Tontut hyväksytään, Jeesusta ei saisi mainita

Joulussa on niin paljon hyvää, että ihmettelen, miksi jotkut vastustavat sitä, siis joulun Sanomaa. Eihän joulun viettoa sinänsä juuri vastusteta, niitä joulun käärepapereita.

Jouluna olemme parhaimmillamme, täynnä hyvää tahtoa ja lähimmäisenrakkautta. Löydämme sisältämme paremman minämme.

Joulun idea ja se kaikki hyvä lähtee Jeesuksen opetuksista. ”Rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi.” Vietämme joulua Jeesuksen syntymäjuhlana.

Jälleen tämänkin joulun alla on käyty keskustelua siitä, saako kouluissa ja muilla julkisilla paikoilla puhua Jeesuksesta, saako laulaa Enkeli taivaan tai esittää seimikuvaelmaa.

Hänen vastustajansa ja kieltäjänsä hyväksyvät kyllä tontut ja joulupukin, mutta Jeesuksen nimeä ei saisi mainita, vaikka he eivät virallisesti pidä Häntä totena. Miksi vastustaa sellaista, ”mitä ei ole”?

Vai onko sittenkin niin, että he tietävät Hänen olevan olemassa, ja sen vuoksi vastustavat? Hyvä muodostaa kontrastin, jota on vaikea hyväksyä. Hyvä tuntuu pahalta? Sellaista vapaa-ajattelua.

Arvelen, että he ovat vähemmistö. Enemmistölle joulu ja Jeesus käyvät, vaikka uskonnon harjoittaminen olisi ohuttakin. Hyvä niin.

****

Joulun evankeliumi kertoo kuinka Jumala syntyy pieneksi lapseksi seimeen eläintallissa. ”Vähempi väkevyys ei riittänyt”, kirjoitti runoilija-teologi Anna-Maija Raittila.

Kedolla lammaspaimenet kuulevat tapahtumasta ensimmäisenä ja he lähtivät kiireesti Betlehemiin.
Lapsilla tuli olemaan keskeinen sija Jeesuksen opetuksessa ja kristinuskossa. ”Ellette tule lapsen kaltaiseksi…” Joulussa on jotain lapsellista, eikä se tarkoita heikkoa tai vähäistä, päinvastoin.

Arkkipiispa Tapio Luoma sanoi aatonaatonaattoiltana televisiossa (MTV3), että hengellinen ja maallinen ovat yhtä. Jumala tuli jouluna Jeesus-lapsen muodossa ihmiseksi, meidän keskellemme, maallinen ja hengellinen yhdistyivät.

Joulua ei voi digitoida, vaikka voin kirjoittaa joulublogin. Sellaista en lapsena olisi osannut edes kuvitella.

Nyt aikuisena tiedän, että joulupukki on olemassa. Joulu on meissä itsessämme ja läheisissämme elävä hyvä ihminen.

Tulkoon joulu on ollut yksi tämän joulunajan suosituimpia joululauluja. Tuossa Pekka Simojoen sanoittamassa ja säveltämässä laulussa onkin kaikki joulun keskeiset elementit.

Tulkoon rakkaus ihmisrintaan, silloin joulu luonamme on.

 

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Markku: ”Arvelen, että he ovat vähemmistö”. Ehkäpä juuri tästä arvelustamme, johtuu se että annamme vähemmistön päättää. Soini herätteli enemmistöä viisaasti päätöksen tekoon mukaan. Muutoin vähemmistö jyrää joulun todellisen sanoman, ennen kuin heräämme todellisuuteen. On hyvä pitää mielessä, että elämme jälki kristillistä aikaa ja sillä on oma vaikutuksensa.

  2. Jalava: ”Miksi vastustaa sellaista, ”mitä ei ole”?

    Eihän kukaan mitään sellaista vastusta, mitä ei ole. Kysymyshän on sellaisen varsin kyseenalaisen tiedon ja sen levittämisen vastustamisesta, joka ei täytä faktan vaatimuksia. Rapakon takaa tullut, varsin tunnettu muotitermi sellaisesta tiedosta lienee ”Fake news”.

    Jalava: ”Hänen vastustajansa ja kieltäjänsä hyväksyvät kyllä tontut ja joulupukin”

    Tosiasiat on pakko hyväksyä. Mitä tulee juuri tonttuihin ja joulupukkiin, niin niidenhän olemassaolon voi jokainen itse omin silmin todeta eritoten jouluaattoiltana siinä klo 18-20 tienoissa ainakin kaupunkiympäristöissä. Siihen aikaan on yleensä liikkeellä useampiakin pukkeja tonttuineen. Muina vuodenaikoina tonttuihin voi törmätä mm. eduskunnassa ja monissa valtionhallinnon erilaisissa tehtävissä. Itsekin olen monesti ollut todistamassa joulupukin ja tonttujen olemassaolon. Jeesusta en ole nähnyt koskaan.

    • Pettämätöntä logiikkaa, Kimmo! Onneksi Jeesuskin on siis totta, koska kirkoissa on jouluisin seimiasetelmia.

    • Sjöblom: ”Onneksi Jeesuskin on siis totta, koska kirkoissa on jouluisin seimiasetelmia.”

      Olen aina luullut, että se seimiasetelman Jeesus on vain eloton jumalankuva???

    • ”Olen aina luullut, että se seimiasetelman Jeesus on vain eloton jumalankuva???”

      -Eikö joulukuvaelma vastaa paremmin tuota rinnastusta joulupukkiin ja tonttuihin. Joulukuvaelmassa on usein, ainakin Vivamon Raamattukylässä, oikea elävä lapsi. Jos se siitä on kiinni.

    • Sari: ”ainakin Vivamon Raamattukylässä, oikea elävä lapsi. Jos se siitä on kiinni.”

      Jaa, no se on varmaan sitten se Jeesuksen uusi tuleminen. Kantsii varmaan ilmoittaa kaikkialle maailmaan, että Jeesus on ilmestynyt taas kerran uudelleen maanpäälle Lohjan Vivamossa.

      Hyvä matkailuvaltti ainakin, ellei muuta.

  3. Tontuissa ja kristinuskossa on olennaisia eroja. Tontut korkeintaan uhkaavat tuhmiluksia lahjojen menetyksellä, kristityt puolestaan ikuisella piinalla. Lisäksi joulupukki ja tontut eivät ole uskonto lainkaan.

    Jouluinnossa jää näköjään helposti huomaamatta, että kristityillä ei ole jouluun yksinoikeutta. Kukin muokkaa joulun mieleisekseen, eikä esim. minun perheeni joulunviettoon ole koskaan kuulunut uskonto. Kannattaa vilkaista tilastotietoa suomalaisten uskonnollisuudesta, niin joulunkin tilanne on helpompi hahmottaa.

    • ”Kannattaa vilkaista tilastotietoa suomalaisten uskonnollisuudesta”

      -Tilastotietoa on myös siitä kuinka suuri osa kansasta haluaa säilyttää juhlissa perinteiset laulut. Enkeli taivaan ja Suvivirren.

    • Joulupukin ja Jeesuksen erona on se, että joulupukki jakaa lahjoja vain kilteille lapsille, mutta Jeesus tuo anteeksiannon suurimpienkin roistojen ulottuville. Tietenkin joulupukki on satua (onneksi!) ja Jeesus on totta (onneksi!)

    • On siinä sekin ero ettäJeesus heittää tottelemattomat uskottomat lapset ikuiseen helvettituleen, mutta pukki antaa tuhmeliineille sentään vain pikkuisen risua kintuille…

    • ”Jeesus heittää tottelemattomat uskottomat lapset ikuiseen helvettituleen”
      ———-

      Joskus sitä on yrittänyt herätellä keskustelua siitä mitä kadotus lopulta on. Mutta kun ollaan niin kiinnytty tuohon tulijärvi-mielikuvaan, niin ei siitä kai sen kummempaa saa irti.

      Itse uskon, että kadotuksessa ihminen saa sen mitä on maan päällä eniten halunnut. Eikä ole onnellinen. Siinä joskus mainitsemassani 70-luvun Jeesus-sarjakuvassa asia ilmaistiin mielestäni hyvin: ”Ero Jumalasta polttaa sisintänne kuin tuli.”

    • Seppo

      Helvettiin heittää ihmisen omat synnit. Sen sijaan Jeesus pelastaa tuosta helvettiin joutumisen ahdingosta. Kannattaa siis ottaa Jeesus elämäänsä, jotta välttää omien päättömyyksiensä eli syntisyytensä aiheuttamasta piinasta taivaan ikuiseen iloon.

    • Roto, synnit eivät heitä ihmistä helettiin, synti ei ole jokin toimiva subjeti, vaan sen tekee Jumala, joka ihmiselle ansan asetti ja helevtin ansaanjoutuneidenenemmistölle valmisti:

      Matt 10:28 Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää h ä n t ä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa (apollymi) helvettiin (geenna).

      Tuo pelättävä HÄN on Matias Jumala, vai?

  4. Minun puolestani ihmiset saavat mieltää joulun ”Keskitalven juhlaksi”. On luonnollista juhlia kaamoksen päättymistä, ja liittää siihen omia perinteitä.

    Mutta kristillisten ja kristillispohjaisten perinteiden kammoamista en silti ymmärrä. Miksei joulujuhlissa voi olla tontut ja jouluenkelit ja seimiasetelma. Eivät kristityt ole vaatineet tonttujen poistamista koulujen joulujuhlista. Miksi perinteiset laulut ja seimiasetelmat pitäisi poistaa?

    • Ei meinaa jaksaa tätä jankutusta, mutta kerran vielä. Ei niitä haluta poistaa, vaan siirtää sinne, missä uskonnollisten menojen harjoittaminen on luontevaa. Mitä vikaa on siinä, että joulukuvaelmat ja vastaavat esitettäisiin kirkossa tai seurakuntatalolla?

      Mutta mitä tuosta riitelemään. Tekisitkö asiasta kansalaisaloitteen? Jos eduskunta sitten päättää, että kristilliset menot kuuluvat pakollisina koulunkäyntiin, alistun siihen.

    • ”Ei niitä haluta poistaa, vaan siirtää sinne, missä uskonnollisten menojen harjoittaminen on luontevaa.”

      -Nyt sinä saivartelet. Tarkoitin tietenkin, että joidenkin mielestä ne pitäisi poistaa sieltä missä joulujuhlia yleisesti vietetään. Kuten kouluista.

      Ja mikä sinä olet sanomaan, että ne eivät ole siellä luontevia. Kyllä niihin ihan luontevasti on suhtauduttu koko sen ajan kun olin koulussa. Joillekin ne aiheuttavat epämukavuuden tunnetta, mutta ei siitä pidä tehdä yleistä sääntöä.

      Siksi onkin mielekkäämpää kysyä jokaiselta, jota ne jotenkin kiusaavat, että mikä niissä on niin vaikeaa ja hermostuttavaa?

      Je en aio tehjdä kansalaisaloitetta vaan keskustella. Miellät sen ehkä ”jankutukseksi”, koska et voi käsittää että jollekin, ateistillekin, ja muslimeille yms ehkä jopa useimmille, ne eivät ole ongelma.

    • Tarkennuksena vielä, että se, että jossain on seimiasetelma tai kuvaelma, ei ole mitään ”uskonnollisten menojen” suorittamista. Kuten ei ”Enkeli taivaan” -virren laulaminenkaan.

      Joulujuhlissa ne ovat sitä ainoastaan henkilökohtaisella tasolla, jos ovat.

    • Keskustelu on hyvä, mutta toiminta muuttaa asioita tehokkaamin. Ihmisten haluamisista kertoo hyvin se, millainen kehitys on viime vuosina ollut. Pääkaupunkiseudulla uskonnollisesti sisällöstä on monissa kouluissa luovuttu, tai ainakin sitä on vähennetty. Satun tietämään, että näin on tilanne muuallakin Suomessa. Pikkupaikkakunnilla varmasti pidetään vanhoista perinteistä tiukimmin kiinni.

    • Nyt ollaan mielestäni asian ytimessä. Ehdottakaa ihmeessä kouluissanne, että vaikka vuorovuosin esitetään joulukuvaelmaa, islamilaisia tarinoita, vanhaa suomalaista kansanuskoa, mormonien jänniä juttuja, L. Ron Hubbardin nerokkaita kertomuksia, hindujumalien seikailuja, jne.

      Minulla ainakaan ei olisi mitään tuollaista vastaan. Sillä olisi varmasti arvokas kasvattava vaikutus uskontoihin suhtautumiseen.

    • Tonttujen taustana on keskiaikaiset kaivosmiehet,jotka olivat matalien kaivoskäytävien takia lyhytkasvuisia, ja koputtelivat ruokaa ja yösijaa etsiessä ihmisen ikkunoihin. Kaivoslakki oli nykyinen tottulakki. Vrt Lumikki ja 7 kääpiötä…

    • Satujen kääpiöt piippalakkeineen ovat varmaankin aikoinaan sekoittuneet mielikuvaan tontuista. Ne ovat alunperin kotien suojelushenkiä, joille uhrattiin juhlaruokia. Näin ne pysyivät suopeina ja pitivät talon menestyksestä huolta.
      Mitä Joulupukin esikuviin tulee, olen miettinyt, millainen perinteen ketju voisi kulkea pukinsarvisesta luonnonhenki Panista mahdollisesti pirujen kautta ensin Nuuttipukkiin ja sitten jouluun. Olkisia vuohipukkejahan käytetään vieläkin joulukoristeina.

    • ”Minulla ainakaan ei olisi mitään tuollaista vastaan. Sillä olisi varmasti arvokas kasvattava vaikutus uskontoihin suhtautumiseen.”
      —–

      -Hyvä jos näin on…

      Kun veljenpoikani kävi aikoinaan koulua Lontoossa, siellä oli käytäntö, että kaikkien uskontojen juhlat pidetään. Eikä mitään piilotella. Hyvä käytäntö, mielestäni.

      Mutta se, että Suomen joulussa ja koulujen joulujuhlissa on esillä jouluevankeliumi, on perinne, johon voi suhtautua kuten kauniiseen legendaan, jos ei usko. Ei se ole uskonnonharjoittamista, jos ei siitä sellaista itselleen tee, vaan perinne.

      Siis tätä juuri en ymmärrä. Jos ei usko, miksi ihmeessä joulukertomusta ei voi pitää mytologiana ja suhtautua siihen kuten mytologiaan. Jos sen väitetään olevan sellainen?

      Se on kuitenkin kertomus, josta saa irti taiteellisesti, kuvallisesti, visuaalisesti, draamallisesti, musiikillisesti, runollisesti jne, vaikka mitä. On tehty upeita lauluja, joita ei saisi enää laulaa ja opettaa kouluissa. Eli tavoite on, että niitä ei enää edes tunneta muualla kuin kristillisissä piireissä?

      Näinkö?

    • ”Mutta se, että Suomen joulussa ja koulujen joulujuhlissa on esillä jouluevankeliumi, on perinne, johon voi suhtautua kuten kauniiseen legendaan, jos ei usko.”

      Tietenkin voi, ja niin siihen useimmat suhtautuvatkin (kauneus yms. on toki makuasia). Tästä ei kuitenkaan seuraa, että joulukuvaelmaa olisi esitettävä kouluissa. Monissa kouluissa siitä onkin jo luovuttu, eikä kenellekään ole aiheutunut haittaa. Jos kuvaelma on jollekin välttämätön, hän varmasti löytää sen uskonnollisesta yhteisöstään tai vaikka telkkarista.

    • Ei sitä joulukuvaelman esittämistä olisikaan fiksua vaatia jos se olisi uusi juttu. Mutta kun se on perinne miksi siitä halutaan päästä eroon.. Siis eihän se ole välttämätön mutta perinteiset joululaulut. Joissa jotain tästä mainitaan.. Ne jotka liittävät sukupolvet yhteen, luovat muistoja ja tunnelmaa. Siis asia tuntuu olevan jotenkin vaikea ja vastustettava. Sitä en ymmärrä että miksi..

    • Siis joillekin tuntuu olevan ongelma.. Kuitenkin kauneimmat joululaulut, suvivirsi-tapahtumat ja erittäin uskontosävytteinen joulurauhan julistus keräävät väkeä. Te joille uskontoon viittaaminen joulujuhlassa on ongelma, onko ongelma siinä että jotkut uskovat? Jos tarinaa pidettäisiin hengissä tarina kuten Prometheus- leireillä, olisiko sitten ok?

    • Sari: ” Ne jotka liittävät sukupolvet yhteen, luovat muistoja ja tunnelmaa. ”

      Tässä olen Sarin kanssa oikeastaan aika lailla samaa mieltä (taitaa olla ensimmäinen kerta Kotimaa 24 historiassa). Lienenkö sitten vain sitä sukupolvea, joka on käynyt koulunsa uskonnolle suotuisimpana aikana. Ei minulla ole koskaan ollut mitään Suvivirttä ja Enkeli taivasta vastaan ja kauneimmat joululaulut olen käynyt vetäsemässä jouluisen tunnelman nostatuksen vuoksi jo monina jouluina.

      Uskokoon ken uskoo, me vanhat änkyräjumalattomat fiilistellään.

      Hyvää joulua joka tapauksessa jokaiselle.

    • Virret ja kuvaelmat ovat kristillistä perinnettä. Kun kristinuskon merkitys vähenee, tilalle tulee muita perinteitä. Minunkin perheelläni on omat, uskonnottomat, meille tärkeät jouluperinteet. Minusta tilanteen voi nähdä niinkin, että kristinuskolla menee vielä yllättävän hyvin kouluissa ja päiväkodeissa. Uhriutuminen on turhaa ja huvittavaa.

    • Kiitos Kimmo. Ja samoin hyvää joulua. Ja Risto kuka tässä uhriutuu? Ei tässä muuta kuin ihmetellään miksei kaikilla ateisteilla voi olla yhtä fiksu asennoituminen joululauluihin kuin Kimmolla. Siis yhden kerran olen kuullut ateistiperheestä joissa johdonmukaisesti suhtauduttiin Raamattuun satukirjana. Siis luettiin sitä lapsille iltasatuja.

    • Marmatetaan, että miksi kaikkeen kristilliseen suhtaudutaan hirveän vihamielisesti, miksi ei suvaita, miksi ei ole tilaa. Samaan aikaan kristillisyys on kannatukseensa nähden todella runsaasti edustettuna ja esillä. Muitakin sanoja löytyy, mutta minusta uhriutuminen kuvaa tilannetta hyvin.

      Hyvää ja rauhallista joulua!

    • Kuule, tuo uhriutuminen on ihan omassa päässäsi. Jos joku mielestäsi näin käyttäytyy, voit tiedustella henkilökohtaisesti miksi.
      Minäkään en haluaisi puhua tässä yhteydessä tilastoista vaan miksi esim juuri sinä et halua että perinteisiä joululauluja tai seimikuvaelmia olisi koulun joulijuhlissa. Mikä on ongelma ja mikä siinä vaivaa? Siis miksi siitä pitää marmattaa.

      Siis minä henk koht ihan vain ihmettelen kun ihmettelen kaikkea muutenkin 🙂

      Mutta hyvää joulua vain. Muuten, eilen satuin näkemään Tv:stä putous-suosikkihahmoni Aina Inkeri Ankeisen spesiaaliohjelman ,jossa oli sketsi jouluevankeliumista. Maria, joosef, mälsä majatalonpitäjä ja tietäjät. Ihan hauska mielestäni. Onko sinun toiveesi, että tulevaisuudessa normi-sekulaarikansa ei ole kuullutkaan tuota kertomusta??

      Mitä jos olisi seölainen diili, että tällaiset perinteet kuuluvat asiaan tiettynä sesonkina ja niistä saa sitten vääntää myös vitsiä.

    • Uhriutumisesta: luehan vaikka tämän blogin otsikko ja mieti uudelleen.

      Kuvaelma ei ole minulle ongelma. Eikös ongelma nyt selvästi ole niillä, jotka valittavat uskonnon joutuneen ahtaalle? Itse en tuota usko; kuten sanottua, uskonto näkyy Suomessakin erittäin paljon. Ei myöskään liene olemassa maita, joissa uskontoja voisi vapaammin harjoittaa.

      Omasta perheestäni tiedän, että ilman uskonnollisia perinteitä pärjää. Kun näiden perinteiden rooli kouluissakin vähenee, voinee päätellä, että tämä pätee yleisestikin.

  5. Toimittaja Kari Pyrhönen haastoi arkkipiispa Tapio Luomaa blogistin mainitsemassa Uutisextrassa aika tavalla. Tyyli kuitenkin säilyi ja kokonaisuus vaikutti mielestäni molemmin puolin aidolta, sillä studiossa käytiin hetkittäin vuoropuhelua ilman käsikirjoitusta.

    Minä pidin näkemästäni ja kuulemastani. Joku muu voi nähdä haastattelun toisin silmin. Uutisextran kyseinen jakso (22.12.2018 klo 19.10) on katsottavissa MTV:n verkossa ainakin vielä jonkin aikaa myös ilman kirjautumista, kunhan ei harmistu mahdollisesti katsottaviksi arvottavista mainoksista.

    Juuri nyt ohjelmatiedoissa lukee ”Uutisextra. Uutisexrassa vieraana arkkipiispa Tapio Luoma” (https://www.mtv.fi/sarja/33001032) tai (https://www.mtv.fi/sarja/33001032/1028059).

  6. Markku

    Kiitos hyvästä jutustasi.

    Meidän pitäisi päästä pois nykyisestä ateistien ahdasmielisestä orjuudesta ja rohkeasti tuoda esiin uskomme kaikessa julkisessa yhteiskunnassamme. Kirkkomme on julkisoikeudellinen yhteisö ja siksi sille kuuluu yhteistyö kaiken julkisen elämän kanssa yhtä näkyvästi ja julkisesti kuin kaikesta muustakin julkisen sektorin toiminnasta ilman että ateistien ahdasmielisyys saa panna pienintäkään raahajarrua yhteiskuntamme vapaan elämän rajoittamiseksi.

    • Yhteistyö on ihan jees minustakin. Kun mennään käännytys- ja palvontatyön puolelle, ei enää ole kysymys yhteistyöstä.

    • Roto: ”Meidän pitäisi päästä pois nykyisestä ateistien ahdasmielisestä orjuudesta ja rohkeasti tuoda esiin uskomme kaikessa julkisessa yhteiskunnassamme. ”

      Mission impossible.

      Joskus menneessä ajassa, pari sataa vuotta sitten oli vielä mahdollista, kun uskoon pakotettu rahvas oli vielä oppimatonta ja manipuloitavissa uskomaan ihan mihin tahansa henkiin, helvettiin, tonttuihin tai kummituksiin.

    • Kimmo

      Mielestäni väitteesi sisältää kummallisen olettamuksen, kun kuvittelet että muka tiedon lisäys vähentäisi evankeliumin voimaa.

      Kysymyshän on aivan päinvastaisesta todellisuudesta. Vasta aito Jumalan kunnioitus avaa ihmisen näkemään koko olemassaolon syvyyden ja laajuuden täydessä voimassaan kun on voinut heittää syrjään ateismin ahtaat vossikkalaput silmiltään.

    • Roto: ”heittää syrjään ateismin ahtaat vossikkalaput silmiltään”

      Herra Roto tuntuu elävän vielä vahvasti menneen ajan vossikoiden maailmassa. Pakko sen verran valistaa, että kirkon vaikutusvalta nyky-yhteiskunnassa on jo +-0 eli suomeksi sanottuna ympyriäinen nolla.

      Onneksi.

  7. Roto, synnit eivät heitä ihmistä helvettiin, synti ei ole jokin toimiva subjekti, vaan subjekti on Jumala, joka ihmiselle ansan asetti ja helvetin ansaanjoutuneiden enemmistölle valmisti:

    Matt 10:28 Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää h ä n t ä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa (apollymi) helvettiin (geenna).

    Tuo pelättävä HÄN on Matias Jumala, vai?

Markku Jalava
Markku Jalava
Olen kirkosta, historiasta, kulttuurista ja yhteiskunnasta (muun muassa) kiinnostunut toimittaja-viestintäpäällikkö. Virasta irti, mutta luottamustehtävissä jatkan innolla, ja kirjoittamista. Olen kirkkovaltuutettu ja kirkkoneuvoston jäsen Nurmijärven seurakunnassa sekä ex-kirkolliskokouksen jäsen. Kokemusta on suntionkin tehtävästä.