Tunnustuskirjat – Yksimielisyyden ohje

Eivät ainoastaan muutamat meikäläiset vaan jo vanhat kristilliset kirkon opettajat ovat eri tavoin selittäneet sitä uskonkohtaa, jonka mukaan Kristus astui alas helvettiin. Niinpä me tässäkin kysymyksessä jäämme pitämään kiinni yksinkertaisesta kristillisestä uskostamme ”Minä uskon Herraan Kristukseen, Jumalan Poikaan, joka on kuollut, haudattu ja astunut helvettiin.” Noudatamme näin tohtori Lutherin neuvoa, jonka hän meille antaa siinä Kristuksen helvettiin astumista käsittelevässä saarnassa, jonka hän v. 1533 piti Torgaun linnassa. Tunnustus erottaa Kristuksen hautaamisen ja helvettiin astumisen eri uskonkohdaksi. Siinä lausumme julki yksinkertaisen uskomme, jonka mukaan Kristuksen koko persoona, Jumala ja ihminen, on hautauksen jälkeen astunut alas helvettiin, voittanut Perkeleen, kukistanut helvetin vallan ja riistänyt Perkeleeltä koko hänen mahtinsa. 

Me emme saa ”rasittaa itseämme yrittämällä syvällisesti ja terävästi pohtien saada selville, kuinka se oikein tapahtui”, sillä tämä uskonkohta ei ole ”järjen ja viisauden aistin” tajuttavissa. Yhtä huonostihan me ymmärrämme edellistä uskonkohtaa, sitä kuinka Kristus istuutui Jumalan kaikkivaltiaan voiman ja majesteetin oikealle puolelle. Meidän on määrä vain uskoa ja pitää kiinni sanasta. Niin säilytämme asian ytimen ja sen lohdun, että ”helvetti ja Perkele eivät saa vangikseen eivätkä pysty vahingoittamaan” meitä eivätkä ketään Kristukseen uskovaa.
Tunnustuskirjat/Yksimielisyyden ohje/9. Kristuksen laskeutuminen helvettiin (sivu 450) 

b2ap3_thumbnail_Jeesus-polki-rikki-krmeen-pn.jpg

Miksi Jumalan Poika tuli Taivaasta tänne maanpäälle?

Miksi Jumalan Pojan piti käydä Helvetissä?

Miksi Jumalan Pojan ylösnousemus ja Taivaaseen astuminen on meille tärkeää?

Miksi meidän on (tai ei ole) helppo uskoa Taivaan ja Helvetin olemassaoloon?

Pitääkö meidän pelätä Herraa vai Helvettiä vai molempia?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Juha Heinilä, se että sanot minun mustamaalaavan kristittyjä, ei pidä paikkaansa, miksikö, koska haluan näyttää Jumalan Sanan kautta että niin moni itseään kristittynä pitävä seuraa valhetta eli on ulkopuolella vaikka kuvittelee olevansa sisällä, siis kun itse on päässyt pois valheen orjuudesta niin on halu auttaa myös toisia, ehkäpä Jumala antaa edes jollekulle siihen armon kun he nöyrtyvät parannukseen.

  2. 3:17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
    3:18 Minä neuvon sinua minulta ostamaan kultaa tulella selitettyä, ettäs rikastuisit, ja valkiat vaatteet, joillas sinus pukisit, ettei sinun alastomuutes häpy näkyisi, ja voitele silmäs silmäin voiteella, ettäs näkisit.

  3. Jorma Ojala, mitä minun olisi tehtävä että toteutuisi kirjoittamasi:

    Minä neuvon sinua minulta ostamaan kultaa tulella selitettyä, ettäs rikastuisit, ja valkiat vaatteet, joillas sinus pukisit, ettei sinun alastomuutes häpy näkyisi, ja voitele silmäs silmäin voiteella, ettäs näkisit.

    Minähän olen vauvana kastettu ja sarmentit olen kirkon opin mukaan suorittanut, mitä siitä puuttuu??

  4. Niin monta hyvää sanaa tuo Juhakin on sinulle näyttänyt, mutta kun ne kaikki ovat pudonneet kalliolle.
    Vastauksesi kahdella viimeisellä rivillä sanotaan, mille rakennat: omille tekemisillesi. Se tulee jatkuvasti esille, että olet kuuliaisuuskasteestasi tehnyt itsellesi kristuksen. Onko mitään tehtävissä? Mitä sanoo Matt 19:20-22

  5. Jorma Ojala, siis mitä olisi pitänyt tehdä kun kaikki toivo oli mennyt, eikö olisikaan pitäny huutaa Jumalan puoleen ja tehdä parannusta ja uskoa evankeliumi ja ottaa kastetta ja saada synnit anteeksi ja saada Pyhä Henki????

    Meillä on se ero että minäkin olin teidän lailla uskonnollisuuden valheen vankina paatuneena, mutta minä nöyrryin kun Jumala kutsui ja tein parannuksen, te olette vielä sokeina ja kuuroina vielä samassa valheen vankilassa.

    Toivoisin teidänkin Jumalan kutsuessa tekevän parannuksen ja saavan Jeesuksessa Kristuksessa vapautuksen valheen orjuudesta.

  6. ”Ja hän nousi ja meni isänsä tykö. Mutta kun hän vielä oli kaukana, näki hänen isänsä hänet ja armahti häntä, juoksi häntä vastaan, lankesi hänen kaulaansa ja suuteli häntä… Mutta poika sanoi hänelle: ”Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinun edessäsi enkä enää ansaitse, että minua pojaksesi kutsutaan.” Silloin isä sanoi palvelijoilleen: ”Tuokaa pian parhaat vaatteet ja pukekaa hänet niihin, ja pankaa sormus hänen sormeensa ja kengät hänen jalkaansa; ja noutakaa syötetty vasikka ja teurastakaa. Ja syökäämme ja pitäkäämme iloa, sillä tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt.” Ja he rupesivat iloa pitämään.
    Mutta vanhempi veli vihastui eikä tahtonut mennä sisälle….Sitten isä sanoi hänelle:”Poikani, sinä olet aina minun tykönäni, ja kaikki, mikä minun omaani on, on sinun. Mutta pitihän nyt riemuita ja iloita, sillä tämä sinun veljesi oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt.”

  7. >>>Minähän olen vauvana kastettu ja sarmentit olen kirkon opin mukaan suorittanut, mitä siitä puuttuu??>>>> Ari

    Ei ole mitään syytä vastata Arin kysymyksiin, koska se on tehty satoja kertoja. Tuo kopioimani lause kertoo, että pelastusvarmuus on kokonaan omien tekojen varassa Kun tämä totuus ei avaudu, on kaikki vastaaminen mielestäni turhaa.
    Eihän ongelma ollut kirkon sakramenteissa vaan Arin epäuskossa, kenties siinäkin, ettei ollut saatavilla sellaista opettajaa, jonka kautta evankeliumin sana olisi tullut painetuksi sydämeeen vaikuttaakseen siellä uskoa. Mikään ei kuitenkaan ole muuttunut. Itsevanhurskaus ei auta pelastumaan. Pilkkaava rikollinen ja itsevanhurskas fariseus ovat tasan samalla viivalla.

  8. Sonja, kiitos hyvästä kommentista. Taivaallinen Isämme ottaa aina lapsensa avosylin vastaan, vaikka lapsi olisi ollut välillä omilla teillä.

    Jeesus opetti meille Isä meidän -rukouksen. Rukouksessa pyydämme mm. syntejämme anteeksi:

    ”Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.”

    Jeesus opetti anteeksi antamisesta ja anteeksi saamisesta seuraavasti:

    Silloin Pietari meni hänen tykönsä ja sanoi hänelle: ”Herra, kuinka monta kertaa minun on annettava anteeksi veljelleni, joka rikkoo minua vastaan? Ihanko seitsemän kertaa?” Jeesus vastasi hänelle: ”Minä sanon sinulle: ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän. (Matt. 18:21-22)

    Sentähden taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka vaati palvelijoiltansa tiliä. Ja kun hän rupesi tilintekoon, tuotiin hänen eteensä eräs, joka oli hänelle velkaa kymmenentuhatta leiviskää. Mutta kun tällä ei ollut, millä maksaa, niin hänen herransa määräsi myytäväksi hänet ja hänen vaimonsa ja lapsensa ja kaikki, mitä hänellä oli, ja velan maksettavaksi. Silloin palvelija lankesi maahan ja rukoili häntä sanoen: ’Ole pitkämielinen minua kohtaan, niin minä maksan sinulle kaikki.’ Niin herran kävi sääliksi sitä palvelijaa, ja hän päästi hänet ja antoi hänelle velan anteeksi. Mutta mentyään ulos se palvelija tapasi erään kanssapalvelijoistaan, joka oli hänelle velkaa sata denaria; ja hän tarttui häneen, kuristi häntä kurkusta ja sanoi: ’Maksa, minkä olet velkaa.’ Niin hänen kanssapalvelijansa lankesi maahan ja pyysi häntä sanoen: ’Ole pitkämielinen minua kohtaan, niin minä maksan sinulle.’ Mutta hän ei tahtonut, vaan meni ja heitti hänet vankeuteen, kunnes hän maksaisi velkansa. Kun nyt hänen kanssapalvelijansa näkivät, mitä tapahtui, tulivat he kovin murheellisiksi ja menivät ja ilmoittivat herrallensa kaiken, mitä oli tapahtunut. Silloin hänen herransa kutsui hänet eteensä ja sanoi hänelle: ’Sinä paha palvelija! Minä annoin sinulle anteeksi kaiken sen velan, koska sitä minulta pyysit; eikö sinunkin olisi pitänyt armahtaa kanssapalvelijaasi, niinkuin minäkin sinua armahdin?’ Ja hänen herransa vihastui ja antoi hänet vanginvartijain käsiin, kunnes hän maksaisi kaiken, minkä oli hänelle velkaa. Näin myös minun taivaallinen Isäni tekee teille, ellette anna kukin veljellenne sydämestänne anteeksi.” (Matt. 18:23-35)

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.