Ihmiskunnan tulevaisuus on joskus ollut harvojen varassa. Alle parikymmentä ihmistä on jatkanut sukua, kun jääkausi on tuhonnut loput.
Lopunperin kaikki ihmiset palautuvat yhteen kantaäitiin. Geenitutkimuksen valossa on päädytty tämän kaltaisiin tuloksiin. Sama on luettavissa Raamatusta.
_ _ _
Päiväkotilapsille kerrotaan kaunista kertomusta Nooasta, jonka rakentamassa Arkissa ihmiset ja eläimet pelastuivat tuhotulvalta. Sateenkaari loisti merkkinä taivaalla, ettei Jumala enää nosta tuhotulvaa hukuttamaan elämää (1 Moos 9:13).
Nyt tosin sateenkaarelle on annettu toinen merkitys. Mutta entä jos tuhon aiheuttaakin tällä kertaa ihminen, joka suvaitsee itselleen kaikkea ja unohtaa Jumalan antaman elämän lain?
_ _ _
Vierailin aiemmin tänä vuonna Huippuvuorilla (ks. blogi 3.6.2018). Longyerbyenissä on Arkiksi kutsuttu, ikiroutaan louhittu holvisto, jossa säilytetään valtavaa valikoimaa eri kasvien siemeniä. Niiden avulla on mahdollista saada kasvit kasvamaan senkin jälkeen kun ne ovat kuolleet muualta sukupuuttoon. Käyntimme aikana Arkki oli kuitenkin suljettu korjaustöiden vuoksi ikiroudan alettua sulaa ja veden tihkuessa holveihin. Huippuvuorilla lämpötila on noussut kuusi astetta.
”Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin, eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.” (Matt 24, KR 1938)
_ _ _
Modernilla ihmisellä on ensi kertaa mahdollisuus globaaliin tuhoon. Siksi kertomus Nooasta on ajankohtainen. Siihen tarttui myös Hollywood-elokuva Evan Taivaanlahja (2007). Tom Shadyackin komediassa kongressiedustaja saa Jumalalta tehtävän rakentaa arkin. Vuotta aiemmin ilmestyi Yhdysvaltain entisen varapresidentin Al Goren dokumenttielokuva An Inconvenient Truth (Epämiellyttävä totuus) ilmastonmuutoksen etenemisestä ja hälyttävistä seurauksista. Molemmilla oli samankaltainen sanoma, mutta hieman eri kohderyhmille. Sanoma edessä odottavasta tuhosta tavoitti kymmenet ja sadat miljoonat.
_ _ _
Epämiellyttävä totuus ilmastonmuutoksesta on tullut ihmisten tietoisuuteen, mutta ei juuri toimintaan. Sopimuksia ja aikeita tulevista päästörajoituksista on solmittu vuosikymmenien päähän. Tähän hetkeen ne eivät vielä juuri vaikuta.
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on sanonut maansa irti kansainvälisistä ilmastosopimuksista. Toivoa on siitä, että osavaltiot ja yksityiset yritykset tarttuvat ilmastoa säästävään teknologiaan, koska näkevät sen välttämättömäksi.
Hiilen ja öljyn poltto maapallolla kuitenkin jatkuu.
Jatkuvan talouskasvun alttarilla palaa ikuinen tuli. Kaikkialla savuavalla uhrilla ostetaan elintason jatkuva nostaminen: lisää autoja, lisää kaukomatkoja, lisää lihaa, lisää viinejä, lisää vaatteita, laukkuja, kenkiä, suurempia asuntoja, joissa on kotiteatterit, uima-altaat ja ilmastoinnit. Ne vaativat lisää energiaa. Keskilämmön kahden asteen nousun äärimmäisestä tavoitteesta on jo annettu periksi.
_ _ _
Maaperässä olevasta öljystä ja hiilestä ainakin kaksi kolmasosaa on jätettävä polttamatta, jos halutaan, että maailmalla on toivoa. Ilmakehään päästessään hiilidioksidi estää lämmön säteilyä avaruuteen. Äärimmäisissä uhkakuvissa kuumenemista aiheuttavat mekanismit kytkeytyvät toisiinsa. Metaani karkaa ikiroudan alta ja meren pohjasta. Meret höyrystyvät ja kuuma vesihöyry täyttää ilmakehän, joka lopulta karkaa avaruuteen. Aamutaivaalla loistava Kointähti, Venus on kokenut joskus saman kohtalon ja muuttunut kuumaksi, kuolleeksi planeetaksi.
_ _ _
”Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.” (Ilm 20:15)
”Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat. Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa.” (2 Piet 3:10-11).
Mistä Raamatun kirjoittajat ovat osanneet kuvitella tiedemiesten maalaamia ilmastonmuutoksen äärimmäisiä seurauksia?
_ _ _
Todennäköisempää kuitenkin on, että elämän edellytykset säilyvät maapallon lämpenemisestä huolimatta. Ihmisen sivilisaatioille äärimmäiset olot voivat kuitenkin olla liikaa. Säilyykö jäännös ihmisestä myös tällä kerralla, kun Jumala luo uuden taivaan ja uuden maan? Ja mikä on se Arkki, joka pelastaa tulisesta järvestä?
Tässä vaaditaan samalla kertaa kykyä 1) tehdä kovia kansainvälisiä sopimuksia ja päätöksiä, 2) katsoa eteenpäin koko luomakunnan yhteistä hyvää, ohi lyhytaikaisen hyvinvoinnin, 3) hyödyntää ihmisen ideoita ja teknistä osaamista elämän säilyttämiseksi.
_ _ _
Viime kädessä Arkki on tämä sinivihreä, ainutkertaista elämää kantava maapallo, joka kiitää avaruuden loputtomalla merellä.
Todennäköistä on, ettei Arkkiin sovi sekä maailman 9 miljardia ihmistä, että koko muu luomakunta. Nyt kynnelle kykenevät ihmiset pyrkivät Afrikasta ja Lähi-idästä Eurooppaan kuin arkkiin samalla kun tuhotulva nousee. Arkin ovia kuitenkin suljetaan parhaillaan. Poliitikot näkevät, ettei kaikkia tulijoita voi ottaa mukaan. Yhtenäisyys, talous, turvallisuus ja poliittinen järjestelmä ovat uhattuina – Arkki voi kaatua. Mutta ei arkin sisälläkään voida nojata vain itsekkyyteen.
_ _ _
Kysymys ilmastonmuutoksen voittamisesta on myös – ja mielestäni ennen kaikkea uskonnollinen. Valittavana on joko itsekäs ja lyhytnäköinen mukavuuden halu tai toisaalta mukavuudesta luopuminen yhteisen elämän hyväksi. Itsekkyys näyttää olevan voitolla, vaikka näemme sen johtavan tuhoon ja kuolemaan.
Synnin syvin olemus on itsekkyys, Jumalan vastustaminen sekä Hänen luomansa elämänjärjestyksen vahingoittaminen.
Synnistä voi myös nousta.
”Kun Kristus kuoli, hän kertakaikkisesti kuoli eroon synnistä. Kun hän nyt elää, hän elää Jumalalle. Ajatelkaa tekin samoin itsestänne: te olette kuolleet pois synnistä ja elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa.
Synti ei siis saa hallita teidän kuolevaista ruumistanne, niin että noudatatte sen himoja. Älkää antako ruumiinne jäseniä synnin käyttöön vääryyden aseiksi! Kun nyt kerran olette siirtyneet kuolemasta elämään, antakaa itsenne Jumalalle ja ruumiinne jäsenet hänelle vanhurskauden aseiksi! Synti ei enää ole teidän herranne, sillä te ette ole lain vaan armon alaisia.” (Room 6:10-14).
Sateenkaaren merkki näkyy vielä!
_ _ _
Jälkikirjoitus 13.7.
Jäin pohtimaan, olenko edellä liian jyrkkä, välittyykö tekstistä armo? Armohan on kristinuskossa lopulta ensimmäinen asia. Kuulen usein sanottavan: ”Ole itsellesi armollinen, armahda myös lähimmäistä.” Silloin tarkoitetaan arkikielessä elämän ja sen puutteiden hyväksymistä. Tämä voi heijastua suhtautumisessa kuluttavaan ja ympäristölle tuhoisaan elämäntapaan: ”Kuluta edelleen ja ole itsellesi armollinen.” Silloin itse valittu armo peittää alleen Jumalan säätämän Elämän lain. Onko tämä kristinuskon tarkoittamaa armoa?
Armo tarkoittaa kristinuskossa Jumalan armahtavaa hyvyyttä ja rakkautta, joka tulee osaksemme Jeesuksen Kristuksen kautta. Jumala antaa armossaan aurinkonsa paistaa niin hyville kuin pahoille. Armo ei kuitenkaan tarkoita, ettei Jumalan asettama elämänjärjestys olisi voimassa.
Jokainen ihminen rikkoo Jumalan tahtoa, luomakuntaa ja lähimmäistään vastaan. Ihminen asettuu Jumalan paikalle ja sallii itselleen vapauden Jumalan laista. Tämän synnin voi saada anteeksi, kun sitä katuu ja tunnustaa Jumalalle. Armahdusta seuraa halu noudattaa Jumalan tahtoa. ”Synti ei enää ole teidän herranne, sillä te ette ole lain vaan armon alaisia.”
Kreikan parannusta tarkoittava sana metanoija merkitsee kirjaimellisesti mielen ulkopuolelle asettumista (meta noe). Parannuksesta seuraa elämän näkeminen uudessa valossa, halu välttää Jumalan tahdon vastaista entistä elämää. Parannuksesta seuraa myös lähimmäisten näkeminen uudessa valossa, Jumalan rakastamina, joita haluan itsekin palvella ja rakastaa.
Luulen, että armo ymmärretään usein irrallaan Jumalan tahdon rikkomisesta, katumuksesta, Jumalaan turvautumisesta ja parannuksesta. Siksi armo ei välttämättä aukea evankeliumin mukaisena.
Sateenkaari on armon merkki – mutta harkitse tarkkaan mitä se merkitsee!
Johan oli lista! MIetin, mitä se kommentteineen oikein kertoo? Jotain merkittävää ja syvällistä? Ehkä ei. Ei kai piispan viran tehtävien hoitoa voin näin hennosti arvioida. Sitäkin mietin, että onko syytä arvioida ollenkaan näin. Kertokaa te viisaammat, mitä mieltä olette.
Kenttäpiispa Pekka Särkiö :”Modernilla ihmisellä on ensi kertaa mahdollisuus globaaliin tuhoon.”
70-luvun keittiövallankumouksen läpieläneenä olen eri mieltä. Meitä syystettiin mm. siitä, että 1980 maailmassa ei enää ole puhdasta vettä ja monet ikäluokastani olivat sitä mieltä, että on vastuutonta enää synnyttää lapsia tähän maailmaan.
Saimme ”pyyhkeitä” mm. siitä, että emme hyväksyneet vapaata seksiä emmekä sitä, että lapset jätettiin avaimet kaulassa alle kouluikäisinä yksin kotiin, Emme hyväksyneet sitä, että äänioikeus olisi pitänyt kieltää yli 30-vuotiailta, emmekä sitä, että miehen ja naisen yhdyntä näytettiin ”livenä” tv:ssä pianon päällä. Ja lopulta emme hyväksyneet sitäkään, että molempien suurvaltojen ydinaseet oli suunnattu mm. Suomeen ja että niillä todellisuudessa olisi voitu tuhota maailma viiteen kertaan.
”Nyt tosin sateenkaarelle on annettu toinen merkitys. Mutta entä jos tuhon aiheuttaakin tällä kertaa ihminen, joka suvaitsee itselleen kaikkea ja unohtaa Jumalan antaman elämän lain?
Synti ei siis saa hallita teidän kuolevaista ruumistanne, niin että noudatatte sen himoja.
Wau. Tämä lienee pitkään aikaan ensimmäinen kerta kun korkeassa kirkollisessa virassa oleva henkilö ennustaa sateenkaarivähemmistöjen aiheuttavan apokalypian. Yleensä näitä profetioita on puhuttu propellihattu eikä pannumyssy päässä.
Äkkiä pois homot kirkoista, jotta ei maailmanloppu ole edessä. Niin himokkaita varmaan edes homot eivät ole. Vai ovatko?
Jusu Vihervaara :”Äkkiä pois homot kirkoista, jotta ei maailmanloppu ole edessä. Niin himokkaita varmaan edes homot eivät ole. Vai ovatko?”
Kun olette tehänkin asti olleet niin himokkaita rikkomaan kirkon arvoperustan, en ymmärrä miksi ette olisi niin himokkaita jatkossakin. Me ”toisinuskovat” tulemme tekemään teille tilaa evl. kirkon ”riemukuplassa” samalla tavalla kuin riparilla ollut lapsemme, joka yritti joskus kertoa riparin oppitunnilla oppituntia johtaneelle papille ”universaalista” rakkaudesta, josta olimme vanhempina heille kertoneet, ja pappi oli keskeyttänyt hänet sanoen ”Täällä puhuu paha henki”.
Paistattelen loppupäivän kommenttisi lämmössä ja rakkaudessa. Ja lopuksi pyydän anteeksi, jos saamamme siunaus on sinulta pois.
Jusu Vihervaa :”Ja lopuksi pyydän anteeksi, jos saamamme siunaus on sinulta pois.”
Älä suotta pyydä anteeksi. Se oli pois jo siinä vaiheesa, kun evl.kirkon pappi sanoi julkisella keskustelupalstalla, että ”olen vaarallisinta mitä maa päällään kantaa”, kun en vaatinut puolueisiin ja vallankäyttäjiin sitoutumatonta puolisoani rikkomaan vetaistukiryhmälleen antamaansa vaitiololupausta.
Jusu, ”ihminen joka suvaitsee itselleen kaikkea” ei viittaa erityisesti seksuaalivähemmistöihin vaan yleesä ihmiseen, joka näkee oman itsensä toteuttamisen tärkeimpänä asiana luonnosta ja muista ihmisistä piittaamatta. Liberaali sallivuus voidaan nähdä myös relativismina ja oikeutuksena itsekkäisiin valintoihin.
Toki konservatiiviseltakin pohjalta nousee piittaamatonta itsekkyyttä ja luonnolle tuhoisaa materialismia. Viittaan tässä yhteydessä sateenkaareen siksikin, että sen alkuperäinen Raamattuun perustuva merkitys on jäänyt nykyisen käytön alle. Sateenkaari on alkuperäisessä raamatullisessa nerkityksessään muistutus ihmisen synnin aiheuttamasta massatuhosta ja sen jälkeisestä Jumalan armosta.
Särkiö: ”Nyt tosin sateenkaarelle on annettu toinen merkitys. Mutta entä jos tuhon aiheuttaakin tällä kertaa ihminen, joka suvaitsee itselleen kaikkea ja unohtaa Jumalan antaman elämän lain?”
Hätkähdin luettuani, samoin kuin Jusu. Piispa liittyy amerikkalaisten, äärioikeistolaisten ”profeettojen” rintamaan taistelemaan ihmisarvoa vastaan. Piispa Särkiö on tuskin yksin piispojen joukossa mielipiteineen, joten hänen ulostulonsa kaapista on merkittävä.
Piispa: ”Kaikkialla savuavalla uhrilla ostetaan elintason jatkuva nostaminen: lisää autoja, lisää kaukomatkoja, lisää lihaa, lisää viinejä, lisää vaatteita, laukkuja, kenkiä, suurempia asuntoja, joissa on kotiteatterit, uima-altaat ja ilmastoinnit.”
Kun hulppeaa palkkaa nauttiva piispa saarnaa kulutuksesta, niin hän varmasti tekee, niin kuin Ut opettaa: elää köyhänä, tyytyen vaatteisiin ja ruokaan, ja jakaa ylimääräisen köyhille. Ellei piispa näin tee, niin saarna on yksi epäuskottavsmmista, mitä ihminen asemastaan käsin voi ylipäätään esittää. Uskon, että piispa tekee, niin kuin saarnaa, joten hänen ei tarvitse katsoa peiliin, kuten:
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Franciscus_Assisilainen
Mitä tulee kirkon maailmanlopun saarnoihin, joissa on kyse pelottelusta ja ihmisten alistamisesta kirkolliseen pelastusoppiin, niin Ut käyttää lopusta kreikan telos-sanaa. Sen eräs merkitys on aikakauden täyttymys. Raamatussa historia on jaoteltu aikakausiin. Eräs aikakausi päättyi apostolien tekoihin.
Profeetallinen sana kertoo, miten nykyisessä aikakaudessa tulee tapahtumaan. Käsitykseni mukaan tuomion alaisena on lähinnä se kristillinen rakennelma, joka väittää elävänsä, mutta on kuollut, ja joka vääntää kieroon apostolien oppia saadakseen siitä hyötyä organisaatioilleen. Se edustaa tyylipuhtaasti laittomuutta, joka oli aluillaan apostolien aikana ja josta he varoittivat.
Ut voi lukea, miten apostolien oppi voitettiin toisella evankeliumilla ja toisella hengellä. Kävi kuten Jeesus profetoi. Väkivaltaiset ryöstivät taivasten valtakunnan avaimet. Toisinajattelijoita poltettiin roviolla, vainottiin ja eristettiin. Luterilaisuus on tämän liikkeen lehtolapsi, jolla on kova hinku takaisin äitinsä helmoihin. Taivasten valtakunta happani. Toista henkeä kirkko kutsuu apostoliseksi sukseksioksi. Tähän perinteeseen piispat on kastettu, tai voisiko sanoa alistettu? Narkissoksen syndrooma on petollinen.
En näe juurikaan toivoa, koska The Kirkko ei pysty tekemään parannusta. Karavaani kulkee väistämättä kohti tuhoa, josta Ilmesstyskirja kertoo. Muutama rakkikoira voi vieressä räksyttää, mutta ne on helppo naureskellen mitätöidä tai potkia pois. Vt ja Ut on esikuvallista. Juutalaisuus on The Kirkon esikuva. Niin kuin kävi juutalaisuuden, saman tulee kokomaan taivasten valtakunnan varastajat, kun Herran päivä koittaa.
Kun piispa saarnaa jatkuvasti parannusta kirkon piispallisesta lasitornista, niin mitä hän asemassaan edustaa ja minkä kuvan antaa vähävaraiselle ja päähän potkituille, joilla ei ole varaa kuluttaa ja joilla ei ole varmuutta jokapäiväisestä ruuasta eikä varaa lääkkeisiin, joilla voisi helpottaa arkista jaksamista?
https://www.kotimaa.fi/blogit/tehkaa-parannus-2/
Kiitos Tapio kommentista. Muutama kommentti minun puoleltani. ”Piispa liittyy amerikkalaisten, äärioikeistolaisten “profeettojen” rintamaan taistelemaan ihmisarvoa vastaan. ” Luulen, että amerikkalaiset äärioikeistolaiset ”profeetat” eivät profiloidu erityisesti ympäristön puolesta puhujina saati yhdy huoleen ilmastonmuutoksesta. He lienevät tässä suhteessa lähellä presidentti Trumpin ajattelua. Ei kai liiallisuuksiin menneen kulutuksen kritiikki tarkoita asettumista ihmisarvoa vastaan? Olen vakuuttunut siitä, että luonnon elinvoimasta huolehtiminen on samalla työtä ihmisarvon ja erityisesti tulevien sukupolvien puolesta.
Tuomaala: ”Kun hulppeaa palkkaa nauttiva piispa saarnaa kulutuksesta,..” Tämä on klassinen tapa yrittää turhentaa piispojen/pappien/professorien/poliitikkojen sanoma: heidän sanomastaan ei tarvitse välittää, koska he eivät elä sanojensa mukaan. Eikö Jeesuskin sanonut ”Tehkää siis niin kuin he (fariseukset) sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan.” (Matt 23:3).
Sitä paitsi, mitä Tapio oikeastaan tiedät kulutuksestani? Ainakin yritän elää opetukseni mukaan. Tänään aamulla olen nostanut varhaisperunaa, lingonnut hunajaa ja ruokkinut kanoja. Syömme oman palstan perunaa, sipulia ja porkkanaa, oman kanalan kananmunia ja kukonlihaa, mehiläispesien hunajaa, kasvihuoneen salaattia, kurkkua ja tomaattia. En haluaisi kuitenkaan ryhtyä kehuskelemaan. Kaikilla ei ole tähän mahdollisuutta. Ja totta kai itsekin kulutan, olenhan osa tätä yhteiskuntaa.
Tuomaala: ”Mitä tulee kirkon maailmanlopun saarnoihin, joissa on kyse pelottelusta ja ihmisten alistamisesta kirkolliseen pelastusoppiin,..” Oman havaintoni mukaan kirkossa ei nykyisin juuri kuulla maailmanlopun saarnoja – toisin kuin vielä vaikkapa 1970-80-luvuilla. Eskatologia osana kristillistä julistusta on lähes kuollut. Ehkä myös sanomaa synnistä, parannuksesta ja armosta kuuluu aiempaa harvemmin. Siksi se voi tuntua epämukavalta.
Sen sijaan tiedemiehet, journalistit ja poliitikot pitävät meitä hyvinkin ajan tasalla nykyisen, jatkuvaan kasvuun ja kulutukseen perustuvan elämäntavan tuhoisuudesta elämän tulevaisuudelle. Se aiheuttaa ihmisissä ahdistusta ja aiheellista odotusta näiden teemojen käsittelystä osana kristillistä julistusta. Ei kai kirkoilta haluta kuulla viestiä; ”jatkakaa kulutusta. ’Syödään ja juodaan, huomenna kuollaan’!” (Jes 22:13)? Tai voihan ollakin, että jotkut haluavat kirkkojen siunaavan kuluttavaa elämäntapaa, ettei se aiheuttaisi syyllisyyttä. ”Huolettomasti he parantelevat minun kansani vammoja. He sanovat: ”Nyt on rauha, kaikki hyvin!” vaikka rauhaa ei ole.” (Jer 6:14).
Luulisi, että myös tämä aika antaisi kirkoille aiheen eskatologiseen saarnaan, joka ei ole pelottelua vaan johon aina liittyy parannuksen ja toivon mahdollisuus. Maailman ja ihmiskunnan tulevaisuus on lopulta Jumalan käsissä.
Kiitos vastineesta.
Särkiö: ”Maailman ja ihmiskunnan tulevaisuus on lopulta Jumalan käsissä.”
Tästä samaa mieltä. Ihmiset vastaavat teoistaan ja niiden seurauksista siihen asti, kunnes Herran päivä koittaa.
Särkiö: ”Sitä paitsi, mitä Tapio oikeastaan tiedät kulutuksestani?”
En mitään, jonka takia kirjoitin: ”Kun hulppeaa palkkaa nauttiva piispa saarnaa kulutuksesta, niin hän varmasti tekee, niin kuin Ut opettaa.”
Tärkein pointtini ei ollut henkilökohtainen, vaan teologinen, kuten totesit: ”Eskatologia osana kristillistä julistusta on lähes kuollut.”
Miten laittomuuden salaisuus liittyy siihen, että eskatologinen julistus on lähes kuollut?
Särkiö: ”Ehkä myös sanomaa synnistä…”
Synti tarkoittaa harhaan menoa, vaikka tahtoo osua maaliin. Ei sotketa käsitteitä kirkko-opilla. Miksi Paavali oli omasta mielestään syntisistä ensimmäinen, vaikka kirkon Ut väittää hänen olleen suurin? Kun synti ymmärretään apostolisessa merkityksessä, pystyy ymmärtämään, miksi apostoli oli harhaan menneistä ensimmäinen. Mutta kun kirkko-oppi on mennyt harhaan, sen on käännettävä ensimmäinen suureksi, jotta kirkon teologinen korttitalo pysyisi pystyssä. Kuinka paljon kirkkoteologiaa onkaan muokannut sanaväärennös? Teologista harhaan menoa on mahdotonta enää korjata.
Tämä on yksi kohta ketjusta, joka liittyy laittomuuden salaisuuteen.
Kiitän Pekka Särkiötä siitä, että hän ottaa kanta. Kukaan muu vastaavassa tai hieman alempana kirkollisessa hierarkiassa ei suostu vastaamaan.
Tottakai meillä on esiäiti. Jos seurataan vaikka meidän sukulinjojamme taaksepäin, löytyy (luultavasti aika piankin) yhteisiä esivanhempia. Lähes kaikissa polveutumisketjuissa on kuitenkin vähintään yksi mies välissä. Mitokondrio-DNA taas periytyy vain äidiltä.
Yhteinen kantaäiti ei ole elänyt yhtä aikaa yhteisen kantaisän kanssa. Keksit varmaan aika helposti miksi ei.
Luin hiljattain Hesarin tiedepalstalta , että geenitutkimusten perusteella miehiä – ainakin lisääntyneitä miehiä .- oli vanhemmalla kivikaudella paljon vähemmän kuin naisia; yksi mies yli 20 naista kohden. Tästä oli päätelty, että sodat harvensivat miespopulaatiota. Voihan asia olla niinkin, että vain jotkut miehet saivat esimerkiksi asemansa perusteella mahdollisuuden siirtää perintötekijöitään.
On ainakin mahdollista, ja mieheistä yleensä peräti mukavaakin, että yksi mies tekee lapsia monen kymmenen naisen kanssa. Nainen sen sijaan ei kovin isoa lapsilaumaa ehdi tekemään, ei sen paremmin yhden kuin monenkaan miehen kanssa.
Siksihän onkin selvää, että ”kantaisä” löytyy lähempää kuin ”kantaäiti”.
Tämän linkittäminen Raamatun luomiskertomukseen on tietysti huttua.
Pekka
Kiitos syvästä pohdiskelustasi
Kuten Matias Roto, kiitän blogistasi. Miten muut kommentit liittyvät siihen on vähän vaikeaa ymmärtää.
Pari kommenttia.
”Epämiellyttävä totuus ilmastonmuutoksesta on tullut ihmisten tietoisuuteen, mutta ei juuri toimintaan. Sopimuksia ja aikeita tulevista päästörajoituksista on solmittu vuosikymmenien päähän. Tähän hetkeen ne eivät vielä juuri vaikuta.”
No tästähän asiantuntijat yrittävät vakavasti varoittaa vaan kaikuu kuuroille korville. En muista sen tiedemiehen/-naisen nimeä, joka sanoi, että vaikka meidän suurimpien kuluttajien eli länsimaiden elintaso laskettaisi 1960-luvun tasolle, se ei vielä ratkaisevasti hidastaisi tätä turmiollista kehitystä, mutta olisi sentään pieni askel parempaan suuntaan.
”Mistä Raamatun kirjoittajat ovat osanneet kuvitella tiedemiesten maalaamia ilmastonmuutoksen äärimmäisiä seurauksia?” Niinpä!
”Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin, eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.” (Matt 24, KR 1938)
Tuossa on minua puhutellut aina tuo kohta: ”Eivätkä tienneet” Miten niin eivät tienneet? Eikö Nooa ollut Vanhurskauden saarnaaja? Sillä kertoi kyllä sen aikaiselle maailmalle tulevasta kuolemasta, sillä tunsivat Nooan nuhteettomasti vaeltavaksi Herran palvelijaksi. (1.Moos.6:9)
Sanoohan Hebr.kirjeen kirjoittaja: ”Uskon kautta rakensi Nooa, saatuaan ilmoituksen siitä, mikä ei vielä näkynyt, pyhässä pelossa arkin perhekuntansa pelastukseksi; ja uskonsa kautta hän tuomitsi maailman, ja hänestä tuli sen vanhurskauden perillinen, joka uskosta tulee.” Hebr.11:7
Siis on hyvä ymmärtää, että tietäminen on joskus raskas taakka kannettavaksi, tuskin Nooa iloissaan Arkkiatri rakensi, vaan Pyhässä Jumalan pelossa ja kunnioituksesta Jumalan ilmoitusta kohtaan hän toimi uskon mukaan (Vanhurskaasti)
Nykyiseen maailman menoon emme enää paljolti voi vaikuttaa, sillä neljäs valtakunta, (viimeinen) joka maata hallitsee eli ”peto” on jo saanut sellaisen vallan, ettei sitä pysäytä kuin täystuho. Kun katselee maailma sellaisten lasien läpi, missä globaali talous sanelee kansoille säännöt ja kuinka poliittiset hallitsijat antavat yhdessä vallan ylikansalliselle keinottelulle ja taloudellisten intressien nimissä luonnovarojen riistämiselle, niin ei voi nähdä kovin valoisaa tulevaisuutta Telluksella. Saattaa hyvin olla, että maailma palaa poroksi ja sitä enne tulee sotia ja kaaosta loppuun asti. Jos joku vetää töpselin pois seinästä, niin me palaamme kivikaudelle nopeammin, kuin arvaammekaan…
”Neljäs peto on neljäs valtakunta, joka syntyy maan päälle, erilainen kuin kaikki muut valtakunnat. Se syö kaiken maan ja tallaa ja murskaa sen.
Ja ne kymmenen sarvea ovat kymmenen kuningasta, jotka nousevat siitä valtakunnasta. Ja heidän jälkeensä nousee eräs muu, ja hän on erilainen kuin edelliset, ja hän kukistaa kolme kuningasta.
Hän puhuu sanoja Korkeinta vastaan ja hävittää Korkeimman pyhiä. Hän pyrkii muuttamaan ajat ja lain, ja ne annetaan hänen käteensä ajaksi ja kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi.
Sitten oikeus istuu tuomiolle, ja hänen valtansa otetaan pois ja hävitetään ja tuhotaan loppuun asti.” Daniel 7:24-26 Kannattaa lukea koko luku ja varsinkin sen loppu.
Mielenkiintoista sekin, miksi Jeesus ei osannut niissä kuuluisissa lopun ajan ennustuksissa mainita ilmastonmuutoksesta mitään.
Ilmastonmuutoksesta ei ole mainintaa, mutta seurauksista on paljon.
”Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.
Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.
Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä.
Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.
Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.
Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa. Matt.24:27-35