin, tekstisi on täynnään herjaa Kristuksen opetuslapsia kohtaan.

      On helppoa huomata, että sinä projisoit OMIA elämänkokemuksiasi toisiin ihmisiin, ja näissä projektioissasi kuvittelet toisten elävän SAMASSA elämäntilanteessa, kuin sinä siinä vaiheessa, jonka sinä olet jo jättänyt taaksesi. Vaikuttaa, että tämän takia purat omia pettymyksiäsi ja katkeruuden aiheitasi toisten niskoille.

      Etkö todellakaan tajua, että KAIKKI ihmiset elävät kukin omissa elämänympyröissään ja että kaikilla on OMAT elämänkuvionsa kamppailtavinaan.

      Siksipä suosittelen sinulle, että tulet sinuksi omien ongelmiesi kanssa, niin että tarvetta projisoida omia työstämättömiä elämänkokemuksiasi toisten ihmisten vikoiluun ei enää esiinny, niin ettei se enää pääse estämään myönteistä ja toinen toistaan kunnioittavaa käytöstä Kristukseen uskovia kohtaan.

    • Matias Roto siis kun tuon JEESUKSEN SANOJA niin mielestäsi teen virheen kun ne loukkaavat sinua ja muita, oletko miettinyt miksi nuo sanat loukkaavat sinua?

      Tuot niin paljon esille kastettasi eli olet ollut jo kasteestasi asti ”terve” etkä tarvitse Jeesusta parantajaksesi vaan ainoastaan syntiesi anteeksiantajaksi. Siis olet jo pienestä pitäen erottanut oikean ja väärän vai oletko sittenkään, siis kun sinulle on opetettu luterilainen oppi niin pidät sitä 10000000% oikeana, et näe siinä mitään väärää vaikka itse oppi-isänne Luther on kirjoittanut niin paljon väkivaltaa sisältäviä kirjoituksia niin silti pidät hänen oppiaan oikeana VAIKKA Jeesus selkeästi kieltää sellaiselta mitään ottamasta, kuinka voit niin tehdä jos erotat oikean ja väärän, Totuuden sanan ja valheen vai ymmärrätkö sittenkään?????

    • Ari

      Miksi toistat samoja vääristelyjäsi kerta toisensa jälkeen, vaikka sinulle on niistä huomautettu jo lukuisia kertoja tässäkin keskustelussa?

      1) Väität opettavasi Jeesuksen sanoja, mutta rehellisyyden nimissä on todettava niiden logiikan olevan tasoa ”Juudas meni ja hirtti itsensä” ja sen perään ”Mene ja tee sinä samoin”, vaikkakin vähemmin näkyvissä muodoissa. Ongelmasi on siis sillä tasolla että sekoitat raamatunkohtien merkityskentät toisiin yhteyksiin todelliseen elämän kulkuun nähden kuin niiden varsinainen käyttöympäristö edellyttäisi.

      2) Ymmärryksesi kasteen merkityksestä on virheellinen. Kuvittelet sen merkitsevän vain yhden elämäntilanteen vaikutukseksi, etkä alkuunkaan huomaa sen vaikutusta koko elämän ajaksi.

      Siis luuletko, että sinun luonnollisen syntymäsi vaikutus rajoittuu vain sinun rääkäisyysi synnytyksen jälkeen. Luullakseni sentään ymmärrät sen vaikuttavan aina nykyaikaan asti, kun vielä nykyisinkin
      jaksat ryppyillä kristinuskon perustotuuksia vastaan.

      Etkö todellakaan pysty ymmärtämään, että kasteen antama uusi elämä jatkuu aina ikuisuuteen asti.

      Tämän elämän aikana kaste vaikuttaa JOKOPÄIVÄISEN PARANNUKSEN ja tämän elämän jälkeen se antaa ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän. Tämä siitä syystä että KASTEESSA meidät otetaan Kolmiyhteisen Jumalan OMAKSI, koska kaste toimitetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen NIMEEN.

      Augustinus on lausunut ajatuksen, että luonnollinen syntymä vaikuttaa vain tähän elämään ajan, mutta kasteen antama elämä jatkuu ikuisuuteen asti.

      3) Luther kirjoitti omana aikanaan ja omassa elämäntilanteessaan sellaisessa valtakunnassa, jonka keisari oli koko ajan milloin missäkin päin maailmaa sodassa milloin minkäkinlaista vihollista vastaan.

      Yksi näistä oli Talonpoikaiskapina vuosina 1524-25, jossa kapinalliset menivät ympäriinsä, ryöstivät, varastivat, raiskasivat ja tappoivat ihmisiä suuret määrät, niin että ruhtinaitten piti lähettää parhaat sotilaansa heitä kukistamaan. Lopputuloksena oli että oli noin 100 000 – 200 000 ihmistä menetti henkensä tuon kapinan takia.

      Yksi kapinan johtajiksi pyrkineistä oli Hubmeier, joka kuitenkin epäonnistui tuossa yrityksessään. Samainen Hubmeier oli jo aikaisemmin vuonna 1518 saanut virastaan Ingolstadtin yliopiston vararehtorin virastaan erottamiseen johtaneen varoituksen aikaisemmin yllytettyään julmaa kansannousua juutalaisia vastaan.
      Samainen Hubmeier toimitti vuonna 1525 pääsiäisenä maailmanhistorian ensimmäisen anabaptistisen joukkokasteen aikaisemmin jo lapsena kastetuille seurakuntalaisilleen maitokannua kastemaljana käyttäen. Ja huomaapa tämä VASTA tämän tapahduttua hän kirjoitti teolleen puolustuksena anabaptistisia kirjoituksia vuosina 1525-27, jotka ENSIMMÄISEN KERRAN KOKO MAAILMANHISTORIASSA esittivät anabaptistisen kasteopin.

      Huomaa että kasteoppisi ei perustu Raamattuun, vaan vasta HUBMEIER keksi sen ja kehitti oppiaan vuosina 1525-27.

      Vuonna 1528 hän sitten sai kuolemantuomion kapinallisena. Niin merkittävä oli hänen asemansa kapinallisten joukossa, että itse Saksalais-Roomalaisen keisarikunnan keisari oli kuuluttanut hänestä etsintäkuulutuksen.

      JOTEN

      Ari muista että kun moitit Lutheria, niin sinun oma oppi-isäsi sai vaikutti moninkerroin väkivaltaisemman kansannousun puitteissa toimien.

      Luther ei kuitenkaan itse keksinyt oppejaan, vaan ainoastaan nosti ne esille ikivanhasta yhteisen kirkon eli siis katolisen kirkon perinteestä, ja siitä erityisesti korostaen Raamatun merkitystä kaiken opin perustana.

      Mutta sinun oppi-isäsipä KEKSI ITSE SEN OPIN MUODON jota hän opetti, ja jota kaikki baptistisen kasteopin edustajat edelleen toistavat, vaikkakin toisin paikoin siellä täällä pienin vivahde-eroin painottaen.

      Joten kun syytät meitä siitä, että Lutherin tavoin opetamme Raamatun ohjeellisena norminamme pidettävää Raamatun opetusta, niin itsepä laput silmilläsi kulkien menet Hubmeierin keksintöjä orjallisesti noudattaen.

    • Ari

      Jeesuksen sanat EIVÄT minua eikä toisiakaan loukkaa, vaan sinun tapasi käyttää niitä VÄÄRIN. Sen sijaan että osoittaisit niiden välityksellä suuresti mainostamaasi rakkautta, käytätkin niiden väärityneitä tulkintoja Jeesukseen uskovien uskon pilkkaamiseksi. Tämä aidon ja todellisen Kristus-uskon loukkaaminen on sinun katkeruuttasi puhkuvien loukkaustesi sanoma. Sellaista en hyväksy siitä varoittamatta, tai toisinaan kaikkein ilkeimpiä kommenttejasi poistamalla

  4. Mitä evankeliumi sisältää, Jumalan voiman, siis kun voimaton kuulee evankeliumin eli Jumalan kutsun parannukseen niin kun hän tekee parannuksen ja ottaa kasteen niin saa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen. Siis ennen voimaton synnin orja saakin JUMALAN VOIMAN voittaa kaikki synnit niin nyt onkin kuuliaisuutta elää tuon voiman mukaan Jeesuksen sanan opetuksessa.

    • Ari

      Älä uralleen juuttuneen vanhan gramofonin tavoin toista samaa mantraasi, jota olet jauhanut jo vuosikausia.

      Teologinen ongelmasi on siinä, että olet orjan kahleiden tavoin kytköksissä 1520 -luvulla keksittyihin vanhan kristikunnan opetuksen vastaisiin oppeihin. Olen jo edellä luetellut niistä muutaman.

      Vanhan kirkon opetushan sanoo, että Jeesuksen seuraajaksi eli hänen opetuslapsekseen otetaan KASTAMALLA. Huomaapa tämä: MA-infinitiivi eli vanhojen nimien mukaan kolmas infinitiivi kuvaa m. millä tavalla jokin työ tai tapahtuma tehdään tai toteutetaan.

    • Matias Roto olet siinä oikeassa että toistan vanhaa, jopa Jeesuksen aikaisia sanoja.

      Sinä taasen toistat 1500 luvulla keksittyä ns ”uskonpuhdistettua” oppia, et edes sitä mitä yrität toistaa eli ”vanhan kirkon” oppia.

    • Ari

      JOSPA sinä noudattaisitkin Raamatun opetusta, niin olisin onnellinen. Mutta nytpä teet kuin toisen omistajan kanalasta varkaissa käynnin jälkeen tavattu ihminen, joka kirkkain silmin väittää, ettei hän edes tiedä mitä kanat ovat, vaikka hänellä oli kanansulkia vaatteissaan, kanankakkaa hatussaan, kanan nokkimisen jälki otsassaan ja kanan kynsien raapaisu poskessaan.

      Vertauksella kerron, että opetuksesi koko teologinen järjestelmä on Hubmeierin oppia ja hänen jälkeensä seuranneitten uudelleenkastajien sekä eräiden muiden samaan aatevirtaukseen kuuluvien opetuksia miltei yks-yhteen, niin riippuvuutesi on teologisia ajatuksia tuntevalle yhtä ilmiselvää kuin yllä kuvatun kanavarkaan olemuksen tuoma viesti kanavarkaan kiinni jäätyä.

      Se ettet ehkä ole kuullut Hubmeierin nimeä aikaisemmin voi johtua siitä, että koko 1500 -luvun aikana kukaan hänen seuraajansa ei uskaltanut mainita hänen nimeään, vain muutama lukuun ottamatta, koska jos sen olisi tehnyt sai pelätä kuolemanrangaistusta kapinallisena. Talonpoikaiskapinan muisto oli vielä tuohon aikaan niin polttavan kuuma.

  5. Matias Roto toteat minulle:””Teologinen ongelmasi on siinä, että olet orjan kahleiden tavoin kytköksissä 1520 -luvulla keksittyihin vanhan kristikunnan opetuksen vastaisiin oppeihin. ””

    Siis hetkinen enkö ollut ensimmäiset 40 vuotta luterilaisen opin ”orjana” ja vasta kun tulin uskoon niin Jeesus paransi sydämeni ja pääsin pimeydestä valoon.

    Sinä olet edelleen luterilaisessa pimeydessä ja kaste opissasi, siis kasteopissa joka on valhetta eikä anna sitä mitä se lupaa.

    • Ari Pasanen
      Yksi usko, yksi kaste.

      Me emme tarvitse uutta kastetta. Emme myöskään tarvitse muuta uskoa Jeesukseen kuin sen, jonka jo omistamme. Ajattelet olevasi Jumalan asialla tarjoamalla vuodesta toiseen Jeesuksen omille yhtä jaetta, joka on meille varsin tuttu. Parannusta ja kastetta saarnataan siihen asti kunnes Herra Jeesus saapuu takaisin kunniassaan.

      Meitä ei ole kastettu Lutherin kasteella. Sitä et taida ymmärtää. Kirkko on kastanut kokonaisia perheitä Jeesuksen antaman kaste- ja lähetyskäskyn jälkeen. Sitä sinä et usko. Me taas tiedämme sen kristillisen Kirkon totuutena.
      Sinä hyökkäät oman käsityksesi mukaisesti meidän uskoamme vastaan. Siinä olet varsin heikoilla jäillä. Sinä et voi tehdä kastetta Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, tyhjäksi. Puhut mielettömiä Jumalan sanaa vastaan.

      Pakanain apostoli Paavali:
      3:10 Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa. 
3:11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus. 
3:12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista, 
3:13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on. (1.Kor.)

    • Kari

      Kiitos hyvästä kommentistasi

      Arin ongelma on siinä että väärin opettaneet ovat saaneet hänet kuuroksi kaikelle järkipuheelle ja tahtovat ettei hän saa keneltäkään toiselta opetusta, koska sellaista saadessaanhan Ari huomaisi heidän vääristelynsä, kuten on käynyt lukemattomille tuntemilleni ihmisille. Kun ovet USKALTANEET tutkia kirkon historiaa vähääkään avoimin silmin, niin silmänsä aukaistuaan ovat huomanneet kuinka heitä aikaisemmin harhaan vieneet ovat vieneet heidät eksyksiin virheellisillä Raamatun tulkinnoillaan.

    • Ari

      Puheesi luterilaisen kasteopin orjuudesta kertoo, ettet ymmärrä yhtään mitään kasteen merkityksestä. Kastehan ojentaa meille Jumalan lapseuden ja osallisuuden iankaikkiseen elämään. Kaste vapauttaa meidät synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta eli siis kaikkein suurimmista ihmiskunnan orjuuttajista, joista kaikki muut orjuuden muodot ovat peräisin.

      On siis korkea aika sinunkin liittyä Jeesuksen opetuslasten joukkoon!

      ”Hanki viisautta!”

  6. Ingolstadtin yliopistosta sen verran, että se on myöhemmin lakannut tuossa kaupungissa ja sen sijaan on toisessa kaupungissa Münchenissä alkanut uusi yliopisto.

    Yksi sen professoreista oli meidän aikamme suurimpia filosofeja ja etevimpiä teologejamme Joseph Alois Ratzinger, joka sitten paaviksi valittuaan otti nimekseen Benedictus XVI.

    Syntynyt 16. huhtikuuta 1927

    Kuollut 31. joulukuuta 2022, 95 vuotiaana

    Paavius alkoi 19. huhtikuuta 2005

    Paavius päättyi 28. helmikuuta 2013

    Edeltäjä Johannes Paavali II

    Seuraaja Franciscus

  7. Matias Rot, Kari Paukkunen pidätte kiinni kirkkonne kasteesta jonka sanotte/uskotte perustuvan Jeesuksen kastekäskylle, no käsky kastaa ob vain osa siitä eli voisitteko nyt opettaa minua (kun pidätte tietämättömänä) pitämään kaikki mitä Jeesus on käskenyt pitää??????

    19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
    20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.”(Matt.28)

    • Ari

      Kun kerran on liitetty Kristuksen ruumiiseen eli päässyt kirkon jäseneksi pyhän kasteen välityksellä, niin silloin on myös pysyttävä tämän yhteisön jäsenenä. On siis elettävä todeksi se elämä minkä yhteyteen on jo päässyt. Mutta jos jo on pudonnut pelastuksen laivasta, niin silloin on palattava samaan laivaan, mikäli mielii elämänsä pelastaa.

      Hebrealaiskirje:

      10:25 älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.

    • Matias Roto lopeta tuo ohi puhuminen ja vastaa kuinka opetat minua pitämään kaikki mitä Jeesus on käskenyt pitämään?

    • Ari

      En puhu ohi, vaan puutun juuri sinun elämäsi olemassaolon keskeisimpään ongelmaan, luopumukseesi Kristuksen ruumiistä eli Kristuksen yhteyden katkaisemisestasi.

      Nälkään auttaa ruuan syönti. Jos jonain päivänä syö paremmin tai huonommin, niin se ei kuitenkaan ole tappava, mutta jos kokonaan jättää syömisen niin kuolee nälkään. Eli siis jos jossain yksittäisessä elämän kysymyksessä tekee hölmösti, niin sitä voi katua ja korjata asian, mutta jos luopuu AINOASTA todellisesta elämän KORJAAJASTA eli siis meidän Vapahtajastamme, niin silloin ei anteeksianto enää pääse parantamaan elämän laatua.

      Siksi sinun on palattava Jeesuksen opetuslasten luo eli kastettujen yhteisöön eli siis Pyhän Hengen pyhittämään yhteisöön eli PYHÄÄN YHTEISEEN KIRKKOON.

    • Matias Roto näytä missä Jeesus käskee ”palata” takaisin kirkkoon???

      Etkö todella löydä yhtään käskyä joita Jeesus on käskenyt pitämään??????

    • Ari

      Jälleen annat vääärän todistuksen, kun et ymmärrä, mitä sinulle yritetään kirjoittaa.

      Miksi kummassa sinulle pitäisi kerta toisensa jälkeen kerrata samoja asioita, kuin aikoinaan rippikoulua käydessäsi. Silloinhan sinulle opetettiin Katekismusta.

      Katekismuksen ensimmäinen PÄÄKAPPALE käsittelee kymmentä käskyä. Etkö sinä enää sitä muista?

      Joten toivon sinun tutustuvan uudelleen Kirkkomme katekismukseen. Tässä osoite
      Kymmeneen käskyyn:
      https://katekismus.fi/10kaskya/10kaskya.html

      Mutta toisin kuin sinun opetuksestasi voisi päätellä, Katekismus ei pääty kymmeneen käskyyn, vaan jatkuu siitä ETEENPÄIN Uskontunnustukseen, Isä meidän rukoukseen, Kasteeseen ja Herran pyhään ehtoolliseen jne.

      JOTEN

      Opetteleppas KOKO KATEKISMUS äläkä jääräpäisesti takerru yksistään käskyihin. Jotta pääsisit tähän koko katekismuksen opetteluun, suosittelen sinulle Pyhän Hengen opetukseen Sananlaskujen kirjan sanoin:

      ”HANKI VIISAUTTA!”

    • Kehottiko Jeesus jokaista kristittyä erikseen pitämään ’kaikki’ vai kehottiko hän seuraajiensa muodostamaa yhteisöä, seurakuntaa, pitämään ’kaikki’? Tarkoittiko Hän, että me tarkkailisimme toisiamme arvioiden, kuka on parhaiten toteuttanut Hänen tahtonsa? Uskoni mukaan kristillisen kirkon tarkoitus on, että me vajavaiset kristityt yhdessä toistamme tukien, rohkaisten ja lohduttaen etsisisimme Jumalan tahtoa ja toimisimme sen mukaan.

    • Martti

      Kiitos sinulle erinomaisen hyvästä kommentistasi.

      Osaat hyvin sanoittaa sen, mitä ajattelin vastata Arille.

      Meidänhän tulee tukea toinen toistamme, kannustaa ja rohkaista toinen toistamme yhteisellä matkallamme Jumalan taivasta kohti vaeltaessamme.

    • Ari

      Kysyt olenko itse pitänyt kiinni siitä, mitä Jeesus on opettanut.

      Jotta voisin pitää kiinni hänen opetuksistaan pysyn kiinni hänen opetuslapseudessaan. En siis jumalattomien Jeesuksen hylkääjien mukana jätä rakasta kirkkoamme, vaan päin vastoin teen kaikkeni armaan kirkkomme hyväksi.

      Esimerkiksi koko Efesolaiskirjeen, jonka 1. luvun jakeissa 22-23 kerrotaan että KIRKKO ON KRISTUKSEN RUUMIS, olen eilen 25.4. käynyt läpi alkukielellä kreikaksi ja sen lisäksi yhtenä käännöksenä hepreaksi, ukrainaksi, tšekiksi, puolaksi ja slovakiksi. Aikaisemmin muutaman viime viikkojen aikana olen käynyt sen läpi yli 50 eri kielellä.

      Olen siis omalta osaltani pyrkinyt noudattamaan sitä, mitä Joosuan kirjassa sanotaan:

      Joosua:

      3:9 Sitten Joosua sanoi israelilaisille: ”Tulkaa tänne ja kuulkaa Herran, teidän Jumalanne, sanat”.

  8. Martti Pentti siis eikö Jeesuksen sanat ole selkeitä, pitääkö niitä vielä jotenkin selventää????

    Siis ”opettaa pitämään kaikki mitä Jeesus on käskenyt pitää””, opettiko Jeesus jotain kirkkoa vai ihmistä, eikö ole selkeää että jokaista ihmistä tulee opettaa.

    Mitähän siitä seuraisi jos kaikki kastetut pitäsivät mitä Jeesus on käskenyt pitämään, vau, kyllä siinä keskinäinen rakkaus loistaisi vai mitä????

    • Ari

      Koko perusfilosofiasi uskon kysymyksissä on virheellinen. Tarkastelet uskon elämää yksittäisten ihmisten erillisinä juttuina.

      Etkö todellakaan muista, että uskontunnustuksemme puhuu

      Y H T E I S E S T Ä

      USKOSTA.

      Uskontunnustuksessamme se tunnustetaan yksistään Pyhän Hengen työksi.

      HÄN käyttää työssään koko maailmanlaajaa kristikuntaa eli siis KIRKKOA työnsä välineenä.

      HÄN luo pyhien yhteyden.

      HÄN ojentaa Jeesuksen antaman syntien anteeksiannon kirkolleen.

      HÄN antaa ruumiin ylösnousemuksen koko uskovien joukolle eli siis pyhälle kirkkokansalle.

      HÄN antaa iankaikkisen elämän KAIKILLE Kristukseen uskoville eli koko Jumalan kansalle eli siis Jeesuksen opetuslapsille eli siis pyhälle kristikunnalle eli siis omilleen eli siis kirkolleen.

      Apostolinen uskontunnustus sanoo:

      ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen kirkon, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.

    • ”Mitähän siitä seuraisi, jos kaikki kastetut pitäsivät, mitä Jeesus on käskenyt pitää? Vau, kyllä siinä keskinäinen rakkaus loistaisi!” Kirjoitustesi perusteella olen saanut sinusta, Ari Pasanen, sen käsityksen, että juuri kristittyjen keskinäinen rakkaus on sinulta kadoksissa. Näet nähdäkseni kaikkialla vain puutteita ja vikoja ja olet sokea oikealle ja hyvälle.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25