Suvivirsi ei ole pakollinen

Oikeusasiamies on pohtinut asiaa ja selvitetään poistuuko joku Suvivirren ajaksi juhlasta ja pitääkö joulukirkkoon mennä jokaisen oppilaan. Toiset naureskelevat kanteluita tekeville, toiset ymmärtävät. Jotkut ymmärtävät miksi Jehovan todistaja saa jäädä pois koululaisjumalanpalveluksesta, mutta eivät suo samaa ymmärrystä uskonnottomille. Joku muistaa, ettei Suomessa ole muuria valtion ja uskonnon välillä, eli koulujen hartaudet ovat edelleen sallittuja.

Tässä kaikessa unohtuu yksinkertainen asia: koulun ei tarvitse järjestää uskonnollisia menoja.

Koululaisjumalanpalveluksen voi yksinkertaisesti jättää pitämättä. Sen sijaan voi vaikkapa opettaa matematiikkaa. Ja jos haluaa, voi vaikka syksymmällä matematiikan tunneista nipistää osan koulun syysjuhlaan. Jos Suvivirsi on se olennainen juttu, voi sen tilalle ottaa suvilaulun, ja joululaulujahan on vaikka miten paljon ilman uskonnollisia viittauksia.

Se, mitä laki vaatii, on yksinkertaisesti oppilaan uskontokunnan mukainen opetus, jos samaa uskontoa tunnustavia on kunnan alueella kolme. Vastaavasti pakollista on tavallinen historian opetus, ei keskiaikaan sijoittuvan roolileikin järjestäminen. Ja koska kristinuskon sisältöön uskovia on selvä vähemmistö jo suomalaisista yhteensä saati nuoremmista ikäluokista, on jumalanpalvelus todella enemmistölle roolileikkiin verrattava.

 

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Laiskana opettajana tietysti mulle sopisi sellainen kalenteri, jossa huomioitaisiin kaikkien uskontojen pyhät ajat, tulisi paljon enemmän lomapäiviä…

    Kellepä ei:)
    Laiskana opettajana varmasti tiedätkin, miten kristilliset juhlapyhät onnekkaasti sattuivat samoihin aikoihin kuin pakanalliset;)

    Oliskohan kuitenkin tehokkaampaa yhteiskunnan kannalta antaa uskonnollisten tahojen hoitaa oma opetuksensa ja hoitaa koulussa muut kuin uskomusasiat?

  2. Aikoinaan kyllä kävi niin, että Johannes Kastajan päivä osui keskikesän juhlaan ja Jeesuksen syntymäjuhla taas keskitalveen… toisaalta sille, että niillä on puoli vuotta eroa, on ihan raamatulliset perusteet Luuk.1:36.

    Ajattelin kuitenkin tätä nykyajan kalenteria. Nytkin voisi jäädä huoletta ramadanille, eikä tarvisi mennä maanantaina luokkaa siivoamaan

    Missään maailmankolkassa tuskin löytyy katsomusasiatonta yhteiskuntaa. Siksi niiden käsittely kuuluu koululle siinä kuin historian, biologian ja vaikkapa musiikinkin asiat. Ellen sortuisi fraseologiaan, sanoisin, ettei mikään inhimillinen voi olla koululle vierasta.

  3. Niin ja tuosta Jumalan tahdon toteutumisesta historiassa: rippikoululaisille olen aina opettanutkin,että ”History is His story”.

    Ja vielä, kun innostuin: kirkollisten juhlien osuttaminen paikallisiin metsästysjuhliin katolisella ajalla on johtanut siihen, että yhäkin meillä on saduissa ”jänöjusseja” (Juhannuksen aikaan sijoittunut jäniksen metsästys) ja ”Mikko Repolaisia” (Mikkelin päivän aikainen ketunmetsästys).

  4. Riston ” Oliskohan kuitenkin tehokkaampaa yhteiskunnan kannalta antaa uskonnollisten tahojen hoitaa oma opetuksensa ja hoitaa koulussa muut kuin uskomusasiat?

    Tuo ei oikeastaan ole enää mahdollista. Suomi on monikulttuurinen maa. Otetaan esimerkiksi pakolaislapsi vanhempineen, joka olisi integroitava yhteiskuntaan ja samalla voitettava vanhempien luottamus. Tässä on uskonnonopetus yksi hyvä keino. Käytännössä tuohon nuo varmaan tähtäävätkin, mutta toivottavasti nuo pippalo herrat eivät saa paljon tuhoa aikaan. Itse oman vakaumukseni pohjalta pidän tämän aineen opetusta vain välineenä kotouttamiseen.. Nämä vanhemmat ovat tietysti erimieltä ja sen siedän. Kukahan vakavissaan haluaisi, että se jäisi vain uskonnollisten tahojen varaan?

  5. Kun nyt alettiin Eliaksen kanssa tästä asiasta vääntää, niin vielä lainaus, joka aika tarkkaan kertoo minunkin tunnoistani kristinuskoa kohtaan:

    ”I will tell you what you did with Atheists for about 1500 years. You outlawed them from the universities, or any teaching careers, besmirched their reputations, banned or burned their books or their writings of any kind, drove them into exile, humiliated them, seized their properties, arrested them for blasphemy. You dehumanized them with beatings and exquisite torture, gouged out their eyes, slit their tongues, stretched, crushed or broke their limbs, tore off their breasts if they were women, crushed their scrotums if they were men, imprisoned them, stabbed them, disemboweled them, hung them, burnt them alive. And you have nerve enough to complain to me that I laugh at you”
    Madalyn Murray O’Hair

    His Story, todellakin. On se vaan jännä mitä kaikkea on aikojen kuluessa tämänkin lempeän ja rakastavan jumaluuden nimissä tehty.

  6. ”On se vaan jännä mitä kaikkea on aikojen kuluessa tämänkin lempeän ja rakastavan jumaluuden nimissä tehty.” Mitäpä ihminen ei olisi tehnyt toiselle milloin minkäkin ’ehdottoman totuuden’ nimissä? Onko ateismilla sen puhtaammat paperit? Fanaattisuus on vaarallista riippumatta siitä, mitä asiaa se ajaa.

  7. Risto Korhosen siteeraama Madalyn O’Hair kertoo siitä kauheasta historiasta, minkä on saanut aikaan vallan ja mammonan himo. Me, jotka uskomme, että on todellakin olemassa saatanallisia voimia ja hyvyyden voimia, joudumme tunnustamaan ihmisen taipumuksen palvoa pimeyttä ja pahuutta vaikka suumme hokisi ”herraherraa”. Se on epäonnistumisen historiaa, jonka entistä kiihkeämmin pitäisi vetää meitä lähemmäs kristinuskon todellista ydintä.

    On hyvä, että ateistit muistuttavat kristittyjä heidän puutteellisesta vaelluksestaan historiassa ja nyt. Eri asia on, että ateisteilla ei ole tarjota tilalle muuta kuin tyhjyyttä.

    Ja Jori: sanot, että vapaa-ajattelijat kannattavat uskonnonvapautta. No, kuten joku mainitsikin, se on Suomessa toteutunut. Minusta ”vapaa-ajattelijat” ajavat vapautta uskonnosta ja sehän on sama asia kun ajaisitte vapautta syksyn saapumisesta tai nälän tunteen nousemisesta. Vielä kun ajaisitte sen inhimillisen tyhjyyden tunteen poistamista, jonka aiheuttaa 14-vuotiaan koiran kuolema, voisin liittyä teihin, ”vapaa-ajattelijat”.