Uskokaamme Jeesukseen ja rakastakaamme toinen toistamme,

Kuvassa elämäni Kukka kukitettuna.

Rakkaani Colette on vastaanottanut onnittelut

Kirkkovaltuuston kokouksen yhteydessä 6.10.2021.

Ylösnousemuksen uljas sanoma kaikkuu keskellämme. Jeesus oli kuollut, mutta noussut kuolleista. Hän voitti, elämä koitti. Kautta koko maailmaan kaikuu viesti: Jumala on herättänyt kuolleista Vapahtajamme. Tämän ansiosta meilläkin on ylösnousemus ja elämä.

Ylösnousemuksen jälkeen koko maailma on muuttunut. Tie taivaaseen on avoin. Kansoja kutsutaan Jeesuksen luo, elämän ja autuuden osallisuuteen. Iankaikkisen rakkauden hellään syleilyyn. Jumalan hyvyyden voittoisaan voimaan. Jeesus nousi kuolleista.

Virren nuottikuva

Kristus nousi kuolleista,
kuolemallaan kuoleman voitti
ja haudoissa oleville elämän antoi.

Tätä olemme laulaneet pääsiäiskautena, riemulaulua Vapahtajamme ylistykseksi.

Latinan sana Cantate merkitsee Laulakaa.

SUNNUNTAI 28.4.2024

4. sunnuntai pääsiäisestä, latinaksi Cantate

Taivaan kansalaisena maailmassa

Sovittamalla maailman Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa Taivaan Isä osoitti meille rakkautensa. Hän ei tyytynyt ainoastaan suullaan huutamaan viestiä taivaan sinestä, vaan antoi rakkauden tulla luoksemme. Jeesus otti ihmisyyden omaan persoonaansa. Sana tuli lihaksi, sai muodon meidän keskellämme. Tuli meidän olotilaamme. Rakkaus kosketti koko ihmisen elämää. Näin koko ihminen on otettu Jumalan yhteyteen. Saamme rohkeasti uskoa elämämme Jumalan käsivarsille, hänen hoivaansa. Luottaa häneen ja uskoa häneen.

Tämän takia myös sanat, jotka suustamme päästämme, kertokoot aidosta elämästä. Jumalan rakkaus heijastukoon toinen toiseemme. Välittäkäämme lähimmäisestämme. Huolehtikaamme toisistamme. Älköön kukaan joutuko syrjityksi, halveksituksi, ulos sysätyksi, vaan kohdelkaamme ihmisiksi kaikkia kanssaeläjiämme.

Alati johtakoon meitä Jumala Henkensä voimalla, väkevyydellä Lohduttajan, Rakkauden Hengen, Pyhän Hengen, Totuuden Hengen. Hän meitä rohkaiskoon uskoon, toivoon ja rakkauteen.

Toinen lukukappale eli epistola: 1. Joh. 3:18–24

Ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä, luvusta 3

Lapseni, älkäämme rakastako sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa. Siitä me ymmärrämme, että totuus on meissä, ja me voimme hänen edessään rauhoittaa sydämemme, jos se meitä jostakin syyttää. Jumala on meidän sydäntämme suurempi ja tietää kaiken.
    Rakkaat ystävät, jos sydämemme ei meitä syytä, me voimme rohkeasti lähestyä Jumalaa. Ja mitä pyydämmekin, sen me häneltä saamme, koska noudatamme hänen käskyjään ja teemme sitä, mikä on hänen mielensä mukaista.
    Tämä on hänen käskynsä: meidän tulee uskoa hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen ja rakastaa toinen toistamme, niin kuin hän on meitä käskenyt. Joka pitää hänen käskynsä, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. Ja sen, että hän pysyy meissä, me tiedämme Hengestä, jonka hän on meille antanut.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

392 KOMMENTIT

  1. RUKOUS ELÄMÄN PARANNUKSESTA

    Kaikkivaltias ja armollinen, rakas taivaallinen Isä! auta, ett`ei minun uskoni olisi kuollut ja ilman töitä, vaan elävä ja rakkauden kautta vaikuttavainen kaikkeen siihen, kuin sinä käskenyt olet, osottain itsensä kristillisellä kuuliaisuudella ja jumalisella elämällä. Ylöspidä, rakas Isä, se hyvä työ, jonka sinä minussa alkanut olet. Älä heitä minua pois kasvois edestä, ja älä minulta ota pois sinun Pyhää Henkeäs, valaise ja hallitse minua Pyhällä Hengelläs, sinun suuren laupiutes tähden: sinun Poikas Jesuksen Kristuksen, minun Herrani ja Vapahtajani korkian ansion ja makson tähden; anna minulle katuvainen ja särjetty sydän, Jesuksen Kristuksen kalliilla verellä priiskoitettu, ja uskoa, rakkautta ja hyvää aikomusta täynnänsä. Amen.

    Vanha Suomalainen Virsi- ja Evankeliumikirja, s. 849, Raumalla 1963, O. Y. Länsi-Suomen kustannuksella, Oy. Länsi-Suomen kirjapaino.

    • Mika

      Kiitos erittäin hyvin valitusta sitaatistasi. Olet löytänyt todella onnistuneen kohdan Vanhan Suomalaisen Virsi- ja Evankeliumikirjan rikkaasta aarreaitasta.

  2. Matias Roto tuot seuraavan:”” Tämä on hänen käskynsä: meidän tulee uskoa hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen ja rakastaa toinen toistamme, niin kuin hän on meitä käskenyt. Joka pitää hänen käskynsä, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. Ja sen, että hän pysyy meissä, me tiedämme Hengestä, jonka hän on meille antanut.””

    Tuohan ei kuvasta yhtään sitä mitä itse tuot esille omasta kirkostasi, siis miksi edelleenkin tuot väärää todistusta omasta kirkostasi????

    • Ari

      Olen pitkään ollut sielunhoitajana. Olen tavannut tavattoman paljon mitä erilaisimpia ihmisiä mitä erilaisimmista ryhmittymistä.

      Näiden kokemusten valossa saatan sanoa, että kirkkomme on maailmanlaajuisesti ehdottomasti huippuluokkaa.

      Kirkko on tuonut maahamme Jumalan sanan.

      Kirkko on tuonut maahamme koululaitoksen, kansanopistot ja yliopistolaitoksen sekä edelleen tieteellisen tutkimuksen jne.

      Kirkko on tuonut maahamme terveydenhoidon, invalidien, kehitysvammaisten, kuurojen, romanien auttamisen, tieteellisen tutkimuksen jne. suunnattoman pitkä lista eri toimintamuodoista, jotka vähitellen ovat tulleet koko yhteiskunnan asioiksi, kun kirkon aktiivit ovat ensiksi tuoneet ne toimivaan kuntoon.

      Joten mielestäni päästelet asenteellisesti nurinkurisia mielipiteitä. Vai puhutko vain omista lähtökohdistasi käsin? Yleistätkö oman pahoinvointisi toisiin? Oletko itse joutunut päähän potkituksi, syrjityksi, kiusatuksi? Ja jos niin on käynyt, niin missä ja milloin?

    • Matias Roto ymmärrätkö mitä itse kirjoitat eli ””:”” Tämä on hänen käskynsä: meidän tulee uskoa hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen ja rakastaa toinen toistamme, niin kuin hän on meitä käskenyt. Joka pitää hänen käskynsä, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. ””???

      Siis kun toisaalla kirjoitat että ukrainassa sotivat ovat myös sinun kirkkosi jäseniä niin kuinka he täyttävät tuon yllä olevan kirjoittamasi?????

  3. Ari

    Itsensä puolustaminen on hyve eikä pahe. Hädässä olevan kansan auttaminen osallistumalla sen itsepuolustukseen on jalo teko.

    Muista mitä Heprealaiskirje sanoo oikeutuista sodista:

    Hebrealaiskirje:

    11:32 Ja mitä minä vielä sanoisin? Sillä minulta loppuisi aika, jos kertoisin Gideonista, Baarakista, Simsonista, Jeftasta, Daavidista ja Samuelista ja profeetoista,

    11:33 jotka uskon kautta kukistivat valtakuntia, pitivät vanhurskautta voimassa, saivat kokea lupauksien toteutumista, tukkivat jalopeurain kidat,

    11:34 sammuttivat tulen voiman, pääsivät miekanteriä pakoon, voimistuivat heikkoudesta, tulivat väkeviksi sodassa, ajoivat pakoon muukalaisten sotajoukot.

    • Matias Roto et ole erottanut ukrainan sodassa saman kirkon hyökkääjiä puolustajista???

      Oikeutetut sodat kuuluvat VT.n puolelle, ei enää evankeliumin aikaan.

    • Ari

      Luepas mitä Paavali sanoo

      Roomalaiskirje:

      13:1 Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.

      13:2 Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee JUMALAN säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.

      13:3 Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;

      13:4 sillä se on JUMALAN PALVELIJA, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se EI MIEKKKAA TURHAAN KANNA, koska se on JUMALAN PALVELIJA, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.

      13:5 Siksi tulee olla alamainen, ei ainoastaan rangaistuksen tähden, vaan myös omantunnon tähden.

    • Matias Roto siis kuinka mielestäsi kristittyjen tulisi toimia muslimi maissa joissa esivalta vainoaa kristittyjä ja käskee ilmiantamaan heitä?

    • Ari

      1) Muslimimaissa olot eroavat maasta toiseen. Toisissa taas aikakaudesta toiseen.

      Esimerkiksi muslimienemmistöinen Egypti järjesti kristityn Boutros Boutros-Ghalin arabimaiden tuella YK:n pääsihteeriksi.

      Esittämäsi yksipuolinen asenteesi ei tee todellisuudelle oikeutta.

      2) Sellaisessa tilanteessa, missä esivalta toimii kristinuskoa vastaan, pitää toimia kuin muinoin Mooseksen aikana heprealaiset kätilöt Egyptissä, toimia oman kristityn omantuntonsa mukaisesti sen mukaan, kuin on mahdollista, vainojen vaikutuksen minimoinnin puolesta.

    • Ari Pasanen

      Rakensit onnettoman ansan erikoisella kysymyksellä? Et ymmärrä, että hyökkääjä on paha vihollinen, jota vastaan pitää Paavalin mukaan puolustautua. Kristityt, jotka hyökkäävät toisia kristittyjä vastaan tarkoituksena tappaa ja tuhota ovat pahan palveluksessa. Hyökkääjille kuuluu käsky – Älä tapa
      .
      Rakkautta on puolustaa lähimmäistä. Olisiko se rakkautta, että annettaisiin vihollisen tappaa naiset, lapset ja vanhukset puuttumatta tilanteeseen? Mieletön ajatus.

      Paavali opettaa Jumalan lapsia. – Esivalta EI MIEKKKAA TURHAAN KANNA, koska se on JUMALAN PALVELIJA, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.

    • Kari

      Kiitos kommentistasi

      Kiitos myös sen painottamisesta, että Paavali kirjoitti kirjeensä Rooman seurakunnalle eli siis Kristuksen seurassa eläville uskoville.

      Pientä lisäystä jotta Arikin ymmärtäisi Roomalaiskirjeen tilanteen.

      Vuonna 49 jKr keisari Claudius, syntyi 1.8. vuonna 10 eKr. ja kuoli 13.10. vuonna 54, keisarina vuosina 41 – 54, karkoitti kaikki juutalaiset Roomasta, siis vuonna 49 jKr.

      Tuon jälkeen vain ei-juutalaiset Kristukseen uskovat saivat jäädä kaupunkiin. Juutalaisten oli joko lähdettävä tai piilouduttava ”maan alle”.

      Hänen seuraajansa keisari Nero salli juutalaisten jälleen palata Roomaan. Silloin Kristukseen uskovien välille syntyi ongelmia juutalaisten tapojen noudattamisesta.

      Tämän ongelman Ratkaisemiseksi Paavali kirjoitti Roomalaiskirjeen, missä hän korosti sitä, että kummankin kansanryhmän on pysyttävä samassa seurakunnassa yhteisen kirkon jäsenyydessä, missä sekä juutalaisilla että ei-juutalaisilla oli samat oikeudet yhteiseen Jumalan sanaan ja sakramentteihin.

      Saman ongelman ratkaisemiseksi myös Syyrian Antiokian ensimmäinen piispa, eli ensimmäinen Antiokian patriarkka, apostoli Pietari kutsuttiin Rooman ensimmäiseksi piispaksi, eli siis ensimmäiseksi paaviksi.

      Kun sitten katsotaan tuloksia, niin huomaamme, että Pietarin ja Paavalin yhteinen ponnistelu kirkon ehyenä pitämiseksi tuotti tulosta. Rooman kirkko pysyi koossa.

      Roomalaiskirjeen luvun 13 esivallan kunnioittaminen siis koski Rooman imperiumin hallinnon kunnioitusta siitäkin huolimatta, että tämän korkein edustaja keisari oli pakana, jota siitä huolimatta koko valtakunnassa piti kunnioittaa.

      Tällä siis Paavali kieltää kaiken maailman oman mielikuvituksen kehittämien ideologioiden asettamisen hyvää yhteiskunnan järjestystä häiritsemään. Rähinöinti hyvää järjestystä vastaan torjuttiin mitä päättäväisemmin. Järjestyksen ylläpitämiseksi Jumala oli asettanut esivallan, jota pitää kunnioittaa nimenomaan yhteiskunnallisen rauhan takia.

    • Kari

      Kiitos myös toisesta kommentistasi.

      Olet huomannut terävästi, miten Ari manipuloi kielenkäytöllään. Yrittää syöttää omia mielikuvituksen luomia sepityksiään käärimällä ne vinoon asettamilla kysymyksillään kapaloituun pakettiin.

      Vastauksesi tuo selkeästi esille niin että Arinkin pitäisi ymmärtää, mikä on kana ja mikä hauki, mikä on lintu ja mikä kala.

    • Pekka

      Kiitos kommentistasi

      En usko hänen keljuilevan, vaan

      v a l i t e t t a v a s t i

      hän on 1500 -luvun harhaoppien kahleisiin sidottu liian monin köysin, ettei hän edes itse voi nähdä, mikä häntä sitoo ja mikä häntä estää näkemästä Raamatun totuuksia.

  4. Keksinkö minä omiani, en mielestäni vaan tuon puhdasta evankeliumia.

    Siis minulle on selvää ettei kristitty voi olla esivallan edustaja, ei voi ”herroina hallita” toisia ihmisiä, ei sisaria ja veljiä, eikä myöskään ulkopuolella olevia. Siis kun kyse on esivallasta niin sille tulee olla alammainen utta kaikkia sen käskyjä ei tule totella kun ne rikkovat Jumalan käskyjä vastaan.

    • Ari

      Ethän sinä oppejasi ole Raamatusta saanut, ei sinne päinkään, vaan suorastaan päin vastoin. Seuraat kahleisiin sidotun orjan tavoin 1525 alkanutta ja Hubmeierin vuosina 1525-27 opiksi kehittämää opetusta sinä seuraat kuin narusta talutettava pässi.

      Toistat kasteenuusijoiden harhaoppeja, joista vuonna 1577 on tehty kokoelma ja vuonna 1580 hyväksytty osaksi kirkkomme tunnustuskirjoihin harhaoppeina varotukseksi esiin hyväksytty ja präntätty.

      ” 12. Muut joukkiot ja lahkot

      Kasteenuusijoiden harhaoppeja

      Me hylkäämme seuraavat kasteenuusijoiden kerettiläiset harhaopit, joita ei ole suvaittava kirkon, valtion eikä perheen ja talouselämän piirissä:

      — ( joukko muitakin oppeja joita sinä Ari isännällesi kuuliaisen orjana tottelet ) —

      9. Esivalta ei uuden liiton aikana ole Jumalalle mieluinen sääty.

      9. Kristitty ei voi toimia esivallan virassa omaatuntoaan loukkaamatta.

      10. Kristitty ei voi omaatuntoaan loukkaamatta esivallan virassa vastustaa pahoja ihmisiä, vaikka sellainen tehtävä osuisi hänen kohdalleen. Samoin eivät alamaiset saa kutsua esivaltaansa apuun.

      —– ( seuraa monia sellaisia opin kohtia joita Ari suorastaan maahan otsansa kumartaen kunnioittaa kuin Raamatun sanoja ikään ) —- ”

      https://tunnustuskirjat.fi/yo/12.html

  5. Mielenkiintoista väittää että seuraisin jonkun oppia kun en ole kertaakaan tuonut kirjaimenkaan viittausta niihin, siis voisiko joku näyttää yhtään minun kommenttia jossa olisi viitattu????

    Teille taasen on mukamas joku todistus kun tuotte murhamiehen tekstejä ja niillä yritätte kumota selkeää evankeliumia.

    Siis eikö Jeesus kiellä opetuslapsiaan herroina hallitsemaan, tämä on evankeliumia.

    • Ari

      Eihän sinun ole tarvinnut näitä lahkolaisia oppeja tietoisesti lukeakaan. ( Sehän olisi saanut sinun sisälläsi hälytyskellot kilkattamaan ja olisit voinut varoa moisia harhoja) Riittää kun jotkut näitä ujuttavat ovat niitä sopivin annoksin mieleesi syöttänyt niin, ettet edes ole huomannut kun sinut on vedetty uudestikastajain opetuksiin.

      Tarkasteleppa itse omien oppiesi sisältöä ja vertaa näihin 1500 -luvulla harhaopeiksi todettujen oppien toisia kohtia:

      1. Meidän vanhurskautenamme Jumalan edessä ei ole yksin Kristuksen kuuliaisuus ja ansio vaan myös oma uudistumisemme ja oma hurskautemme, vaelluksemme Jumalan edessä. Hurskaus on heidän mukaansa pääasiassa heidän erityisten sääntöjensä noudattamista, omavalintaista hengellisyyttä, eräänlaista uutta munkkilaisuutta.

      2. Kastamattomat lapset eivät Jumalan silmissä ole syntisiä vaan vanhurskaita ja viattomia. Viattomia kun ovat, he eivät tarvitse kastetta vaan pelastuvat ilmankin. Kasteenuusijat kiistävät ja hylkäävät siis koko perisyntiopin ja kaiken, mikä liittyy siihen.

      3. Lapsia ei saa kastaa ennen kuin he ymmärtävät asioita ja kykenevät itse tunnustamaan uskonsa.

      4. Kristittyjen lapset ovat uskovista, kristityistä vanhemmista syntyneinä pyhiä Jumalan lapsia jo ennen kastetta ja ilmankin sitä. Siitäkin syystä johtuu, että nuo eivät pidä lasten kastamista arvossa eivätkä pyri sitä toimittamaan. – Tämän kanssa ristiriidassa on Jumalan nimenomainen lupaus, 1 Moos. 17, joka koskee ainoastaan sellaisia, jotka pitävät liiton eivätkä halveksi sitä.

    • Ari

      Edelleen harhaoppien luettelosta Schwenckfeldiläisten harhaoppeja

      Tuntuvatko nämä kohdat tutuilta

      2. Kirkon palvelusvirka, sanan saarnaaminen ja kuuleminen, ei ole se väline, jota käyttämällä Jumala, Pyhä Henki, opettaa ihmisille pelastavaa Kristuksen tuntemista ja vaikuttaa heissä kääntymystä, parannusta, uskoa ja uutta kuuliaisuutta.

      3. Kastevettä Herra Jumala ei käytä välineenä sinetöimään lapseutta ja synnyttämään uudesti.

      4. Pyhän ehtoollisen leipä ja viini eivät ole välineitä, joita käyttäen Kristus jakaa ruumiinsa ja verensä ehtoollisvieraille.

      5. Pyhän Hengen todella uudestisynnyttämä kristitty kykenee jo tämän elämän aikana täydellisesti pitämään ja täyttämään Jumalan lain.

    • Matias Roto minulle riittää Raamattu, en tuo sen ulkopuolelta mitään muita tekstejä.

      Joten en tässäkään kohden ota neuvoasi vastaan.

    • Ari

      Kunpa tottelisitkin Raamattua! Mutta nytpä kuljet Kristuksen ruumista hajoittavan opin lieassa. Olet siis lahkolainen, hajalle repivän opin kahleissa.

      Otetaan yksi raamatunkohta osoittamaan halkirepijän harhasi.

      Matteuksen evankeliumin lähetyskäsky antaa tehtäväksi tehdä kaikki KANSAT Jeesuksen opetuslapsiksi. Mutta sinun oppisi on johtanut sinut KOKO kansasta erillään olevan opin vallan alle. Kaiken lisäksi jopa sellaiseen porukkaan, jossa jäseniä on vain yksi, sinä yksinäsi. Irvikuva Raamatun opetuksesta KOKO KANSAN YHTEISESTÄ opetuslapseuttamisesta.

      Toisin kuin sinun muusta kansasta erottava oppisi, Markuksen lähetyskäsky on vielä avarampi, koska siinä puhutaan KOKO LUOMAKUNNAN voittamisesta Kristuksen evankeliumin yhteyteen. Tähän koko luomakuntaan kuuluvat kaikki kansat kokonaisina kansoina. Joten avaa silmäsi näkemään miten harhaista on eristäytyä eli lohkaista itsensä irti muusta kansasta eli siis ottaa opikseen yhden ihmisen suuruinsen lahkon seuraajaksi.

      Toiseksi. Otetaanpa Matteuksen evankeliumin ohje siitä, kuinka kansat tehdään Jeesuksen seuraajiksi eli siis Jeesuksen opetuslapsiksi. Siinä sanotaan KASTAMALLA. Niin kauan kuin taot päätäsi Jumalan sanaa vastaa aina verille asti, toimit Jeesuksen käskyä vastaan kapinoiden.

      Kun näin kastaMALLA koko kansa on otettu Kristuksen oppilaiksi, niin silloin lähetyskäsky on saavuttanut tavoitteensa.

      Koska Raamattua on tulkittava Raamatulla, niin lue sitten Markuksen evankeliumin lähetyskäsky niin että tämä kastamalla opetuslapseuttaminen mahtuu Markuksen ajatukseen koko luomakunnan käsittävän evankeliumin osallisuuteen saattamisesta. Tämä merkitsee että toisin kuin sinut luomakunnan muusta yhteisöstä erottavan oppisi väittää, Markuksen evankeliumi kertookin siitä, että kristilliseen uskoon eli pelastuvien joukkoon liitytään kasteen saamisella.

      Ja huomaapa tämä! Juuri näin perinteinen kirkko on aina opettanut:

      kaste on raja kristinuskoisen ja pakanan välillä.

    • Ari

      Sana ”katolinen” tarkoittaa ”koko maailman yhteinen kristikunta”. Tähän me kaikki Kristukseen uskovat tunnustamme kuuluvamme, kun lausumme:

      ”Minä uskon — pyhän yhteisen kirkon —” tai kuten yhteen ääneen luettaessa sanomme ”Minä uskon — pyhän yhteisen seurakunnan —”.

      Someron seurakuntakin on yksi osa tätä samaa koko maailmanlaajuista kristikuntaa.

      Sen sijaan Someron seurakunnan nykyinen kirkkorakennus on valmistunut vuonna 1859 ja vihitty käyttöönsä helluntaina 1860.

      Ensimmäinen kirjallinen merkintä Someron seurakunnasta on vuonna 1449 kuningas Kaarle VIII Knuutinpoika Bonden kirjeessä 1.5., jossa hän myönsi kuninkaanpalvelija Kurt Svartelle verovapauden koukunalaan maata.

      Suosittelen että luet netistä seurakuntamme historiikin tiivistelmän.

      https://www.someronseurakunta.fi/ajankohtaista/2024/2024-04/someron-seurakunta-575-vuotta

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25