Jeesus sanoi: ”Taivasten valtakunta on sinapinsiemenen kaltainen, jonka mies otti ja kylvi peltoonsa. Se on kaikista siemenistä pienin, mutta kun se on kasvanut, on se suurin vihanneskasveista ja tulee puuksi, niin että taivaan linnut tulevat ja tekevät pesänsä sen oksille.” (Matt. 13:31-32)
Miksi meidän jokaisen uskon määrä on aluksi ollut pieni, maksimissaan sinapinsiemen kokoinen (vert. Luuk. 17:6)?
Minkälaiseen maaperään siemenen pitäisi kylvää, jotta saataisiin mahdollisimman hyvä sato (vert. Luuk. 8: 4-15)?
Miten voisit perustella, että olemme kaikki yhtä arvokkaita Jumalalle, vaikka meidän kasvu kristittynä on erilainen ja uskomme määrä ja laatu vaihtelee suuresti?
Mitkä vaikuttavat meidän uskon määrän kasvuun tai vahvistumiseen?
Miksi meissä oleva epäusko on helposti suurempi kuin usko?
Mitä eroa on epäuskon ja vähäisen uskon välillä?
Miksi Jeesuksen opetuslasten usko ei riittänyt (vert. Matt. 17.20)?
Miten ymmärrät Jumalan valtakunnan ja ketkä kaikki siihen kuuluvat?
Kaikki julkaistut blogini:
Sylintäydeltä onnea ja menestystä festivaalille, jossa Kylään tulee ystäviä, eikä vieraita kuten Suomessa yleensä sanotaan. 🙂
Olisiko tässä vaarana, että suola käy mauttomaksi?
Ihmettelen suuresti, miten voi kristitty yhdessä meditoida buddhalaisten ja bahai uskoisten kanssa?!
Itselleni on vain yksi TIE joka perille vie ja Hän on Jeesus Kristus!
Voihan pyhä yksinkertaisuus, eikö kristitty voi vaikkapa rukoilla omaa Jumalansa jos muut meditoi omilleen mikä sen estää?
Esim. Japanissa rukoillaan ja meditoidaan firmoissa joka aamu, että bisnes tänäänkin kukoistaisi. Jos suorastaan rukoillaan kohti rahaa, voi kai puhua jo jonkinlaisesta epäjumalanpalvonnoasta. Eli ei kai se nyt sentään ihan sama ole, kuin jos
rukoilisi Kristusta.
Eikös tuollaisessa tilanteessa olisi hyvä kertoa niille meditoijille sun muille miten oikeasti pitää rukoilla? Sehän lienee suorastaan kristityn velvollisuus, onhan heille annettu lähetyskäsky 😉
” Ohjelmateltassa järjestetään tasatunnein eri perinteiden rukoushetkiä, kuullaan pyhää musiikkia ja vietetään uskontojen yhteisiä meditaatiotuokioita.”
Tässä jo ohjataan sille rajattomalle polulle.
Raamatun sana ja sanoma Kristuksesta on ainut tie joka vie taivaan kotiin.Kaikki muut enempi ,vähempi eksyttävää oppia.Raamattu pysyy loppuun saakka Jumalan sanana alfa ja omeqa.Kaikki idän uskonnot myös islamilaisuus ,niillä ei ole Jumalan kanssa mitään tekemistä.Ite väänsin vuosia joogata ,medidoita,lopulta olin täysin pimeydessä .Kuulin sanan Jeesukseta ,halusin pelastua tulla uskoon.Sain Hänessä syntini anteeksi,vapauduin peloista siitä pimeydestä mitä oli sisälläin.Ja haluan kulkea Jeesus tietä loppuun saakka .
Matt. 13:31
Taivasten valtakunta on sinapinsiemenen kaltainen. Seurakunta on kuin
kaikkein vähäisin pieni siemen, jota pidetään vähäpätöisimpänä kaikista.
Järki loukkaantuu siihen sanoen: Mitähän tuostakin kurjasta opista ja
vähäisestä joukosta tulee? Jospa kuninkaat, oppineet ja pyhät
saarnaisivat, mutta nyt tähän katsotaan kelvollisiksi köyhät,
oppimattomat ja heikot ihmiset, jotka pyrkivät hallitsemaan ja
opettamaan maailmaa.
Tämä pahennus tekee meidät itsemmekin levottomiksi, kun turmeltu
luontomme viisastelee: Kuinka sinä kelvoton ihminen uskallat yksinäsi
ryhtyä näin suuriin asioihin? Entä jos sinä yksin oletkin erehtynyt? Kun
Jumala sallii niin monien oivallisten ihmisten erehtyä, entäpä jos hän
sallii erehtyä sinunkin, joka olet noin yksin?
Ja kuitenkin koko maailmassa on yksi ainoa Kristus, koko Kreikanmaassa
oli yksi ainoa Paavali, koko kaupungissa yksi ainoa pappi. Mutta tästä
ainoasta, vähäisestä siemenestä kasvaa kuitenkin niin suuri kirkko, että
ruhtinaat ja viisaatkin löytävät siinä leponsa ja suojansa.
Maailma on siis kääntynyt uskoon pahennusta herättävällä tavalla
heikkouden kautta, aivan vastoin kaikkea voimaa, viisautta ja
vanhurskautta. Tämä tapahtuu jumalallisen ihmeen vaikutuksesta. Maailman
valtakuntia taas ei rakenneta heikkoudella, vaan voimalla heikkoja
vastaan. Jumalan valtakunta menestyy siis aivan toisella tavalla kuin
maailman valtakunnat.
(Martti Luther – Mannaa Jumalan lapsille)
Martti, Kiitos. Erinomaisen tekstin olet löytänyt. Jumaluusopin autuas tohtori Martti Luther kirjoitti täyttä asiaa. Olemme heikkoja, mutta kuitenkin vahvoja!
Hei Juha
Alustuksesi koskee Raamatun olennaisimpia käsitteitä. Kuinka monta kertaa Vapahtajamme korostikaan Jumalan valtakunnan etsimistä ja kuvaili tuota valtakuntaa eri tavoin. Esimerkiksi juuri sinapinsiemenen kaltaiseksi.
Minun ymmärrykseni käsitteestä Jumalan valtakunta perustuu hyvin moniin Ison Kirjan kohtiin. Tässä muutama poiminta keskustelun pohjaksi.
Ilmestyksen 5:9 kertoo Jeesuksesta, että ”olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmisiä kaikista heimoista, kaikista kielistä, kansoista ja maista.”. Ja seuraavassa jakeessa kerrotaan, mitä heistä on tuleva: ”Olet tehnyt heistä kuningassuvun, meidän Jumalamme pappeja; he tulevat hallitsemaan maan päällä.”
Ilmestyskirjan 20. luku kertoo sitten, että Kristuksen johtama hallitus, Jumalan valtakunta, hallitsee 1000 vuotta maata.(Ilm20:6). Tähän taivasten valtakuntaan(Matteus käyttää tätä termiä) esimerkiksi Jeesuksen apostolit ja kansojen apostoli Paavali kertoivat pyrkivänsä.(Mat20:20-23;2.Tim2:12)
Raamattu kertoo, että Jumalan valtakunta ”murskaa lopullisesti kaikki nuo valtakunnat” eli kaikki ihmishallinnon rippeet maapallolta.Dan2:22) Tällöin toteutuu yhteisessä mallirukouksessa toistamamme ajatus siitä, että valtakunnan tulon myötä ”tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa.”(Mat6:10)
Pidän siis Jumalan valtakuntaa taivaallisena hallituksena. Miten sinä Juha ymmärrät tuon käsitteen?
Anteeksi virhe raamatujakeessa. Se on Dan 2:44, joka kertoo Jumalan valtakunnan ja muiden hallintojen viimeisestä yhteentörmäyksestä.
Rauli, kiitos hyvästä kysymyksestä.
Jumalan valtakunta on sisäisesti meissä kun uskomme armon evankeliumin Jeesuksesta Kristuksesta ja meillä on rauha Jumalan kanssa. Jumalan valtakunta tulee täydelliseksi taivaan valtakunnassa.
Jeesus sanoi: ”Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.” (Matt. 6: 33)
Jeesus lupaa täyttää tarpeemme, kunhan ensiksi etsimme Jumalan valtakuntaa.
Kuinka päästään Jumalan valtakuntaan?
Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan”. (Joh. 3:5)
”Se, joka siis tahtoo taipua siihen, että Jumalan valtakunta tulisi häneen ja Jumalan tahto tapahtuisi, älköön juoksennelko sinne tänne älköönkä vain hakeko oikoteitä; ei asia siitä muuksi muutu: Jumalan tahto tapahtuu, kun sinun tahtosi ei tapahdu.” (Luther kirjassaan En minä kuole – vaan elän. Antologia)
”Monen ahdistuksen kautta meidän pitää menemän sisälle Jumalan valtakuntaan.” (Apt. 14:22)
Miten ymmärrämme Jumalan valtakunnan?
Jumalan valtakunta ei ole ulkonaisissa asioissa, joihin voidaan tarttua ja jotka voidaan tuntea, vaan se on uskossa.
Jumalan valtakunta on valtakunta, johon kuuluvat kaikki ne sydämet, jotka panevat täydellisesti luottamuksensa Kristukseen.
Jeesus Kristus on Jumalan valtakunnan Kuningas ja Herra.
Jumalan valtakunta on armon ja armahtavaisuuden valtakunta, ei vihan tai rangaistuksen valtakunta.
Jumalan valtakunta on vanhurskauden ja totuuden valtakunta.
Jumalan valtakunta alkaa ja kasvaa meissä täällä ajassa, mutta se tulee täydelliseksi taivaan valtakunnassa.
Onko jokin Jumalan tahdon vastainen asia elämässämme, josta emme halua luopua?
Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus, epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa. (Gal. 5: 19-21)
Hienoa Juha. Otit esille monia tärkeitä tienviittoja kohti Jumalan valtakuntaa. Esimerkiksi ”uudestisyntyminen ylhäältä” on yksi sellainen. Ja näytät olevan kanssani samaa mieltä siitäkin, että Jeesus Kristus on Jumalan valtakunnan kuningas. Keitä Kristus hallitsee? Ilmestyskirjan mukaan koko maapalloa, vai mitä?
Taivasten valtakunta on tietenkin viittaus Jumalan asuinpaikkaan taivaaseen. Mutta entä vaikutukset tähän Tellukseen, jonka tulevaisuus meitä kovasi kiinnostaa?
Mitä ajattelet niistä raamatunkohdista, joiden mukaan Jeesus-kuningas ja ”hänen jäljessään tulevat taivaan sotajoukot” pakottavat rauhaan kaikki maan kuninkaat. Miten näet tällaisen kaiken pahuuden maapallolta pyyhkivän roolin Kristuksella?(Ilm19:11-21). Millainen ”hyvä uutinen valtakunnasta” tulisi Jeesuksen ennustuksen mukaan olla lopun aikana menossa?(Mat24:14)
Rauli, kiitos hyvästä pohdinnasta. Avain lopunaikoihin on Ilmestyskirjan 19 luvun alku. On tärkeää, että ymmärrämme Karitsan häät ja sen että siellä on kaikki ne, jotka kuuluvat Jumalan valtakuntaan.
Autuas, joka on kutsuttu Karitsan hääaterialle!
Taivaallinen joukko ylistää Jumalaa, kun Babylon on kukistunut ja Karitsan häät ovat tulleet.
Sen jälkeen minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden suuren äänen taivaassa sanovan: “Halleluja! Pelastus ja kunnia ja voima on Jumalan, meidän Jumalamme. Sillä totiset ja vanhurskaat ovat hänen tuomionsa; sillä hän on tuominnut sen suuren porton, joka turmeli maan haureudellaan, ja on kostanut ja on vaatinut hänen kädestänsä palvelijainsa veren.” Ja he sanoivat toistamiseen: “Halleluja!” Ja hänen savunsa nousee aina ja iankaikkisesti. Ja ne kaksikymmentä neljä vanhinta ja neljä olentoa lankesivat maahan ja kumartaen rukoilivat Jumalaa, joka valtaistuimella istuu, ja sanoivat: “Amen, halleluja!” Ja valtaistuimelta lähti ääni, joka sanoi: “Ylistäkää meidän Jumalaamme, kaikki hänen palvelijansa, te, jotka häntä pelkäätte, sekä pienet että suuret.” Ja minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden äänen ja ikäänkuin paljojen vetten pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän sanovan: “Halleluja! Sillä Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut hallituksen. Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut. Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus.” Ja hän sanoi minulle: “Kirjoita: Autuaat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan hääaterialle!” Vielä hän sanoi minulle: “Nämä sanat ovat totiset Jumalan sanat.” Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: “Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki.” (Ilm. 19:1-10)
Heikkokin usko on riittävä, kunhan uskon kohde on oikea.
Rakas Herra Jeesus Kristus, minä tunnen syntini; ne polttavat, kalvavat ja kauhistavat minua. Mihin on minun paettava? Minä katson sinuun, Herra Jeesus Kristus, ja uskon, vaikkapa heikosti, sinuun; minä pidän kuitenkin kiinni ja olen varma siitä, että olet sanonut: Joka minuun uskoo, hän on saapa iankaikkisen elämän. Vaikkapa nyt omatuntoni onkin raskautettu ja syntini minua kauhistuttavat ja vapisuttavat, niin sinä olet kumminkin sanonut: poikani, ole turvallisella mielin, sinun syntisi ovat anteeksi annetut ja sinulla on oleva iankaikkinen elämä ja minä tahdon herättää sinut viimeisenä päivänä. Aamen!
Eikö Juha sinulla (kuten muillakin )ole tarkoitus viesteilläsi ilmaista juuri ajatuksiasi? Jos joku tulkitsee mielestäsi ajatuksesi väärin olet siis ilmaissut ne epäselvästi…
Seppo, töykeät ihmiset luulottelevat ja mustamaalaavat tarkoituksella toisia. Siinä on aivan sama mitä toinen on sanonut.
Poistin yhden kommenttisi. Seppo, toivon, ettet kommentoi blogillani.
” Taivasten valtakunta on sinapinsiemenen kaltainen. ”
Jumalan valtakunta ei lähtenyt liikkeelle suurella voimalla ja loistolla, eikä fanfaarien soidessa eteenpäin.Eikä myöskään hallitsijoiden palatseista, vaan hyvin vaatimattomista oloista Jumalan Poika syntyi vaatimattomassa karjasuojassa, jonka elämä myöhemmin päättyi kauheaan kärsimykseeen ja kuolemaan meidän syntiemme tähden.
Ihmisten silmissä näytti siltä, että koko taivasten valtakunnan sanoma hiipuisi ja päättyisi Jeesuksen häpeälliseen kuolemaan, mutta se olikin alku, joka on kantanut paljon hedelmää. Sanoma Jumalan valtakunnasta lähti kaikesta heikkoudestaan ja vaatimattomudessaan huolimatta dynaamisesti kulkemaan eteenpäin. Voimme kysyä miksi ? Jumalan voima oli ja on edelleenkin heikkoudessa –kuolema oli ja on voitettu,
Näin on myöskin ihmiseen kylvetty uskon siemen monen mielestä vaatimaton, mutta kun seuraamme Kristillisen kirkon historiaa ja kristittyjen ihmisten elämää, niin se on aikojen saatossa kantanut hedelmää. Tätä hedelmän kantamista Jumala meiltä odottaa, että levittäisimme evankeliumin ilosanomaa, jossa itsessään on voima kun Jumala on luvannut kasvun ja tällätavalla Jumala synnyttää ihmisiä taivasten valtakuntaan.
Kiitos Martti hyvästä kommentista. Uskon siemenen saimme jo Kristuksen kirkon kasteessa.
Olenko ymmärtänyt oikein että blogistit voivat itse valita kuka saa kommentoida?
Näin on. Osmo, toivon ettet kommentoi blogillani.
Mä en ajattele ollenkaan niin, että sinapinsiemen olisi vertauskuva uskolle. Se on vertaus taivasten valtakunnalle, jota ei voi nähdä, mutta sieltä, mihin se on kätketty, se tuottaa runsaan sadon. Sato ei ole lisääntyvä uskon määrä. Usko on jo täydellinen siinä sinapinsiemenessä. Sato on sitä hyvää, mitä se ihminen tuottaa, jonka sydämeen taivasten valtakunta on kätketty. Se on samaa kuin Pyhän Hengen hedelmät: ystävällisyyttä, lempeyttä, rauhaa, iloa jne.
Miksi mietit uskon määrää tai laatua? Mikä merkitys sillä on? Minusta uskoa joko on tai ei. Ja jos joku sanoo uskovansa, se riittää. Sen pitää riittää. Ei sen määrää tai laatua tarvitse ulkopuolelta mittailla. Jumalalla voi olla hänelle toinen tie.
Kaikki, mitä ympärillä näkyy, on Jumalan valtakuntaa. ”Taivasten valtakunta on jo täällä”, sanoo Jeesus kerta toisensa jälkeen. Opetuslapset ei näe sitä. Se on epäuskoa. Siksi Jeesusta kypsää: Avatkaa silmänne! Se on jo täällä eikä vasta tuolla.
Se, että näkeekö sen, on toinen asia. Joillekin se avautuu kerralla, toisille vähä vähältä ja joillekin ei koskaan. Mutta Jumalan valtakunnan täällä oleminen ei vähene siitä nähdäänkö se vai ei. Se tosiasiallisesti on läsnä kaikessa, vaikka ei olisi yhtään ainoaa, joka siihen uskoo.
Helena, kiitos erinomaisesta kommentista. Jumala on kasteessa antanut meille pelastavan uskon ja meistä tuli Jumalan lapsia ja kuulumme Jumalan valtakuntaan. Uskossa on tärkeintä kohde, Jeesus Kristus. Täällä maanpäällä me vaellamme ruumiissa, jossa on kipua, sairautta ja syntiäkin. Mutta kerran maallinen ruumiimme kuolee ja mätänee ja Jumala antaa meille uuden täydellisen ylösnousemusruumiin, koska Taivaaseen emme saa mitään epätäydellistä mukaan.
Niin, missä se Jumalan valtakunta on?
Helenan kommentista olen ymmärtävinäni, että Jumalan valtakunta jo on täällä ja nyt. Jotkut näkevät sen, toiset eivät.
Setlementtiliikkeen perustaja Sigfrid Sirenius ajatteli pitkälti samoin, yhdellä erolla: Jumalan valtakunta olisi täällä, jos ihmiset eivät sitä estäisi.
Perinteinen herätyskristillinen käsitys on ymmärtääkseni, että Jumalan valtakunta tulee näkyväksi vasta Kristuksen paluun yhteydessä tai tuhatvuotisessa valtakunnassa.
Koska Kristus sitten tulee? Matteus vastaa siihen monasti historian aikana Raamatusta sensuroidulla kohdalla, että tämän hetken tietää ainoastaan Isä, ei edes Poika, Jeesus Kristus itse.
Kuka otetaan, kuka jätetään? Jos evankeliumeita ei lue tuplavahvojen luterilaisten linssien läpi, jää niistä vahva vaikutelma, että myös teoilla on..huh huh tää on tosi rajua.. hieman tekenistä pelastumisen kanssa. Toinen kysymys on sitten tietysti se, että tuleeko kristityn, edes omassa mielessään, ottaa omahyväisesti hänelle mahdollisesti varattu taivaspaikka vastaan, kun tämä maailma on kurjuutta täynnä..