Totuus ja rakkaus yhteen kuuluu

 

Kuva on Someron kirkosta 16.7.2023 vähää ennen jumalanpalveluksen alkua.

Meidän uskontomme on uskoa yhteen Jumalaan.  Seuraamme jo Siinain vuorella annettua käskyä pitäytyä vain yhteen Jumalaan. Häntä ainoata kunnioitamme ja palvomme.

Ensimmäinen käsky kuuluu:

”Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia minun rinnallani.”

Tätä opetti myös meidän Vapahtajamme:

”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistä niin kuin itseäsi.” (Luuk. 10:27)

Uskonpuhdistajamme opetti tämän opetuksen merkityksen Vähässä Katekismuksessa:

Meidän tulee yli kaiken pelätä ja rakastaa Jumalaa ja turvautua häneen.

Tätä samaa opetusta antaa myös  apokryfitekstimme Viisauden kirjasta:

Ei ole muuta jumalaa kuin sinä,
sinä pidät kaikesta huolen.

SUNNUNTAI 30.7.2023
9. sunnuntai helluntaista
Totuus ja harha

Jumalan rajaton voima ja hänen rakkautensa kuuluvat yhteen.  Kaikkivaltias on armollinen meitä, hänen luotujaan, kohtaan.

Oikeus syntyy voimastasi:
kaikki ovat sinun valtasi alla,
ja siksi olet kaikille armollinen.

Viisauden kirja on pätevämpi, kuin sellaiset muka viisaat ajatukset, että Jumalan kaikkivaltius ja Jumalan rakkaus muka olisivat toisiaan vastaan. Kuvittelevat, että kaikkivaltius pienenee rakkauden verran.  Näin nuo suureet on ikään kuin pantu vähennyslaskuun: Täydellinen kaikkivaltius miinus rakkaus  on yhtä kuin  todellinen rakkaus,   A-B=C. Tällainen on sekä Jumalan kaikkivaltiuden että Jumalan rakkauden kuvittelemista aivan liian rajallisiksi.

Viisauden kirjassa logiikka onkin niin, että kaikkivaltiudesta seuraa myös rajaton rakkaus. Jumala on armollinen kaikille. Voimme jopa sanoa, Rajaton kaikkivaltius mahdollistaa rajattoman rakkauden eli siis täydellisen armollisuuden.

Asetelma siis ei olekaan yhden suoran päinvastaiset ilmiöt, vaan ikään kuin neliön  muotoisen pellon pinta-alan ajattelu, missä toisena sivuna on Jumalan ääretön kaikkivaltius ja toisena sivuna on Jumalan ääretön rakkaus, täydellinen armollisuus.

Juuri tällaisena todella rakastavana ja todella täydellisen vallan omaavana hän voi armahtaa meitä ihmisiä sellaisina kuin olemme: Itsessämme syntisinä saamme täydellisen armahduksen Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tähden.

 

Sunnuntain apokryfiteksti  Viis. 12:13, 16–19

Ei ole muuta jumalaa kuin sinä,
sinä pidät kaikesta huolen.
Ei ole jumalaa,
jolle joutuisit osoittamaan, että tuomitsit oikein.
Oikeus syntyy voimastasi:
kaikki ovat sinun valtasi alla,
ja siksi olet kaikille armollinen.
Jos joku epäilee kaikkivaltiuttasi,
sinä osoitat voimasi hänelle,
ja niille, jotka sen tuntevat,
sinä opetat, kuinka uhittelijan käy.
Vaikka sinulla on kaikki valta ja voima,
olet tuomioissasi lempeä
ja hallitset meitä armeliaasti –
sinä, joka voit osoittaa voimasi milloin tahdot.

Näin sinä olet toiminut,
näin olet opettanut kansallesi,
että oikeamielisyyteen kuuluu ihmisrakkaus.
Sinä olet antanut omillesi toivon,
avannut synnintekijöille katumuksen tien.

  1. Muutamia tekstejä verrattaviksi Viisauden kirjan lukuun 12 tässä muutama näytteeksi ja tutkisteltavaksi:

    1)

    Viisauden kirjan vanhempia suomennoksia vuosilta 1642, 1776 ja 1938 voi lukea täältäL Viittaus vanhimpaan eli 1642 sivulle, josta voi käydä eteenpäin toisiin.

    Salomon Wijsaus

    XII. Lucu .

    https://www.finbible.fi/Biblia1642/Apokryfikirjat/Salomon_Wijsaus_12.htm

    2)

    Koska monet osaavat englantia, niin panenpa tähän myös ellopos.net sivuston, jossa Viisauden kirjan luku 12 on sekä englanniksi että alkukielellä kreikaksi.

    https://www.ellopos.net/elpenor/greek-texts/septuagint/chapter.asp?book=29&page=12

    3)

    Läheisen veljeskansamme ja sukulaiskielemme viron kielellä täältä

    https://www.piibel.net/trk-12.html

    4) Toisella kotimaisella ja naapurimaamme virallisella kielellä Bibeln 2000 käännöksen mukaisesti täällä

    https://bibeln.se/visa?q=wis.12@b2k

  2. Ensimmäisestä käskystä voi lukea kirkkomme Katekismuksesta , jossa myös Vähän katekismuksen selitys käskyyn on annettu:

    https://katekismus.fi/10kaskya/1.html

    Laajemmin asiaa on käsitelty täällä

    Sekä uskonpuhdistajamme Isosta katekismuksesta

    https://tunnustuskirjat.fi/ik/1kasky.html

    Vielä laajempi ja myös ajankohtaisempia kysymyksiä käsittelevä on sisarkirkkomme Katolisen katekismuksen opetus, joka on nähtävissä sivuilla 11-23 / 33 artikkeleissa 2084-2141 täällä:

    https://katolinen.fi/ktlnnf-wp-content/uploads/2014/01/KKK-3.OSA-2.JAKSO-1.L-2052-2195.pdf

  3. Mitäpä ajattelet kaiken viisauden, kaikilla kielillä lukeneena siitä, kun kysyn, että miltä sinusta tuntuisi, jos kristinuskoon kääntynyt juutalainen lapsi tai nuori, lukisi entisestä itsestään ja sukulaisistaan sanotun meidän uskonnossa, että hän on ulkokultainen, omavanhurskas, kyykäärmeen sikiö, krestuksen murhaaja, isästä perkeleestä oleva murhaaja alusta asti, joka ei voi välttyä helvetin tulelta.

    Haluaistko sinä, että lapsesi kääntyy sellaiseen uskontoon, jossa puhutaan kristityistä tuohon sävyyn. En usko, että haluaisit, sinä kiertäisit kaukaa koko uskonnon, vakka se lupaisi kuun taivaalta.

    Miten ihmeessä te olette voineet käännyttää ihmisiä ajattelemaan yhdestä kansasta tuolla tavalla, teissä täytyy olla joku kummallinen piirre, jota minulle ei ole annettu.

    • Tarja

      Kuvaamasi pelko kristittyjen vainoista on vanhastaan ollut juutalaisten keskuudessa voimakkaanakin. Sille on myös aiheensa ennen vanhaan Euroopassa esiintyneen juutalaisvainon takia.

      Olen jo aikaisemminkin kirjoittanut sinulle miten tuon antisemitismin juuret menevät aina puunilaissotiin asti, niin kuin Suomessa eri aikoina erilaisella voimalla esiintynyt ryssäviha on esiintynyt ison vihan ajoista asti.

      Saksassa natsihallinnon aikana riehunut holokausti avasi länsimaiden silmät näkemään tämän eurooppalaisen kulttuurin synkän puolen todellisuuden. Sen jälkeen on kerta toisensa jälkeen puhuttu antisemitismiä vastaan.

      Itse olen sota-aikana syntynyt, mutta vasta sen jälkeisen ajan henkisesti kokenut, joten olen omalta osaltani saanut elää aikana ja sellaisessa ympäristössä, missä juutalaisiin on suhtauduttu ystävällisesti ja heitä on kunnioitettu sitkeänä ja uutterana kansana. Itselläni on ollut juutalaisia perheystäviä, joiden kulttuurisesta syvällisestä tietämyksestä olen saanut paljonkin oppia ja saanut virikkeitä aktiiviseen kulttuurin seuraamiseen. Ystäväpiiriäni kuvaa jopa se, että eräs työtoverinikin oli aikoinaan ollut Ben Gurionin kokkina.

      Mitä tulee kristittyjen Raamatun tutkisteluun, niin juuri pyhästä kirjastamme olemme saaneet lukea sen, että saamme vapautunein mielin toivottaa rauhaa Israelille ja menestystä koko heidän kansalleen.

      Jos Uutta testamenttia tutkii vähääkään järkevästi, niin heti voi huomata, että siellä olevat syytökset joitakin yksittäisiä Jeesuksen vastustajia vastaan, ovat toisten juutalaisten Jeesusta puolustavien esiin tuomia ajatuksia. Kyseessä siis EI OLE yleistävä juutalaisia vastaan ULKOPUOLELTA tuleva syyttely, vaan juutalaisen yhteiskunnan sisäisestä yhden kansan sisäisten ryhmien eri näkemysten välisestä sanailusta.

      Antisemitismiin noita lauseita voi käyttää vain noiden kohtien sanomaa vääristelemällä esimerkiksi irroittamalla ne yhteyksistään ja liittämällä ne kokonaan toiseen asiayhteyteen.

    • Juutalaisherra teki minulle papinpuvun. Jotkut kadehtivat minua, kun minulla oli sellainen ystävä. Pääsi karkuun kun hänen vanhempansa vietiin tapettavaksi. (1988) Hänellä oli minun rippikoulutyttöni ompelijana. Ostin häneltä paljon vaatteita kouluaikanani, kun opettajan piti olla aina hyvin puettu.Hän kuoli vuoden 1989 alussa, joten pukuni oli hänen viimeinen työnsä. Aikaisemmin hän suunnitteli lappuliisojen ja naispuolisten ammattilaisten puvut.

    • Valma

      Kiitos kauniista puheenvuorostasi.

      Sinun papinpukusi oli todella hyvin ja kauniisti tehty. Heti näkyi että sen tekijä oli alansa huippua.

      Muistatko ystäväni nyt jo edesmenneen Valentin Steinbockin, jonka lukeneisuuden rajoja en koskaan oppinut tuntemaan, vaikka olimme läheisiä ystäviä puolen vuosisataa?

  4. Silloin kun tulin Kamerunista Suomeen, minun piispanani Porvoon hiippakunnassa oli Gustav Björkstrand. Samaten yhteen aikaan hän oli myös Pohjoismaisen Neuvoston puheenjohtaja. Pohjoismainen Neuvosto on saanut paljon aikaan maidemme välisten suhteiden ylläpitämisessä ja edelleen kehittämisessä. (Nyt aivan äskettäin meille suomalaisille sattui diplomaattinen kömmähdys, kun presidentti Niinistön koolle kutsumaan yhteen pohjoismaiseen Arktisten alueiden asioita käsittelevään kokoukseen maamme oli unohtanut kutsua mukaan Färsaarten ja Grönlandin edustajat.)

    Tässä esittelen muutamien pohjoismaisten raamatunkäännösten sivustoja ja panen viitteen blogini ajatusten herättäneeseen Viisauden kirjan lukuun 12.

    1) Norjan Pipliaseuran, Bibelselskapet

    Sivustolta löytyy norjaksi sekä bokmåliksi että nynorskiksi neljänä eri käännöksenä, vuosien 2011, 1978/85, 1930 ja vielä 2020 Lett å lese -käännökset.

    Tämän lisäksi sieltä löytyy useammalle saamen kielelle, Samisk, käännöksiä:

    Nordsamisk 2019, Nordsamisk 1895, Lulesamisk ja Sørsamisk

    sekä myös ukrainaksi, Ukrainsk.

    Panen viitteen Nynorskin Lett å lese -käännöksen mukaiseen tekstiin, josta voi mennä eteenpäin.

    https://bibel.no/nettbibelen?book=WIS&chapter=12&slang=nynorskez&sdeut=true

    2) Islanniksi Hið íslenska biblíufélag

    https://biblian.is/gudbrandsbiblia/speki-salomons-12-kafli/

    3) Tanskaksi Bibelselskabet

    Den Nye Aftale 2020, Det Nye Testamente på nudansk

    https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Visd/12

    4) Tanskan Pipliaseurasta Det Danske Bibelselskab

    löysin myös Gröönlannissa puhutun grönlantin kielisen, Kalaallisut grønlandsk, käännöksen Raamatusta

    http://old.bibelselskabet.dk/grobib/web/bibelen.htm

    5) Fääriksi Føroyska Bíbliufelagið

    Nettisivustoille paneminen on vasta tekeillä. Mutta tässä on mukava alku Matteuksen evankeliumista

    https://live.bible.is/bible/FAOFBS/MAT/1?audio_type=audio

  5. Oletteko te kertoneen heille mitä te heistä uskotte. ?

    Eikö ole täysin käsittämätöntä, että he ovat ystävällisiä teille, vaika tietävät mitä mieltä te olette heistä, mihin te uskotte, miten suurta vihaa te kannatte puvuissanne ja miten paljon te muistelette vain pahoja asioita heistä.

    Ei mennä nyt puunilaissotiin vaan pysytään evankeliumissa.

    • Tarja

      On täysin käsittämätön tuo sinun perusteeton lauselmasi: ”— miten suurta vihaa te kannatte puvuissanne ja miten paljon te muistelette vain pahoja asioita heistä.”

      Miten kummassa saatat puhua näin typerää palturia julkisesti. Eikö sinulla ole mitään rajaa siinä, kuinka paljon pystyt vääristelemään meidän asenteitamme sekä minun että Valentinin. Tälla tavallako sinä suhtaudut parhaisiin perheystäviisi? Olenko minä mollannut sinun asennettasi sinun parhaisiin perheystäviisi? Miksi siis menet moista kirjoittamaan?

      Valentin kävi meillä lukemattomia kertoja. Monesti hänen käyntinsä olivat noin puolen viikon pituisia. Aamupesusta iltapesuun keskustelimme kirjallisuudesta. Lukemattomia kertoja kävin hänen luonaan Helsingissä ja käynnit jatkuivat vielä heidän perheensä muutettua Tukholmaan. Hänen kotinsa oli kuin kirjasto.

    • Tarja

      Mistä kummasta olet päätynyt tuohon kuvitelmaan, että evankeliumit muka levittäisivät antisemitismiä? Eikö sinulla ole mitään tietoa miten kirkot ja synagoga voivat toimia yhdessä.

      Kerrankin Lapinjärven ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherrana toimintani aikana veimme Lapinjärven suomalaisen seurakunnan kanttorin ja suomalaisen kirkonkylän koulun johtavan opettajan kansa silloisen Leningradin synagogan käyttöön teologista kirjallisuutta niin paljon kuin yhteen autokuormalliseen mahtui.

      Kun liikutaan pätevän teologisen työskentelyn tasolla, niin silloin teemme tutkimusta yhteisrintamassa. Emme ole toinen toistamme vastaan, vaan toimimme yhteisessä rintamassa kaiken maailman tietämättömyyttä ja sen aiheuttamia ongelmia vastaan.

  6. Matias

    Kuka Valentin ?

    Käytin sanaa te, ja oletettavasti paljon muitakiin kristittyjä on olemassa ja heillä on pukuja ja juutalaiset suhtautuvat heihin ystävällisesti.

    Jos minun perhetuttavat ovat kristillisessä uskossa, tottakain voin kysyä heiltä ihan samaa, ja aivan julkisesti, koska evankeliumin sanat ovat hirvittäviä, en itse koskaan lankeaisi moisen solvauksen uskomiseen. Ja siihen, että siitä vielä seuraisi minulle jotain hyvää.

    Tottakai teidän on kannettava vihaa puvuissanne, koska se on uskon sisältö. Useinkaan ei päällysvaate, koska sen näkee vasta lukemalla.

    Sen olemassaoloa on aina puolusteltu sillä, että se on jumalan sanaa, ja emmehän me itse sano, vaan Jeesus sanoi. Ja sitten sanotaan, että Jeesus kantaa meidän synnit ja kärsi jo rangaistuksenkin meidän edestä.

    • Tarja

      Kysyt kuka Valentin. Vastauksena Valman puheenvuoroon jo kerroin Valentin Steinbockin nimen. Hän on aikoinaan sotien välissä muuttanut vanhempiensa mukana Frankfurt am Mainista Viipuriin. Juutalaisena he olivat päässeet siirtymään ennen kuin Hitlerin vainot olivat päässeet vauhtiinsa. Hänestä kehittyi aikamme lukeneimpia ihmisiä, mutta tuon lapsuudessa koetun muuton takia hän pysytteli suuremmalta julkisuudelta näkymättömissä.

      Kerran erään lehden päätoimittajan kanssa tuli puhetta nykykirjallisuuden tuntemuksesta. Tuo kulttuuripersoonallisuus oli omassa lehdessään resensoinut kaikki suomenruotsalaiset kirjat, jotka hänen aikanaan oli julkaistu. Hän kuitenkin piti Valentinia vielä syvällisemmin kirjallisuuteen paneutuneena, sanoi tutustuneensa Valentiiniin edellisessä työpaikassaan ja todenneen tämän syvällisesti sisäistäneen lukemansa.

      Kerran Lohtajalla Pohjanmaalla saarnareissulla käydessäni tapasin erään suomalaiset huippulaulajan joka oli hyvin paljon esiintynyt Saksassa. Kysyin tunteeko hän Valentinin. Vastaus oli selkeä: ”Hänen saksantamiaan laulujahan minä laulan.”

      Kerran Hangossa erään Ranskassa paljon eläneen kirjailijamme tytär sattui kotiimme samaan aikaan kuin Valentin. Noin viiden aikoina aloin kysellä mitä Valentin tiesi ranskalaisesta kirjallisuudesta. Hän sanoi, ettei hän tiedä siitä juuri mitään, vaan kertoi sitten mitkä olivat hänen omat vahvuusalueensa. Tuntien perheystävämme vaatimattomuuden aloin kysellä muutamista ranskalaisista kirjailijoista. Keskustelun päästyä käyntiin myös kirjailijan tytär osallistui keskusteluun ja juttumme meni suomalaisen tietämyksen kannalta yhä vähemmän tunnettuihin kirjailijoihin. Puoleen yöhön mennessä emme olleet vielä löytäneet ainoatakaan ranskalaista kirjailijaa, joiden tuotantoa Valentin ei olisi pystynyt luonnehtimaan ja esimerkin omaisesti siteeraamaan ainakin yhden lauseen pituisin ranskankielisin lausein.

      Niinpä puolen yön aikaan pyysin Valentinia lukemaan Herran siunauksen. Hän luki sen ranskaksi. Tuo kirjailijan tytär lähti kotiinsa ja Valentin asettui meidän vierashuoneeseemme yöpuulle.

    • Tarja

      Lauseesi: ”— teidän on kannettava vihaa—- koska sen näkee vasta lukemalla.” sisältää olettamuksen, joka mielestäni on täysi huti.

      Mielestäni tuollaisen väitteen muka vihasta voi lausua vain, jos tekee karkeita virheitä Raamatun tekstien lukemisessa. Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Koska ihmiset luonnostaan kuuluvat johonkin väestöryhmään, niin myös Jeesus. Ihmisyytensä puolesta hän ON juutalainen, mutta Jumalana koko maailman luomisessa ja luomakunnan ylläpitäjänä hän on meidän kaikkien ihmisten elämämme turva, joka rakastaa meitä jokaista aivan kaikissa kansanryhmissä elämmepä sitten missä tahansa maailmaamme ja olipa sitten elinvuotemme miltä tahansa vuosituhannelta niin pitkän aikaa kuin planeettamme on edes ollut olemassa ja täällä ihmisiä liikkunut.

    • Tarja

      Kirjoitat: ”koska evankeliumin sanat ovat hirvittäviä, en itse koskaan lankeaisi moisen solvauksen uskomiseen.”

      Mielestäni sinun olisi tarpeen miettiä, kuka sanoo ja kenelle. Miten ne jotka sanovat ja ne jotka kuulevat, molemmat kuuluvat samoihin juutalaisiin ihmisiin, joiden keskuudessa Jeesus opetti alkaen Galileasta eri puolilla maakuntaa virkaansa vihittynä rabbina synagogissa saarnaten ja opettaen, arkisen talonrakentajan työn mukana paikkakunnalta toiselle siirtyen.

      Sitten myöhemmin Jerusalemin temppelissä opettaen eli aikansa korkeimmassa juutalaisessa oppilaitoksessa opetusta jakaen – näin meidän aikamme professoreja tai akateemikkoja vastaten- ja niin suuria kuulijajoukkoja kooten, että muutamat toiset tulivat peräti kateellisiksi moisesta menestyksestä: ” Katsokaa, koko maailma juoksee hänen perässään!”

  7. En koskaan kehtaisi olla niin julkea, että veisin kristillistä kirjallisuutta juutalaisille, häpeän jo noiden kirjoitusten puolesta, joille ns. asiantuntijat ovat täysin sokeita.

    Tieteellinen teologinen kirjoitusten tukiminen ja niiden tulokset, eivät koskaan ole puolueettomia, niiden pitää palvellla kristillistä kirkkoa, joten luen niitä hyvin kriiittisellä silmällä, siitäkin huolimatta, että maallikona ja naisena, saisin halveksuntaa näkemyksistäni.

    Kauniilla sanoilla yritetään peittää se kuoppa, joka vain odottaa valheiden saavuttavan täyden mittansa ja kuten kaikki mikä ei palvele oikeudenmukaisuutta joutaa mennä, niin nekin menevät ja mitä jää jäljelle. Ehkä vain kysymys: ” Kuka oli tämä mies, joka järisytti maanpiirin. ” Enkä tarkoita tällä sinua, vaan erästä toista, häntä, jonka olette valjastaneet kantamaan teidän syntejä.

    • Tarja

      Väheksyt teologisen tutkimuksen puolueettomuutta.

      Oletko tietoinen että vuosituhannen vaihteen tienoilla meitä oli noin 60 eksegeettiä eli raamatunselitysopin tutkijaa, jotka kuuluimme Suomen Akatemian huippuyksikköön.

      Sanot lukevasi tieteellistä tutkimusta ”kriittisellä silmällä”. Oletko tietoinen että aito tutkimus edellyttää jo lähtökohdissaan aidosti kriittistä asennetta. Se ei kuitenkaan ole totuuden leimaamista valheeksi eikä valheen pitämistä totuutena omien mieltymystensä mukaisesti, vaan aidosti tutkimansa kohteen tarkastelua juuri tuon kohteen mittaamisen ja määrittelyn edellyttämin menetelmin.

      Toisin kuin näytät kuvittelevan, niin juuri raamatuntutkimuksessa sekä meidän kristittyjen että juutalaisten työ käy käsi kädessä. Olen jo aikaisemminkin kertonut miten eräässä tekstissä käsittelin Apostolien tekojen taustalla olevan historian kulun loogista linjaa apostolien kieli-ihmeestä Siinain vuoren ilmoitukseen Mooseksen aikana. Kuinka ollakaan vain muutamaa vuotta myöhemmin muuan Jerusalemin yliopiston Vanhan testamentin professori tuli luennoimaan meille Suomen Eksegeettisen seuran juhlaan. Minun ruotsiksi kirjoittamastani tekstistä riippumatta hän puolestaan kävi luennossaan läpi tuon saman loogisen historian kulun Siinain ilmoituksesta lähtien ja apostolien kieli-ihmeeseen päätyen.

      Näin siis olimme osoittaneet tuon loogisen historian kulun objektiivisen linjan toisistamme riippumatta, kumpikin toisiinsa nähden vastakkaisista päädyistä historian polun kulun kuvauksen alkaen, hän juutalainen ja minä kristitty. Tässä näyte osoittamaan, että epäluulosi eivät ainakaan tässä tapauksessa edesauta totuuden löytämistä.

    • Tarja

      Baabelin kuninkaasta Jesajan laulama pilkkalaulu on aikoinaan käynyt toteen. Babylon joka aikoinaan oli maailman suurin kaupunki, on vähitellen kuollut.

      Olen aikoinaan lukenut maineikkaan amorilaisten kuninkaan Hammurabin kuuluisan lain alkukielellä akkadiksi. Käytin sitä vertailumateriaalina omaan Liiton kirjan laista tekemääni tutkimukseeni.

      Hammurabi rakensi Babylonin, niin että siitä tuli merkittävä kaupunki.

      Nykyisin sen rauniot ovat mukana Maailmanperintöluettelossa, jota Unesco pitää yllä.

    • Tarja

      Kirjoitat: ”Kauniilla sanoilla yritetään peittää se kuoppa, joka vain odottaa valheiden saavuttavan täyden mittansa ja kuten kaikki mikä ei palvele oikeudenmukaisuutta joutaa mennä,”

      Blogissa käsittelemäni sunnuntain aihekin puhuu totuuden puolesta: ”Totuus ja harha”.

      Evankeliumin tehtävä on tuoda esiin totuus.

      Psalmit:

      51:8 Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka, ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden.

      Valheella on sekin paha puoli, että jos sitä alkaa käyttämään, niin lopulta ei muista mitä kaikkea on tullut valehdelluksi. Ja siitäkös meteli nousee!!!!

  8. Matias

    ”Kun liikutaan pätevän teologisen työskentelyn tasolla, niin silloin teemme tutkimusta yhteisrintamassa. Emme ole toinen toistamme vastaan, vaan toimimme yhteisessä rintamassa kaiken maailman tietämättömyyttä ja sen aiheuttamia ongelmia vastaan.”

    Mitä te siis tutkitte yhdessä? Ei se ole tutkimista jos te viette autokuormallisen kristillistä kirjallisuutta ja he sanovat ystävällisesti, että Jeesus oli aikansa älykkäin mies. Ettei tule riitaa.

    Miksi nuo tutkimustulokset eivät ole yltäneet kansan keskuuteen. Ei tietämättömyys sillä lähden, että tutkijat istuvat kammioissaan, kirjoittavat lausuntoja ja pistävät ne mappiin ja kaikki jatkuu kuten aikaisemminkin.

    • Tarja

      Kysyt: ”Miksi nuo tutkimustulokset eivät ole yltäneet kansan keskuuteen.”

      Sama huoli on ollut jo pitkään jokaisella, joka pyrkii pitämään totuutta esillä. Valitettavasti kaiken maailman huuhaaväitteet kyllä leviävät, kun ne näyttävät kutkuttavan vähemmän asioihin perehtyneitten mieltymyksiä omissa väärinkäsityksissään.

  9. Matias

    ”Miten kummassa saatat puhua näin typerää palturia julkisesti. Eikö sinulla ole mitään rajaa siinä, kuinka paljon pystyt vääristelemään meidän asenteitamme sekä minun että Valentinin. Tälla tavallako sinä suhtaudut parhaisiin perheystäviisi? Olenko minä mollannut sinun asennettasi sinun parhaisiin perheystäviisi? Miksi siis menet moista kirjoittamaan? ”

    Enhän minä tunne koko Vaentinia ja sinä syytät minua oikein olan takaa hänen puheidensa vääristelemisestä.

    • Tarja

      Eikö olisi viisasta olla puhumatta pahaa toisten perheystävistä. Enhän minäkään ole puhunut pahaa teidän perheenne parhaimpiin perheystäviinne kuuluvista. Vai muistatko minun tehneen niin?

      Kun ensimmäinen vaimoni sairastui jo yli 15 vuotta ennen kuolemaansa, niin moni muu läheisiin ystäviimme kuulunut ei enää pitänyt yhteyttä, kun vaimoni voimat eivät riittäneet säännölliseen kanssakäymiseen, vaan joutui hyvinkin usein sanomaan, ettei juuri tuolloin jaksa ottaa vastaan, vaikka sitten taas toisen kerran olisi ollut mielissäänkin näiden tapaamisesta. Valentinin perheen kanssa yhteydenpito kuitenkin säilyi noiden vaikeiden aikojenkin läpi. He ymmärsivät vaimoni sairauden aiheuttamat huolet.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25