Suojelusenkeli

Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa. Sillä Ihmisen Poika on tullut pelastamaan sitä, mikä on kadonnut. (Matt. 18:10-11) Herran enkeli asettuu niiden ympärille, jotka häntä pelkäävät, ja pelastaa heidät. (Ps. 34:8)

Suojelusenkeli

Miksi Jumalalle ovat tärkeitä ja rakkaita, kadonneet, maailman murjomat, köyhät, sairaat ja syntiset?

Miten suojelusenkeli voi puuttua tapahtumien kulkuun?

Mitä tehtäviä Jumalan enkeleillä on?

Miksi erityisesti pienet lapset ovat Jumalalle kallisarvoisia?

Jeesus sanoi: ”Joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen” (Matt. 18:6); miksi Jeesus Kristus käyttää näin voimakkaita sanoja?

Mitkä asiat erottaa Jeesuksen Kristuksen Jumalan enkeleistä?

Miksi enkeleitä ei saa palvoa tai rukoilla?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Mitkä asiat erottaa Jeesuksen Kristuksen Jumalan enkeleistä?

    Jeesus on Kristus, Jumalan ainoa Poika; tosi Jumala, iankaikkisuudessa Isästä syntynyt ei luotu; Jeesus Kristus tosi ihminen, syntyi ihmiseksi neitsyt Marjasta; enkelit on Jumala luonut ja he palvelevat Jeesusta Kristusta.

    Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: ”Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin”; ja taas: ”Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani”? Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: ”Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit.” Ja enkeleistä hän sanoo: ”Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi”; mutta Pojasta: ”Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka. Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi.” Ja: ”Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja; ne katoavat, mutta sinä pysyt, ja ne vanhenevat kaikki niinkuin vaate, ja niinkuin vaipan sinä ne käärit, niinkuin vaatteen, ja ne muuttuvat; mutta sinä olet sama, eivätkä sinun vuotesi lopu.” Kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: ”Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi”? Eivätkö he kaikki ole palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä? (Hepr. 1:5-14)

  2. Athanasioksen tunnustus

    Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.

    Edellä olevaan en voi yhtyä, en löydä sitä ollenkaan Raamatusta etenkään evankeliumeista.

    Jeesus selkeästi Sanoo:” Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.” (Matt. 7:21)

    • Ari, kiitos kommentista. Me uskomme ja palvomme ainoastaan Jumalaa, jolla on kolme personaa; Isä Jumala, Poika Jumala ja Pyhä Henki Jumala. Tämä uskontunnustus on tärkeä ja on hyvä olla esillä, kun keskustellaan enkeleistä. Ainoastaan Jumalaa me rukoilemme ja palvomme, mutta enkelit ovat vain Jumalan palvelijoita, jotka ovat myös meitä varten luotuja.

  3. Juha Heinilä, kuinka minun käy kun en usko ko uskontunnustuksen mukaan, koska se on Raamatun sanan vastainen tietyiltä osin???

    Entä uskotko sinä sen vakaasti, esim seuraavan:

    ”…….
    Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.

    Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua!”

    • Ari, toki uskon kaiken, mitä kolmessa uskontunnustuksessa on, myös lainaamasi kohdan. Viimeisellä tuomiolla avataan tekojen kirja, josta selviää, mitä kukin on tehnyt ja meidät tuomitaan tekojemme mukaan. Omien tekojemme perusteella ansaitsemme ainoastaan iankaikkiset Helvetin tulet. Onneksi on Jumalan armo suuri. Jeesus Kristus täytti lain ja teki kaikki hyvät teot. Kaikki ne, joilla on nimi elämän kirjassa välttyvät siitä tuomiosta, jonka omilla teoillamme olisimme ansainneet ja pelastumme ja pääsemme Taivaaseen. Kaikki Jeesuksen Kristuksen omat pääsevät Taivaaseen.

      Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt. Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan. Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen. (Ilm. 20:11-15)

  4. Juha Heinilä, seuraava lause sisältää selkeän sanoman:

    ”Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.”

    Ei siinä ole mainitsemaasi:

    ”Onneksi on Jumalan armo suuri. Jeesus Kristus täytti lain ja teki kaikki hyvät teot. Kaikki ne, joilla on nimi elämänä kirjassa välttyvät siitä tuomiosta, jonka omilla teoillamme olisimme ansainneet ja pelastumme ja pääsemme Taivaaseen. Kaikki Jeesuksen Kristuksen omat pääsevät Taivaaseen.”

    Siis mitä on vakaa usko ko uskontunnustukseen, voiko siihen lisätä tai poistaa jotain???????

    • Ari, uskon kohde on kolmiyhteinen Jumala; Isä, Poika ja Pyhä Henki. Meidän suurin hyvä teko on usko Jumalaamme Herraan Jeesukseen Kristukseen, eikä siitäkään me voida ottaa itsellemme mitään kunniaa, koska uskommekin on armoa ja Jumalan lahjaa.

    • Ari, suun tunnustuksella Jumalaan pelastutaan.

      Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. Sanoohan Raamattu: ”Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään.” (Room. 10:9-11)

  5. Juha Heinilä, otat esille ”toisen” tien pelastukseen kuin sen mitä olet aiemmin esittänyt eli mainitun ”uskontunnustuksen”, voitaisiinko nyt käsitellä ko uskontunnustus ensin eli onko se ”oikea tie” pelastukseen vai ei????
    Eli jos uskoo ”vakaasti” sen mukaan niin pelastuu tai jos ei usko niin joutuu kadotukseen????

    • Ari, kiitos kommenteista. En ole tuonut mitään uutta. Kristuksen kirkon oppi ei ole mihinkään muuttunut. Mitään uutta tietä ei ole. Ainoastaan sama vanha ikivanhainen tie on Taivaaseen, johon kaikki pyhät ovat kautta aikojen uskoneet.

      Mitä Kristuksen kirkon yhteisissä uskontunnustuksissa on sellaista, johon sinä et usko? Uskotko, että Jeesus Kristus on Jumala? Uskotko, että Pyhä Henki on Jumala? Uskotko, että Isä on Jumala?

  6. Juha Heinilä, olen jo tuonut esille etten usko että Jumala ja Jeesus ovat samanarvoisia eli Jumala on kaiken ylin, toisaalta ko uskontunnustuksen ”pelastusoppi” on täysin väärä eli että muka uskomalla ”vakaasti” ko tunnustuksen mukaan voi pelastua ja toisaalta jos ei niin joutuu kadotukseen, en usko tähänkään.

    Ihmis kirjoituksia joilla ei pelastuta.

    • Ari, uskotko, että Jumalan Poika on iankaikkisuudessa Isästä syntynyt? Vai onko Jumalan Poika sinulle pelkästään Isän luomisteko? Onko Jeesus sinulle vain ihminen, muttei tosi Jumala?

    • Ari, minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumala, Isästä Jumalasta iankaikkisuudessa syntynyt, tosi Jumala tosi Jumalasta. Ihmiseksi Jeesus Kristus syntyi neitsyt Mariasta, niin kuin se kirjoitettu on, niin se myös paikkansa pitää. Jeesus Kristus on tosi Jumala ja tosi ihminen. Harhaoppia on luulla, että Jeesus Kristus on luotu tai että kirkkaudessa Jumala Jeesus Kristus olisi alempiarvoinen kuin Isä Jumala. Täällä ihmisenä vaeltaessa Jeesus Kristus oli luopunut siitä vallasta, joka Hänellä oli kirkkaudessa ja on nyt kirkkaudessa. Onko Jeesus Kristus sinulle Herra, iankaikkinen Jumala?

  7. Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin.
    Sillä hän, joka on sanonut: ”Älä tee huorin”, on myös sanonut: ”Älä tapa”; jos et teekään huorin, mutta tapat, olet lainrikkoja.

    Puhukaa niin ja tehkää niin kuin ne, jotka vapauden laki on tuomitseva.

    Sillä tuomio on laupeudeton sille, joka ei ole laupeutta tehnyt; laupeudelle tuomio koituu kerskaukseksi.
    Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?
    Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla
    ja joku teistä sanoo heille: ”Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne”, mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?
    Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.

    Joku ehkä sanoo: ”Sinulla on usko, ja minulla on teot”; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
    Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.

    Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?

    Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
    Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi; ja niin toteutui Raamatun sana: ”Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi”, ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.

    Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.

    Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
    Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut. Jaak.2.

    Tuossa on yksi kiistellyimpiä Raamatun kohtia. Mutta sen sanoma on yksinkertainen:

    ”Usko ilman tekoja on kuollut, niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut.”

    Kysyn, onko joku nähnyt elävää ihmistä, joka ei hengitä? Sellaista ei ole. Samoin ei myöskään voi olla sellaista uskoa, jossa ei olisi tekoja. Tämän totuuden käsittäminen on pitäisi olla kaikille Kristityille selvää. Usko siis vaikuttaa aina tekojen mukana ja se luetaan vanhurskaudeksi uskon mukaan. Miten tämä voi olla epäselvää?

    Kun me kohtaamme ihmisiä ja elämme omassa yhteisössämme, niin me suhtaudumme laupiaasti ja armollisesti kanssa ihmisiin, autamme apua tarvitsevia parhaan kykymme mukaan ja olemme lähimmäisiä niin vieraille, kuin tutuille. Emme ole tuomareina toisillemme, vaan kaikessa pyrimme edistämään Kristuksen tuntemista ja rauhaa, sopivalla ja sopimattomalla ajalla, niin silloin meissä vaikuttava usko toimii juuri kuten Jaakob tässä kirjeessä osoittaa.
    Emme suosi rikkaita köyhän edellä, emme tunne ketään ihmistä lihan mukaan, vaan kohtelemme kaikkia laupiaasti kuten Kristus on kohdellut meitä, vaikka olemme maailman suurimpia syntisiä.

    Usko, joka katsoo sivusta, kun lähimmäistä sorretaan, on turhaa, sillä kaltaistasi ihmistä varten on kätesi sinulle annettu. Kristus tuli palvelemaan ja pelastamaan meitä ja rakasti meitä, antamalla syntimme anteeksi Itsensä kautta.

    Minkä sinä voit Jumalalle antaa teoillasi? Hänelle, joka antanut sinulle kaiken, mitä olet saanut. Eikö ole antanut, että voisit kaltaistaisi ihmistä auttaa, kun hän apua tarvitsee?

    Onko niin, että, jos et voi teoillasi vaikuttaa Jumalan suosioon ja siihen, miten Jumala sinuun suhtautuu, niin on lopulta sama mitä teet?
    Ei ihmisen syntiä oteta pois omien tekojemme tähden, vaan Jumalan tekojen tähden, sillä Jumala on rakastanut ensin meitä, että me voisimme rakastaa toisiamme. Jos emme rakasta ja välitä toisistamme, niin meidän uskomme yhtä tyhjän kanssa ja Jumalan Sanat ovat pudonneet kalliolle.

    ”Pidätkö sitä oikeutena, sanotko sitä vanhurskaudeksi Jumalan edessä, että kysyt, mitä se sinua hyödyttää: ’Hyödynkö siitä sen enempää, kuin jos syntiä teen?’
    Siihen minä vastaan sinulle sekä ystävillesi, jotka luonasi ovat.
    Luo silmäsi taivaalle ja näe, katsele pilviä, jotka ovat korkealla pääsi päällä.
    Jos sinä syntiä teet, mitä sillä hänelle teet; ja vaikka sinulla paljonkin rikoksia olisi, mitä sillä hänelle mahdat?
    Jos olet vanhurskas, mitä sillä hänelle annat, tahi ottaako hän mitään sinun kädestäsi?
    Ihmistä, kaltaistasi, koskee jumalattomuutesi ja ihmislasta sinun vanhurskautesi.

    Sorron suuruutta valitetaan, huudetaan apua suurten käsivartta vastaan,
    ei kysytä: ’Missä on Jumala, minun Luojani, joka yöllä saa viriämään ylistysvirret,
    joka opettaa meille enemmän kuin metsän eläimille ja antaa meille viisautta enemmän kuin taivaan linnuille?’ Job 35

    Jeesus sanoo: ”Sentähden taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka vaati palvelijoiltansa tiliä.

    Ja kun hän rupesi tilintekoon, tuotiin hänen eteensä eräs, joka oli hänelle velkaa kymmenentuhatta leiviskää.
    Mutta kun tällä ei ollut, millä maksaa, niin hänen herransa määräsi myytäväksi hänet ja hänen vaimonsa ja lapsensa ja kaikki, mitä hänellä oli, ja velan maksettavaksi.
    Silloin palvelija lankesi maahan ja rukoili häntä sanoen: ’Ole pitkämielinen minua kohtaan, niin minä maksan sinulle kaikki’.

    Niin herran kävi sääliksi sitä palvelijaa, ja hän päästi hänet ja antoi hänelle velan anteeksi.
    Mutta mentyään ulos se palvelija tapasi erään kanssapalvelijoistaan, joka oli hänelle velkaa sata denaria; ja hän tarttui häneen, kuristi häntä kurkusta ja sanoi: ’Maksa, minkä olet velkaa’.

    Niin hänen kanssapalvelijansa lankesi maahan ja pyysi häntä sanoen: ’Ole pitkämielinen minua kohtaan, niin minä maksan sinulle’.
    Mutta hän ei tahtonut, vaan meni ja heitti hänet vankeuteen, kunnes hän maksaisi velkansa.

    Kun nyt hänen kanssapalvelijansa näkivät, mitä tapahtui, tulivat he kovin murheellisiksi ja menivät ja ilmoittivat herrallensa kaiken, mitä oli tapahtunut.

    Silloin hänen herransa kutsui hänet eteensä ja sanoi hänelle: ’Sinä paha palvelija! Minä annoin sinulle anteeksi kaiken sen velan, koska sitä minulta pyysit;
    eikö sinunkin olisi pitänyt armahtaa kanssapalvelijaasi, niinkuin minäkin sinua armahdin?’
    Ja hänen herransa vihastui ja antoi hänet vanginvartijan käsiin, kunnes hän maksaisi kaiken, minkä oli hänelle velkaa.

    Näin myös minun taivaallinen Isäni tekee teille, ellette anna kukin veljellenne sydämestänne anteeksi.”

    Kuka voi antaa, mitä ei ole saanut? Kun meiltä kerran kysytään, miten olet leiviskäsi hoitanut, niin voitko silloin sanoa itse tehneesi jotain? Etkö ole vain antanut sitä mitä olet saanut? Kuka voi kuulla, mitä Herra julistaa?

    ”Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
    Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.
    Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille. Joh.16

    • Ismo, kiitos erinomaisesta kommentista. Miten kohtelemme lähimmäisiämme? Sanoisiko kärsivä lähimmäisemme meistä, hän on kuin enkeli? Olemmeko kovasydämisiä vai lempeitä hyväsydämisiä?

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.