Tunnustuskirjat – Pyhitys

Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen. 

Mitä se merkitsee? Vastaus: Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.
Tunnustuskirjat/Vähä katekismus/Kolmas uskonkohta(sivu 306)
b2ap3_thumbnail_Pyh-Henki.jpg

Kuka on Pyhä Henki ja mikä tehtävä Hänellä on?

Keillä on Pyhä Henki vai onko se salaisuus, jota kukaan ihminen ei voi tietää?

Mikä merkitys on 10 käskyllä; tekeekö niiden noudattaminen meistä kristityn?

Mitä pyhitys tarkoittaa?

Miksi on ainoastaan yksi pyhä kristillinen kirkko; mikä yhdistää jonkun seurakunnan pyhään kristilliseen kirkkoon?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Kenelläkään ei ole Pyhää Henkeä. Häntä ei voi omistaa. Hän liikkuu siellä missä tahtoo.
    Toinen asia on se, että on luvattu, että Hän toimii kirkossaan ja sen jäsenissä. Voin siis uskoa, että Pyhä Henki vaikuttaa minussa sen, että kuulun Kristuksen kirkkoon. Pyhyys tarkoittaa tätä Kristukselle kuulumista.

  2. Martti Pentti, kiitos kommentista. Kukaan ei voi uskoa Raamatun Jeesukseen ilman Pyhää Henkeä.

    Me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut; ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti. Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti. Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan. (1. Kor. 2:12-15)

  3. Mitä pyhitys tarkoittaa?
    Pyhitys ei ole armon ja vanhurskauttamisen ehto. Ihmisen ei tarvitse tehdä ns. valmistavia töitä tullakseen vanhurskaaksi. Sen sijaan Jumala antaa syntien anteeksiantamuksen sulasta armosta Kristuksen työn takia ilman mitään tekoja.
    Syntien anteeksisaaminen on samaa kuin vanhurskauttaminen. Usko ottaa vastaan syntien anteeksisaamiseen. Pyhitystä ei saa sekoittaa vanhurskauttamiseen.
    Ensin on Kristuksen sovitustyö, joka luetaan meidän ansioksemme, ihminen julistetaan vanhurskaaksi ja siitä seuraa pyhitys. Jollei vanhurskautta ja pyhitystä eroiteta toisistaan, emme saa sydämmeen kestävää rauhaa, kun ei voi koskaan olla täysin varma siitä, riittääkö pyhitykseni vanhurskauttamiseen ?

  4. Pyhä ei käsittääkseni tarkoita mitään tavallista ihmistä jalompaa tai parempaa. Se tarkoittaa johonkin rajattua tai omistettua. Sanaa käytetään maallisessa puheessa yleensä oikein: ’Kirjaston lukusali on pyhitetty hiljaiselle opiskelulle.’
    Pyhä ihminen on siis Jumalan ihminen kaikkine vikoineen ja erehdyksineen. Eivät ne pyhimyksetkään aina olleet mitään kullanmuruja.

  5. Martit, kiitos hyvistä kommenteista. Taitaa itsessä olla vaikea nähdä mitään pyhitystä. Luotan siihen, että meidän kasvumme on Jumalan käsissä ja kerran sitten Taivaissa olemme täydellisiä. Tiedän useita, jotka käyttivät huumeita ennen uskoontuloa ja elämä oli uskoontulon jälkeen ihan erilaista ilman huumeita.

    Hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi, tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen, kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään, ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa; vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus, josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on. (Ef. 4:11-16)

  6. Piispa Svebiliuksen katekismuksesta (vuoden 1831 painoksen mukaan) vastauksia muutamaan kysymykseen.

    69. Kuka on Pyhä Henki?

    Vastaus: Hän on kolmas persoona Jumaluuden olemisessa, joka Isästä ja Pojasta ijankaikkisesti käy ulos.

    Koska lohduttaja tulee, jonka Minä teille Isältä lähetän, totuuden Henki, joka isästä uloskäy, se on minusta todistava (Joh. 15:26)

    Jumala lähetti Poikansa Hengen teidän sydämihinne. (Gal. 4:6)

    74. Minkätähden Seurakunta pyhäksi kutsutaan?

    Vastaus: Sentähden, että Kristus on hänen pyhittänyt verellänsä, ja hän palvelee Jumalata pyhyydessä ja vanhurskaudessa; Pyhä Henki eroittaa hänen kaikesta synnistä ja saastaisuudesta, pyhäksi tekee Sanan ja Sakramenttein kautta, ja omistaa hänelle Kristuksen pyhityksen.

    Että me vapahdetut meidän vihollistemme kädestä, Häntä pelkäämättä palvelisimme pyhyydessä ja vanhurskaudessa Hänen edessänsä, kaikkena meidän elinaikanamme. (Luuk. 1:74-75)

  7. Jari, kiitos hyvästä kommentista. Itselläni pyhitys on pahasti kesken, koska en tunne olevani mitenkään ehjä. Voihan olla, että Jumalalla on minun eheäksi saamisessa paljon työtä kuten homevaurioisen talon korjauksessa. Vanhaa pitää ensiksi rikkoa ja sitten vasta tehdä eheäksi. Luotan siihen, että Jumala tekee työnsä loppuun. Jotkut helpommat tapaukset, kuten murhaajat, voivat tulla eheäksi yhdessä hujauksessa.
    Moni kieli on kehittynyt Raamatun kääntämisen yhteydessä, joten monia mielenkiintoisia asioita niistä voi löytää ja miten ne liittyvät toisiinsa.

  8. Kalevi, kiitos positiivisesta palautteesta ja kysymyksestä. Kyllä olen aika pikkutarkka ja jolloin kokonaiskuva isompaan kokonaisuuteen voi karata. Ehkä siksi yritän rajata aiheet, jolloin on helpompaa pysyä oleellisessa.

    Uskon, että Jumala vanhurskauttaa syntisen, parantaa sairaat, löytää eksyneet. Entä jos emme tarvitse Jumalaa, niin silloin hän saa meidät tuntemaan syntimme, voimme sairastua tai eksyä, jolloin taas tarvitsemme Jumalaa.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.