Sinapinsiemen

Jeesus sanoi: ”Taivasten valtakunta on sinapinsiemenen kaltainen, jonka mies otti ja kylvi peltoonsa. Se on kaikista siemenistä pienin, mutta kun se on kasvanut, on se suurin vihanneskasveista ja tulee puuksi, niin että taivaan linnut tulevat ja tekevät pesänsä sen oksille.” (Matt. 13:31-32)

Sinapinsiemen

Miksi meidän jokaisen uskon määrä on aluksi ollut pieni, maksimissaan sinapinsiemen kokoinen (vert. Luuk. 17:6)?

Minkälaiseen maaperään siemenen pitäisi kylvää, jotta saataisiin mahdollisimman hyvä sato (vert. Luuk. 8: 4-15)?

Miten voisit perustella, että olemme kaikki yhtä arvokkaita Jumalalle, vaikka meidän kasvu kristittynä on erilainen ja uskomme määrä ja laatu vaihtelee suuresti?

Mitkä vaikuttavat meidän uskon määrän kasvuun tai vahvistumiseen?

Miksi meissä oleva epäusko on helposti suurempi kuin usko?

Mitä eroa on epäuskon ja vähäisen uskon välillä?

Miksi Jeesuksen opetuslasten usko ei riittänyt (vert. Matt. 17.20)?

Miten ymmärrät Jumalan valtakunnan ja ketkä kaikki siihen kuuluvat?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Jeesus tuli kutsumaan syntisiä parannukseen, siis keitä olivat syntisiä kun Jeesus eli maanpäällä, he olivat juutalaisia eli Jumalan oman kansan ihmisiä jotka TIESIVÄT että heidän TEKONSA erotti heidät Jumalasta eli he tiesivät että heille kuuluu kuoleman rangaistus.

    Mitä Jeesus Sanoi aviorikoksesta kiinnijääneelle naiselle, ”en minä sinua tuomitse” ja mitä muuta Hän Sanoi, Sanoiko että jatka vaan synnin tekemistä VAI ”mene äläkä enää syntiä tee”?????

    Siis kun syntinen (kuoleman rangaistuksen alainen) sai armon eli syntinsä anteeksi, niin jatkoiko hän synnin tekemistä vai ei????

    Entä Paavali, kuinka hän jatkoi elämäänsä Jeesuksen kohtaamisen jälkeen, taisteliko miekalla niinkuin ennen sitä??????

  2. ”Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: ’Ei ole palvelija herraansa suurempi’. Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne. Joh.15:20

    ”Sillä teistä, veljet, on tullut niiden Kristuksessa Jeesuksessa olevien Jumalan seurakuntain seuraajia, jotka ovat Juudeassa, sillä tekin olette kärsineet omilta kansalaisiltanne samaa kuin he juutalaisilta, jotka tappoivat Herran Jeesuksenkin ja profeetat ja ovat vainonneet meitä, eivätkä ole Jumalalle otollisia, vaan ovat kaikkien ihmisten vihollisia, kun estävät meitä puhumasta pakanoille heidän pelastumiseksensa. Näin he yhäti täyttävät syntiensä mittaa” 1.Tess.2:14-16

    Tuossa on mielenkiintoinen sana, sillä Kristinuskon vastustajat ovat Raamatun mukaan kaikkien ihmisten vihollisia, eivät suinkaan vain Kristittyjen.

    Miten tämä vaino sitten maailmassa tapahtuu?

    He yrittävät estää levittämästä Sanaa. He kieltävät laulamasta virsiä ja pelottelevat ihmisiä uskomasta Jumalaan ja rohkaisevat heitä haureuteen ja suosittelevat omaa elämäntapaansa, vaikka arvostelevat Kristittyjä juuri samasta. Jumalista puhumisen he vielä jotenkin sietävät, mutta jos sanot, että Jeesus on Herrasi, niin he ottavat taka-askeleen ja kavahtavat sinua ja hylkäävät armottomasti.

    Mitä muuta voisi vielä sanoa vainosta? Olette varmasti huomanneet miten Raamatusta kiinnipitävää ihmistä saa nykyään arvostella julkisesti ja panetella vapaasti pian kaikkialla.

    Laiton ja häpeämätön ihminen on nousemassa valtaan kaikkialla.
    Jos meillä on näin, niin miten se on niissä maissa, joissa Kristittyjä tapetaan uskonsa tähden, ILMAN OIKEUDEN KÄYNTIÄ.

    ”Sillä minä vihaan hylkäämistä sanoo Herra, Israelin Jumala, ja sitä, joka verhoaa vaatteensa vääryydellä, sanoo Herra Sebaot. Siis ottakaa vaari hengestänne älkääkä olko uskottomat.” Mal.2:16

  3. Jeesuksen Sanat saavat aikaan kahdenlaista reaktiota, ensinnäkin niissä joissa Jumalan henki on rakkauden niitä kohtaan eli ne otetaan ilolla vastaan ja niitä seurataan sydämen halulaa.

    Valitettavasti on ihmisiä joilla ei ole Jumalan henkeä vaan heillä on paatunut sydän jota Jeesus ei ole parantanut ja jos tällainen ihminen ei nöyrry Jeesuksen Sanan edessä ja käänny ja tee parannusta, niin Jeesuksen Sanat saavat aikaan vihaa, sillä valheen rakastajat eivät näe ja kuule Totuutta.

    Esimerkkinä tässä ketjussa esille tuomani JEESUKSEN SANAT eli varoitukset vääristä profeetoista eli kun näkee huonoa hedelmää tuottavaa ”uskoa” eli kirkon tai seurakunnan toimissa niin heiltä ei pidä ottaa mitään, eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä, siis Jeesus varoittaa evankeliumeissa tästä.

  4. Niin politiikassa halutaan vaikuttaa. Sinänsä lyhytnäköistä nostaa puheenjohtaja peli ennen vaaleja. Jos ääniharava pyrkii eduskuntaan, niin olisi todennäköisesti vaikuttanut paremmin ilman vastakkainasetteluja. Mutta puheenjohtaja vaihtoja on ollut muillakin puolueilla.

    Mutta tuohon Raamatun paikkaan, jota kommentoin, jos Jeesus oli pitänyt suunsa kiinni, niin kyseistä tilannetta ei olisi tullut. Mutta en yhdistä sitä päivän politiikaan ja median lööppeihin, joita toimittajat velvoitetaan etsimään vaikka kivennavalta. Tosin fariseukset olivat puolue. Väkivaltaa kyllä tulee, kun väistyy se joka estää ja olen ollut havaitsevinani, että hengenlähtö ei katso vakaumusta. Kaikki saavat osansa. Niin oli jo tuolloin. Jotain tapahtui vuonna 70 lopullisesti.

  5. ” Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän”. ( Joh.3:16 )

    Kirstinuskossa ei ole lähtökohtana meidän ihmisten Jumalaa rakastaminen, vaan koko Johanneksen evankeliumin ydin on siinä, mitä Jumala on tehnyt ja tekee, vasta sen jälkeen on ihminen.

    ”Jumala on rakastanut maailmaa” – Kun alamme tarkkailemaan itseämme ja etsiä hyviä uskon hedelmiä itsestämme ja toisista ihmisistä, silloin huomiomme on siirtynyt aivan väärään kohteeseen.Kristityksi itsensä uskovan tulee kiinnittää huomio siihen, mitä Jumala tekee ja yhä vieläkin tekee. Se tuo elämämme tilaa ja antaa kristityn vapauden elää Jumalan rakkauden kohteena.

    Jos me haluamme tarkstella kristinuskon syvintä olemusta, niin se ei ole meidän tekojemme ja rakkautemme uskonto. Kristillinen usko on Jumalan rakastamaksi tulleiden ihmisten uskonto. Rakkaus ei ole Jumala, mutta Jumala on rakkaus. Tämän Jumalan rakkauden kohteeksi pääseminen on elämämme kallein asia.

    • Martti Pylkkänen :”Rakkaus ei ole Jumala, mutta Jumala on rakkaus.”

      Miten on muiden sakramenttien laita? Ortodokseillahan myös avioliitto on sakramentti. Eräänlaista hellenististä ajattelua edustavana olen samaa mieltä kuin antiikin filosofit: Eros [seksualiteetti] ei ole Jumala. Mielestäni mikään vain vaistojen ja viettien tyydyttämistä ”palveleva” toiminta ei ole Jumalasta kutsutaanpa toimintaa millä nimellä hyvänsä.

    • sakramentti = mysterion =salaisuus

      Kyseinen sana löytyy luvusta, jota on käsitelty täällä Matteus 13 jae 11 monikossa. Aivan samassa asiassa se löytyy Markus 4 jae 11 yksikössä.

    • Eija Moilanen :”sakramentti = mysterion =salaisuus”

      Matteuksen 13. luvun 10. jakeessa opetuslapset kysyvät Jeesukselta, ”Minkä tähden sinä puhut meille vertauksilla?”, ja 11. jakeessa Jeesus vastaa ”Sentähden, että teidän on annettu tuntea taivasten valtakunnan salaisuudet, mutta heidän ei ole annettu” ja edelleen 12. jakeessa ”Sillä sille, jolla on, annetaan ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta siltä, jolla ei ole, otetaan pois sekin, mikä hänellä on.”

      Henk.koht. Raamatun ”luetun ymmärtämiseni” perusteella olen ymmärtänyt asian niin, että ihmiskunta oli ajanlaskumme alussa vähitellen siirtymässä ”kuvallisesta” myyttisestä tajunnasta käsitteellisen ajattelun ymmärtämiseen, eivätkä käsitteellisen ajattelun omaksuneet opetuslapset enää ymmärtäneet kuvallisen myyttisen tietoisuuden vertauksina ilmoitettua sanomaa.

      Mielestäni on ”mission impossible” tuomita tämän päivän ihmisiä siitä, että heillä ei enää ole myyttisen tajunnan ominaisuuksia, vaan sen sijaan he ymmärtävät esimerkiksi sen, mitä tarkoittaa vaikkapa lauseke E = mc toiseen.

    • Minusta kyse noissa Raamatun tekstien tuntemisessa on enemmän vain vahvasta suojasta ei muusta. Välttyy monelta turhalta surulta niin kutsutuissa hengellisissä asioissa, kun tuntee kirjoitukset. Eikä ole tarvetta noihin oppiriitoihin, jotka täällä välillä on esissä.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.