Senkin jälkeen, kun mikään meno ei enää kiinnosta, jää jäljelle yksi. Silloinkin, kun pelkäät jääneesi aivan unohduksiin, on yksi uskollinen kutsuja.

Kesäaikaan tulee monia tärkeitä kutsuja. Odotetuimpia lienevät hääkutsut tai kutsut ristiäisiin ja rippijuhliin. On vakaviakin tilaisuuksia, mutta moniin juhliin mennään ihan silkasta hauskanpidon ilosta. Tuntuu hienolta olla kutsuvieras.

Senkin jälkeen, kun mikään meno ei enää kiinnosta, jää jäljelle yksi. Silloinkin, kun pelkäät jääneesi aivan unohduksiin, on yksi uskollinen, joka jaksaa odottaa sinua. Taivaan Isä etsii sinua yhteyteensä. Hänen kutsunsa onkin erityistilaisuus,  joka  kannattaa ottaa vakavasti.

Evankeliumissa Jeesus opettaa seuraamisestaan ja Jumalan valtakunnan kutsun vastaanottamisesta:

Kun he tekivät taivalta, muuan mies sanoi Jeesukselle: ”Minä seuraan sinua, minne ikinä menetkin.” Jeesus sanoi hänelle: ”Ketuilla on luolansa ja taivaan linnuilla pesänsä, mutta Ihmisen Pojalla ei ole, mihin päänsä kallistaisi.”

    Eräälle toiselle Jeesus sanoi: ”Seuraa minua!” Tämä vastasi: ”Herra, anna minun ensin käydä hautaamassa isäni.” Mutta Jeesus sanoi hänelle: ”Anna kuolleiden haudata kuolleensa. Lähde sinä julistamaan Jumalan valtakuntaa.”

    Vielä eräs toinen sanoi: ”Herra, minä seuraan sinua, mutta anna minun ensin käydä hyvästelemässä kotiväkeni.” Hänelle Jeesus vastasi: ”Joka tarttuu auraan ja katsoo taakseen, ei ole sopiva Jumalan valtakuntaan.” (Luuk. 9: 57-62)

On mahdollista, että ketun luola ja taivaan lintujen pesä oli Jeesuksen puheessa kätketty viittaus niille, jotka halusivat seurata poliittisia virtauksia tai mahtimiehiä. Linnoituksiaan rakenteleva Herodes tunnettiin myös lisänimellä kettu ja Rooman sotajoukot taas marssivat kotkatunnusten alla vertautuen taivaan lintuihin.

Kristusta ei voi lyöttäytyä palvelemaan kuten maallisia mahtimiehiä. Hän ei etsi poliittisia kannattajia, vaan seuraajia, jotka tietävät mestarinsa maallisen osan: edes nukkumapaikka ei ole itsestänselvyys. Oma mukavuusalue on ilmeisesti valmistauduttava hylkäämään.

Kaksi mukaan pyydettyä estelee tekosyillä. Viipyminen menneessä, jopa näennäinen tilinteko aikaisemmasta elämästä saattaa nousta matkaan lähtemisen esteeksi. Tartumme menneisyyteemme kuin tervaan, emmekä pääse irti sitä setvimällä.

Jokainen perunapeltoa kyntänyt tietää, että suora auran jälki syntyy vain silloin, kun katse pysyy etäisessä kiintopisteessä edessäpäin. Taakseen vilkuilemalla saa aikaan vain mutkittelevaa, huonoa jälkeä.

Jeesuksen opetus kutsusta Jumalan valtakuntaan perehdyttää meitä oikeastaan sisäisen muutoksen lainalaisuuksiin. Kysymys on Kristuksen matkakumppanuudesta, taivalta tehdään tinkimättömästi määränpäähän suuntautuneena usein omat mukavuusalueet ohittaen.

Pentti Tepsa

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

11 KOMMENTIT

  1. Lentäviä lauseita. Ketut ja linnut

    Historia kertoo, että Rooman sotilaiden sodassa ulkomailla ollessa, heiltä vietiin heidän maansa ja omaisuutensa, jolloin keisari Tiberius Gracchus lausui: ” Villieläimilläkin, jotka kuljeskelevat pitkin Italiaa, on pesänsä ja kolonsa suojanaan, mutta miehillä, jotka taistelevat ja kuolevat Italian puolesta, ei ole kuin ilma ja aurinko suojanaan. Kodittomina ja jalattomina he kuljeskelevat vaimoineen ja lapsineen. Heitä sanotaan maailman valtiaiksi, mutta heillä ei ole kämmenenalaa maata, jota sanoa omakseen. ”

    ”Numantian sodan aikana (143-133 eKr) sotilaat joutuivat viipymään palveluksessa ulkomailla pitkiä aikoja. Palattuaan kotimaahan monet huomasivat menettäneensä maansa ja ajautuivat Rooman kurjaliston joukkoon. Heidän ahdinkonsa säälitti Tiberius Graccusta, joka edellä mainitun lausahduksen on esittänyt. ”

    Jeesuksen vastauksena, mukaan haluavalle, en lausetta ymmärrä, ellei se sitten tarkoittanut, ettei tässä tiedetä mihin ollaan menossa, missä nukutaan, tai missä syödään. Ei se tervetuloa- toivotukselta ainakaan kuulosta.

    • Kiitos kommentistasi ja kysymyksestäsi Tarja. Kristusta ei voi lyöttäytyä palvelemaan kuten maallisia mahtimiehiä. Hän ei etsi poliittisia kannattajia, vaan seuraajia, jotka tietävät mestarinsa maallisen osan: edes nukkumapaikka ei ole itsestänselvyys. Oma mukavuusalue on ilmeisesti valmistauduttava hylkäämään.

      Mielenkiintoinen analogia tuo Tiberiuksen lausahdus. Se on kuitenkin oikeastaan kaikkien sotapalvelusta suorittavien kohtaloa. Kenen puolesta taistelen ja mitä siitä itse hyödyn? Sama kysymys oli Suomen sotilailla viime sotien jälkeen. Rintamamiestalot ja asutustilat olivat jonkinlainen vastaus.

      Jeesuksen kutsu Jumalan valtakuntaan siirtää perimmäisen toivon iankaikkiseen elämään ja Jumalan ikuiseen valtakuntaan. Vaikka Rooman kotkan pojat saattoivat erämaan ketun eli Herodeksen ohella tuntua mahtavilta, on heidätkin kuitenkin aika nujertanut. Luomme katseemme ajasta ikuisuuteen.

  2. Toinen kohta ja siinä lause:
    ” Lähde sinä julistamaan Jumalan valtakuntaa.”

    Yleensä kehoitetaan, että pitää mennä julistamaan evankeliumia, mutta evankeliumia ei tuossa vaiheessa ole vielä ollut, koska Jeesus on elossa. Evankeliumi on kirjoitettu hänen kuolemansa jälkeen.

    Kuolleiden hautaamisen Jeesus ilmeisesti halusi jättää naisille, etteivät miehet saastu ruumiista.

    Kolmas:
    ”Joka tarttuu auraan ja katsoo taakseen, ei ole sopiva Jumalan valtakuntaan.”

    Tämä lause ei todennäköisesti pidä ajatuksesta, että historia on olemassa, kaikki mennyt pitää unohtaa ja mennä vain eteenpäin. Varsinkin, jos haluaa aurata uutta uraa. Esikuvan ehkä Lootin vaimo, joka jähmettyi suolapatsaaksi.

    Jeesus itse muisteli ja syytteli jälkeenpäin omasta kuolemastaan muita, ainakin tarinan mukaan.

    • Kyllä evankeliumia eli hyvää uutista saarnattiin jo Jeesuksen elinaikana, sillä Jumalan valtakunnan todellisuus oli jo Jeesuksessa läsnä.

      Kuolleiden hautaaminen ei saastuttanut pysyvästi, eikä Jeesus sen vuoksi siihen kiinnitä huomiota. Antiikin aikana ja myös Jeesuksen aikana lasten ja erityisesti poikien uskonnolliset velvollisuudet vanhempiaan kohtaan saattoivat estää ryhtymästä kristityksi. Samaan ilmiöön ovat törmänneet lähetystyöntekijät nykyäänkin Lähi-idässä ja Asiassa.

      Yleensäkin menneisyyteen takertuminen voi muodostua esteeksi hengelliselle kasvulle.

  3. Jumalan valtakunnasta ei ole paljon informaatiota olemassa, mitä se pitää sisällään. Matteus kertoo sen olevan kymmemen neitsyen kaltainen, joka ei tunnu mitenkään houkutteleavalta naisnäkökulmasta. Ei mitään armoa ollut tyhmille, eikä heille joilla lamppu oli sammunut.

    Minulle siitä tulee ennemminkin mieleen Rooman vestaalit, neitsyet, jotka uhrattiin kymmeniksi vuosiksi pontifex maximuksen käyttöön, hän oli pontifex papiston johtaja. Valtakunta saattoi olla myös muille papiston jäsenille. Neitsyet, ikuinen tuli, ylkä tulee, valvokaa, ette tiedä milloin ylkä tulee. Piti olla aina valmiina. Jos ikuinen tuli pääsi sammumaan, tai joku laverteli mitä sisällä tapahtui, seuraus oli elävältä hautaaminen.

    Lisäksi se muistuttaa hiukan islamin paratiisia miehille, jossa yhdellä miehellä on runsaasti naisia, eli haaremi. Miestä palvellaan kaikin tavoin.

  4. Jumalan valtakunnan kansalaisena voin kertoa, että kyllä tämä valtakunta on olemassa. Sen löytämien on monille kovin vaikeaa. Niille jopa mahdoton tehtävä, jotka ovat asiassa oman ymmärryksensä varassa. Jumala kun on kyennyt kätkemään itsensä ja oman valtakuntansa niin taitavasti, että emme kykene sitä käsittämään. Onhan Jumala meidät luonut ja samalla antanut meille hiukan rajallisen järjen. Järjen avulla voimme löytää kakki muut valtakunnat ja osallistua niiden toimintaan. Jumalan valtakunnassa Jumala antaa valtakuntansa kansalaisille ylhäältä tulevaa ymmärrystä. Sen avulla kykenee harkitsemaan ja tunnistamaan Jumalanvaltakunnan sijainnin ja toimimaan siinä.
    Silloin valtakunnan löytämisestä tulee ” helppoa kuin heinän teko”.

    • Pesonen Pekka

      Se on sinun päässäsi sellainen käsitys, sinun pääsi’hän ei ole sinun omasi, vaan sinun pääsi on Jeesus Kristus, mutta teistä kumpikaan ei ole minun pääni, minulla on ihan oma pää, ja se on naisen pää. En ajattele kahdella päällä, vaan yhdellä, siksi minulla on suora tie.