Silmä ja korva

Jeesus sanoo: ”Paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’ Mutta autuaat ovat teidän silmänne, koska ne näkevät, ja teidän korvanne, koska ne kuulevat. Sillä totisesti minä sanon teille: monet profeetat ja vanhurskaat ovat halunneet nähdä, mitä te näette, eivätkä ole nähneet, ja kuulla, mitä te kuulette, eivätkä ole kuulleet.” (Matt. 13:15-17)

Silmä ja korva

Mitä Jeesus tarkoittaa, kun Hän puhuu terveestä silmästä?

Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta. (Room. 10:17); miten saamme korvan, jolla voimme kuulla Kristuksen äänen ja näkevän silmän, jolla näemme Kristuksen?

Sielun silmä, mikä se on?

Miten sydän liittyy silmään ja korvaan?

Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut nähnyt. (Job. 42:5); mitä tämä tarkoittaa?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Martti Pentti, kiitos hyvästä kommentista. Joidenkin asioiden näkeminen maailmassa voi auttaa meitä ymmärtämään Jumalan tahdon ja jotkut asiat vievät meidät helvettiin.

      Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: ”Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?” Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä ja sanoi: ”Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan. Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa. Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut. Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen. Voi maailmaa viettelysten tähden! Viettelysten täytyy kyllä tulla; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta viettelys tulee! Mutta jos sinun kätesi tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se pois ja heitä luotasi; parempi on sinulle, että käsipuolena tai jalkapuolena pääset elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat kädet tai molemmat jalat tallella, heitetään iankaikkiseen tuleen. Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; parempi on sinun silmäpuolena mennä elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvetin tuleen. Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa. Sillä Ihmisen Poika on tullut pelastamaan sitä, mikä on kadonnut. (Matt. 18:1-11)

    • Hän nöyryytti sinua ja antoi sinun nähdä nälkää, ja hän antoi sinulle mannaa syödä, jota et ennen tuntenut ja jota eivät isäsikään tunteneet, opettaaksensa sinut ymmärtämään, että ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan että hän elää jokaisesta sanasta, joka Herran suusta lähtee. (5. Moos. 8.3)

    • Stefanius näki pahat vainoajat, jotka olivat matkalla helvettiin. Lisäksi hän näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen Kristuksen.

      Mutta kun he (vainoajat) tämän kuulivat, viilsi se heidän sydäntänsä, ja he kiristelivät hänelle hampaitansa. Mutta täynnä Pyhää Henkeä hän (Stefanus) loi katseensa taivaaseen päin ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen seisovan Jumalan oikealla puolella ja sanoi: ”Katso, minä näen taivaat auenneina ja Ihmisen Pojan seisovan Jumalan oikealla puolella.” Niin he huusivat suurella äänellä ja tukkivat korvansa ja karkasivat kaikki yhdessä hänen päällensä ja ajoivat hänet ulos kaupungista ja kivittivät. Ja todistajat riisuivat vaippansa Saulus nimisen nuorukaisen jalkojen juureen. Ja niin he kivittivät Stefanuksen, joka rukoili ja sanoi: ”Herra Jeesus, ota minun henkeni!” Ja hän laskeutui polvilleen ja huusi suurella äänellä: ”Herra, älä lue heille syyksi tätä syntiä!” Ja sen sanottuaan hän nukkui pois. (Apt. 7:54-60)

  1. ” Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut nähnyt. (Job. 42:5); mitä tämä tarkoittaa ” ?
    Lukiessamme Jobin kirjaa niin siitä nousee esille ennen kaikkea ihmistä syvältä koskettava kysymys: ” Miksi Jumala sallii pahan ja kärsimykset ihmisten elämässä” ? Olisiko oikea vastaus tähän, että Jumala sallii pahan voittaaksen saatanan ja kasvattaakseen Jobia ja jokaista kärsivää uskosssa, ja kaikissa elämän kohtaloissa.
    Kirjan lopussa näemme Jobin käymän taistelun hyvän ja pahan välillä, ja näemme sen lopputuloksen. Kun Job sanoo rohkeasti siihen saakka tunteneensa Jumalan vain korvakuulolta. Mutta nyt kärsimysten keskellä nähneensä Jumalan uskon silmillä. Tämän johdosta mekin voimme yhtyä Martti Lutherin tapaan ja Jobin kirjan peruusteella johtopäätökseen ja todeta, että saatana on vain Jumalan kahlekoira. Sillä saatanan valta ulottuu tasan niin pitkälle kuin Jumala sallii.

    • Kiitos hyvästä kommentista Martti. Meidän pitää olla kärsivällinen ja odottaa Jumalalta ainoastaan hyvää.

      Niin olkaa kärsivällisiä, veljet, Herran tulemukseen asti. Katso, peltomies odottaa maan kallista hedelmää, kärsivällisesti sitä vartoen, kunnes saa syksyisen sateen ja keväisen. Olkaa tekin kärsivällisiä, vahvistakaa sydämenne, sillä Herran tulemus on lähellä. Älkää huokailko, veljet, toisianne vastaan, ettei teitä tuomittaisi; katso, tuomari seisoo ovella. Ottakaa, veljet, vaivankestämisen ja kärsivällisyyden esikuvaksi profeetat, jotka ovat puhuneet Herran nimessä. Katso, me ylistämme autuaiksi niitä, jotka ovat kestäneet; Jobin kärsivällisyyden te olette kuulleet, ja lopun, jonka Herra antaa, te olette nähneet. Sillä Herra on laupias ja armahtavainen. (Jaak. 5:7-11)

    • Olen samoilla linjoilla Martin kanssa. Kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat ja ovat hänen aivoituksensa mukaan kutsutut.
      Näemme tämän uskon silmin.

  2. Mitä Jeesus tarkoittaa, kun Hän puhuu terveestä silmästä?

    Terve silmä näkee Jeesuksen Kristuksen. Terveen silmän vastakohta on viallinen silmä.

    Jeesus sanoi: ”Silmä on ruumiin lamppu. Jos siis silmäsi on terve, niin koko sinun ruumiisi on valaistu. Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys!” (Matt. 6:22-23)

    Jeesus sanoi: ”Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois. Älkää heistä välittäkö: he ovat sokeita sokeain taluttajia; mutta jos sokea sokeaa taluttaa, niin he molemmat kuoppaan lankeavat.” (Matt. 15:13-14)

    • ”Älä silmä pieni katso mihin vaan.” Tuo lastenlaulu on mielestäni jokseenkin ’hengetön’. Tottahan lasta pitää varoittaa polttamasta näppejään, mutta hänen luontaisen tiedonhalunsa kieltäminen on kasvun tukahduttamista.

      Toinen asia kokonaan ovat viihdeteollisuuden tuottamat kuvat, joiden katsominen ei mielestäni olekaan näkemistä vaan päinvastoin katseen suuntaamista pois todellisesta.

    • Nykyaikana on kasvava trendi, että vanhemmat antavat lastensa katsoa monia heidän ikäkaudeltaan kiellettyjä elokuvia ja TV-sarjoja. Silloin olisi hyvä muistaa, että kaikesta näkemästämme jää muistijälki mieleemme.

  3. ”Ja hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä sanoen: ”Rabbi, kuka teki syntiä, tämäkö vai hänen vanhempansa, että hänen piti sokeana syntymän?”

    Jeesus vastasi: ”Ei tämä tehnyt syntiä eivätkä hänen vanhempansa, vaan Jumalan tekojen piti tuleman hänessä julki.
    Niin kauan kuin päivä on, tulee meidän tehdä hänen tekojansa, joka on minut lähettänyt; tulee yö, jolloin ei kukaan voi työtä tehdä.
    Niin kauan kuin minä maailmassa olen, olen minä maailman valkeus. Joh.9:2-5

    Jeesus avasi syntymä sokean silmät, joka on kuvaa tässä myös ihmisistä luonnollisessa tilassa. Fariseukset eivät uskoneet, että sapatin rikkonut Jeesus olisi voinut, avata syntisen miehen silmät, vaikka naapurit ja jopa isänsä ja äitinsä todistivat miehen syntyneen sokeana. Oli tapahtunut ilmeinen ihme. Mutta koska fariseukset tiesivät, ettei Jeesus voinut tuota ihmettä tehdä, niin tenttasivat ja kyselivät yhä uudestaan: ”Mitä hän sinulle teki? Miten hän avasi sinun silmäsi?”
    ”Hän vastasi heille: ”Johan minä teille sanoin, ettekä te kuulleet. Miksi taas tahdotte sitä kuulla?

    He sanoivat: ”Ei ole maailman alusta kuultu, että kukaan on avannut sokeana syntyneen silmät.
    Vastasi: Jos hän ei olisi Jumalasta, ei hän voisi mitään tehdä.” He vastasivat ja sanoivat hänelle: ”Sinä olet kokonaan synneissä syntynyt, ja sinä tahdot opettaa meitä!” Ja he ajoivat hänet ulos.”

    Fariseukset eivät uskoneet, vaikka sokeana syntynyt todisti itse ja Jeesukseen uskovat ihmiset todistivat, että Jeesus oli avannut sokean silmät ja auttanut tätä sapattina ja siksi fariseukset, jotka sanoivat: ”Me tiedämme, ettei Jumala kuule syntisiä; vaan joka on jumalaapelkääväinen ja tekee hänen tahtonsa, sitä hän kuulee.” Eivät uskoneet, koska luottivat itseensä, ja pitivät itseään synnittöminä.

    Ja Jeesus sanoi: ”Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi”.
    Ja muutamat fariseukset, jotka olivat siinä häntä lähellä, kuulivat tämän ja sanoivat hänelle: ”Olemmeko mekin sokeat?”
    Jeesus sanoi heille: ”Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: ’Me näemme’; sentähden teidän syntinne pysyy”. Joh.9:39-41

    Kun Jeesus sanoo: Niin kauan kuin päivä on, tulee meidän tehdä hänen tekojansa, joka on minut lähettänyt; tulee yö, jolloin ei kukaan voi työtä tehdä.
    Niin kauan kuin minä maailmassa olen, olen minä maailman valkeus.”

    Jeesus sanoo tässä meille, että niin kauan kun Hän avaa ihmisten silmiä, on päivä, ja synnit annetaan anteeksi Hänen nimessään, mutta kun tulee yö, ei kukaan enää saarnaa syntien sovitusta ja usko Häneen, jonka Jumala on lähettänyt.
    Jeesus osoittaa tässä meille, että olemme kaikki syntymästämme syntisiä, mutta kaikki eivät sitä usko. Ne, jotka puhuvat omaansa ja sanovat näkevänsä, vaikka ovat sokeat. Jos ihmisen sokeus on näköä, kuinka suuri onkaan ihmisen sokeus.

    • Ismo, kiitos hyvästä kommentista. Näyttää siltä, että ateistinen tiede on sokaissut monien silmät.

      Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat, niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva. Sillä me emme julista itseämme, vaan Kristusta Jeesusta, että hän on Herra ja me teidän palvelijanne Jeesuksen tähden. Sillä Jumala, joka sanoi: ”Loistakoon valkeus pimeydestä”, on se, joka loisti sydämiimme, että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa Kristuksen kasvoissa, levittäisi valoansa. (2. Kor. 4:1-6)

  4. ” Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta. (Room. 10:17); miten saamme korvan, jolla voimme kuulla Kristuksen äänen ja näkevän silmän, jolla näemme Kristuksen ” ?
    Room. 10 luvussa Paavali vertaa kristilliseen uskoon liittyvä kahta tärkeää asiaa toisiinsa nimittäin lain ja uskon vanhurskautta. Lakiin perustuva vanhurskaus edellyttää koko lain täyttämistä. Silloin ihmisellä on mahdoton tehtävä suoritettavana, silloin ihmisen pitää itse omin avuin löytää Jumala ja kelvata hänelle ? Mutta kristilliseen uskoon perustuvassa vanhurskaudessa Jumala itse sen sijaan tulee ja lähestyy Kristuksessa aivan lähelle meitä, ja löytää meidät.
    ”Alussa oli Sana. ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala” ( Joh.1:1 ) Evankeliumin julistetussa sanassa hän tulee meidän luoksemme sydämmeen asti, kun uskomme evankeliumin. Silloi sokeat silmät avautuvat, ja kuurot korvat kuulevat.

    • Aamen näin on. Jumalan Armo ja laupeus tapahtuu, kun ihminen laskee järkensä menemään ja silloin alkaa tapahtumaan ihmeitä ja ihminen pääsee siihen Lepoon, jossa Jumala tuntee sinut nimeltä ja sinä tunnet ja opit Luottamaan lupauksiinsa ja kuinka Isä huolehtii kaikesta. Jeesuksesta tulee veljesi ja perhekuntalaisesi.
      ”Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: ”Herra tuntee omansa”, ja: ”Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee”. 2.Tim.2:19

    • Ismo, kiitos. Hienoa on luottaa Jumalaan.

      Näkevä vai sokea; Jumalan viisaus vain maailman viisaus?

      Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista, vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään, ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on, ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä. Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi, että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: ”Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra.” (1. Kor. 1:26-31)

  5. ” Sielun silmä, mikä se on ” ?
    Vuorisaarnassa Jeesus kysyy: ” Missä on aarteesi” ? Eikö asia ole niin, että missä aarre on siellä on myöskin sydän, joka ymmärtää Jumalan aarteen, joka löytyy evankeliumista. On kysymys sydämmen suhteesta Jumalaan,Jeesus vertaa sitä silmään ja vertaus on hyvä, sillä silmähän ottaa vastaan valon, ja aistii sen niin, että ihminen voiu elää ja liikkua sen valossa. Mutta syntiemme tähden emme voi luonnollisen näkemisen avulla katsella ” sielun silmillä” autuuteemme koko ihanuutta. Sillä vasta Pyhän Hengen avulla aukeavat ” sielun silmät”, joidenka avulla lahjoitetaan Jumalan näkemisen kyky. Silloin vasta aukeavat ” uskon silmät” näkemään Jumalan sanasta ihmeitä, ja voimme katsoa mitä meille evankeliumissa tarjotaan.

    • Kiitos Martti, hyvä kommentti.

      Minkälainen on meidän sielumme silmä?

      Jeesus sanoo: ”Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys! Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.” (Matt. 6: 23-24)

  6. Sydämen tila on vanhurskas, Uskon kautta, Kristuksen tähden, vaikka olemme syntisiä, se on Ihmeellinen Jumalan Valo, joka loistaa pimeyden keskellä, eikä pimeys sitä käsitä. Kuten Pylkkänen hyvin totesi, ”kun peite otetaan silmiltään, niin vasta silloin aukeavat heidän silmänsä…”
    Tuo sana ”Mammona” on monesti käytetty rahasta ja rahanhimosta, mutta sen taustalla on henki, joka ”pitää kynsin hampain omastaan kiinni, eikä jaa sitä muille” latinalisessa kirkossa esiintyy taide teoksia, missä henkiolento istuu kyräillen muita rahakirsun päällä. Itsekäs on hyvä sana. ”ette voi palvoa Jumalaa ja itseänne” olisi osuva käännös. Ihmisillä on harha käsitys, että ovat itsensä omia, vaikka ovat Jumalan teko, miten tehty voi sanoa tekijälleen, miksi minusta tällaisen teit? On suurta Lohdutusta huomata, että voi siis tällaisenani palvella Jumalaa, siksi kiitän lakkaamatta Herraa, Hänen on kaikki Valta ja Viisaus; meidän Jumalamme on PYHÄ.

    • Ismo, kiitos erinomaisesta kommentista. Sydämemme tila on vanhurskas, jos meillä on terve silmä, jolla näemme Kristuksen, jolloin luotamme Jumalan armoon. Harmi on, jos on omavanhurskas, jolloin on sokea ja sisin on pimeyttä täynnä.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.